Perinnäissääntö

Perinnäissääntö

ViestiKirjoittaja rupattelija » 12.10.2020 12:47

Mitä Raamattu termillä tarkoittaa, että perinnäissääntö?

PERINNÄISSÄÄNTÖ:

:bible:
Matteus (15:1-3) kirjoitti:
Silloin tuli
fariseuksia ja kirjanoppineita Jerusalemista
Jeesuksen luo,
ja he sanoivat:

"Miksi sinun opetuslapsesi rikkovat
vanhinten perinnäissääntöä?
Sillä he eivät pese käsiään ruvetessaan aterialle."

Mutta hän vastasi ja sanoi heille:

"Miksi te itse rikotte
Jumalan käskyn
perinnäissääntönne tähden?

Fariseuksilla ja kirjanoppineilla oli oma vanhinten perinnäissääntö, jota he noudattivat eniten kuin Jumalan käskyä ja se oli heille auktoriteetimpi ja keskeisempi sääntö, kuin Jumalan käsky. Herran Jeesuksen mukaan he rikkoivat Jumalan käskyn vanhinten perinnäissäännön takia, vaikka heille Jumalan käsky oli annettu elämän käyttöohjeeksi.

Markus (7:1-13) kirjoitti:
Ja fariseukset
ja muutamat kirjanoppineet,
jotka olivat tulleet Jerusalemista,
kokoontuivat hänen luoksensa.

Ja he näkivät,
että muutamat hänen opetuslapsistaan
söivät leipää epäpuhtailla,
se on pesemättömillä,
käsillä.

Sillä eivät fariseukset
eivätkä ketkään juutalaiset syö,
ennenkuin ovat tarkoin pesseet kätensä,
noudattaen vanhinten perinnäissääntöä,

ja torilta tultuaan he eivät syö,
ennenkuin ovat itseään
vedellä vihmoneet;
ja paljon muuta on,
mitä he ovat ottaneet noudattaakseen,
niinkuin maljain ja kiviastiain ja vaskiastiain pesemisiä.

Niin fariseukset ja kirjanoppineet
kysyivät häneltä:

"Miksi sinun opetuslapsesi
eivät vaella
vanhinten perinnäissäännön mukaan,
vaan syövät leipää epäpuhtailla käsillä?"

Mutta hän sanoi heille:

"Oikein Esaias on ennustanut teistä,
ulkokullatuista,
niinkuin kirjoitettu on:

'Tämä kansa
kunnioittaa minua huulillaan,
mutta heidän
sydämensä on minusta kaukana;
mutta turhaan
he palvelevat minua
opettaen oppeja,
jotka ovat ihmiskäskyjä.'

Te hylkäätte Jumalan käskyn
ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."

Ja hän sanoi heille:

"Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn
noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne.
Sillä Mooses on sanonut:

'Kunnioita isääsi ja äitiäsi',
ja:
'Joka kiroaa isäänsä tai äitiänsä,
sen pitää kuolemalla kuoleman.'

Mutta te sanotte,
että jos ihminen sanoo
isälleen tai äidilleen:

'Se,
    minkä sinä olisit saava
    minulta hyväksesi,
    on korban'

- se on uhrilahja -

ja niin te ette enää salli
hänen antaa
mitään avustusta isälleen tai äidilleen.

Te teette Jumalan sanan tyhjäksi
perinnäissäännöllänne,
jonka olette säätäneet.

Ja paljon muuta samankaltaista te teette."

Herra Jeesus nimitti fariseusten ja kirjanoppineiden vanhinten perinnäissääntöjä
"ihmisten perinnäissäännöiksi".

Herran Jeesuksen sanojen mukaan he hylkäsivät Jumalan käskyn, joka on annettu elämän käyttöohjeeksi Herralta.

Herran Jeesuksen mukaan he kumoavat Jumalan käskyn noudattaakseen omaa perinnäissääntöä ja tekevät Jumalan Sanan tyhjäksi omalla perinnäissäännöllä, jonka he ovat itse SÄÄTÄNNEET. Ja paljon muuta samankaltaista he tekevät Herran Jeesuksen sanojen mukaan.

