hypomenoon blogi

Avaa oma blogisi. Kuvablogit. Teemablogit.
Blogeja muualta.

Re: hypomenoon blogi

ViestiKirjoittaja hypomenoo » 26.10.2018 10:34

Tämän aamun ilon ja rohkaisun Sana, joka on totta sekä koettua. Näin Sinunkin kohdallasi.

Kaikki maailmassa muuttuu, mutta uskovina saamme elää Jumalan Sanasta sekä Herrastamme Jeesuksesta Kristuksesta, joka on elävä Sana. Loistakoon meidän valomme, Kristus Jeesus, kauttamme niille, jotka etsivät elämäänsä kestävää pohjaa.
:bible:
Psalmista(Ps. 73:26) kirjoitti:
Vaikka minun ruumiini ja sieluni nääntyisi, Jumala on minun sydämeni kallio ja minun osani iankaikkisesti.
hypomenoo
 
Viestit: 202
Liittynyt: 13.06.2018 19:27

Ristin veren kautta

ViestiKirjoittaja hypomenoo » 28.10.2018 18:55

Ristin veren kautta

Ristin sanomaan en kyllästy koskaan. Se on aina kuin kyyhkysen tuoma öljypuun lehti, mikä virvoittaa janoisen. Tämän vanhan sanoman edessä olen itkenyt kiitollisena tänään.

Muutama Raamatun kohta tästä aiheesta.
:bible:
Paavali(Kol 1:20) kirjoitti:
ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.


-Meille ihmisille kuuluvan kirouksen ja kuoleman otti Kristus päällensä. Tämä oli Jumalan ajatus meihin nähden. Sovitus on totta ja rauha Hänen ristinsä veren kautta.
:bible:
Hebrealainen(Hebr 9:12) kirjoitti:
meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.


- Iankaikkinen lunastus voimassa poikkeuksetta jokaiselle. Synnin orjat saavat tämän ottaa vastaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Uskovina se on meille jokapäiväinen todellisuus.
Ylistetty olkoon Isälle Jumalalle, ylipapistamme, Kristuksesta!
:bible:
Hebrealainen(Hebr 10:19) kirjoitti: Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,

- Isän Jumalan yhteyteen tie on auki Jeesuksen veren kautta. Sinulla lukija on toivo toivottomuuteesi!
:bible:
Johannes(Ilm 12:11) kirjoitti:
Ja he ovat voittaneet hänet Karitsan veren kautta ja todistuksensa sanan kautta, eivätkä ole henkeänsä rakastaneet, vaan olleet alttiit kuolemaan asti.


Tänä päivänä on vaino Kristuksen tähden. Railo kasvaa uskovien ja ei-uskovien välillä vauhdilla. Kristityt useissa maissa kokevat marttyyrikuoleman. Vaino ei ole tai tulisi olla uskovalle yllättävä asia. Vainoon varautuminen on elää valkeudessa niin kuin Jumala on valkeudessa, niin meillä uskovina on yhteys keskenämme ja Jeesuksen Kristuksen veri puhdistaa meidän kaikesta synnistä.

Kun synti (hapatus) on tunnustettu ja saatu anteeksi, niin voimme viettää juhlaa puhtauden ja totuuden happamattomuudessa. Kristuksen veren kautta.
hypomenoo
 
Viestit: 202
Liittynyt: 13.06.2018 19:27

Saadun annat takaisin

ViestiKirjoittaja hypomenoo » 10.11.2018 20:00

Saadun annat takaisin

Minkä annamme on Jumalan kädestä saatu

:bible2: Raamattu kansalle
Historioitsija (1 Aik 29:14) kirjoitti: Mikä minä olen, tai mikä on minun kansani,
kyetäksemme antamaan vapaaehtoisesti tällaisia lahjoja?
Sinulta tämä kaikki on tullut,
ja omasta kädestäsi me olemme ne sinulle antaneet.


Ei mitään omaa

:bible2: Raamattu kansalle
Jesaja (26:12) kirjoitti:Herra, sinä valmistat meille rauhan.
Myös kaikki meidän tekomme olet sinä tehnyt.


Jumala antaa teot

:bible2: Raamattu kansalle
Paavali (Ef 2:10) kirjoitti:Sillä me olemme hänen tekonsa,
luodut Kristuksessa Jeesuksessa niitä hyviä töitä varten,
jotka Jumala on ennalta valmistanut, vaeltaaksemme niissä.


