(Emilio) kirjoitti:“Isä ja Poika ovat yksi ja sama asia.”
Eivät ole - Tällä foorumilla on näinä päivinä puhuttu “Jumalan kolminaisuudesta”. Jumala on yksi, mutta Jumala esiintyy kuitenkin kolmessa erillisessä persoonassa - Isä, Poika ja Pyhä Henki. Olen jo aikaisemmin selvittänyt, että Jumalan kolmen persoonan tehtävät poikkeavat toisistaan. Esimerkiksi Pyhän Hengen tärkein tehtävä on kirkastaa meille Kristusta.
Isän ja Jeesuksen toiminta on saumatonta, mutta he eivät ole "yksi ja sama asia". Jeesus tekee vain sen, mikä on Hänen Isänsä tahto. Heidän olemuksensa on samalla tavalla jumalallinen - molemmat ovat täynnä armoa ja totuutta. Molempiin sopii Jumalasta Raamatussa annettu määritelmä. “...sillä
Jumala on rakkaus (1.Joh.4:8).
Olisiko mahdollista, että Jeesuksen sanat itsestään ja Isästään aiheuttaisivat sekaannusta?
Johannes (Joh,10:30) kirjoitti:“Minä ja Isä olemme yhtä."
Jeesus käyttää tässä kreikan sanan "neutraalia" muotoa "yksi" tarkoittaen, että ne ovat "ykseyttä". Sen sijaan, että sanoisi, että Jeesus ja Jumala ovat sama henkilö, Jeesus väittää, että Hän ja Isä ovat yhtenäisiä, joka on osittainen selitys kolminaisuudesta.
(Emilio) kirjoitti:“Ei ole mitään JÄRKEÄ lauseessa "Jumala oli Jumalassa."
Olet oikeassa, jos tarkoitat Raamatun ymmärtämistä ihmisJÄRJELLÄ. Luojamme on antanut meidän ihmisten aivokoppaan noin 200 grammaa toimivaa “jauhelihamössöä”. Ei sillä niin kovin pitkälle päästä kaikkitietävän Jumalan aivoituksia pohdittaessa. Pelkästään täällä oleva keskustelun aihe “Jumalan kolminaisuus Raamatun valossa” kuulostaa inhimillisesti katsoen järjettömältä. Kuinka voi olla niin, että on ….
…..yksi Jumala, joka kuitenkin esiintyy kolmessa erillisessä persoonassa: Isä on Jumala, Hänen Poikansa Jeesus on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala.
Ihmisjärki ei pysty käsittämään läheskään kaikkia Raamatun totuuksia. Monelle ihmiselle koko Raamatussa ei ole mitään järkeä.
Paavali (1.Kor.2:14) kirjoitti:“Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
Emilio esitti, että lause “Jumala oli Jumalassa” on järjetön. Uskossa saamme sen kuitenkin uskoa, koska Jumalan Sana sen vahvistaa.
Paavali (2.Kor.5:18-19) kirjoitti:“Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran. Sillä Jumala oli Kristuksessa
ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.”
Koska Kristus on Jumala, niin edellisen jakeen (…"Jumala oli Kristuksessa”) mukaan
JUMALA OLI JUMALASSA.
Johannes (Joh.3:16-17) kirjoitti:“Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.”
Raamatun tunnetuimmassa jakeessa Taivaan Isä lähettää oman Poikansa maailmaan lunastaakseen ihmiset synnin vallasta. Taivaan Isä = Jumala, oman Poikansa = Jumala. Jumala lähettää siis Jumalan, vaikka on olemassa vain yksi Jumala. Jos se, että “Jumala oli Jumalassa” kuulostaa oudolta, niin ei sekään ajatus tunnu ihmisjärkeen mahtuvan, että Jumala lähettää Jumalan.
Vastaus löytyy Raamatun ilmoittamasta opista Jumalasta kolmessa persoonassa.