Toisen käännöksen mukaan he tekevät Jumalan Sanan tyhjäksi perinnäissäännöllä, jota he OPETTAVAT. Ja paljon muutakin samanlaista he tekevät.

:bible: Raamattu kansalle
Markus (7:13) kirjoitti:
Näin te teette Jumalan sanan tyhjäksi
perinnäissäännöllänne, jota te opetatte.

Ja paljon muutakin samanlaista te teette.”

Herran Jeesuksen sanat puhutti minua perinnäissäännön säätämisestä ja opettamisesta, että se voi olla uuden liiton uskoville esikuvalliseksi varoitukseksi.

Ja Herran Jeesuksen mukaan he olivat ulkokultaisia eli tekopyhiä.

Oikein on Jesaja heistä ennustanut sanoessaan:
Onhan kirjoitettu:
'Tämä kansa kunnioittaa
Minua (Herraa Jeesusta) huulillaan,
mutta heidän sydämensä on kaukana Minusta.
Turhaan he palvelevat Minua
opettaen oppejaan, ihmisten käskyjä.'"

Paavali (Gal 1:14) kirjoitti:
ja että edistyin juutalaisuudessa
pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani
ja ylen innokkaasti kiivailin isieni
perinnäissääntöjen puolesta.

Paavalin mukaan isiensä perinnäissäännöt olivat tuohon aikaan monikkomuodossa eli niitä oli enemmän sääntöjä kuin yksi. Ne oli heille painoarvoisempia, joiden puolesta kiivailtiin innokkaasti.

Paavali (Kol 2:8) kirjoitti:
Katsokaa,
ettei kukaan saa teitä saaliikseen
järkeisopilla ja tyhjällä petoksella,
pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin
ja maailman alkeisvoimiin
eikä Kristukseen.

Paavalin mukaan ihmisten perinnäissäännöt ovat tavallaan "järkeisoppeja" ja ne on petokseksi, joka saattaa maailman alkeisvoimien alle orjuuttamaan ja siinä ulkokultaisuus eli tekopyhyys saa aikaan.

Se ei VOI viedä lähelle Herraa Jeesusta, kun Raamatussa sanotaan että onhan kirjoitettu, että sydän on kaukana Minusta (Herrasta Jeesuksesta) ja huulilla kunnioittaminen tarkoittaa, että kunnioitetaan Häntä vain huulilla ulkokultaisesti, mutta sydän ei ole lähellä Häntä.

Paavalin kirjoitus toisen käännöksen mukaan on varoitukseksi uuden liiton uskoville.

:bible: Raamattu kansalle

Varokaa,
ettei kukaan saa teitä saaliikseen
järkeisopilla ja tyhjällä petoksella,
jotka perustuvat ihmisten perinnäissääntöihin
ja maailman alkeisvoimiin eivätkä Kristukseen.

01.12.2021 12:34

Palataan vielä siihen Raamatun termiin. Fariseukset ja kirjanoppineet hylkäsivät Jumalan käskyn, kumosivat Jumalan käskyn noudattaakseen omaa perinnäissääntöä. Se on Raamatun termi.

Se termi tarkoittaa ihmisten omaa tekemää sääntöä. Se kantautuu polvelta polvelle noudatettavaksi niin siitä sanotaan perinteiseksi säännöksi eli perinnäissäännöksi, kuten fariseuksilla ja kirjanoppineilla, kun he noudattivat sitä vanhinten perinnäissääntöä joka tuli juutalaisten tavanomaisista puhdistusmenoista. Juutalaisten puhdistusmenoilla he ovat aina pirskotelleet vettä käsivarsilleen kyynärpäihin saakka. Se oli heidän vanhat tapansa jotka vaativat tarkkaa noudattamista (Mark. 7:3-4).

Jeesuksen omien sanojen mukaan että jos noudatetaan perinnäissääntöä, siinä tehdään perinnäissäännöllä Jumalan Sanat tyhjäksi. Ja myös Jeesuksen omien sanojen mukaan perinnäissäännöllä ulkokultaisuus eli tekopyhyys teettää lähestyen suulla Jeesusta ja osoittaen kunnioitusta vain huulilla mutta sydän on kaukana Hänestä mutta sydän on läheisempi perinnäissääntöä eli opittuja ihmiskäskyjä jotka on tullut heidän "jumalanpeloksi" mutta turhaan Jeesusta palvellaan opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä (Jes. 29:13, Mark. 7:6-9).