Kaikki on lahjaksi saatua

:bible2: Raamattu kansalle
Paavali (1 Kor 4:7) kirjoitti:Kuka asettaa sinut etusijalle?
Ja mitä sinulla on, mitä et ole saanut lahjaksi?
Mutta jos olet saanut sen, miksi kerskailet,
ikään kuin et olisikaan saanut sitä
lahjaksi?


Saimme ja annamme

:bible2: Raamattu kansalle
Matteus (10:8) kirjoitti:Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa spitaalisia, ajakaa ulos riivaajia.
Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.


Jumala otti ja antoi takaisin

:bible2: Raamattu kansalle
Mooses (4 Moos. 18:6) kirjoitti:Minä itse olen ottanut teidän leeviläiset veljenne israelilaisten keskuudesta
ja antanut heidät teille lahjaksi,
jotta he Herralle erotettuina toimittaisivat ilmestysmajan palvelutehtäviä.


Otsikoiden viitteet kustakin jakeesta kertovat ihanan totuuden Jumalasta ja meistä. Olemme kaikessa Hänestä riippuvaisia. En enempiä selittele. Voimme tutkia ja miettiä omaa päivittäistä vaellustamme suhteessa jakeiden sanomaan. Jopa se että Jumala on kätketty vastakohtaansa kertoo samaa sanomaa. Jumalan voima tulee täydelliseksi heikkoudessa. Ihmeellistä. Ilmankos Paavali kerskaa heikkoudestaan, että tämä Jumalan voima, Kristus, jäisi häneen asumaan.

Tämä vie hiljaiseksi. Muistan, etten se olekaan minä, vaan kaikki kaikessa on Kristus.

:bible2: Raamattu kansalle
Paavali (Fil 1:11) kirjoitti: täynnä vanhurskauden hedelmää,
jonka Jeesus Kristus saa aikaan Jumalan kunniaksi ja ylistykseksi.
Viimeksi muokannut hypomenoo päivämäärä 03.12.2019 21:00, muokattu yhteensä 1 kerran
hypomenoo
 
Viestit: 202
Liittynyt: 13.06.2018 19:27

Siunattu nälkä ja jano

ViestiKirjoittaja hypomenoo » 16.12.2018 15:52

Siunattu nälkä ja jano


Hän, joka ei ole kuka tahansa, on meille ravinto...

:bible2:
Johannes(Joh 6:35) kirjoitti:Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä. Sille, joka tulee minun luokseni, ei koskaan tule nälkä, ja sille, joka uskoo minuun, ei koskaan tule jano.


...joten väsyneenäkään emme väsy hengellisesti

:bible2:
Jesaja(Jes 40:31) kirjoitti:mutta ne, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman, he kohottavat siipensä kuin kotkat. He juoksevat eivätkä näänny, he vaeltavat eivätkä väsy.




Jatkuvan tarpeen synnyttää Jumalan Henki
:bible2:
Matteus (Matt 5:6) kirjoitti:Autuaita ovat ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano, sillä heidät ravitaan.



Eromme uskovana näkyy siinä, missä viihdymme
:bible2:
Psalmista (Ps 1:1-3) kirjoitti:
Autuas se mies,
joka ei vaella jumalattomien neuvon mukaan,
ei viivy syntisten teillä
eikä istu pilkkaajien parissa,
vaan on mieltynyt Herran opetukseen
ja tutkii sitä päivin ja öin.
Hän on kuin vesipurojen ääreen istutettu puu,
joka antaa hedelmänsä ajallaan
ja jonka lehti ei lakastu.
Kaikki, mitä hän tekee, menestyy.


Pyhä Henki, joka on Kristuksen Henki, auttaa meitä juurtumaan Kristukseen. Saamme ravintomme Hänestä, elävästä Sanasta.

Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa.

Lars T. Nyberg 1745. Suom. Elias Lagus 1790.
Uud. Wilhelmi Malmivaara 1901. Virsikirjaan 1938.
hypomenoo
 
Viestit: 202
Liittynyt: 13.06.2018 19:27

Kun taisto riehuu kuumimmin

ViestiKirjoittaja hypomenoo » 16.12.2018 19:05

Kun taisto riehuu kuumimmin,


kun kyynel silmään saa,
on Jeesus luonas silloinkin, Hän lastaan vahvistaa.

