Uskon kasvu

Lähetä vastaus

Vahvistuskoodi
Syötä koodi siten kuin se on näkyvillä. Huomioi kirjaisinkoko
Hymiöt
:agape: :bible2: :bible: :exclaim: :question: :arrow: :idea: :smile: :think: :thumbup: :wave: :clap: :confused: :cry: :sad: :surprised: :wink: :neutral: :redface: :rolleyes: :yawn: :bible3:
Lisää hymiöitä
BBCode on Käytössä
[img] on Käytössä
[flash] on Poissa käytöstä
[url] on Käytössä
Hymiöt ovat Käytössä
Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Uskon kasvu

Re: Uskon kasvu

Viesti Kirjoittaja kalamos » 04.09.2018 18:36

Minun ymmärtääkseni
ainakin tuon synagogan esimiehen usko
koki kaikkien aikojen pörssiromahduksen,
se syöksyi niin alas, ettei siihen taulukot riitä,
ennenkuin siitä tuli usko,
joka ei voinut muuta kuin lapsen lailla luottaa Jeesukseen.

Re: Uskon kasvu

Viesti Kirjoittaja Emil » 04.09.2018 17:19

Kasvaako usko exponentiaalisesti? Tulisiko sen kasvaa exponentiaalisesti?

Re: Uskon kasvu

Viesti Kirjoittaja kalamos » 04.09.2018 09:01

Jokin tuollainen ajatus minunkin mieleeni tuli
niinkuin heti ensimmäisessä kommentissani totesin.
Siis uskovan kasvu.
Mutta kun keskustelun otsikkona oli uskon kasvu,
niin minun täytyi oikein etsiä Raamatusta,
että mitä tuosta asiasta sanotaan.
Ja yhden sellaisen kohdan sitten jo toinkin esiin.

Annora määritteli uskon kasvua näin:

Annora kirjoitti:Ihmisen usko on vahvin silloin, kun ihminen ei yhtään epäile.


Ja sitten asia tarkentuikin siihen,
että tällaisessa tilassa ihminen ei epäile Jumalan lupausta.
Ja nyt tullaankin sitten siihen,
että tarvitaan Jumalan lupaus, johon uskoa.

:bible:
Markus (5:35-36) kirjoitti:Hänen vielä puhuessaan tultiin
synagoogan esimiehen kotoa sanomaan:

"Tyttäresi kuoli; miksi enää opettajaa vaivaat?"
Mutta Jeesus ei ottanut kuullakseen, mitä puhuttiin,
vaan sanoi synagoogan esimiehelle:

"Älä pelkää, usko ainoastaan".


Synagogan esimiehellä ei ollut niin suurta uskoa
kuin sadanpäämiehellä,
joka kielsi Jeesusta tulemaan kattonsa alle.
Synagogan esimies pyysi tulemaan kotiinsa
ja parantamaan tyttärensä.
Mutta juuri tuo pyyntö aiheutti ongelman.
Väentungos viivytti
ja sitten väliin tuli vielä verenjuoksua sairastava nainen.

Voin melkein nähdä silmissäni ja kokea ruumiissani
sen kivun ja tuskan ja epätoivon,
minkä synagogan esimies tuossa kokee:
Ei tästä mitään tule.
Ja sitten ... hän näkee viestintuojat.
Hän aavistaa, mitä he tulevat kertomaan.
Hänen maailmansa romahtaa.
Varmaan usko Jumalaankin.

Mutta Jeesus sanoo sen, mitä edellä lainasin.
Ja nyt synagogan esimies
tarrautuu tuohon sanaan.
Hänellä ei enää ole mitään muuta mihin tarrautua.
Tytär on kuollut. On vain Jeesus, joka on Elämä.

Ja tämä usko kesti senkin,
että tyttären kuolemaa itkien ulvova joukko nauraa Jeesukselle,
kun tämä sanoo, että tyttö ei ole kuollut, vaan nukkuu.

Ja kohta esimiehen vähäinen usko,
joka oli vienyt hänet kohtaamaan Jeesusta,
saa kokea kaiken kriisin ja epätoivon jälkeen
kuinka tuo vähäinen ja väillä ehkä kokonaan sammunut usko,
sai muuttua näkemiseksi.
Kuollut ruumis nousee ylös vuoteesta elävänä.