Jumalan Sanoilla pyhyys tulee aidoksi kun se tapahtuu Jumalan Sanan mukaisesti, silloin se on aitoa kuin perinnäissääntö joka teettää epäaitoa pyhyyttä eli tekopyhyyttä, jos ymmärrän oikein mitä tekopyhyys määritellään. Siis Sanoilla ei voi tulla tekopyhäksi mutta perinnäissäännöllä ei voi tulla pyhäksi. Päinvastoin, Sanoilla tulee pyhäksi ja perinnäissäännöllä tulee tekopyhäksi.

23.12.2021 14:08

Suomi-sanakirjan mukaan se määrittely "perinnäistapa", koska perinnäisääntö -sanaa sanakirjasta ei löydy. Ei ole eroa onko tapa tai sääntö, samaa tarkoittaa kuitenkin.

(rinnastetaan perimätapa) peritty tapa, traditio.
Esimerkiksi: Perinnäistavan mukaan. Noudattaa perinnäistapoja.

perinnäistapa
tapa, traditio, perinne.

Katso myös: traditio , perimätapa , kansantapa , perinne

https://www.suomisanakirja.fi/perinnäistapa

Jeesuksen omien sanojen mukaan Jumalan Sanat ei saa tilaa ihmisissä perinnäissäännön takia.
rupattelija

Re: Perinnäissääntö

ViestiKirjoittaja kalamos » 14.01.2022 09:19

παράδοσις
paradosis

Tuon sanan käännösvastineena
esiintyy suomennoksissa
muun muassa sanat
- perinnöissääntö
- opetus

Paradosis ei siis
käsitteenä tarkoita
mitään pahaa.

Paavali käyttää sitä
omista opetuksistaan:

Paavali (1 Kor 11:2) kirjoitti:
Minä kiitän teitä,
että minua kaikessa muistatte
ja noudatatte minun opetuksiani,
niinkuin minä ne teille olen antanut.
kalamos

ViestiKirjoittaja rupattelija » 07.06.2022 06:40

Haluaisin taas avata tämä keskustelu.
:smile:
Vanhinten perinnäissääntö (Mark. 7:3, 5)
ja Paavalin mainitut isien perinnäissäännöt (Gal. 1:14)
mua vielä pohdituttaa.

Mua pohdituttaa, tuliko vanhinten perinnäissääntö eli tarkoin käsien pesemisen sääntö. Myös mua pohdituttaa mitkä olivat isien perinnäissäännöt ja oliko ne alun perin Jumalan antamista käskyistä.
:rolleyes:

Yleensä Jeesus ei ole sellainen että olisi kumonnut Jumalan antamat käskyt pois. Sanassa sanotaan;
"älkää luulko
että olen tullut kumoamaan
Mooseksen lain ja profeettoja.
Olen tullut täyttämään ja toteuttamaan ne.
Niin kauan kuin taivas ja maa ovat olemassa,
pysyy lakikin pienintä yksityiskohtaa myöten voimassa
- aina siihen asti kunnes kaikki on tapahtunut
(Matt. 5:17-18).

Mä luulen ja epäilen että vanhinten perinnäissääntö ja isien perinnäissäännöt voi olla jälkeen päin lisättyjä ihmisten taholta. Siksi Jeesus sanoi suoraan heille;
"Voi teitä tekopyhiä!
Profeetta Jesaja kuvasi teitä sanoessaan;
'Nämä ihmiset kyllä puhuvat Herrasta suullisesti mutta rakastavat enemmän ihmisten opittuja ihmiskäskyjä niin sen takia sydän on kaukana Jeesuksesta palvellen Häntä. Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne"
(Mark. 7:6-9).
:think:

He olivat epäkunnioittavia omia vanhempiaan kohti eivätkä totelleet Jumalan käskyä jonka mukaan tulee kunnioittaa Isää ja äitiä. Mooses antoi heille tämän käskyn jonka mukaan pitää kunnioittaa isää ja äitiä. Jos puhuu kiroillen isää tai äitiä vastaan, on kuoltava.

