Pasuuna
Pasuunan ääni merkitsee Jeesuksen voittoa pahan vallasta ristillä, ylösnousemusta ja voittoa kuolemasta.
Tuom. 7:18-22
"Kun minä ja kaikki, jotka ovat minun kanssani, puhallamme pasunoihin, niin puhaltakaa tekin pasunoihin kaikkialla leirin ympärillä ja huutakaa: 'Herran ja Gideonin puolesta!'" Niin Gideon ja ne sata miestä, jotka olivat hänen kanssansa, tulivat leirin laitaan keskimmäisen yövartion alussa; vartijat olivat juuri asetetut paikoilleen. Silloin he puhalsivat pasunoihin ja särkivät saviruukut, jotka heillä oli käsissään. Niin ne kolme joukkoa puhalsivat pasunoihin, murskasivat saviruukut, tempasivat vasempaan käteensä tulisoihdut ja oikeaan pasunat, puhalsivat niihin ja huusivat: "Herran ja Gideonin miekka!" Ja he seisoivat kukin paikallaan leirin ympärillä. Mutta leirissä kaikki juoksivat sekaisin, kirkuivat ja pakenivat. Ja kun he puhalsivat noihin kolmeensataan pasunaan, niin Herra käänsi toisen miekan toista vastaan koko leirissä, ja leiri pakeni Beet-Sittaan asti Sereraan päin, Tabbatin luona olevan Aabel-Meholan rantaan saakka.
2. Moos. 19:16
"Ja kolmantena päivänä, kun aamu oli tullut, alkoi jylistä ja salamoida, ja paksu pilvi laskeutui vuoren ylle, ja kuului ylen kova pasunan ääni, niin että koko kansa, joka oli leirissä, vapisi pelosta."
Ilm. 11:15
"Ja seitsemäs enkeli puhalsi pasunaan; niin kuului taivaassa suuria ääniä, jotka sanoivat: "Maailman kuninkuus on tullut meidän Herrallemme ja hänen Voidellullensa, ja hän on hallitseva aina ja iankaikkisesti".
Ilm.1:10, 13 "Minä olin hengessä Herran päivänä, ja kuulin takaani suuren äänen, ikäänkuin pasunan äänen, - - - ja lampunjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, pitkäliepeiseen viittaan puetun ja rinnan kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn."
Rikottu saviruukku
Ihminen on maa-aineksesta tehty astia (1.Moos. 2:7). Kun savikippo särkyy, ihmisen uho on poissa, ja jäljelle jää Jumalan voima.
Tulisoihtu
Jumala on kuluttavainen tuli (Hepr. 12:29). Tämä syntinen maailma on tulelle talletettu (2.Piet. 3:7).
Gideonin seurassa tuulahdetaan Jeesuksen Kristuksen kautta tämän maailmanajan loppuun. Jumala tulee kärventämään tämän maailman tulella antaakseen tilaa uudelle maalle ja uusille taivaille (Jes. 66:22 ja Ilm.21:1).
- - -
Miten tämä liittyy meihin
Kun vihollisen vallat piinaavat meitä, hylätään oma voimamme, temmataan oikeaan käteemme Jumalan tulisoihtu ja voitetaan ne kaikki Jumalan Pojan pasuunan äänellä.