(Ps 73:26) Aasaf kirjoitti:Vaikka minun ruumiini ja sieluni nääntyisi, Jumala on minun sydämeni kallio ja minun osani iankaikkisesti
Tässä ihmisen henkeä kutsutaan sydämeksi. Mitä sillä tarkoitetaan ei jää epäselväksi, koska samassa yhteydessä erikseen mainitaan ruumis ja sielu. Sydämellä tarkoitetaan siis myös ihmisen sisintä eli henkeä. Sydän ja henki ovat mielestäni synonyymejä puhuttaessa ihmisen itsetajunnan keskuksesta. Raamattu kehottaakin ”turvaamaan Herraan kaikesta sydämestä” ja vakuuttaa, että ”sydämellä uskoen tullaan vanhurskaaksi” (San. 3:5, Room. 10:9-10). Edelleen, myös omatuntomme 'asuu' hengessämme eli sydämessämme (1. Joh. 3:20-21), kun taas ruumiin viisi aistia sekä mm. äly ja järki kuuluvat sielunelämän piiriin.
Jotta tästä aloituksesta ei tulisi mahdottoman pitkää, sanon tähän alkuun vain joitakin omia näkemyksiäni otsikon aiheesta joista toivon heräävän keskustelua. Näkemykseni mukaan uudestisyntymättömän ihmisen henki on kuollut Jumalaan päin. Yhtäällä se ei kykene olemaan ollenkaan yhteydessä Jumalaan, toisaalla se ei kykene alistamaan sielua tahtoaan tekemään. Uudestisyntymättömän ihmisen henki on sielun orja eikä se voi muuttua. Ainoa ulospääsy tästä on jo profeetta Hesekielin kautta tullut Herran sana, että nimittäin ihmisen on saatava uusi sydän ja henki s.o ihmisen täytyy syntyä uudesti.
(Hes 36:26-27) Hesekiel kirjoitti:Minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne
Uudestisyntyminen tapahtuu ihmisen hengessä Pyhän Hengen vaikutuksesta. Tämän uudestisyntymisen mahdollistaa Jeesuksen risti ja ylösnousemus. Todetaan vielä, että ihmisen sielu ei synny uudesti eikä uudestisyntyminen ole sama asia kuin Pyhän Hengen asuminen ihmisessä, vaikka toki Hän jokaisessa uudestisyntyneessä asuu. Aloitetaanko tästä rakentava keskustelu? Aihe on laaja ja monisyinen eikä omat näkemykseni asiasta ole välttämättä oikeita. Tarkoitukseni on tuoda tämän aloituksen pohjalta myöhemmin muitakin aiheita käsiteltäväksi palstalle (mm. kilvoittelusta, pyhityksestä ja vapaudesta).