Viisaat ja tyhmät neitsyet (Matt 25:1-12)

Viisaat ja tyhmät neitsyet (Matt 25:1-12)

ViestiKirjoittaja Matteus » 06.10.2018 08:43

Silloin on taivasten valtakunta oleva
kymmenen neitsyen kaltainen,
jotka ottivat lamppunsa
ja lähtivät ylkää vastaan.

Mutta viisi heistä oli tyhmää
ja viisi ymmärtäväistä.
Tyhmät ottivat lamppunsa,
mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa.
Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa
ynnä lamppunsa.

Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni,
ja he nukkuivat.
Mutta yösydännä kuului huuto:

Katso, ylkä tulee!
Menkää häntä vastaan.


Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat
ja laittoivat lamppunsa kuntoon.
Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille:

Antakaa meille öljyänne,
sillä meidän lamppumme sammuvat.


Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat:

Emme voi, se ei riitä meille ja teille.
Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.


Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli;
ja ne, jotka olivat valmiit,
menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin.
Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat:

Herra, Herra, avaa meille!


Mutta hän vastasi ja sanoi:

Totisesti minä sanon teille:
minä en tunne teitä.


:bible2:
Avatar
Matteus
 
Viestit: 41
Liittynyt: 29.01.2017 11:37

Re: Viisaat ja tyhmät neitsyet (Matt 25:1-12)

ViestiKirjoittaja kalamos » 22.03.2019 09:43

Öljy on Raamatussa yksi esikuva Pyhästä Hengestä.
Ja meitä ihmislapsia sanotaan muun muassa astioiksi.

Ja näin tuon vertauksen avaaminen onkin jo aika yksinkertaista.
Me olemme öljyastioita tai -lamppuja,
joiden pitäisi jatkuvasti palaa kirkkaalla liekillä.
Ja sitä varten astian pitäisi myös jatkuvasti täyttyä öljyllä. 

Jeesus on maailman Valkeus,
mutta Jeesus sanoi myös,
että me olemme maailman Valkeus.
Siis Kristuksen Morsiamen,
joka on yhtä Hänen kanssaan,
joka muodostaa Kristus-ruumiin,
pitäisi jatkuvasti täyttyä Jumalan Hengellä eli Kristuksen Hengellä. 

Me tämän meneillään olevan armotalouskauden
uudestisyntyneet uskovat
muodostamme Kristuksen Morsiusseurakunnan.
Me olemme Kristuksen Morsian.

Mutta vertaus viisaista ja tyhmistä neitsyistä
ei kuitenkaan tarkoittane Kristuksen Morsianta.
Vertaus kymmenestä neitsyestä
on osa vertausten sarjaa,
joka koskee Israelia,
siis Yljän ystäviä (ei Morsianta)
ja toisaalta morsiusneitoja,
jotka kaikki odottavat Herraansa (ei sulhastaan)
palaavaksi häistä
tai oikeammin taivaallisessa temppelissä pidetystä vihkimisestä.

Kun hääjuhlan aika on koittanut,
niin juhlaan saapuvaa Ylkää ja vihittyä Morsianta vastassa
ovat Yljän ystävät ja palvelijat ja myös Morsiamen ystävät ja palvelijat.
Jeesus puhui ensin miespuolisista palvelijoista,
jotka odottavat Herraansa saapuvaksi vihkimistilaisuudesta,
ja sitten Hän puhui naispuolisista palvelijoista eli morsiusneidoista.

Minä siis ymmärrän niin,
että vertauksessa kymmenestä neitsyestä
ei puhuta Morsiamesta vaan morsiusneidoista.
Nämä neitsyet eivät suinkaan olleet menossa vihille,
he olivat menossa häihin - hääjuhlaan.

Kun morsian on jo taivaassa,
on maan päällä ahdistus,
mutta Jeesus tulee ja ottaa Kuninkuuden.
Silloin on hääjuhlan ja hääaterian aika. 

:bible:
Johannes (Ilm 19:6-) kirjoitti:Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias,
on ottanut hallituksen.
Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle,
sillä Karitsan häät ovat tulleet,
ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.


Teksti jatkuu ja paljastaa,
että hääjuhlassa on paitsi Ylkä ja vihitty Vaimo,
tietenkin myös häävieraita.
Muun muassa Yljän ja Morsiamen ystävät.