Siitä käskyä he eivät noudattaneet. He rikkoivat Jumalan lain suojellakseen ihmisten tekemää perinnäissääntöä mikä ei pohjaudu Jumalan käskyihin. Jeesus avasi ja selitti että käsien pesemättömyys ei saastuta vaan kaikki tämä paha ajatusten kanssa lähtee sisältä ja saastuttaa ihmisen.

Tämä osoittaa että vanhinten perinnäissääntö ei ole alun perin lähtöisin Jumalan käskyistä vaan itse laatinut sääntö. Siirrytään nyt Paavalin mainittuihin isien perinnäissääntöihin. Paavali edistyi liian pitkälle juutalaisuudessa kuin monet juutalaiset hänen ikätoverit. Ja hän kiivaili muita enemmän isiensä perinnäissääntöjen puolesta (Gal. 1:14).

Paavali (Gal 1:14) kirjoitti:
ja että edistyin juutalaisuudessa
pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani
ja ylen innokkaasti kiivailin isieni perinnäissääntöjen puolesta.

Paavali kertoi ettei sitä ole hänelle opetettu vaan hän sai sen ilmestyksessä Jeesukselta Kristukselta. Mutta Jeesus ei ole sellainen että olisi tullut kumoamaan ne pois jos ne olisivat pohjautuneet Jumalan antamiin käskyihin.

Sanassa sanotaan;
"älkää luulko että olen tullut
kumoamaan Mooseksen lain ja profeettoja.
Olen tullut täyttämään ja toteuttamaan ne.
Niin kauan kuin taivas ja maa ovat olemassa,
pysyy lakikin pienintä yksityiskohtaa myöten voimassa
- aina siihen asti kunnes kaikki on tapahtunut
(Matt 5:17-18).

Epäilen että Paavalin isiensä perinnäissäännöt olivat ihmisten taholta ja jälkeen päin itse laatimansa. Jumalan Sanassa sanotaan ihan päivänselvästi että perinnäissäännöillä ei voi julistaa, saarnata ja opettaa eikä voi tuoda Kristuksen esille.

Matteus (15:6-9) kirjoitti:
Ja niin te olette tehneet
Jumalan sanan tyhjäksi
perinnäissääntönne tähden.

Te ulkokullatut,
oikein teistä Esaias ennusti,
sanoen:

'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan,
mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;

mutta turhaan he palvelevat minua
opettaen oppeja,
jotka ovat ihmiskäskyjä.'"

Kuitenkin Jesaja sai Herralta tämän sanan (Jes. 29:13).
Jeesus tiesi fariseuksista ja kirjanoppineista Jesajan sanan mukaan (Mark. 7:6-9).

Jesaja (29:13) kirjoitti:
Ja Herra sanoi:
Koska tämä kansa lähestyy minua suullaan
ja kunnioittaa minua huulillaan,
mutta pitää sydämensä minusta kaukana,
ja koska heidän jumalanpelkonsa
on vain opittuja ihmiskäskyjä,

Markus (7:6-9) kirjoitti:
Oikein Esaias on ennustanut teistä,
ulkokullatuista,
niinkuin kirjoitettu on:

'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan,
mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
mutta turhaan he palvelevat minua
opettaen oppeja,
jotka ovat ihmiskäskyjä.'

Te hylkäätte Jumalan käskyn
ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."

Ja hän sanoi heille:

"Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn
noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne.

Nykyään julistetaan Kristusta perinnäissäännöillä mutta ne ei pohjaudu Raamatun Sanaan. Juhlapäiviä pidetään tärkeinä enemmän kuin Jumalan Sanat. Juhlapäivät ovat jälkeenpäin lisäykseksi tradition eli perinnäistavan mukaan ihmisten taholta ja ne eivät ole Raamatusta.

Mutta Kristusta tuodaan vain ainoastaan Jumalan Sanoilla joilla kirkastetaan Hänet.
Raamattuhan on annettu meille elämänohjeeksi. Sitä tulisi noudattaa.

