Lihalliset pyhät

Kääntyminen, Uudestisyntyminen, Kaste, SRK, Jumalan Valtakunta

Re: Lihalliset pyhät

ViestiKirjoittaja Jukka » 14.10.2014 23:08

Kari kirjoitti:Jeesus on Jumalan Sana. Paavalin kirjeet eivät, vaikka ne todistavatkin Jeesuksesta. Tosin myös osittain hänestä itsestään. Kuten tämäkin kohta.

Olen aivan hämmästynyt tuosta, mitä kirjoitit. Harvoin tuollaista "rohkeutta" kohtaan, vaikka toisaalta tiedänkin, että Paavalin arvovalta apostolina yritettiin mitätöidä jo hänen elämänsä aikana. Tämä sama ilmiö on nähtävissä meidän päivinämme ja siihen liittyy pyrkimys horjuttaa laajemminkin koko Raamatun luotettavuutta.

Jeesus on Jumalan Sana (logos), mutta Hänen puhumaansa sanaa kutsutaan useilla muilla nimillä, esimerkiksi "rema". Jeesus kantoi kaikki voimansa sanalla (rema, Hebr. 1:3). Näitä kohtia UT:ssa on useita. Voin vilkaista niitä huomenissa.

Kari edelleen kirjoitti:Mainittakoon, että Jumalan Sana itse perusti seurakuntansa Pietarin varaan, eikä Paavalin.

Jeesus Kristus ei perustanut Seurakuntaansa Pietarin eikä Paavalin varaan; eikä ylipäätään kenenkään ihmisen varaan. Seurakunta on perustettu Jeesuksen lunastustyön varaan ja sen perusti Hänen lähettämänsä Pyhä Henki. Se kallio, jolle Jeesus rakentaa Seurakuntansa on tämä Pietarin Isältä Jumalalta saama todistus Jeesuksesta: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika" (Matt. 16:16ss).

Jumala valvoo sanaansa (rema) ja toteuttaa sen Sanan (logos) kautta. Itse uskon koko Raamatun olevan Jumalan ilmoitusta meille. Myös Jeesus uskoi pyhät Kirjoitukset (nykyinen VT) Jumalan sanaksi. "Sinun sanasi on totuus" (Joh. 17:17b, jossa viittaa psalmiin 119:160). Myös profeettoihin Jeesus viittasi usein ja vakuutti mm. ettei Mooseksen kautta annetusta laista katoa pieninkään piirto. Tämä merkitsee minulle sitä, ettei siinä ole virhettä.

Toivotan nyt kaikille hyvää yötä ja Jeesus myötä.
JK.Pahoittelen jos merkitsin ylempänä joitakin raamatunpaikkoja ulkomuistista väärin.
Jukka

ViestiKirjoittaja Kari » 15.10.2014 07:42

Ei raamattu ole Jumalan Sana, vaan ainoastaan Jeesus on. Raamattu on paperinen kirjakokoelma, jossa on kirjaimia, jotka todistavat Sanasta.
Kari

Huom!

ViestiKirjoittaja Administrator » 15.10.2014 14:11

Tällä foorumilla keskustellaan siltä pohjalta,
mikä näkyy sivun yläosassa:

Raamattu on Jumalan omasivu
Hänen ilmoituksensa ihmislapsille

Tämä foorumi on siis pyhitetty
Rakkauden ilmapiirissä käytävälle
Jumalaa ja lähimmäistä kunnioittavalle keskustelulle
Jumalan ilmoituksesta Hänen Sanassaan ja teoissaan.

