Henkeä älkää sammuttako?

Henkeä älkää sammuttako?

ViestiKirjoittaja Annu » 09.12.2022 08:56

:bible: Raamattu kansalle
Paavali (1 Tess 5:16-22) kirjoitti:
Iloitkaa aina
Rukoilkaa lakkaamatta
Kiittäkää joka tilanteessa,
sillä sitä Jumala tahtoo teiltä
Kristuksessa Jeesuksessa.

Henkeä älkää sammuttako,
profetoimista älkää väheksykö,
mutta koetelkaa kaikki
ja pitäkää se, mikä on hyvää.

Karttakaa kaikenlaista pahaa.

Mikä on sellaista, mikä
sammuttaa hengen ja voiko toinen ihminen
sammuttaa toisen hengen?

Kiittämisestä olen kuullut, että kun
aamulla aloittaa päivänsä kiittämisellä,
niin se auttaa täyttymään hengellä.
Uskoisin sen pitävänkin paikkansa.
Annu

Re: Henkeä älkää sammuttako?

ViestiKirjoittaja Natanael » 09.12.2022 16:02

Pyhä Henki on ikuisen Jumalan yksi persoona, eikä Jumalan toimintaa kukaan ihminen voi kokonaan lakkauttaa, sammuttaa. Pyhä Henki voi vetää parannukseen paatuneimmankin syntisen. Mutta - Jumala on antanut Pyhän Hengen uskoville ja uskovat voivat vaikuttaa joko niin, että Pyhä Henki elävöittää ja hoitaa heitä tai sitten niin, että Pyhän Hengen vaikutus torjutaan tavalla tai toisella - eikä siinä vielä kaikki, vaan me voimme myös murehduttaa Pyhän Hengen. Pyhä Henki on siis todellinen Jumalan persoona, jossa ovat mukana tunne, tahto ja ymmärrys = jumalallinen viisaus.
:bible:
Paavali (Ef.4:30) kirjoitti:“Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.”

Pyhä Henki siis vaikuttaa meihin ja me voimme vaikuttaa Pyhään Henkeen. Pahimmassa tapauksessa Pyhä Henki voi paaduttaa katumattoman ihmisen sydäntä. Keskityn nyt tämän ketjun otsikkoon. Kuten ensimmäisessä lauseessani totesin, niin Pyhän Hengen vaikutusta emme voi kokonaan lakkauttaa, mutta me voimme vaikuttaa siihen, kuinka Pyhä Henki saa tilaa meidän sydämissämme. Pyhää Henkeä verrataan tuleen ja valoon, joten
voimne toimia niin, ettei tuli lämmitä eikä valo valaise.

Sodan jälkeen Taivaan Isä antoi Suomen kansalle herätyksen ajanjakson, jolloin Pyhä Henki toimi voimallisesti, lakia ja armoa saarnattiin syntien anteeksisaamiseksi ja kansa teki parannusta. Tänä päivänä on vaikea käsittää, kuinka suuresta liikehdinnästä herätyksissä on aikoinaan ollut kyse. Kun nyt iloitaan sitä, että saadaan joitakin ihmisiä koolle kuuntelemaan raamattuopetusta, niin 1800-luvulla elettiin eräässä vaiheessas siinä tilanteessa, että suurin osa kylän asukkaista saattoi kuulua herätysliikkeeseen, ja seuroja pidettiin kylän joka talossa.

Herätykset tulevat ja menevät. Herätyksen loppuvaiheessa uskon valo voi hämärtyä, rakkauden liekki laantua ja sydämet kylmenevät. “Uskon kiivauden lämpö” voi muuttua haaleudeksi ja hengen välinpitämättömyydeksi: “Henki on sammutettu”.

Ymmärrys Jumalan Sanasta näyttää maassamme lisääntymisen sijasta vähenevän. Syntiä saatetaan tehdä surutta, viihdytään hengellisesti epäraittiissa seurassa ja laiminlyödään Sanan tutkiminen, saarnan kuuntelu, rukous ja ehtoolliselle osallistuminen. Kaiken tämän vuoksi kehotus “Henkeä älkää sammuttako” on välttämätön uskovien elävöittämiseksi käyttämään eri armon välineitä.

