Mooses (Lev 23) kirjoitti:Kuusi päivää tehtäköön työtä,
mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti,
levon päivä, pyhä kokous;
silloin älkää yhtäkään askaretta toimittako,
se on Herran sapatti, missä asuttekin.
Nämä ovat Herran juhla-ajat,
pyhät kokoukset, jotka teidän on kuulutettava määräajallansa:
Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä,
iltahämärässä, on pääsiäinen Herran kunniaksi.
Ja saman kuukauden viidentenätoista päivänä
on happamattoman leivän juhla Herran kunniaksi;
syökää happamatonta leipää seitsemän päivää.
Ensimmäisenä päivänä olkoon teillä pyhä kokous,
silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako.
Tuokaa Herralle uhri seitsemänä päivänä.
Seitsemäntenä päivänä on pyhä kokous;
silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako.
Viikkosapatti ei siis ole ainoa sapatti.
Herran Sapatin tunnusmerkistö on siis:
- levon päivä
- pyhä kokous
- älkää yhtään askaretta toimittako
Tällainen päivä on muun muassa viikon seitsemäs päivä,
Pääsiäistä seuraavan happamattoman leivän juhlaviikon
ensimmäisen päivä ja seitsemäs päivä.
Nisankuun 15. päivä on aina Herran juhla-sapatti eli Suuri Sapatti.
Jeesuksen kuolema vie meidät suoraan Suureen Sapattiin.
Se avaa meille sovituksen ja pelastuksen.
Jeesus siis kuoli vähän ennen sitä auringonlaskua, josta alkoi Suuri Sapatti.
Naiset seurasivat Jeesusta hautaamiseen saakka - siis siihen iltahetkeen saakka,
jolloin suuri sapatti alkoi.
Tämän jälkeen he eivät voineet enää mitään tehdä,
ennenkuin suuri sapatinpäivä oli ohi.
Suuren Sapatin jälkeen he menivät torille ostamaan hyvänhajuisia yttejä.
Markus (16:1) kirjoitti:Ja kun sapatti oli ohi, ostivat Maria Magdaleena ja Maria, Jaakobin äiti,
ja Salome hyvänhajuisia yrttejä ...
Ja sitten sen jälkeen he kotona valmistivat hyvänhajuiset voiteet.
Tämä kaikki siis suuren sapatin jälkeen, mutta ennen vikkosapattia.
Sillä viikkosapatin jälkeen varhain aamulla
he menivät haudalle viemään nuo valmistamansa.
Eli Jeesus kuoli keskiviikkoiltana ennen sitä auringonlaskua,
josta alkoi suuri sapatti.
Tori oli auki seuraavan kerran perjantaina aamulla,
jolloin he menivät torille ja ostivat hyvänhajuiset yrtit
ja sitten kotona tekivät voiteet.
Sitten tuli viikkosapatti
ja niin vasta sunnuntaina aamulla varhain
he saattoivat mennä haudalle noiden yrttien ja valmistamiensa voiteiden kera.
Jeesus siis oli maan povessa todellakin kolme päivää ja kolme yötä
keskiviikkoillasta eli suuren sapatin alkamisesta lähtien.