Tekstiyhteys osoittaa mielestäni selvästi sen,
että tuossa katkelmassa Paavali nimenomaan opettaa
tekemään hyvää lähimmäisille.
Ehkä kontekstin loppusuora alkaa kohdasta:
Paavali (Room 12:9) kirjoitti:Olkoon rakkaus vilpitön
Siis Paavali luettelee asioita,
jotka ovat vilpitöntä Rakkautta.
Paavali (Room 12:14) kirjoitti:Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko.
Eli tuo vilpitön Rakkaus kohdistuu kaikkiin ihmisiin.
Me tuomme heidän elämäänsä Siunauksen.
Paras mahdollinen siunaus niiden elämään, jotka meitä vainoavat,
on se, että he tulevat meidän Rakkauden tekojen kautta
tuntemaan Jeesuksen, joka on Jumalan Rakkaus.
Paavali (Room 12:20) kirjoitti:jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä,
jos hänellä on jano, juota häntä,
sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle
Tuo on Siunauksemme huippukohta.
Jos tuossa puhuttaisiin jostain tuomion tulisista hiilistä,
niin silloinhan me olisimmekin olleet juonimassa kirousta eikä siunausta,
kun hyvää teimme heille.
Salomo (San 25:21-22) kirjoitti:Jos vihamiehelläsi on nälkä, anna hänelle leipää syödä,
ja jos hänellä on jano, anna hänelle vettä juoda.
Sillä niin sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle,
ja Herra sen sinulle palkitsee.
Sananlaskujen kirjan teksti, jota Paavali lainaa,
siis osoittaa selvästi, että teemme jotain aidosti hyvää ja siunauksellista.
Jotain, mistä Herra palkitsee meidät.
Se, mitä nuo hiilet siis saavat aikaan,
on jotain aitoa konkreettista hyvää ja lämpöä.
Kun aloittelin opiskelua eräässä oppilaitoksessa,
niin tuli eteen määrätyt lämmitysmenetelmät.
Opettaja aloitti aika kaukaa ja kirjoitti liitutauluun:
Koksikori