Kirjaimellisesti
sana sanalta kääntäen
jae (1 Piet 3:21)
johon otsikko viittaa,
menee näin:
joka/mikä
ja/myös
meidät/teidät
kaltainen/kuva
nyt
pelastaa
upottaminen/kaste
ei
lihan
poistamista
lian
mutta/vaan
omantunnon
hyvän
pyyntö
kohti
Jumalaa
kautta/läpi
ylösnousemuksen
Jeesuksen Kristuksen
Eipä ihme,
että käännökset heittelevät
tässä kohden.
Kohderyhmä on
Textus Receptuksen mukaan
Joidenkin käsikirjoitusten mukaan
Minä luotan
Textus Receptukseen.
Joka tapauksessa siis
nyt puhutaan meistä
Uuden liiton uskovista.
kirjPietari kirjoitti:
meidät
Ja meille siis tapahtuu jotakin,
joka johtaa pelastumiseemme
jotenkin vastaavasti kuin
kerrotaan edellisessä jakeessa,
jossa Nooan arkissa pelastui
kahdeksan ihmissielua.
Edeltävän sanan
käännökseksi valitsen
näin sanan myös,
eli myös meidän
käy niinkuin
noiden kahdeksan sielun
Nooan arkissa.
kirjPietari kirjoitti:
myös meidät
Meidän silmiemme eteen
oli edellisessä jakeessa maalattu
kuva.
Alkutekstin ilmaisu
voi olla adjektiivi (kaltainen)
tai substantiivi (kuva)
Joka tapauksessea
tuon edellisen jakeen maalaaman kuvan
eli tuon kuvan kaltaisen tapahtuman kautta,
me pelastumme.
Eli meillä on edellisessä jakeessa
silmiemme edessä maalaus
Nooan arkista,
joka on tervattu sisältä ja päältä.
Joka nousee vesimassojen kannattamana
ylöspäin eikä huku.
Tämän kuvan mukaisesti mekin pelastumme.
Lisään nyt
kirjaimelliseen
sana sanalta
etenevään käännökseemme
sanat:
joka ... kuva nyt pelastaa
kirjPietari kirjoitti:
joka myös meidät kuva nyt pelastaa
Meillä on silmiemme edessä kuva
Pelastuksen arkista,
joka esti sen sisällä olevia
sieluja hukkumasta veteen.
Ja nyt herääkin kysymys.
Miten arkissa olevien pelastus
saattoi olla olla upottaminen.
Vastaus on yksinkertainen.
Heidät upotettiin Arkkiin,
jonka nimi on Pelastus.
Ja samoin meidät on upotettu
Häneen, jonka nimi on
Jeesus = Pelastus.
Kuolema kohtasi kaikkea muuta elävää
maan päällä, kuin sitä,
mikä eli joko vedessä tai arkissa.
Vesi on Raamatun yleisin
vertauskuva Pyhästä Hengestä.
Israelin kansan vapautuessa
maailmasta eli Egyptin orjuudesta,
se upotettiin Pyhän Hengen Pilveen.
Se vaelsi sitä Pilveä hengittäen.
Samoin meressä elävät
elivät hengittäen kiduksillaan vettä,
joka oli heidän elämänsä.
Mutta muille elollisille tuo vesi
oli kuolemaksi.
Se hukutti heidät.
Me olemme jo syntyneet Hengestä.
Jumalan Elävän ja Pysyvän Sanan kautta.
Sana ei hukuta meitä,
jotka olemme upotetut Jeesukseen.
Ne,
jotka eivät ole arkin sisäpuolella,
siis Jeesuksessa Kristuksessa
- Jumalan Sanassa,
hukkuvat, kun tuomion aika tulee.
Tuo arkki ei hukkunut,
koska se oli tervattu eli
sivelty maapiellä
sisältä ja päältä.
Tuo maapiki muodostui
Golgatalla,
jossa Jeesus vuodatti verensä maahan.
Se sama veri pelasti
Israelin esikoiset jo silloin,
kun Israelin kansa vapautui
Egyptin orjuudesta.
Muut esikoiset
kuoleman enkeli korjasi.
Siis me olemme
upotetut Jeesukseen Kristukseen
eli Pelastajaan Messiaaseen.
Ja vielä aivan erityisesti
Hänen kuolemaansa.
Kuin myös ylösnousemukseensa.
Ja tätä kuolemaa ja ylösnousemusta
kuvaa kristillinen upotuskaste.
kirjPietari kirjoitti:
joka myös meidät kuva nyt pelastaa:
upottaminen
...
läpi ylösnousemuksen
Jeesuksen kristuksen
Siis meidät upotetaan
Pelastajaan Jeesukseen,
Hänen kuolemaansa
ja ylösnousemukseensa.
Ja nyt me vaellamme
Hänen ylösnousemusvoimassansa.
Emme enää siinä maailmassa,
joka hukkui,
vaan uudessa olotilassa,
jossa Jumalan Valtakunta on
meissä
vanhurskautena, rauhana ja ilona
Pyhässä Hengessä.
Väliin jäi kolmen pisteen rupeama,
joka selvittää,
mitä tuo upottaminen eli kaste
tarkoittaa.
Se tarkoittaa upottamista
ensinnäkin Jeesuksen kuolemaan.
Eli veren sovitukseen.
Meidän sydämemme oven
pihtipielet on tervattu
Jeesuksen verellä.
Mutta se tarkoittaa myös
Jeesuksen ylösnousemusta.
Me elämme samassa voimassa.
Pyhän Hengen voimassa.
Ja nyt me olemme astia,
joka täyttyy ja täyttyy ja täyttyy
Pyhällä Hengellä jatkuvasti.
Ja näin me kuljemme
Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen läpi
aina ruumiin ylösnousemukseen saakka.
Mutta siihen asti me
vaellamme kuolevaisessa ruumiissa.
Ja kun se meiltä riisutaan,
niin me pukeudumme taivaalliseen ruumiiseen.
Mutta kun tapahtuu
ruumiin lunastus,
niin me saamme kirkastetun
ylösnousemusruumiin.
Ja silloin meidät vihitään
Isän Kodissa Hänen Pojalleen
Jeesukselle Kristukselle.
Upottaminen
Jeesukseen Kristuksen kuolemaan
merkitsee sitä,
että Hänen sovitusverensä tähden,
meidän syntimme
puhdistuvat jatkuvasti.
Ja niin me elämme
jatkuvasti puhtaalla omallatunnolla.
Me siis olemme ja elämme
Jeesuksen kuoleman
ja ylösnousemuksen tähden
vanhurskautettuina
eli syyttömiksi julistettuina.
On aika kääntää koko jae
sana sanalta kirjaimellisesti.
Meidän silmiemme eteen on
juuri maalattu valtaisa kuva
Pelastuksen arkista,
joka kätkee sisuksiinsa
valtaisan joukon eläimiä
ja kahdeksan ihmistä.
Tämän kuvan mukaan
me tämänkin ajan ihmiset
pelastumme.
kirjPietari kirjoitti:joka myös meidät kuva nyt pelastaa:
upottaminen
ei lihan
poistamista lian
vaan
omantunnon hyvän pyyntö
kohti Jumalaa
läpi ylösnousemuksen
Jeesuksen kristuksen