:bible:
Autuaat ne,
jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6544
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Re: Viisaat ja tyhmät neitsyet (Matt 25:1-12)

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 31.03.2019 23:48

millä tavalla neitsyet voivat olla "unessa" kun kerran tempauskin on jo tapahtunut, Antikristus ilmestynyt jne. Luulisi että kukaan ei enää siinä vaiheessa "nukkuisi".
Avatar
Kirjoittaja
 
Viestit: 1515
Liittynyt: 14.10.2017 20:50

Re: Viisaat ja tyhmät neitsyet (Matt 25:1-12)

ViestiKirjoittaja kalamos » 02.04.2019 08:51

:bible:
Silloin on taivasten valtakunta.


Siis mikä ja milloin.

Pyhäkoulussa on jo ollutkin esillä
Taivasten Valtakunta.

Taivasten Valtakunta on eri asia
kuin Jumalan Valtakunta,
joka on jo sisäisesti meissä.

Taivasten Valtakunta on tulevaisuutta,
mutta Jumalan Valtakunta oli jo
Jeesuksen päivinä ja on edelleen
siellä missä uskovat
eli Jeesuksen ruumiin jäsenet liikkuvat.

:bible:
Matteus (12:28) kirjoitti:Mutta jos minä Jumalan Hengen voimalla
ajan ulos riivaajia,
niin on Jumalan valtakunta tullut teidän tykönne


Nyt esillä olevassa vertauksessa
on Taivasten Valtakunta tulossa.
Maailma on synnytystuskissa,
josta Raamattu käyttää myös nimitystä Jaakobin ahdistus.

Jeesus kuvaa puheessaan (Matt 24-25) noita synnytystuskia.
Jerusalem on tuossa puheessa keskipisteenä
ja ohjeistuksen saa koko Juudea paeta vuorille.
Tilanne huipentuu niin suureen ahdistukseen,
että sellaista ei koskaan ole ollut,
eikä sitten enää koskaan tule.

Tämän ahdistuksen tullessa olemme ajankohdassa
Silloin

Ja se mikä noiden synnytystuskien kautta syntyy uudesti
on tämä Maa, jonka päälle Jeesus perustaa Valtakuntansa,
joka on tuo Taivasten Valtakunta

Kun tämä on toteutunut,
niin silloin Taivas ja maa ovat yhtyneet.
Taivaallinen Jerusalem
on laskeutunut Israelissa olevan Jerusalemin ylle.
On alkanut 1000 vuotta kestävä Messiaan Valtakunta.

Ja tuota Messiasta Israel on odottanut ja yhä odottaa.
Ja kun tuo Jaakobin ahdistus on alkanut,
niin Messiaaan odotus tulee olemaan Israelissa kiihkeimmillään.
Silloin Israel on myö altis ottamaan vastaan antimessiaan eli antikristuksen.
Israelin silmillä on siis peite, eikä se tunne Jeesusta,
eikä ymmärrä, että Jeesus on Kristus eli Messias.

:bible:
Johannes (5:43) kirjoitti:Minä olen tullut Isäni nimessä,
ja te ette ota minua vastaan;
jos toinen tulee omassa nimessään,
niin hänet te otatte vastaan.


Siis tuon Jaakobin ahdistuksen aikana,
vaikka Israelilla on kaipuu luvatun Messiaan puoleen,
niin osa siitä tulee ottamaan vastaan antimessiaan
siitäkin huolimatta, että Jeesus varoitti heitä niin tekemästä.

:bible:
Matteus (24:4-5) kirjoitti:"Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen:

'Minä olen Kristus',
ja he eksyttävät monta.


Siis kaikki halajavat Messiasta eli Kristusta,
mutta osa ottaa kuitenkin vastaan antimessiaan.
Tässä on selitys sille, miksi antikristuksen läsnäolo
ei herätä kaikkia Israelilaisia unesta.

Toinen Kirjoittajan kysymys koski tempausta,
miksi se ei avannut Israelilaisten silmiä.

Heti sen jälkeen,
kun Jeesus puheensa alussa ensimmäiseksi oli varoittanut
vääristä messiaista,
Hän kertoo sodan kauhuista.

:bible:
Matteus 24:6-8) kirjoitti:Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista;
katsokaa, ettette peljästy.
Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu.
Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan,
ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin.
Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua.


Siis jo ennen varsinaista Jaakobin ahdistusta
tulee hirvittäviä sotia.
Tuohon sarjaan voi kuulua kolmas maailmansota,
jonka rinnalla ensimmäinen ja toinen olivat vasta sotaleikkiä.
Jos seurakunnan tempaus tapahtuu esimerkiksi ydinsodan vaiheilla,
niin kukaan ei ihmettele auenneita hautoja.