Jumalan ilmoitukseen Hänen Sanassaan
kuuluu jokainen kirjain Raamatussa
ensimmäisestä viimeiseen saakka.

kalamos
Administrator

ViestiKirjoittaja pökkelö » 15.10.2014 21:20

Reilu vuosi sitten mietin omaa syntisyyttäni Herran edessä. Totesin kiakista synneistä olevani osallinen, lukuunottamatta kateutta.
Olin tyytyväinen Herran armosta, että tuosta olin vapaa. Olin oppinut tyytymään osaani. En kadehtinut muita heidän vauraudestaan, hienoista autoista, omakotitaloista, menestyksestä työelämässä ja erilaisista tunnustuksista mitä siitä saivat.
Tyydyin osaani, ankeaan työhöni, sillä elatuksen ja kauniin vaimon olin setnään saanut, kiitos niistä.
No, sitten sain Pyhän Hengen valoa mietteisiin 3, 5 viikon ajan, saaden katsella miten reagoin eri asioihin, ja mieleeni nostettiin monia asioita lähi menneisyydestäkin.
Niiden jälkeen sain todeta, jos jotain , niin kateellinen ainakin olen.
Itse en sitä nähnyt, mutta Jumalan lamppu on kirkas mitä ihmisen silmä ei hämärässä näe.

Uskovien synnittömyys opin kannattajilla on hieno oma mitta, jolla mitata. Tarvittaessa se lyhenee, ja tarvittaessa venyy kuin kuminauha.
Sellainen on ihmisen mitta.
Ihminen luulee syntien olevan kuin takiaisia nutussa, jotka voi yksitellen poistaa.
Hän luulee yksittäisten syntien esim. 10 käskyä ulkoisesti riittävän. Kun niitä ei riko, niin on synnitön.

Jeesus veti tuonkin Moosesta tiukemmalle. Ei aviorikos ole yhdyntään lankeamista pelkästään, vaan jo himon läikähdys povessa kauniin naisen kohdatessa.
Tai varastaminen vain omaisuuden ottamista.
Jo hetken huili kesken työn, tai hiukankin aikaisemmin lähtö tauolle tai kotiin on työnantajalta varastamista, jos on sovittu 8 h työpäivästä.

Jumalan vaatimus on täydellisyys. Olkaa täydelliset kuten teidän Taivallinen Isänne on ?
Kuka meistä siihen kykenee ? Joka näin kuvittelee, varastaa Jumalan kunnian.
pökkelö

ViestiKirjoittaja Kari » 16.10.2014 06:26

Synnin suhteen on vain yksi mitta; täydellisyys. Kymmenet ja sadat käskyt tulee täyttää ja se joka on kuollut ja elää Kristuksessa myös täyttää ne ja pyhittyy vielä paljon enemmänkin.

Kuva
Matteus (5:20) kirjoitti:Sillä minä sanon teille:
ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten,
niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Fariseukset ja kirjanoppineet usein täyttivät lain vaatimukset lihan puhtauteen asti, kuten Paavalikin seurakuntaa vainotessaan.

Himo ei vielä ole synti. Himoiten tekeminen jo on.
Synnin suhteen tulee olla täydellinen, mutta vaikkapa tiedon suhteen ei.

Kuva
Matteus (5:48) kirjoitti:Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on.

Kuva
Paavali (Fil 4:15) kirjoitti:Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.

Yksittäiset synnit ovat kuin takiaiset takiaispellossa.
Kari

ViestiKirjoittaja kalamos » 16.10.2014 11:06

Kari kirjoitti:Himo ei vielä ole synti. Himoiten tekeminen jo on.

Laki sanoo:

Kuva
(Room 7:7) Paavali kirjoitti:Älä himoitse.

Kysymyksessä on siis lain käsky. Jos himoitset, teet syntiä.

Kuva
(Room 13:9) Paavali kirjoitti:Sillä käskyt
Älä tee huorin, Älä tapa, Älä varasta, Älä himoitse
ja mikä muu käsky tahansa sisältyvät tähän sanaan:
Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.
Rakkaus on siis lain täyttymys.
kalamos

ViestiKirjoittaja Kari » 16.10.2014 11:49

Niin. Laki sanoo seuraavaa:

Kuva
Mooses (Deu 5:21) kirjoitti: Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.

Eli himoiten tekeminen jotakin on syntiä. Pelkkä haluaminen ilman tekoa tai kohdetta ei sitä vielä ole.

