Lihalliset pyhät

Kääntyminen, Uudestisyntyminen, Kaste, SRK, Jumalan Valtakunta

Re: Lihalliset pyhät

ViestiKirjoittaja Kari » 17.10.2014 00:03

Kiitos Jukka.

jukka1954 kirjoitti:Mielestäni on vissi ero "vaeltaa ja elää synnissä" ja "langeta syntiin".

Minusta taas ei, sillä jo yksikin synti vaatii valmistelun, lihaan kylvön, valheiden ja himojen kuuntelun, jopa synnin rakastamisen ennen kuin ensimmäinen lankeemus tulee ja se osoittaa missä tilassa ollaan, ketä kuunnellaan:

Kuva
Paavali (Room 6:16) kirjoitti:Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?

jukka1954 kirjoitti: Ja minun on tässä yhteydessä sanottava myös tämä, että olen ollut pitkään uskossa Jeesukseen

Kysymys on lopultakin uskosta ja sen määrästä. On eri asia uskoa Jeesukseen tai elää Jeesuksen uskossa ja antaa sen puhdistaa sydän synnistä vapaaksi.

Kuva
Johannes (8:32) kirjoitti:ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi.

Kuva
Johannes (8:36) kirjoitti:Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.
Kari

ViestiKirjoittaja kalamos » 17.10.2014 07:38

Synnissä eläminen ja syntiin lankeaminen/kompastuminen
ovat kaksi täysin eri asiaa.

Se, joka elää synnissä, ei ole vielä matkalla ollenkaan.
Se, joka lankeaa/kompastuu, on jo matkalla.

Ne ihmiset, jotka olivat Mooseksen johdolla jättäneet Egyptin,
eivät enää matkalla ollessaan kompastuttuaankaan olleet
Egyptin faaraon hallinnan alla ja orjuudessa.
kalamos

ViestiKirjoittaja Kari » 17.10.2014 11:18

kalamos kirjoitti:Synnissä eläminen ja syntiin lankeaminen/kompastuminen
ovat kaksi täysin eri asiaa.

Se, joka elää synnissä, ei ole vielä matkalla ollenkaan.
Se, joka lankeaa/kompastuu, on jo matkalla.

Voihan asian näinkin nähdä, mutta on hyvä muistaa, että matkalla olija ei ole perillä olija ja että joka rikkoo yhtä lain pykälää vastaan on samalla rikkonut koko lakia ja sen säätäjää vastaan.

kalamos kirjoitti:Ne ihmiset, jotka olivat Mooseksen johdolla jättäneet Egyptin,
eivät enää matkalla ollessaan kompastuttuaankaan olleet
Egyptin faaraon hallinnan alla ja orjuudessa.

Eivät faaraon, mutta synnin orjuudessa edelleenkin, vaikkakin pyrkien vanhurskautumaan lain kautta. Eivät he olleet saavuttaneet luvattua pyhää maata.

Samoin nekin jotka pyrkivät vanhurskautumaan Kristuksen kautta, mutta lankeilevat, eivät vielä ole saavuttaneet sitä mikä luvattu oli, eli vanhurskautta Jumalan tuntemisen kautta. Eivätkä myöskään pääsyä esiripun, se on Kristuksen veren ja lihan kautta Kaikkeinpyhimpään, sillä siellä ei enää ole varaa lankeilla.
Kari

ViestiKirjoittaja kalamos » 17.10.2014 14:28

Raamatussa Egypti ja sen faarao
kuvaavat nimenomaan syntiä ja sen orjuutta.
Meille on luvattu vapaus orjuudestsa ja lepo.

Mutta moni ei ole tuohon lepoon päässyt eikä luvattua saavuttanut.
Moni vaeltaa yhä Mooseksen johdolla erämaassa,
mutta Mooses ei pysty meitä viemään luvattuun lepoon.
Vain Jeesus voi sen tehdä.
Vain Joosuan johdolla voimme ylittää Jordanin
ja saada sen, mikä luvattu oli, eli levon teoistamme.
kalamos

ViestiKirjoittaja Kari » 17.10.2014 15:43

Näin on. Lepo omista teoista on samalla lepo synnistä, sillä hän on päässyt Jumalan edeltävalmistamiin hyviin tekoihin.

Kuva
(Heb 4:10) kirjoitti:Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa.
Kari

ViestiKirjoittaja Jukka » 17.10.2014 17:02

Kari, veljeni Kristuksessa. Tuntuu jo pahalta pommittaa Sinua näillä vasta-viesti-väitteilläni (VVV). Se johtuu siitä, että me näemme ja ymmärrämme joitakin Raamatun totuuksia eri tavoin. Hyvä, että kykenemme kuitenkin vaihtamaan mielipiteitämme.