Eli vaikka Israel tulee Jaakobin ahdistuksen lähestyessä
kovasti odottamaan Messiastaan,
niin odotus tulee olemaan pitkä.
Jo yksi minuutti noissa synnytystuskissa,
joissa Jaakob synnyttää, on kauhistuttavan pitkä.

Kun tuo pimeä yö tulee kestämään vuosiviikon
eli seitsemän vuotta Danielin ennustuksen mukaisesti,
johon Jeesuskin viittasi tuossa puheessaan,
niin on hyvin luonnollista,
että heille tulee väsymys ja nukahtaminen.

Heillä on Sana,
ja miespuoliset palvelijat tulevat jakamaan
ruokaa ajallansa,
kuten kerrotaan ensin
ennenkuin siirrytään naispuolisiin eli moriusneitoihin.
Mutta osa noista ruoan eli Sanan jakajista
alkavatkin tuon pimeän yön keskellä juopotella.

:bible:
Matteus (24:48-51) kirjoitti:Mutta jos paha palvelija sanoo sydämessään:
'Minun herrani viipyy',
ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa,
niin sen palvelijan herra tulee päivänä,
jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa,
ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille.
Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.


Vastaavasti kuin ruoan eli Sanan jakajien joukossa
on oleva niitä, joilla ei ole sisimmässään
Pyhien kärsivällisyyttä ja Jeesuksen uskoa,
tulee myös heti perään mainittujen
naispuolisten palvelijoiden joukossa olemaan
niitä, joilla ei ole itsessään eli astiassa öljyä.
Heillä on kyllä sana eli lamppu, mutta vain kirjaimena,
eikä se ole uskossa sulautunut heidän sydämiinsä.
Kun tulee yösydän eli keskiyön hetki,
niin siinä pimeydessä sanan kirjain ei enää tuo mitään valoa,
jos öljyä ei ole ihmisessä itsessään eli astiassa.

Eli alussa kaikki ovat hereillä,
sitten kaikki nukahtavat,
ja sitten yösydännä kuuluu huuto,
ja taas kaikki ovat hereillä.

Mutta tuo hetki on karmea niille palvelijoille,
joiden sydämeen Sana ei koskaan ollut päässyt.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6544
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Re: Viisaat ja tyhmät neitsyet (Matt 25:1-12)

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 03.04.2019 14:49

καλαμος kirjoitti:
Siis kaikki halajavat Messiasta eli Kristusta,
mutta osa ottaa kuitenkin vastaan antimessiaan.
Tässä on selitys sille, miksi antikristuksen läsnäolo
ei herätä kaikkia Israelilaisia unesta.


Kaikkihan nimenomaan heräävät unesta sitten kun sen aika on. Toisilla ei vain ole öljyä. Eli siis jos morsiusneidot ovat juutalaisia, niin niiden pitäisi olla kaikkien tulla uskoon ja sitten nukahtaa, myöhemmin herätäkseen. Voi olla, että morsiusneidot ovat seurakunta.
Avatar
Kirjoittaja
 
Viestit: 1515
Liittynyt: 14.10.2017 20:50

Re: Viisaat ja tyhmät neitsyet (Matt 25:1-12)

ViestiKirjoittaja kalamos » 04.04.2019 18:05

Tempaus tapahtuu Jumalan pasuunan äänen kuuluessa:

:bible:
Paavali (1 Tess 4:16-18) kirjoitti:Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta
käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa,
ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
sitten meidät, jotka olemme elossa,
jotka olemme jääneet tänne,
temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin;
ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.


Samasta asiasta Paavali kirjoittaa myöhemmin näin:

:bible:
Paavali (1 Kor 15:51-52) kirjoitti:Katso, minä sanon teille salaisuuden:
emme kaikki kuolemaan nuku,
mutta kaikki me muutumme,
yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa;
sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.


Tuo tapahtuma on siis niin nopea,
että siinä ei kukaan enää ehdi millään tavoin viritellä lamppuaan.
Yhdessä atomivärähdyksessä me muutumme.
Kuolevainen ruumiimme muuttuu kirkastetuksi ja katoamattomaksi ruumiiksi.
Mitään keskustelua lamppuöljyn hankinnasta kenenkään kanssa ei käydä.

