Vertaus kymmenestä neitsyestä
on osa vertausten sarjaa,
joka koskee Israelia,
siis Yljän ystäviä
(ei Morsianta)
ja toisaalta morsiusneitoja,
jotka kaikki odottavat Herraansa
(ei sulhastaan)
palaavaksi häistä
tai oikeammin
taivaallisessa temppelissä pidetystä
vihkimisestä.
Kun hääjuhlan aika on koittanut,
niin juhlaan saapuvaa
Ylkää ja vihittyä Morsianta vastassa
ovat Yljän ystävät ja palvelijat
ja myös Morsiamen ystävät ja palvelijat.
Jeesus puhui ensin
miespuolisista palvelijoista,
jotka odottavat Herraansa saapuvaksi
vihkimistilaisuudesta,
ja sitten Hän puhui
naispuolisista palvelijoista eli morsiusneidoista.
Minä siis ymmärrän niin,
että vertauksessa kymmenestä neitsyestä
ei puhuta Morsiamesta vaan morsiusneidoista.
Nämä neitsyet eivät suinkaan
olleet menossa vihille,
he olivat menossa häihin - hääjuhlaan.
Kun morsian on jo taivaassa,
on maan päällä ahdistus,
mutta Jeesus tulee ja ottaa Kuninkuuden.
Silloin on hääjuhlan ja hääaterian aika.
Johannes (Ilm 19:6-) kirjoitti:
Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias,
on ottanut hallituksen.
Iloitkaamme ja riemuitkaamme
ja antakaamme kunnia hänelle,
sillä Karitsan häät ovat tulleet,
ja hänen vaimonsa
on itsensä valmistanut.
Siis Morsian on vihitty taivaassa
ja valmistautunut hääjuhlaa varten.
Maan päällä häävieraiden
pitäisi samoin olla valmistautuneita
siihen, että Ylkä
vihityn Morsiamensa kanssa saapuu
juhlapaikalle.
Matteus (25:1) kirjoitti:
Silloin on taivasten valtakunta.
Siis mikä ja milloin.
Taivasten Valtakunta on eri asia
kuin Jumalan Valtakunta,
joka on jo sisäisesti meissä.
Taivasten Valtakunta on tulevaisuutta,
mutta Jumalan Valtakunta oli jo
Jeesuksen päivinä ja on edelleen
siellä missä uskovat
eli Jeesuksen ruumiin jäsenet liikkuvat.
Matteus (12:28) kirjoitti:
Mutta jos minä Jumalan Hengen voimalla
ajan ulos riivaajia,
niin on Jumalan valtakunta
tullut teidän tykönne
Nyt esillä olevassa vertauksessa
on Taivasten Valtakunta tulossa.
Maailma on synnytystuskissa,
josta Raamattu
käyttää myös nimitystä
Jaakobin ahdistus.
Jeesus kuvaa puheessaan
(Matt 24-25)
noita synnytystuskia.
Jerusalem on tuossa puheessa
keskipisteenä
ja ohjeistuksen saa koko Juudea
paeta vuorille.
Tilanne huipentuu niin suureen ahdistukseen,
että sellaista ei koskaan ole ollut,
eikä sitten enää koskaan tule.
Tämän ahdistuksen tullessa
olemme ajankohdassa
SilloinJa se mikä noiden synnytystuskien kautta
syntyy uudesti
on tämä Maa,
jonka päälle Jeesus perustaa
Valtakuntansa,
joka on tuo
Taivasten Valtakunta Kun tämä on toteutunut,
niin silloin Taivas ja maa ovat yhtyneet.
Taivaallinen Jerusalem
on laskeutunut
Israelissa olevan Jerusalemin ylle.
On alkanut 1000 vuotta kestävä
Messiaan Valtakunta.
Maanpäällisen taivasten valtakunnan
edustusto muodostuu Israelista.
Esimerkiksi Daavid hallitsee kuninkaana
maanpäällisessä Jerusalemissa.
Ylkä ja Vihitty Morsian
ovat tuossa taivaallisessa Jerusalemissa
ja sieltä käsin hoitavat tehtäviään
tuon 1000 vuotta kestävän valtakunnan aikana.
Mutta nyt tuon maanpäällisen
edustuston palvelusväestä
osa ei olekaan valmistautunut
tehtäväänsä.
Ensin Jeesus puhuu
miespuolisista palvelijoista,
jotka laiminlyövät ruoan antamisen.
Sitten naispuolisista palvelijoista,
jotka laiminlyövät
öljyn hankinnan.
Ja niin taivasten valtakunta
on tuon ahdistuksen aikana
osittain kuin
uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija,
osittain kuin ymmärtämätön.
Otetaan tähän loppuun vielä
naispuolisia koskevan kuvauksen
edellä ollut miespuolisten
palvelijoiden tehtävä.
Matteus (24:45) kirjoitti:
Kuka siis on se
uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija,
jonka hänen herransa on asettanut
pitämään huolta palvelusväestään,
antamaan heille ruokaa ajallansa?
Siis taivasten valtakunnan
maan päällisen edustuston
niin miespuoliset kuin naispuoliset
palvelijat
voivat olla ymmärtäväisiä
tai ymmärtämättömiä.