Johannes (8:34-36) kirjoitti:Totisesti, totisesti minä sanon teille:
jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
Mutta orja ei pysy talossa iäti;
Poika pysyy iäti.
Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi,
niin te tulette todellisesti vapaiksi.
Siis olenko vai tulenko ...
Evankeliumitekstin jälkeen koen suurta tarvetta lukea,
mitä epistolat sanovat tästä.
Löydän aiheesta Pietarin, Jaakobin ja Paavalin opetusta.
Jaakob nostaa esiin hiukan yllättävän käsitteen
Vapauden laki.
Vapaus ei siis tarkoita laittomuutta.
Jaakob (1:25-26) kirjoitti:Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin,
vapauden lakiin,
ja pysyy siinä,
eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä,
hän on oleva autuas tekemisessään.
Jos joku luulee olevansa jumalanpalvelija,
mutta ei hillitse kieltään,
vaan pettää sydämensä,
niin hänen jumalanpalveluksensa on turha.
Paavali kirjoittaa
Elämän Hengen laista ja Vanhurskauden laista.
Israel ei sitä saavuttanut, mutta meille se on mahdollista.
Olemmeko siihen päässeet.
Jaakob kertoi tunnusmerkin.
Jos kieli on hallinnassa, niin koko laiva on ohjauksessa.
Mutta jos en hillitse kieltäni, vaan kiroan ihmisiä,
niin silloin jotain on pahasti pielessä.
Jaakob (3:9-10) kirjoitti:Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää,
ja sillä me kiroamme ihmisiä,
Jumalan kaltaisiksi luotuja;
samasta suusta lähtee kiitos ja kirous.
Näin ei saa olla, veljeni.
Mutta kuten Jaakob ensin sanoi,
minä voin olla autuas tekemisissäni eli Jumalan palvelemisessa.
Pietari vahvistaa tämän sanoessaan:
kenen voittama joku on, sen orja hän on
Evankeliumiteksti sanoi:
Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi
Se on siis mahdollista. Hän tekee sen.
niin te tulette todellisesti vapaiksi