Tuossa silmänräpäyksessä päättyy nykyinen armotalouskausi.
Ja maan päällä alkaa aikajakso,
jolloin täällä ei enää ole yhtään ainoaa uudestisyntynyttä ihmistä.
Siis koko Kristuksen Morsian eli seurakunta on temmattu
ja viety Isän Kotiin.
Kristuksen ruumiiseen ei enää liitetä yhtään ainoaa jäsentä.
Ihmiset pelastuvat kyllä,
mutta kukaan ei enää tule liitetyksi Morsiusjoukkoon.
Morsian on taivaassa Sulhasensa kanssa.
Mutta myöhemmin on hääjuhla,
ja siihen pääsevät häävieraat,
eli maan päällä elossa olevat
Yljän ystävät ja myös Morsiusneidot.

Mutta kun tempaus on tapahtunut,
niin maan päällä ei enää ole Morsianta.
Morsiusneitoja kylläkin,
jotka odottavat hääparia palaavaksi vihkimisestä,
jota seuraa hääjuhla.

Eli tempauksen jälkeen maan päällä on ahdistuksen aika.
Ennenkaikkea se on ahdistus Israelille eli Jaakobille.
Raamattu puhuu siis Jaakobin ahdistuksesta.

Tuon ahdistuksen keskellä Jaakob odottaa Messiastaan
enemmän kuin koskaan.
Ja siitä seuraa se, mitä edellisessä viestissäni kerroin.


PS

Mutta tuo käsite
Viimeinen pasuuna
on tärkeä ymmärtää.
Se tarkoittaa
viimeistä ja peruuttamatonta äänimerkkiä.
Se on sotaanlähdön pasuuna.

Siis maailma ei näe tempausta,
mutta se kuulee tuon Viimeisen pasuunan äänen
- sotaanlähdön pasuunan äänen.

Mutta tuon äänen kuulumisesta kuluu pitkä aika siihen,
kun Ylkä palaa vihityn vaimonsa kanssa taivaasta maan päälle.
Siksi Ylkää vastassa olevat nukahtavat tuon synkeän yön pimeydessä.
Mutta sitten vuosien odotuksen jälkeen
tuon synkän yön pimeälle taivaalle
tulee hiljalleen lisääntyvä kirkkaus,
kun Ylkä lähestyy pilvissä (Morsiusjoukon keskellä) maata.
Lopulta kirkkaus on niin suuri,
että koko taivaan avaruus on valaistu.

Ja silloin elossa olevat ahdistuksen läpi selvinneet valitut
eli israelilaiset katsovat ihmeissään pilvissä saapuvaa
Messiastaan ja ihmettelevät Hänen haavojansa.

Tämä on Jeesuksen tulemus Kirkkaudessaan.
Mutta tämä tapahtuma on aivan päinvastainen
ja muutoinkin aivan erilainen
kuin seurakunnan tempaustapahtuma.

Jeesuksen tulemuksen jälkeen
maan päällä juhlitaan Ylkää ja vihittyä Vaimoa.
On siis hääjuhlan aika.
Ja nuo viisi ymmärtämätöntä neitsyttäkin saapuvat myöhemmin juhlapaikalle.

Mitään tällaista ei tapahdu seurakunnan tempauksessa.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6544
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Re: Viisaat ja tyhmät neitsyet (Matt 25:1-12)

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 04.04.2019 20:23

ihan selkeitä ajatuksia kalamoksella. Semmoinen ajatus on, että huudon kuuluessa, lamput laitetaan kuntoon, eikä kun pasuuna soi.

:bible:
Matteus (25:6) kirjoitti:Mutta yösydännä kuului huuto:
'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.'


Seuraavassa on kyse pakanoiden täyteydestä, ei täydestä luvusta. Väärin käännetty siis, näin olen kuullut, itse en osaa alkukieliä. Joka siis viittaisi siihen, että kun pakanat tekevät parannusta, Israel kääntyy. Eli pakanat olisivat täällä vielä kun Israel kääntyy. Ehkäpä Israel kääntyy juuri tempauksen jälkeen jolloin tempauksen pitäisi olla hyvin lopussa ennen Jeesuksen toista tulemista.

:bible:
Paavali (Room 11:25) kirjoitti:Sillä minä en tahdo, veljet
-ettette olisi oman viisautenne varassa-
pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta,
että Israelia on osaksi kohdannut paatumus
-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut
Avatar
Kirjoittaja
 
Viestit: 1515
Liittynyt: 14.10.2017 20:50

Re: Viisaat ja tyhmät neitsyet (Matt 25:1-12)

ViestiKirjoittaja kalamos » 08.04.2019 08:35

Aivan.
Huudon kuuluessa laitetaan lamput kuntoon,
mutta Israelin kiihkeä Messias-odotus alkaa siitä,
kun tuo sotaanlähdön pasuunan viimeinen merkkisoitto kuuluu.