Armolahjat ovat sellaisia, että ne voivat hiipua, joten uskovan täytyy uskollisesti harjoittaa sen armolahjan käyttöä, jonka hän on Jumalalta lahjaksi saanut. Tavallisimmat Hengen lahjat ovat sellaisia, jotka herätetään, kuten tulihiilet, jotta ne palaisivat ja loistaisivat kirkkaammin ja antaisivat sekä valoa että lämpöä. Pelkään pahoin, että armolahjojen käyttö seurakunnisssa on aivan liian vähäistä ja toiminta on ylipäätään liian “pastorikeskeistä”.
Paavali (2.Tim.1:6) kirjoitti: “Siitä syystä minä sinua muistutan virittämään palavaksi Jumalan armolahjan, joka sinussa on minun kätteni päällepanemisen kautta.”

Voimme tukahduttaa Hengen paloa muissa uskovissa lannistamalla heitä sydämettömällä puheella, kirjoituksillamme tai käytöksellämme. Saatamme myös syyllistyä moittimalla ja arvostelemalla muissa uskovissa näkemäämme innokkuutta ja halua mennä eteenpäin armon tiellä. Kuinka kauan nuori uskova voi tuoda esille Jumalalta saamaansa armolahjaa, jos “vanhempi ja viisaampi” seurakuntaväki antaa tavalla tai toisella ymmärtää, että “intoa näyttää olevan, mutta ei taitoa”?
Annu kirjoitti:“Kiittämisestä olen kuullut, että kun aamulla aloittaa päivänsä kiittämisellä, niin se auttaa täyttymään hengellä.
Uskoisin sen pitävänkin paikkansa.”

Olen samaa mieltä kanssasi, Annu. KIITOLLINEN MIELI JUMALAA KOHTAAN ON USKOVAN LUONNOLLINEN TILA.
Paavali(Kol.2:7) kirjoitti: “juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niin kuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen”.
Natanael

ViestiKirjoittaja kalamos » 09.12.2022 18:27

Olipa hyvä,
että tämä Sana päivälle
oli tällä keskusteltavalla puolella.

Joka päivä iloitsen,
kun saan lukea Sanan päivälle,
ja tämäkin olisi niin tehnyt.

Mutta ilman kysymysmerkkiä
tämä Sana päivälle
olisi voinut jäädä
vakavuudessaan liian vähälle huomiolle.

Oikein säpsähdin,
kun luin otsikon.

Huomasin,
että en ole tainnut koskaan
pysähtyä tuon lauseen kohdalle.

Päivän Sana alkaa iloitsemisella.
Iloitkaa aina.
Jos emme iloitse,
niin olemme sammuttamassa Henkeä.

Pneuma tarkoittaa voimakkaassa liikkeessä
olevaa ilmaa.
Hengen vuodatuksessa
kävi väkevä tuulispää huoneen läpi.

Ja sitten koko joukko
alkoi puhua kielillä
kiittäen ja profetoiden eli julistaen
Jumalan suuria tekoja.
Rukouskokous oli alkanut.

Jotkut yrittivä sammuttaa Henkeä.
He ovat täynnä makeata viiniä.

Mutta tästä seurasikin
varsinainen julistus.
Pietari,
joka oli ihmispelossaan
kolmesti kiroillen kieltänyt Jeesuksen,
nousi esiin.

Ja tuo esiin (profetoi) Sanan Kristuksesta.
Ja Pyhä Henki vaikuttaa
kuulijoiden sydämissä.

Ihmisiä tulee uskoon tuhansittain
lyhyen puheen seurauksena.

Näin tapahtuu,
kun emme sammuta Henkeä.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä,
että meidän pitäisi niellä kaikki.

Päinvastoin kaikki pitää koetella.
Ja koetinkivi on Jumalan Sana.

Siis tuossa prosessissa,
jonka nyt nostin esiin,
esiintyy mielestäni lainauksessasi
olevat vaiheet.

Ensin Henki laskeutui alas taivaasta
tuon paikan päälle.

Ensin tuli tuo Hengen Tuuli
kuin väkevä tuulispää.
Sitten tulen lieskat.

Ja siitä seurasi sellainen Hengen kosketus,
että kuulijajoukko repesi iloitsemaan
kuin juopuneet.

Silminnäkijöiden havainnointi
ei siis ollut kovinkaan väärä.
Täynnä olivat jotakin.

Jos joukko olisi vaiennut
ja lopettanut puhumisen,
olisi Henki sammutettu.

Jumalan Valtakunta on
vanhurskautta, rauhaa ja iloa
Pyhässä Hengessä.

Ja kun Henkeä ei sammutettu,
niin tuo Jumalan Valtakunta
laajeni tuhansilla ihmissydämillä.

Kaikki riitely ja kinastelu on pahasta.
Sitä tulee välttää.
Toinen uskoo näin ja toinen noin.
Ei se haittaa.
Mikä minä olen tuomitsemaan
Jumalan palvelijaa.