Re: Uskon kasvu

Viesti Kirjoittaja Emil » 29.08.2018 12:21

Uskossa kasvu on sitä, että Jeesus valtaa meidän sisimmässämme enempi ja enempi alaa ja muutumme sisältä käsin enempi ja enempi Hänen kaltaisekseen.
:redface:

Re: Uskon kasvu

Viesti Kirjoittaja Annora » 28.08.2018 19:04

Niin, juuri niin - epäilee Jumalan lupausta.

Re: Uskon kasvu

Viesti Kirjoittaja kalamos » 28.08.2018 18:55

Annora kirjoitti:Niin, siis ajattelee siten, jotta saankohan minä Jumalalta tuota asiaa kuitenkaan


Siis ...
ei epäile Jumalan lupausta?

Re: Uskon kasvu

Viesti Kirjoittaja Annora » 28.08.2018 18:44

Niin, siis ajattelee siten, jotta saankohan minä Jumalalta tuota asiaa kuitenkaan....vasta uskoontullut ei yleensä epäile, vaan suoraan ottaa lahjan vastaan - parantumisia usein tapahtuu vasta uskoon tulleille helpommin kuin jo pitemmän aikaa uskossa olleille.

Re: Uskon kasvu

Viesti Kirjoittaja kalamos » 28.08.2018 18:33

Annora kirjoitti:Milloin on se tilanne, jolloin ihminen ei yhtään epäile uskoaan.


Epäile uskoaan?

Re: Uskon kasvu

Viesti Kirjoittaja Annora » 28.08.2018 09:39

Uskon kasvu - kasvanut usko - luja usko

Voimme sanoa, että kun on ollut pitemmän aikaa uskova ja tutkinut raamattua, niin on saanut uutta tietoa siitä, mitä on olla uskossa ja mitä kaikkea siitä voi seurata: esim. armolahjat. Tällaista ihmistä pidämme vahvana, aikuisena uskovana, jolle ei enää tarvitse opettaa niitä alkeita.

En kumoa tuota edellistä, mutta minulla on myös toinen näkemys. Ihmisen usko on vahvin silloin, kun ihminen ei yhtään epäile. Milloin on se tilanne, jolloin ihminen ei yhtään epäile uskoaan. Useimmiten se näyttää olevan se hetki, jolloin ihminen juuri on ottanut Jeesuksen vastaan. Tällöin tapahtuu usein parantumisia ja muita ihmeitä.

Re: Uskon kasvu

Viesti Kirjoittaja kalamos » 28.08.2018 08:11

Tuo todistus ... ehkä ...
voisi resonoida sen kanssa,
mitä ajoit takaa, kun kirjoitit:

witness kirjoitti:Vuosikymmeniä sitten minulle ei olisi kelvannut se usko, mikä minulla nyt on.


Mutta loppujen lopuksi,
kun otsikon mukaan nyt puhumme
Uskon kasvusta,
niin sen kai voisi ilmaista sanoin
Luottamuksen kasvu.
Siis luottamus Jeesukseen kasvaa.

Usko mielletään helposti suorittamiseksi.
Mutta sitä se ei ole.
Usko on luja luottamus.

Kun usko kasvaa,
niin itse asiassa me vähenemme.

Johannes Kastajan opetuslapset olivat vähän ihmeissään,
kun kaikki menivätkin nyt Jeesuksen tykö
eivätkä enää Johannes Kastajan saarnaa kuuntelemaan.
Mutta Johannes sanoi:

:bible:
Johannes (3:30) kirjoitti:Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä.


Tosin myöhemmin Johannes joutui kriisiin vankilassa.
Ja lähetti opetuslapsensa kysymään Jeesukselta,
että oliko tämä se tuleva,
vai ... menikö tässä jokin pieleen.
Ja Jeesus vastaa tavalla,
joka sinetöi Johannes Kastajan uskon.
Juuri niin nyt tapahtui
Johannes Kastajan opetuslasten silmien edessä,
kuin Raamattu oli ennustanut tapahtuvan,
kun Messias on tullut.

Ylös