Alkutekstissä ei ole sanaa:
puolta Kirjaimellisesti käännettynä
tuo kohta menee näin:
kirjPaavali 1 Kor 1) kirjoitti:
kukin teistä sanoo:
Minä siis olen Paavalin
Minä sitten Apolloksen
Minä sitten Keefaan
Minä sitten Kristuksen
Oikien käännettynä tuo kohta
löytyy suomennoksista
- Aapeli Saarisalon UT
- STLK
- Biblia 1776
- UT 1548
- KR 1642
Siis kysymys on paljon
pahemmasta riitaisuudesta
kuin jonkun puolta olemisesta.
Ja siksi Paavalin vastine
ei suinkaan ole yliampuva,
kun hän sanoo:
Paavali (1 Kor 1) kirjoitti:
Onko Kristus jaettu?
Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu
teidän edestänne?
Vai oletteko te kastetut
Paavalin nimeen?
Siis viimeinen kohta
tuossa riitaisuusluettelossa
on ehdottomasti pahin tapaus.
Tämä sanoo olevansa Kristuksen.
Ja antaa samalla ymmärtää,
että muut eivät ole.
Tuossa luettelossa on kysymys
siis hyvin syvästä ymmärtämättömyydestä.
Korinton pyhät olivat kertakaikkiaan
sekaisin kuin käkikello ihan kaikessa.
Kaksi lukua myöhemmin,
kun Paavali on säätänyt käkikellon
uudelleen peruslukemille,
Paavali kirjoittaa:
STLKPaavali (1 Kor 3) kirjoitti:
Niinpä,
veljet,
minä en voinut puhua teille
kuin hengellisille,
vaan kuin lihallisille,
kuin pienille lapsille Kristuksessa.
Maitoa juotin teille,
en antanut ruokaa,
sillä sitä ette silloin kestäneet,
ettekä vielä nytkään kestä,
olettehan vielä lihallisia.
Sillä kun keskuudessanne on
kateutta, riitaa ja erimielisyyttä,
ettekö silloin ole lihallisia
ja vaella ihmisten tavoin?
Kun yksi sanoo:
"minä olen Paavalin",
ja toinen:
"minä olen Apollon",
ettekö silloin ole lihallisia?
Mikä Paavali sitten on
ja mikä taas Apollo?
Palvelijoita,
joiden kautta te olette tulleet uskoviksi,
palvelijoita sen mukaan,
mitä Herra on heille kullekin antanut.
Minä istutin,
Apollo kasteli,
mutta Jumala on antanut kasvun.
Niin ei siis istuttaja ole mitään,
eikä kastelijakaan,
vaan Jumala,
joka antaa kasvun.
Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä,
kuitenkin kumpikin
on saava oman palkkansa
oman työnsä mukaan.
Sillä olemme Jumalan työtovereita.
Olette Jumalan viljapelto,
Jumalan rakennus.
Sen Jumalan armon mukaan,
joka on minulle annettu,
olen viisaan rakentajan tavoin
pannut perustuksen,
mutta toinen sille rakentaa.
Kuitenkin jokainen katsokoon,
kuinka hän sille rakentaa.
Sillä muuta perustusta
ei kukaan voi panna sen tilalle,
mikä on pantu,
ja se on Jeesus Kristus.