Herättyäni muutama viikko sitten
"myrskysi" heti aamutuimaan. Oli tartuttava "aseeseeni" - lauluun.
Se aamu yön ja edellisten viikkojen vaikutuksen jälkeen oli kuin maa olisi vajonnut. Sitä on vaikea kuvailla, mutta oli tarve nousuun.

Nuoruuteni tutut laulut nousivat mieleeni ja niitten kautta julistin miten asiat oikeasti on, vaikka nyt juuri näyttää muulta.
Tässä nämä ihanat sanat.


1. Uhraa kaikki, säilyttääkses Uskos vain!
Suojaa sielus helmi parhain,
Voittoon kanna halki harhain
Uskos vain, sun uskos vain!

2. Riennä aina kohden määrää, Riennä vain!
Sinne, sinne riemumaalle,
Rauhan maalle, autuaalle
Riennä vain, oi riennä vain!

3. Uupumus jos uhkaa estää, Kestä vain!
Jalkaa vaikka viilteleepi,
Tie jos tummuu, jyrkkeneepi,
Kestä vain, oi kestä vain!

4. Heitä pelko, luota, tyydy Herraan vain!
Katsees nosta kaikkialta, Hetken helteen, ristin alta
Herraan vain, niin Herraan vain!
HLV 466



1. Sä kuljet seurassa Jeesuksen, sen kertoo katsehes riemuinen,
Sen kertoo laulus, mi helkkyin soi, Vaikk' murhe kyynelen silmiis toi.

2. Ei tunne riemujas maailma, Ei nää se tielläsi kukkia,
Se aallon leikkihin kiintyen Ei huomaa helmiä syvyyden.

3. Sun helmes on veri Karitsan, Mi synnit maksoi jo maailman,
Mi myös sun sielusi saastaisen Jo verhos vaatteilla autuuden.

4. On sulla riemuna päällä maan Myös murheen hetkinä Jeesus vaan.
On sulla lähde, mi virvoittaa, Kun matka vaikea uuvuttaa.

5. Se armon lähteeksi kutsutaan, Ja täällä sen sivu kuljetaan.
Ja siksi maailma korskea Ei tunne sen elon autuutta.

6. Vaan korven synkänkin keskehen Sen virrat vierivät pulputen,
Ja kerran korvenkin helmahan Näät valkoliljojen puhkeevan.

7. Ja virtain varsilla kulkijat Ne toistaan auttaen laulavat:
Oi katso, kaupunki Siionin Jo loistaa kultaisin kunnahin!

8. Siis riennä, ystävä, riemuiten, Kun turvas on veri Jeesuksen.
Siks kunnes porteista kaupungin Hääriemuun saavut sä Siionin!
HLV 467


Isän Jumalan ja Herramme Kristuksen Jeesuksen armo, laupeus ja rauha sinulle lukijani!
hypomenoo
 
Viestit: 202
Liittynyt: 13.06.2018 19:27

Vain hetki vielä uskossa vaeltamista

ViestiKirjoittaja hypomenoo » 18.12.2018 12:32

Vain hetki vielä uskossa vaeltamista



Herra Sinä puhdistat, poltat ja eristät yhtä ainoaa tarkoitusta varten,
kaiken sen mieltymyksen hävittämistä, mitä Sinä et ole aloittanut, ja kaiken sen kiintymisen hävittämistä, mikä ei ole Sinuun päin.* Me emme siihen kykene, eikä tarvitsekaan, sillä vain Sinä siihen kykenet. Voimme ainoastaan olla edessäsi suostuen tähän.

Kiitos heistä, jotka ovat runoilleet sanoiksi sen, mitä ovat kokeneet Tiellä. Sanoohan Paavali, että monen ahdistusten kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan. Kertoohan itse Jeesus, että jokaisen oksan, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, jotta se kantaisi runsaamman hedelmän.

Auta meitä sitoutumaan Sinuun ja suostumaan kaikkeen, mitä Sinä annat meille kasvatukseksemme. Auta meitä olemaan oikeudenmukaisia, eikä odottamaan sitä muilta. Tarvitsemme Sinua joka hetki kipeämmin kuin ymmärrämmekään. Kenet olet vienyt yksinäisyyteen kasvatuskouluusi, niin varjele meitä, ettemme lähde siitä itse ulos, vaan odotamme, kunnes Sinä avaat oven.



1.
Sä ristin kansa kallis, kuin Kuninkaasikin
Pian kirkastuva olet kunniassa.
Ja ilmestyissä Herran*ilmestyt sinäkin,
Jos kätkettynä olet voimassansa.
Vain hetki vielä uskossa vaeltamista,
Ja sitten ikirauhaa ja*ikilepoa.
Tuo kallis toivo elvyttävi* mielen.

2.
On kulta sulattava, niin sulattajansa
Kuvansa selvään siinä nähdä voisi.
Jos liekki oikein kuuma, sen hehku polttava,
Ei vaaraa siitä pienintäkään oisi.
On sulattaja itse, mi valvoo työtänsä,
Ja kullan aikanansa pois ottaa liekistä.
Hän itse hetken tietää parahimman.

3.
On kivi hiottava, mi voittokruunussa
On kerran Kuninkaasi säteilevä.
Saa siinä nähdä vaivaa, saa siinä hioa,
Ei isku pieninkään oo säästettävä.
Ne kivet taasen, joilla ei määränä oo tää,
Saa koskematta maassa vain hiljaa levätä,
Vaan myöskin tiedotonna onnestansa.

4.
On oksat hennoimmatkin myös puhdistettava,
Niist' ettei voiman neste katoaisi.
Jos veitsen viiltäessä ois tuska polttava,
Sen Isä tekee vain sun parhaaksesi.
Ei kuolettaa voi veitsi, se puhdistaapi vaan,
Saa satakertaisesti hedelmän kasvamaan.
Oi, mielellämme tuskat kestäkäämme!

5.
Nää maiset tuskat, vaivat, ne mitä ovatkaan,
Kun autuus niitä pian seurajaapi.
Niin lyhyt ompi taisto, mi täällä taistellaan,
ja sitten kodin rauha avautuupi.
Oi Herra, valvovaisna meit' pidä matkalla.
Jos horjahtaisi jalka, taas katse kohota,
Ett' Karitsata aina seuraisimme.
[Harpun säveliä]
hypomenoo
 
Viestit: 202
Liittynyt: 13.06.2018 19:27

Missä jaksan myös tänä vuonna 2019

ViestiKirjoittaja hypomenoo » 02.01.2019 19:11

Missä jaksan myös tänä vuonna 2019


Nina Åström lauloi äsken Jumalan Sanaan pohjautuvan laulun:
Lauluni aihe ei muutu
Kerto:
Yhä Jeesuksen risti on tärkein
ilman armoa jaksaisi en.
Sävel anteeksiantamuksen
on aina vain ensimmäinen.


Tässä se on, ristin sanoma Jeesuksesta Kristuksesta, joka on ylösnoussut Herra.

Elämäni prioriteetit ovat jääneet tähän yhteen. Se pysyy, kestää ajan rajan tuolle puolen. Iankaikkinen elämä, jonka Jumala suunnitteli jokaiselle ihmiselle Hänen Poikansa kautta.
:bible2:
Johannes (Joh 3:16) kirjoitti:Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainutsyntyisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.


Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut. Edellä kirjoitettua rukoilen Sinulle, joka etsit elämääsi tarkoitusta.
hypomenoo
 
Viestit: 202
Liittynyt: 13.06.2018 19:27

Jumalan Pojan elämä meissä

ViestiKirjoittaja hypomenoo » 03.03.2019 12:38

Jumalan Pojan elämä meissä
Uskoon tultuamme Jumalan rakkaus vuodatettiin meihin. Kiitos Jeesus.
Paavali (Room 5:1 13) kirjoitti:Mutta toivo ei tuota pettymystä, sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.


Kristuksen tuntemisessa kasvu saa Kristuksen elämän meissä. Kiitos Jeesus.
Paavali (Gal 2:20) kirjoitti:Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa. Minkä nyt elän lihassa, sen elän uskossa Jumalan Poikaan, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä alttiiksi minun puolestani.



Nämä jakeet ovat jatkuvasti vieneet Sanan peilin eteen ja tekemään tiliä itsestäni ja pyytämään armoa nöyrtymään Herran väkevän käden alle. Vapauttavaa. Yksinkertaista.

Paavali (1 Kor 13) kirjoitti:1. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali.
2. Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulla ei olisi rakkautta, en olisi mitään.
3. Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni muiden ruokkimiseksi ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, en siitä mitään hyötyisi.

4. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä, rakkaus ei kadehdi, ei kerskaile, ei pöyhkeile,
5. ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
6. ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa.
7. Kaiken se peittää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii.

8. Rakkaus ei koskaan häviä. Mutta profetoiminen katoaa, kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
9. Tietämisemme on näet vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista,
10. mutta kun tulee se, mikä on täydellistä, katoaa se, mikä on vajavaista.
11. Kun olin lapsi, puhuin kuin lapsi. Minulla oli lapsen mieli, ja ajattelin kuin lapsi. Tultuani mieheksi hylkäsin sen, mikä oli lapsenomaista.
12. Nyt näemme kuin kuvastimesta, himmeän heijastuksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin. Nyt tunnen vajavaisesti mutta silloin täydellisesti, niin kuin minut itsenikin tunnetaan täydellisesti.
13. Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme. Mutta suurin niistä on rakkaus.



Koska Pyhän Hengen kautta minuun on vuodatettu Jumalan rakkaus, niin rukoukseni on, että Jumalan Poika minussa voi ilmetä 1 Kor. 13 luvun mukaisesti. Olen Hänestä riippuvainen.

Tätä rukoilen meille kaikille Jumalan pyhille. Se on mahdollista, koska Sana lupaa sen. Tämä on jatkuvaa valkeudessa vaeltamista, valvomista levosta käsin eli Hän sen tekee, kun siihen suostumme.
hypomenoo
 
Viestit: 202
Liittynyt: 13.06.2018 19:27

Meissä asuva Kristus toimii

ViestiKirjoittaja hypomenoo » 12.06.2019 12:32

Meissä asuva Kristus toimii

Hebrealainen(Hebr. 13:21) kirjoitti:
hän tehköön teidät kykeneviksi kaikkeen hyvään, voidaksenne toteuttaa hänen tahtonsa, ja vaikuttakoon teissä sen, mikä on hänelle otollista, Jeesuksen Kristuksen kautta; hänelle kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen.


Paavali(2Kor. 3:5) kirjoitti:
ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,


Paavali(Fil. 2:13) kirjoitti:
sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.
hypomenoo
 
Viestit: 202
Liittynyt: 13.06.2018 19:27

että Herran pelko olisi edessänne

ViestiKirjoittaja hypomenoo » 07.08.2019 19:58

että Herran pelko olisi edessänne

Jumalan Sana puhuttelee voimakkaasti. Eräänä aamuna luin Mooseksen kirjaa. Pysähdyin lukemani jakeen kohdalle. Siinä israelilaisille sanottiin jotain erittäin tärkeää ja suojaavaa kehotusta. Olin hiljaa ja itkin ja rukoilin, että tämä jae tekisi minussa työtään onhan se Jumalan suunnitelmaan kuuluvaa.

:bible: STLK 2017
Mooses(2 Moos. 20:20) kirjoitti:Mutta Mooses vastasi kansalle: "Älkää pelätkö, sillä Jumala on tullut koettelemaan teitä, että Herran pelko olisi edessänne ja ettette tekisi syntiä."

Näen tässä Jumalan avun minulle etten syntiä tekisi, eikä vain minulle vaan jokaiselle uskovalle.

Paavali kirjoittaa kaiken kattavasta jumalanpelosta.
:bible2: RK
Paavali(1 Tim. 4:8) kirjoitti:Sillä ruumiillisesta harjoituksesta on hyötyä vain vähään, mutta jumalanpelosta on hyötyä kaikkeen, koska sillä on elämän lupaus, sekä nykyisen että tulevan.

Olen rukoillut herkkyyttä Raamattua lukiessani. En tahdo sen olevan urautunutta, vaan että Jumalan Henki saisi synnyttää minussa vanhurskauden nälkää ja janoa ja suostua elämään Sanan mukaan oli se ojennusta, nuhdetta tai rohkaisua.

Aika on paha ja pahenee koko ajan. Siksi tahdon, että prioriteetit ovat kohdallaan. Tämä vie haasteisiin, jossa koetukset ovat vääjäämättömät.
Siunaan sinua tälle tielle, että jumalanpelko olisi alati meissä. Se on suoja ja turva.


Tässä varteenotettava lainaus "tuntemattomalta".
Kestäväisyys on sitä, että riiputaan kiinni Kristuksessa.
Viimeksi muokannut hypomenoo päivämäärä 08.02.2024 15:56, muokattu yhteensä 1 kerran
hypomenoo
 
Viestit: 202
Liittynyt: 13.06.2018 19:27

EdellinenSeuraava

Paluu Blogit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa