Tuossa Kirjoittajan esille tuomassa luvussa
Paavali pääsee päätökseen opetuksessaan,
joka koskee keskustelumme otsikkoa.
Paavali (1 Kor 10:19-20) kirjoitti:
Mitä siis sanon?
Ettäkö epäjumalanuhri on jotakin,
tai että epäjumala on jotakin?
Ei, vaan että, mitä pakanat uhraavat,
sen he uhraavat riivaajille eivätkä Jumalalle;
mutta minä en tahdo,
että te tulette osallisiksi riivaajista.
Siis epäjumala tai epäjumalanuhri
ei ole mitään.
Mutta jos palvomme niiden takana
olevia henkivaltoja,
niin me tulemme osalliseksi riivaajista.
Epäjumalalille uhratun lihan syöminen
ei kuitenkaan tarkoita epäjumalan palvontaa
eikä epäjumalalle uhraamista.
Emmekä siis tule osallisiksi riivaajista,
vaikka syömme kaikkea,
mitä lihakaupassa myydään.
Ja tuohon aikaan oli ehkä aika vaikeaa
löytää kauppaa, josta sai ostaa lihaa,
joka ei ollut jossain vaiheessa
ollut tekemisissä
jonkun seremonian kanssa,
joka liittyi epäjumalanpalvontaan.
Paavali (1 Kor 10:25-29) kirjoitti:
Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään,
kyselemättä mitään omantunnon tähden,
sillä:
"Herran on maa
ja kaikki, mitä siinä on".
Jos joku, joka ei usko,
kutsuu teitä
ja te tahdotte mennä hänen luokseen,
niin syökää kaikkea,
mitä eteenne pannaan,
kyselemättä mitään omantunnon tähden.
Mutta jos joku sanoo teille:
"Tämä on epäjumalille uhrattua",
niin jättäkää se syömättä
hänen tähtensä, joka sen ilmaisi,
ja omantunnon tähden;
en tarkoita sinun omaatuntoasi,
vaan tuon toisen;
sillä miksi minun vapauteni
joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi?
Siis me voimme syödä epäjumalalle uhrattua lihaa.
Mutta me emme voi uhrata epäjumalille,
jolloin tosiasiassa uhraisimme
pahuuden henkiolennoille.
Siis palvoisimme paholaista.
Me olemme siis vapaat syömään kaikkea.
Mutta emme saa pahoittaa
kenenkään mieltä.
Ja teemme kaiken Jumalan kunniaksi.
Emmekä tee mitään
epäjumalien kunniaksi.
Emme myöskään pahoita kenenkään mieltä.
Syömme lihaa, jota meille tarjotaan.
Mutta emme itse esimerkiksi
tarjoa vaikkapa sianlihaa juutalaiselle.
Paavali (1 Kor 10:31-33) kirjoitti:
Söittepä siis tai joitte
tai teittepä mitä hyvänsä,
tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.
Älkää olko pahennukseksi juutalaisille,
älkää kreikkalaisille
älkääkä Jumalan seurakunnalle,
niinkuin minäkin koetan kelvata kaikille kaikessa
enkä katso omaa hyötyäni,
vaan monien hyötyä,
että he pelastuisivat.
Tuossa valtavan pitkässä opetusjaksossa
(1 Kor 8-10)
puhutaan Jumalan palvelemisesta.
Siihen ei sovi
muiden jumalien ja herrojen palveleminen.
Uskova on tietoinen asioista.
Mutta tieto ei itsessään ole Rakkautta.
Se voi olla jopa ase toista vastaan.
Palvelemme Jumalaa
noudattamalla Hänen käskyjään.
Ja suurimmat ovat
- Rakasta Jumalaa
- Rakasta lähimmäistäsi
Tämäna asian täytäntöönpanoa
Paavali opettaa aloituksellaan:
Paavali (1 Kor 8:1) kirjoitti:
Mitä sitten
epäjumalille uhrattuun lihaan
tulee,
niin tiedämme,
että meillä kaikilla on tieto.
Tieto paisuttaa,
mutta rakkaus rakentaa.
Me emme ole lähtöisin
epäjumalista emmekä palvo niitä.
Epäjumala
hepreasta suomeksi käännettynä
Siis epäjumala ei ole
mikään eikä mitään.
Jos liha on käynyt jonkun
kuvatuksen edessä,
ei tuo kuvatus ole kyennyt muuttamaan
lihaa pahaksi tai saastaiseksi.
Me voimme ostaa sen lihakaupasta
tai torilta,
jonne nuo lihat tuona aikana päätyivät.
Mutta jos osallistumme johonkin
epäjumalan palvontamenoon,
niin silloin tulemme osallisiksi riivaajista.
Ja tästä Paavali varoittaa selväsanaisesti.
Paavali (1 Kor 10:14) kirjoitti:
Sentähden, rakkaani,
paetkaa epäjumalanpalvelusta.
Siis mitä pakenemme.
Paavali (1 Kor 10:19-21) kirjoitti:
Mitä siis sanon?
Ettäkö epäjumalanuhri on jotakin,
tai että epäjumala on jotakin?
Ei, vaan että, mitä pakanat uhraavat,
sen he uhraavat riivaajille
eivätkä Jumalalle;
mutta minä en tahdo,
että te tulette osallisiksi riivaajista.
Ette voi juoda
Herran maljasta ja riivaajien maljasta,
ette voi olla osalliset
Herran pöydästä ja riivaajien pöydästä.
Herran pöydässä me
muistelemme Jeesusta Kristusta,
joka uhrattiin meidän edestämme.
Jeesus on tuossa pöydässä läsnä.
Riivaajien pöydässä ihmiset
asettuvat vastaavasti aterialle
riivaajien kanssa,
uhraten riivaajille.
Tällaiseen
emme missään tapauksessa
saa osallistua.