Seuraava kohta selvittää hieman mitä tarkoitan:

Kuva
Jaakob (1:13-15) kirjoitti:Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: "Jumala minua kiusaa"; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa.
Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;
kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.
Kari

ViestiKirjoittaja kalamos » 16.10.2014 17:41

Jumalan armo saa nimenomaan aikaan sen,
että me hylkäämme himot.

Kuva
(Tit 2:11-13) Paavali kirjoitti:Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
ja kasvattaa meitä, että me,
hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot,
eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti
nykyisessä maailmanajassa,
odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä
ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme
Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä

Himo on jotain,
minkä me kuoletamme.

Kuva
(Kol 3:5-7) Paavali kirjoitti:Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne:
haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo
ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta,
sillä niiden tähden tulee Jumalan viha,
ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte.
kalamos

ViestiKirjoittaja Kari » 16.10.2014 20:31

kalamos kirjoitti:Jumalan armo saa nimenomaan aikaan sen,
että me hylkäämme himot.

Kyllä, Jumalan armo ja Jeesuksen rakkaus kasvattaa meitä siihen päätökseen, että kiellämme itsemme.

Kuva
Paavali (2 Kor 5:14) kirjoitti:Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet

Ja kun olemme kuolleet, ovat myös himomme kuolleet. Ja olemme päässeet eroon synnin kierteestä ja olemme siirtyneet kuolemasta elämään Jeesuksessa.

Kuva
Jaakob (1:15) kirjoitti:kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.

Kuva
Paavali (Kol 3:6) kirjoitti:sillä niiden tähden tulee Jumalan viha,
ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte .

Mutta kun olemme päässeet tähän tilaan, jossa voimme sanoa; elimme ennen, niin silloin meidän ei enää tarvitse kuolettaa himojamme ja voitto synnistä on saatu. Kiitos Jumalan armon opetuksen.
Kari

ViestiKirjoittaja Jukka » 16.10.2014 22:21

Veljelleni Karille ja mikseipä kaikille muillekin:

Mielestäni on vissi ero "vaeltaa ja elää synnissä" ja "langeta syntiin". En tällä puolusta syntiä eikä syntiä saa puolustaa. Synnistä on tehtävä parannus. Mutta monessa me hairahdumme. Suokoon Herra meille silmävoidetta nähdäksemme itsemme ja elämämme totuudellisesti Jumalan valossa.

Ja minun on tässä yhteydessä sanottava myös tämä, että olen ollut pitkään uskossa Jeesukseen, mutta en ole vielä tavannut synnitöntä ihmistä. Sanon tämän Jumalan kasvojen edessä. Sen sijaan olen tavannut monia autuaita ihmisiä, jotka ovat saaneet syntinsä anteeksi ja uskon, että tulevaisuudessakin saavat, jos jossain lankeavat.

Ihminen voi olla hyvin sokea itsessään oleville vioille ja puutteille. Rikas nuorukainen sanoi Jeesukselle noudattaneensa aina käskyjä. Hän ei valehdellut - hän ei vaan nähnyt itseään Jumalan valossa... Eräs pyhitysopin kannattaja saarnasi seurakunnalle ja kertoi saavuttaneensa täydellisen pyhityksen tilan. Miehen vaimo, pienikokoinen iloinen rouva, istui salin takaosassa ja puheen tuossa vaiheessa nosti kätensä ilmaan ja vilkutti miehelleen - niin kuin vaan merkiksi ja muistutukseksi, että hänkin oli kuulemassa.

Suokoon hyvä Jumala meille sen armon, että voimme olla rehellisiä Hänen edessään ja totella Häntä, kun paljastuu jotain pois pantavaa.

Kaiken armon Jumala siunatkoon jokaista lukijaa. Minä kiitän Herraa, että tässä maailmanajassa vaikuttaa vielä "Jumalan armahtava laupeus", joka on voimallinen meitä kohtaan, jotka olemme panneet toivomme Jeesukseen Kristukseen, Vapahtajaamme, itsellemme iankaikkiseksi elämäksi.
Jukka

EdellinenSeuraava

Paluu USKO ja ELÄMÄ