Paavali (Room 14:11) kirjoitti:
Sillä kaikki tulemme seisomaan
Jumalan tuomioistuimen edessä.

Onneksi se on palkkioistuin.
Mutta jos olen ollut sammuttamassa Henkeä,
niin ei kyllä mitään palkittavaa jää jäljelle,
kun tuli on koetellut tekoni ja vaivannäköni.
kalamos

ViestiKirjoittaja rupattelija » 09.12.2022 18:28

Natanael kirjoitti::bible:
Paavali (2.Tim.1:6) kirjoitti: “Siitä syystä minä sinua muistutan virittämään palavaksi Jumalan armolahjan, joka sinussa on minun kätteni päällepanemisen kautta.”

Kun eräs vanhin valitsi ja asetti mua raamattupiirin vetäjän tehtävään niin siellä sain kokea miten armolahjat seurakunnan yhteiseksi rakennukseksi alkoi toimia. Sain kuulla Herran ääntä, näkyjä ja myös varoituksia. Ne ei ole itselleni vaan seurakunnalle yhteiseksi rakennukseksi.

Mutta kun olin yksin, armolahjat ei tullut. Myöhemmin kun olin taas yhteydessä erään seurakunnan kanssa, mulle tuli Herralta sanat.

Haluaisin kysyä koska mietin tarkoittaako "virittäminen" siitä että kun olen mukana seurakunnan kanssa, niin Jumala voi toimia ja vaikuttaa armolahjojen kautta? Voiko yksin oleminen sammuttaa armolahjoja? Voisiko joku tarkentaa ja määritellä mitä on virittäminen? :rolleyes:
rupattelija

ViestiKirjoittaja Natanael » 10.12.2022 11:01

Rupattelija kysyi armolahjoista: “Voisiko joku tarkentaa ja määritellä mitä on virittäminen?”

Lähtökohta on se, että sinun olisi tunnistettava oikein armolahjasi, Pyhän Hengen vaikuttama ja aktivoima. Armolahjathan ovat seurakunnan rakennukseksi, joten muiden uskovien yhteydessä armolahjat tulevat myös esille. Jumala ei anna armolahjojaan koristeeksi tai hengellisyytemme esittelyä varten – ne ovat erityisesti siksi, että voisit palvella paremmin muita lähimmäisiäsi. Muut seurakuntalaiset tulevat ennen pitkää huomaamaan, mikä armolahjasi voisi olla. Ole siis avoin muiden uskovien palautteelle.

On yksi asia valita seurakunta ja toinen asia valita Raamattuun tukeutuva seurakunta. Raamattu puhuu viimeisistä päivistä, jolloin vääriä profeettoja nousee esiin oudoilla opeilla. Uskovan, jolla on Pyhän Hengen lahjat, on välttämätöntä löytää Raamattuun uskova seurakunta ja varmistaa, että pysyt uskollisena Jumalan sanan terveelle opetukselle. Kaikkein tärkein ajatukseni tulee tässä:

Hengellinen kasvumme ja armolahjojen käyttö on sidottu Jumalan Sanaan,

jonka kuulemme, ja on erittäin tärkeää, ettet ota vastaan Jumalan sanaa väärin. Kristuksen ruumiissa on nykyään outoja ilmentymiä lahjoista, jotka syntyvät oudon opetuksen ja opin seurauksena, ja sinun on muistettava, että paholainen voi naamioitua valon enkeliksi. Et varmaankaan halua peukaloida Jumalan lahjoja elämässäsi, joten sinun tulee pysyä terveen opin seurakuntayhteydessä. Jeesus puhuu hätkähdyttävästi vääristä julistajista, jotka vievät kuulijoita harjaan korostamalla "armolahjoillaan" tekemiään ihmeitä.
Matteus (Matt.7:22-23) kirjoitti:“Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'

Mitä lähempänä olet Jumalaa, sitä enemmän voit osoittaaa hengellisiä lahjoja. Kun näin tapahtuu, muista suojata sydäntäsi jatkuvasti. Paholainen voi tulla tuomaan erilaisia ajatuksia lahjoista ja siitä, miten ne vaikuttavat sinun kauttasi. Älä anna armolahjojen ilmentymisen nousta päähäsi niin, että ylpistyisit ja alkaisit pitää itseäsi erityissiunattuna Jumalan lapsena. Olet armahdettu, mutta myös ihminen, jossa synti yhä vaikuttaa – kohtaa Jeesus sellaisena kuin olet ja tunnusta syntisi, usko kaikki anteeksi ja kiitä Jumalaa Hänen armostaan ja hyvyydestään,