Raamattu on annettu meille elämän ohjeeksi niin meidän tulee vaeltaa Jumalan Sanoilla viitoittamaa tietä. Se ei tee Jumalan Sanan tyhjäksi. Ja se on Jumalan armon alla totuuden mukaan.

Jos totuus otetaan pois, silloin armoa ei ole. Meidän ei pidä alentaa väärän armon alle jota Raamattu ei tunne. Lihaan tulleena Sanana Jeesus on täynnä armoa ja totuutta. Niin kauan kuin taivas ja maa ovat olemassa, pysyy Jumalan lakikin pienintä yksityiskohtaa myöten voimassa - aina siihen asti kunnes kaikki on tapahtunut (Matt. 5:17-18).

Paavali (1 Kor 5:7-8) kirjoitti:
Peratkaa pois vanha hapatus,
että teistä tulisi uusi taikina,
niinkuin te olettekin happamattomat;
sillä onhan meidän pääsiäislampaamme,
Kristus,
teurastettu.

Viettäkäämme siis juhlaa,
ei vanhassa hapatuksessa
eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa,
vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa.

Nyt tiedetään mitä on "perinnäissääntö", suomisanakirjan mukaan se tarkoittaa traditiota, perinnäistapaa ja perinnettä joka on ihmisten itse laatimansa. Se ei ole Raamatusta.

:bible2:
rupattelija

ViestiKirjoittaja kalamos » 07.06.2022 19:09

Edellisessä viestissäni
avasin Raamatun
alkutekstissä olevaa sanaa.

Se on suomeksi käännettynä
yksinkertaisesti

Opetus

Paavali opetti.
Herran käskyjä.
Mutta hän sanoi myös näin.

Mutta naimisissa oleville
minä julistan,
en kuitenkaan minä,
vaan Herra,
ettei vaimo saa erota miehestään;

mutta jos hän eroaa,
niin pysyköön naimatonna
tai sopikoon miehensä kanssa;
eikä mies saa hyljätä vaimoansa.

Mutta muille
sanon minä,
eikä Herra:

jos jollakin veljellä on vaimo,
joka ei usko,
ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan,
niin älköön mies häntä hyljätkö;
kalamos

ViestiKirjoittaja rupattelija » 08.06.2022 13:58

Kalamos, voisitko avata miten se liittyy perinnäissääntöön?
rupattelija

ViestiKirjoittaja Annora » 08.06.2022 18:45

Voisiko perinnäissääntö tarkoittaa niitä noin 613 kpl toorasta löytyvää uhraus- ja puhtaussäännöstä.

Vrt. Jeesuksen aika maan päällä:

KR 1933/-38

Matteuksen evankeliumi
22:36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Matt. 5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Jeesus täytti ristillä lain meidän edestämme, sillä kukaan ihminen ei lakia olisi pystynyt omin voimin täyttämään. Sen sanotaan olleen niin,
jotta jos jotakin lain kohtaa rikkoi, niin se tarkoitti, että on rikkonut kaikkia lain kohtia vastaan.

Johanneksen evankeliumi:
19:30 Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty", ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.

Room. 10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

Galatalaiskirje:
5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
Annora

ViestiKirjoittaja rupattelija » 08.06.2022 19:41

Kristus on tullut täyttämään nämä kaikki.

Kymmeneen käskyyn sisältyy isää ja äitiä kunnioittaminen (2Moos. 20:12). Mutta fariseukset ja kirjanoppineet rikkoivat sen kymmeneen käskyyn sisältävän käskyn vanhinten perinnäissäännöllä ja tällä tavalla he ovat mitätöineet sen Jumalan käskyn kunnioittaa vanhempia ja huolehtia heistä.

Matt. 15:3Jeesus vastasi heille: ”Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden?

4 Sillä Jumala on sanonut: ’Kunnioita isääsi ja äitiäsi’ ja ’Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla.’

5 Mutta te sanotte: ’Jos joku sanoo isälleen tai äidilleen: Minä annoin uhrilahjaksi sen, mitä sinun kuuluisi saada minulta,

6 niin hänen ei enää tarvitse kunnioittaa isäänsä tai äitiään.’ Näin te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden. Raamattu kansalle

Ja kymmenen käskyä on vielä uuden liiton voimassa. Se kiteytyy rakkauden kaksoiskäskyyn. Meidän tulee rakastaa Jumalaa pitäytyessään Jumalan laissa - Raamatun pohjalla sen mukaan mitä Sanassa sanotaan. Isää ja äitiä kunnioittaminen on vielä voimassa joka sisältää kymmeneen käskyyn.

Ef. 6:1 Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset Herrassa, sillä se on oikein.
2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" - tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus -
3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä."

5Moos. 5:16 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

:bible2:
:agape:
rupattelija

ViestiKirjoittaja kalamos » 08.06.2022 19:44

rupattelija kirjoitti:
Kalamos, voisitko avata miten se liittyy perinnäissääntöön?

Tuossa kohdassa Paavali opettaa.
Ensin Herran Sanan.
Mutta sitten oman sanansa.

Ensimmäisessä vastauksessani
selvitin alkutekstin sanaa

παράδοσις
    paradosis

Tuon sanan käännösvastineena
esiintyy suomennoksissa
muun muassa sanat
- perinnöissääntö
- opetus

Paavali käyttää sitä
omista opetuksistaan:

Minä kiitän teitä,
ja noudatatte minun opetuksiani,

Siis tuossa Paavali käyttää sanaa,
joka monissa kohdissa
on käännetty vastineella
perinnäissääntö.

Siis voisimme kääntää:

Minä kiitän teitä,
ja noudatatte minun perinnässääntöjäni,

Siis sana perinnäissääntö
ei itsessään ilmaise mitään pahaa
tai kartettavaa asiaa.
kalamos

ViestiKirjoittaja rupattelija » 08.06.2022 20:18

Okkay, Kalamos. Olen varovainen käännöksen kanssa. Koska Jeesuksen sanojen mukaan perinnäissäännöllä tehdään eli mitätöidään Jumalan Sanan tyhjäksi. Mutta se ei ollut Paavali joka opettaa edelleen perinnäissääntöjä vaan Saulus Tarsolainen isien perinnäissääntöjen puolelta.

Tarsolainen Saulus juutalaisuudessa meni liian pitkälle ja kiivaili muita enemmän isien perinnäissääntöjen puolesta. Hän piti paheksuen kristinuskoa häpäistynä. Juutalaiset kääntyivät kristityiksi ja se suututti häntä silmittömästi.

Siten Damaskoa lähestyessään kirkas valo yhtäkkiä leimahti taivaasta ja Saulus kaatui. Jeesus ilmestyi hänelle ja sanoi; 'Saulus, Saulus, miksi sinä vainoat minua?' Saulus kysyi 'Kuka olet, herra?' Jeesus vastasi 'Minä olen Jeesus jota sinä vainoat'.

Saulus kysyi 'Mitä minun pitää tekemän?' Jeesus vastasi: Nouse ja mene Damaskoon, niin siellä sinulle sanotaan kaikki, mikä sinulle on tehtäväksi asetettu.'

Niin hänet Jeesus asetti pakanain keskuudelle valkeudeksi. Sitten hän sai näön ja meni kasteelle ja siten meni erämaahan ja oli siellä kolme vuotta ja Jeesus ilmestyessään opetti häntä tuntemaan Pyhät Kirjoitukset. Ne kirjoitukset avasi hänen silmät koska ne kirjoitukset kuten Mooseksen laki ja profeetat todistavat Jeesuksesta.

Ap.t. 28:23 Ja he määräsivät hänelle päivän, ja silloin tuli heitä vielä useampia hänen luoksensa majapaikkaan. Ja näille hän aamuvarhaisesta iltaan saakka selitti ja todisti Jumalan valtakunnasta, lähtien Mooseksen laista ja profeetoista, saadakseen heidät vakuutetuiksi Jeesuksesta.

Selitys:

Gal. 1:6 Minua ihmetyttää, että te niin pian olette luopumassa hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin.

7 Se ei kuitenkaan ole mikään toinen evankeliumi. Jotkut vain hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumia.

8 Mutta jos joku meistä – tai vaikka enkeli taivaasta – julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

9 Kuten olemme ennenkin sanoneet, niin sanon nyt taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu.

10 Ihmisiäkö minä nyt taivuttelen puolelleni vai Jumalaa? Tai pyrinkö olemaan ihmisille mieliksi? Jos vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.

11 Teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista.

12 Enhän minä ole sitä keneltäkään ihmiseltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan sain sen ilmestyksessä Jeesukselta Kristukselta.

13 Olettehan kuulleet entisestä elämästäni juutalaisuudessa, kuinka kiihkeästi minä vainosin Jumalan seurakuntaa ja hävitin sitä.

14 Edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet ikäiseni heimostani ja kiivailin muita enemmän isieni perinnäissääntöjen puolesta.

15 Mutta Jumala, joka jo äitini kohdusta saakka oli erottanut minut ja kutsunut armossaan, näki hyväksi

16 ilmaista minussa Poikansa, jotta julistaisin evankeliumia hänestä pakanakansojen keskuudessa. Niinpä en alun pitäenkään kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä

17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin Arabiaan ja palasin taas Damaskokseen.

18 Sitten, kolmen vuoden kuluttua, menin Jerusalemiin tutustuakseni Keefakseen ja viivyin hänen luonaan viisitoista päivää.

19 Muita apostoleja en nähnyt, näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.

20 Jumalan edessä vakuutan, että se, mitä teille kirjoitan, ei ole valhetta.

21 Sitten menin Syyrian ja Kilikian paikkakunnille.

22 Olin kuitenkin kasvoiltani tuntematon Juudean seurakunnille, jotka ovat Kristuksessa.

23 Niissä oli vain kuultu: ”Meidän entinen vainoojamme julistaa nyt sitä uskoa, jota hän ennen hävitti.”

24 Ja Jumalaa ylistettiin minun tähteni. Raamattu kansalle

Elävässä uutisessa luetaan; Ihmettelen, että näin äkkiä olette kääntäneet selkänne Jumalan lahjalle, Kristuksen tuomalle pelastukselle. Näytätte kuvittelevan, että on olemassa toinenkin "tie taivaaseen", mutta näin te luovutte Jumalasta, joka rakastaa teitä ja on kutsunut teidät omikseen.

Mehän olemme osoittaneet teille, että Jumalan omaksi päästään vain turvautumalla Kristuksen tekoon. Muuta tietä ei ole! Muulla tavalla ei voi päästä Jumalan lapseksi. Jotkut vain vääristelevät totuutta lisäämällä Jumalan lahjaan omia vaatimuksiaan.

Mutta kirottu olkoon se, joka julistaa jotakin toista pelastumistietä - vaikka se olisin minä itse tai jopa taivaan enkeli! Siis vielä kerran: jos joku tuo teille toisenlaisen pelastussanoman kuin se, minkä meiltä kuulitte, hän olkoon kirottu!

Teidän täytyy tajuta, etten pyri tavoittelemaan suosiotanne kauniilla puheilla. Haluan olla mieliksi yksin Jumalalle. Jos mielistelisin ihmisiä, en voisi olla Kristuksen palvelusessa. Haluan tehdä teille täysin selväksi, ettei julistamani ilosanoma ole ihmisten keksintöä.

En ole saanut sitä keneltäkään ihmiseltä, vaan Jeesukselta Kristukselta itseltään. Hän on ilmoittanut minulle, mitä minun on sanottava. Olettehan te kuulleet, miten kiihkeä minä aikoinani olin juutalaisuudessani: vainosin kristittyjä armottomasti ja yritin saada heidät hävitetyksi.

Pyrin mahdollisimman tarkasti noudattamaan uskontoni vanhoja sääntöjä (isien perinnäissääntöjä) ja onnistuinkin siinä paremmin kuin monet juutalaiset ikätoverini. Mutta sitten tapahtui jotain! Jumala oli näet hyvyydessään valinnut minut palvelukseensa jo ennen syntymääni.

