Re: Mitä on romanttinen rakkaus?

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 10.07.2025 17:43

Googlasin ja siellä sanottiin jotenkin että Raamattu ei keskity erotiikkaan.

Monenlaita muuta 'rakkaudeksi' mainittua löytyy. On Saaran mustasukkaisuus orja-Hagaria ja tämän poikaa kohtaan. On sukurutsaa ja mitä lienee ollut Daavidin rakkaus Joonataniin. Myös ne petolliset naiset Simsonin Delia ja Herodias joka oli kahden Herodoksen vaimona ja pyysi Johannes Katajan päätä tyttärensä välityksellä !
Rikkailla miehilla sai olla useita vaimoja ja vielä rakastajattariakin. Mitä rakkautta siinä näette ?

Laulujen laulussa kuvataa rakkautta. Toisten mielestä se on morsiamen ja sulhon väistä. Toiset ovat sitä mieltä että se kuvaa Kristusta ja seurakunta-morsianta.
Riitta-mummi

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 22.07.2025 08:47

Laulujen laulu kertoo miehen ja naisen välisestä romanttisesta tunteesta, jopa seksiin viitaten.

Jumalasuhteessa ei ole tätä elementtiä.

Kuten tutkimuksissakin kerrotaan, runoelma on itämaiden kulttuurituote, hieno sellainen. On viisasta Raamatun kokoajilta ollut ottaa tämä teos kaanoniin. Samaa inhimillisyyttä on myös VTn Jobin kirja ja Joonan kirja. Niissä kaikissa on paljon asiaa nyky-ihmisellekin. Tuhansien vuosien viisautta on myös Sananlaskuissa ja Saarnaajassa.
Jokainen Raamatun kirja on tarpeellinen, mutta kaikkea ei tarvitse osata ulkoa. Pyhä Henki opastaa meidät totuuteen !
Riitta-mummi

ViestiKirjoittaja Annora » 07.08.2025 11:19

Romanttinen rakkaus raamatussa? Laitan tähän vain omaa tulkintaani. Säilyköön jokainen tähän viestiketjuun kirjoitettu ajatus tekijänsä näkökulmana, en siis kommentoi kenenkään viestiin.

Kun katselee vanhaa testamenttia, niin sieltä selkeästi tulee esiin, että miehen ja naisen välisiä liittoja ei useinkaan solmittu kahden ihmisen ihastuksen perusteella, vaan miehen ja naisen liitot sovittiin kolmansien osapuolten esim. vanhempien tahdosta. Tämänhän me kaikki jo tiedämmekin.

Eipä siitä vapaasti osoitetusta rakkaudesta paljon tarinaa vanhasta testamentista löydy.

Tuomarien kirja Simson ja Delila:
16:4 Sen jälkeen hän rakastui erääseen Soorekin laaksossa asuvaan naiseen, jonka nimi oli Delila.
Tuostakin tiedämme, että siitä taisi seurata jotain ihan muuta kuin ”kahden kyyhkyläisen kujerrukset”.

2.Samuelin kirja:
13:1 Sen jälkeen tapahtui tämä. Daavidin pojalla Absalomilla oli kaunis sisar nimeltä Taamar, ja Daavidin poika Amnon rakastui häneen.
Eipä se kovin kaunis tarina ollut tämäkään - ainakaan meidän ajassamme elävän ihmisen sitä tulkitessa.

Korkeaa veisuakin silmäilin. Voi kuinka ihana! Olisikohan tämä kuningas Salomo ollut romanttisesti rakastunut, kaipailiko Saban kuningatarta? Tuossakaan tosin ei tainnut olla ykkösenä kahden aikuisen välinen, uskollisuutta henkivä romantiikka. Salomo lienee varttunut vähän toisenlaisissa olosuhteissa: hänen oletetaan olleen Daavidin ja haareminaisensa Batseban lapsi.

No, mennäänpä nyt jo uuden testamentin aikaan.

Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Lähimmäisen rakkautta tuo on minun mielestäni. Ei siinä romantiikkaa mainita. Kohteena tulee olla kaikki ihmiset tasavertaisesti sukupuolesta tai siviilisäädystä riippumatta.

Maria ja Joosef varmaankin rakastivat toisiaan. Se muutoin saattoikin olla sitä romanttista rakkautta.

Matteuksen evankeliumi:
1:20 Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä.