Itse asiassa tarkoitukseni foorumille tullessani oli toivottaa vain kaikille lukijoille hyvää viikonloppua, mutta pitää tässä vastata lyhyesti tuohon, mitä olit kirjoittanut:

Kari kirjoitti:Eli himoiten tekeminen jotakin on syntiä. Pelkkä haluaminen ilman tekoa tai kohdetta ei sitä vielä ole".

Kari. Pieninkin väärä ajatus ja väärä mielenlaatu, vähäisin sellaisen häivähdyskin mielessä, on syntiä. Mittapuu on Jeesuksen asettama:

Kuva
Matteus (5:48) kirjoitti:Olkaa siis te täydelliset niin kuin teidän Isänne on täydellinen

Emme ulotu siihen varpaisillemmekaan kurkottautuen. Tuolla aikaisemmin viittasit Jeesuksen uskoon (ek pisteòs iesù). Siinä on toivomme ja turvamme.
Jukka

ViestiKirjoittaja Kari » 17.10.2014 23:11

Kiitos vain huomiosta, koen sen kuitenkin vain positiivisena.

Sen takiahan me täällä ollaan, että katsellaan asioita vastakkaisiltakin puolilta ja sitten katsotaan löytyykö lopulta sama mieli. Siihen taas saattaa mennä vuosiakin.

jukka1954 kirjoitti: Kari. Pieninkin väärä ajatus ja väärä mielenlaatu, vähäisin sellaisen häivähdyskin mielessä, on syntiä

Noinhan asia ei pohjimmiltaan ole, vaan synti on pikemminkin valmisteltu ja harkitun tahallinen lain rikkomisen teko.

Raamatun mukaan tietysti saastaiselle kaikki on saastaista, joten kaikki mitä hän tekee on syntiä.
Puhtaalle taas kaikki on puhdasta.

Silloin kun uskova kokee, että omatunto on puhdas, niin silloin voitto on saatu.

Kuva
Paavali (1 Tim 6:6) kirjoitti:Ja suuri voitto onkin jumalisuus yhdessä tyytyväisyyden kanssa.

Ihminen on usein itse itselleen ja ympäristölleen armottomin tuomari.
Kari

ViestiKirjoittaja kalamos » 18.10.2014 10:08

Jumalan lapsi ei elä synnissä.
Jumalan Valtakunta eli Jumalan hallitusvalta ulottuu hänen sisimpäänsä asti.
Raamatun mukaan on siis niin, että

Kuva
(1 Kor 6:9-10) Paavali kirjoitti:Eivät haureelliset eivätkä epäjumalanpalvelijat,
eivät avionrikkojat, irstailijat
eivätkä homoseksuaalisuuden harjoittajat,
eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit,
pilkkaajat eivätkä riistäjät
peri Jumalan valtakuntaa.

Mutta loppujen lopuksi kaikki,
mikä ei tapahdu Rakkaudesta, on syntiä.

Kuva
(1 Kor 13:1-3) Paavali kirjoitti:Vaikka minä puhuisin
ihmisten ja enkelien kielillä,
mutta minulla ei olisi rakkautta,
olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali.
Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja
ja minä tuntisin kaikki salaisuudet
ja kaiken tiedon
ja vaikka minulla olisi kaikki usko,
niin että voisin siirtää vuoria,
en olisi mitään.
Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni
muiden ruokkimiseksi
ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi,
en siitä mitään hyötyisi.

Ja nyt minä olenkin sitten jo kovasti syntinen.
Niin moni ulkonaisesti hyvältä näyttävä tekoni
onkin ollut jonkun muun kuin Rakkauden motivoima.
kalamos

ViestiKirjoittaja Kari » 18.10.2014 11:35

Raamatun mukaan kaikki, mikä ei ole uskosta on syntiä.
Kari

ViestiKirjoittaja Jukka » 18.10.2014 17:36

Kari kirjoitti:Raamatun mukaan kaikki, mikä ei ole uskosta on syntiä.

Kyllä, mutta muistakaamme myös, että usko ilman rakkautta on kuin ruumis ilman henkeä. Jeesuksessa Kristuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus (se on, tekemiset tai tekemättä jättämiset) vaan rakkaudessa vaikuttava usko.

Kuva
Paavali (1 Kor 13) kirjoitti:Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin, että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi

Voi, jos kirjoitin nämä rivit ilman rakkautta?
Jukka

EdellinenSeuraava

Paluu USKO ja ELÄMÄ