Hän antoi oman Poikansa ilmestyä minulle, että voisin mennä viemään pakanakansoille hyvän sanoman Jeesuksesta. Kun olin kohdannut Kristuksen, en keskustellut asiasta kenenkään kanssa. En lähtenyt Jerusalemiin tapaamaan niitä, jotka olivat apostoleja jo ennen minua.

Sen sijaan menin Arabian autiomaahan ja palasin sieltä Damaskoon. Vasta kolme vuotta myöhemmin menin lopulta Jerusalemiin tapaamaan Pietaria ja jäin hänen luokseen pariksi viikoksi. Muista apostoleista näin silloin vain Jaakobin, Jeesuksen veljen.

Jumala tietää, etten valehtele: juuri näin kaikki tapahtui. Sen jälkeen menin Syyriaan ja Kilikiaan. Juudean kristityt eivät tunteneet minua edes ulkonäöltä. He olivat vain kuulleet, että heidän entinen vihollisensa levitti nyt samaa uskoa, jota ennen yritti hävittää. He ylistivät Jumalaa minun takiani (Gal. 1:6-24).
rupattelija

ViestiKirjoittaja rupattelija » 09.06.2022 07:41

Palataan vielä fariseuksiin ja kirjanoppineisiin. He olivat epäkunnioittavia omiaan vanhempiaan kohti. Elävä uutinen on selkeämpi avaamaan ymmärrystä. Siinä luetaan; "jos joku ei auta omaisiaan, kun nämä ovat avun tarpeessa, ja lyö laimin jopa oman perheensä, hänellä ei ole oikeutta sanoa itseään kristityksi. Hän on pakanaakin pahempi" (1Tim. 5:8). :wtf:

1Tim. 5:8 Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan ei perhekuntalaisistaan, niin hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta pahempi.

Kalamos, jokainen jotain opettavaa oman uskon mukaan katsotaan "opetukseksi" mutta yksi oikea opetus opetuksista on Raamatusta.

Kysymys; voiko sitä huomioida ja erottaa niinkuin suodattimella läpi toisistaan että yksi oikea opetus on Raamatusta ja loput opetukset ovat ulkopuolelta esim. vanhinten perinnäissääntö oli tuohon aikaan fariseusten ja kirjanoppineiden mielestä tärkeäksi opetukseksi?

Ja Jeesus nimitti vanhinten perinnäissääntöä ihmiskäskyiksi (Matt. 15:9). Vanhinten perinnäissäännön tähden he olivat tekopyhiä, sanoi Jeesus. Jeesus tiesi Jesajan profeetallisen sanan heistä ja sanoi; "Te tekopyhät! Jesaja ennusti teistä oikein: Tämä kansa sanoo kunnioittavansa minua, mutta sen sydän on minusta kaukana. Turhaan se palvelee minua opettaen oppeja, sillä se opettaa Jumalan käskyjen sijasta omia sääntöjään" (Jes. 29:13).

Matt. 15:1 Silloin tuli fariseuksia ja kirjanoppineita Jerusalemista Jeesuksen luo, ja he sanoivat:

2 "Miksi sinun opetuslapsesi rikkovat vanhinten perinnäissääntöä? Sillä he eivät pese käsiään ruvetessaan aterialle."

3 Mutta hän vastasi ja sanoi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden?

4 Sillä Jumala on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiänsä, sen pitää kuolemalla kuoleman.'

5 Mutta te sanotte: Joka sanoo isälleen tai äidilleen: 'Se, minkä sinä olisit ollut minulta saapa, on annettu uhrilahjaksi', sen ei tarvitse kunnioittaa isäänsä eikä äitiänsä.

6 Ja niin te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden.

7 Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen:

8 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;

9 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä.'"

Jes. 29:13 Ja Herra sanoi: Koska tämä kansa lähestyy minua suullaan ja kunnioittaa minua huulillaan, mutta pitää sydämensä minusta kaukana, ja koska heidän jumalanpelkonsa on vain opittuja ihmiskäskyjä,

Jeesusta lähestytään vain ainoastaan Jumalan Sanoilla, - ei perinnäissäännöillä. :bible:
rupattelija

Seuraava

Paluu Raamatun ilmaisut ja sanonnat