Sitten vielä oma loppukommenttini. Rakkaus Jumalaan ja lähimmäiseen on käsky, siihen ei sisälly tunteilevaa vetovoimaa: rakasta Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niin itseäsi. Romanttinen rakkaus sen sijaan on kahden ihmisen välistä vetovoimaa, liekö se sieltä alkujen alusta peräisin. Vähän samalla tavoin kuin linnut tekevät ennen pesimäaikaa: laulavat ja laulavat ja uroslinnut pörhistelevät rintasulkiaan: jotta minä se kyllä olen kaikkein paras linnun siittäjä.
Annora

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 07.08.2025 12:11

Tosi kiva että tämä keskustelu on 'noussut siivilleen' ! On käsittelijä vanhojen kielten osaajana, toinen niiden tutkijana. Sitten tulit sinä Annora samoin ajatuksein romanttisesta rakkaudesta kanssani.
Kyseleminen on varma ja hyvä tapa edistää keskustelua.

Minä kirjoitan aina kaiken omista kokemuksistani. Niin maallisista kuin hengellisistä, ja aina lähes livenä. Nuo pitkät blogit olen kirjoittanut , korjannut toisella ohjelmalla. Käytän niitä muuallakin kuin täällä.

Oma romanttinen rakkaus johti kristilliseen avioliittoon joka sinetöitiin vihkiraamatulla. Raamattu on ollut ohjekirjani kauan. Elämä on kuitenkin paljon muutakin kuin Raamatun lukemista.

Sana on hyvä ohje elämään, mutta Kristus on koko elämämme !

Kristityn tulisi olla valmis tekoihin, ja tietenkin totuuteen, aina.
Riitta-mummi

ViestiKirjoittaja Annora » 07.08.2025 13:30

Tulipa mieleeni vielä tämä. Raamatussa ei ehkä sen takia ole paljonkaan juttua romanttisesta rakkaudesta, koskapa
romanttiseen rakkauteen sisältyy aina oma toive, ajatusmaailman sisäinen odotus rakkauden kohteen suhteen: tule minun kumppanikseni, tule minun elämääni, minä haluaisin niin tapahtuvaksi.

Lähimmäisen rakkaus taas on pyyteetöntä.

No, tämä ei liity ketjun aiheeseen, mutta haluan toivottaa Sinut Riitta-mummi lämpimästi tervetulleeksi keskustelemaan kanssamme tähän foorumiin.
Ystävällisin terveisin Annora
Annora

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 07.08.2025 14:31

Kiitän Annora vilpittömästä ystävä-rakkauden osoituksesta. Minä innostun juttelemaan ajatuksistani impulsiivisesti missä ja milloin vaan.

Vaikka olen iältäni jo 82 v, olen mieleltäni sama kuin 'kaks´vitosena'. Tosin totta lienee sanonta : Vanhuus ja viisaus.

:agape: Terv. Riitta
Riitta-mummi

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 09.08.2025 20:38

Annora kirjoitti:
Tulipa mieleeni vielä tämä. Raamatussa ei ehkä sen takia ole paljonkaan juttua romanttisesta rakkaudesta, koskapa
romanttiseen rakkauteen sisältyy aina oma toive, ajatusmaailman sisäinen odotus rakkauden kohteen suhteen: tule minun kumppanikseni, tule minun elämääni, minä haluaisin niin tapahtuvaksi.

Kristuksen orja ei valitse itse mitään.
Kirjoittaja

ViestiKirjoittaja kalamos » 10.08.2025 06:18

Raamattu puhuu romanttisesta Rakkaudesta
sen ensimmäisestä Sanasta alkaen.

:agape:
kalamos

ViestiKirjoittaja Annora » 13.08.2025 09:25

Mielestäni sana romanttinen ei ole synonyymi sellaiselle asialle, joka on muuttumatonta totuutta. Romantiikka voi olla nousevaa, valloittavaa tai jopa kuvitteellista hetken huumaa. Raamattu sen sijaan on totuus, se ei muutu, sen sanoma pysyy nyt ja aina.
Retorinen kysymys: onkohan raamatun sanomassa kuitenkaan romantiikkaa muutoin kuin laulujen laulussa?
Annora

ViestiKirjoittaja Riitta-mummi » 13.08.2025 10:52

Tästä asiasta ymmärrämme samoin.
En minäkään muista muuta. Huumoria löytyy Joonasta ja ikäviä seksistisiä juttuja VT sta.

Mitä mieltä olet Daavidin ja Joonatanin 'ystävyydestä' ?
Riitta-mummi

Seuraava

Paluu Selvittelyt