Eteesi voi tulla aikoja, jolloin olet epävarma armolahjasi käytössä ja sielunvihollinen voi syyttää sinua. Erityisesti profetian armolahjan omaavat kokevat itsensä hyvin heikoiksi ja pieniksi armolahjaa käyttäessään. Pyhä Henki vaikuttaa niin, sillä Jumala ei kunniaansa jaa. Elä jatkuvasti Jeesuksen lähellä, niin säilytät rohkeuden. Tarkoitan sitä, että kohdatessasi Jeesuksen rukouksessa, olet aina tekemisissä armahtajasi ja syntiesi sovittajan kanssa. Armolahjaa käyttäessäsi tulet kokemaan itsesi vähäiseksi.
Johannes (Joh.3:30) kirjoitti:“ Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä.”

Armolahjasi ei ole tärkein asia, kaukana siitä, tärkeintä meille on elää Armahtajaamme ja Vapahtajaamme seuraten Jumalaa ja lähimmäisiämme rakastaen. Armolahjasi tulee kerran katoamaan, mutta tärkein ei koskaan katoa.
Paavali (1.Kor.13:8-10) kirjoitti:“ Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.”

Kauniiksi lopuksi lyhyt tiivistelmä muutamasta ajatuksestani:

Käytä armolahjaasi, niin hioudut ajan kanssa armolahjasi entistä rakentavammaksi käyttäjäksi. Kasvaessasi sinun on opittava, ettei mikään hengen lahjojen ilmeneminen ole sen arvoista, että se riisuisi sinulta nöyryyden. Muista, että Jumala vastustaa ylpeitä ja antaa armon nöyrille. Jumalassa on syvyyksiä, joihin ihmisten tulisi aina haluta päästä, joten ylpeydellesi ei saa antaa tilaa, kun palvelet muita armolahjallasi.

Pysy nöyränä, niin näet uusien Hengen lähteiden tuovan virkistävää vettä niin sinun kuin lähimmäistenkin elämään.
Jaakob (Jaak.4:5-6) kirjoitti:Vai luuletteko, että Raamattu turhaan sanoo: "Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka hän on pannut meihin asumaan"? Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon."
Natanael

ViestiKirjoittaja rupattelija » 10.12.2022 11:29

Ok kiitos, Natanael.

Totta, ja ylpeys on vaara koska se voi avata henkivalloille niin ne kulkee ylpeyden kanavoinnin kautta seurakuntaan ja eksyttää seurakuntaa tehden ihmeitä ja kultahammasta jne. Paavali sai lihaan pistimen ettei ylpeilisi erikoisilla ilmestyksillä. :smile:

On parempi olla tietämätön ja ajattelematon armolahjoista niin ne tulevat itsestään. :smile: Silloin ei sorru ylpeilemiseen.

Haluaisin kertoa vielä siitä armolahjojen virittämisestä miten käsitän näin. Että jos olen oman tien kulkija ja kuljen yksin, silloin armolahjat jää tulematta. Silloin yksin kulkeminen on Herran tahtoaan vastaan koska se voi sammuttaa armolahjoja eikä Jumala voi päästä toimimaan sen kautta.

Mitä armolahjojen virittämiseen tulee, pitää olla täysin mukana muiden kanssa ollakseen kokonainen ruumis Kristuksessa niin silloin vasta armolahjat alkavat toimia. Käsitän näin siitä armolahjojen virittämisestä.

Kristuksen ruumis on sitä että me olemme toistemme jäseniä ruumiina seurakunnan yhteiseksi rakennukseksi niin silloin armolahjat toimii ja ne ei ole itsellemme vaan seurakunnalle yhteiseksi rakennukseksi.

Haluaisin kertoa että 1Kor. 1:7-8 Raamatun kohdat mietityttää mua. Kun Kristusta odottaessamme me kokoonnumme yhteen ollaksemme kokonainen ruumis Kristuksessa ja Hän seurakunnan pää niin silloin armolahjat tulevat eivätkä ne missään muodossa puutu seurakunnalle yhteiseksi rakennukseksi. Noilla armolahjoilla Herra vahvistaa meitä niin olemme nuhteettomat Kristuksen tulemukseen asti. :rolleyes:

1Kor. 1:7 niin ettei teiltä mitään puutu missään armolahjassa, teidän odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestystä.
8 Hän on myös vahvistava teitä loppuun asti, niin että te olette nuhteettomat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen päivänä.
rupattelija

Paluu Sana päivälle