Siis kun tuo valtava pasuunan ääni kuuluu,
niin koko maailma puhuu siitä.

Kaikki uutiset kertovat vain siitä.
Mutta seurakunnan tempausta siinä metelissä
ei juurikaan huomata.

Kaikki puhuvat vain siitä kauheudesta,
mikä maailmaa on kohdannut.

Ja aivan erityisesti se saa Israelin odottamaan Messiastaan.
Mutta he joutuvat odottamaan vielä kauan.
Mutta sitten vuosien kuluttua tapahtuu se,
mistä edellisessä viestissäni kerroin.
Taivas kirkastuu, kun Messias saapuu hiljalleen.

______


Lainaamassasi Paavalin tekstissä
oleva alkutekstin sana (täysi)
on ilmaisu, joka liittyy merenkulkuun.

Laiva pysyi satamassa
ja siihen pestattiin miehiä seuraavaa matkaa varten
niin kauan, että miehistö oli täysilukuinen.

Sen jälkeen laivan mastoon nostettiin lippu,
jossa oli tuo Paavalin käyttämä sana TÄYSI.

Nyt laivaan ei enää otettu yhtään ihmistä.
Ja sitten laiva lähti satamasta.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6544
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Re: Viisaat ja tyhmät neitsyet (Matt 25:1-12)

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 08.04.2019 16:43

Hyvä huomio tuosta "täysi" asiasta. Olen nimittäin kuullut arvostetun suomalaisen saarnaajan opettavan tuon "täysi" asian niinkuin toin esille, mutta saatat olla oikeassa.
Avatar
Kirjoittaja
 
Viestit: 1515
Liittynyt: 14.10.2017 20:50

Re: Viisaat ja tyhmät neitsyet (Matt 25:1-12)

ViestiKirjoittaja kalamos » 09.04.2019 14:34

Kirjoittaja kirjoitti:
Hyvä huomio tuosta "täysi" asiasta. Olen nimittäin kuullut arvostetun suomalaisen saarnaajan opettavan tuon "täysi" asian niinkuin toin esille, mutta saatat olla oikeassa.



Lainaan Novumin sanakirjaa:

pléráma merkitsee tekstiyhteydestä
riippuen sitä mitä jokin on täynnä,
täyttämistä tai sitä tosiasiaa,
että jokin on tullut täyteen


Eli nyt tuossa Paavalin tekstissä,
jokin on täynnä pakanoita
tai sitten
pakanat ovat täynnä jotakin.

Jos tuon voi ymmärtää
Raamatun alkutekstistä
molemmilla tavoilla,
niin sitten se varmaan pitääkin
ymmärtää molemmilla tavoilla.

Joka tapauksessa Paavali opettaa
nimenomaan Israelin kohtaloita
Roomalaiskirjeen luvuissa 9-11.

Eli pakanain armotalouskauden
ja siis pakanoiden täyteyden jälkeen
peite Israelin kasvoilta poistuu.
Ja evankeliumin viestkapula
siirtyy pakanoilta takaisin Israelille.
Se on Paavalin sanoma.

Ja aivan samoin kuin Paavali puhuu
nimenomaan Israelin kohtaloista noissa luvuissa,
puhuu Jeesus nimenomaan Israelista puheessa,
johon sisältyy muun muassa tuo vertaus morsiusneidoista.


PS

Mutta kuten jo ensimmäisen viestini ensimmäiset rivit paljastivat,
niin kaikkea, mitä Israelista on kirjoitettu
mukaan lukien tuo neitsyt-vertaus,
voidaan ja tuleekin soveltaa seurakuntaan.

Öljy on Raamatussa yksi esikuva Pyhästä Hengestä.
Ja meitä ihmislapsia sanotaan muun muassa astioiksi.

Ja näin tuon vertauksen avaaminen onkin jo aika yksinkertaista.
Me olemme öljyastioita tai -lamppuja,
joiden pitäisi jatkuvasti palaa kirkkaalla liekillä.
Ja sitä varten astian pitäisi myös jatkuvasti täyttyä öljyllä.


PPS

Mutta lopputäyttymys keskustelun aiheena olevalle vertaukselle
tapahtuu minun ymmärtääkseni vasta sitten,
kun Ylkä palaa vihityn Morsiamensa kera
taivaasta Isän kotoa takaisin maan päälle ja on hääjuhlan aika.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6544
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Seuraava

Paluu Tulevat tapahtumat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa