Silloin on taivasten valtakunta.
Siis mikä ja milloin.
Pyhäkoulussa on jo ollutkin esillä
Taivasten Valtakunta. Taivasten Valtakunta on eri asia
kuin Jumalan Valtakunta,
joka on jo sisäisesti meissä.
Taivasten Valtakunta on tulevaisuutta,
mutta Jumalan Valtakunta oli jo
Jeesuksen päivinä ja on edelleen
siellä missä uskovat
eli Jeesuksen ruumiin jäsenet liikkuvat.
Matteus (12:28) kirjoitti:Mutta jos minä Jumalan Hengen voimalla
ajan ulos riivaajia,
niin on Jumalan valtakunta tullut teidän tykönne
Nyt esillä olevassa vertauksessa
on Taivasten Valtakunta tulossa.
Maailma on synnytystuskissa,
josta Raamattu käyttää myös nimitystä Jaakobin ahdistus.
Jeesus kuvaa puheessaan (Matt 24-25) noita synnytystuskia.
Jerusalem on tuossa puheessa keskipisteenä
ja ohjeistuksen saa koko Juudea paeta vuorille.
Tilanne huipentuu niin suureen ahdistukseen,
että sellaista ei koskaan ole ollut,
eikä sitten enää koskaan tule.
Tämän ahdistuksen tullessa olemme ajankohdassa
SilloinJa se mikä noiden synnytystuskien kautta syntyy uudesti
on tämä Maa, jonka päälle Jeesus perustaa Valtakuntansa,
joka on tuo
Taivasten Valtakunta Kun tämä on toteutunut,
niin silloin Taivas ja maa ovat yhtyneet.
Taivaallinen Jerusalem
on laskeutunut Israelissa olevan Jerusalemin ylle.
On alkanut 1000 vuotta kestävä Messiaan Valtakunta.
Ja tuota Messiasta Israel on odottanut ja yhä odottaa.
Ja kun tuo Jaakobin ahdistus on alkanut,
niin Messiaaan odotus tulee olemaan Israelissa kiihkeimmillään.
Silloin Israel on myö altis ottamaan vastaan antimessiaan eli antikristuksen.
Israelin silmillä on siis peite, eikä se tunne Jeesusta,
eikä ymmärrä, että Jeesus on Kristus eli Messias.
Johannes (5:43) kirjoitti:Minä olen tullut Isäni nimessä,
ja te ette ota minua vastaan;
jos toinen tulee omassa nimessään,
niin hänet te otatte vastaan.
Siis tuon Jaakobin ahdistuksen aikana,
vaikka Israelilla on kaipuu luvatun Messiaan puoleen,
niin osa siitä tulee ottamaan vastaan antimessiaan
siitäkin huolimatta, että Jeesus varoitti heitä niin tekemästä.
Matteus (24:4-5) kirjoitti:"Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen:
'Minä olen Kristus',
ja he eksyttävät monta.
Siis kaikki halajavat Messiasta eli Kristusta,
mutta osa ottaa kuitenkin vastaan antimessiaan.
Tässä on selitys sille, miksi antikristuksen läsnäolo
ei herätä kaikkia Israelilaisia unesta.
Toinen Kirjoittajan kysymys koski tempausta,
miksi se ei avannut Israelilaisten silmiä.
Heti sen jälkeen,
kun Jeesus puheensa alussa ensimmäiseksi oli varoittanut
vääristä messiaista,
Hän kertoo sodan kauhuista.
Matteus 24:6-8) kirjoitti:Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista;
katsokaa, ettette peljästy.
Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu.
Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan,
ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin.
Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua.
Siis jo ennen varsinaista Jaakobin ahdistusta
tulee hirvittäviä sotia.
Tuohon sarjaan voi kuulua kolmas maailmansota,
jonka rinnalla ensimmäinen ja toinen olivat vasta sotaleikkiä.
Jos seurakunnan tempaus tapahtuu esimerkiksi ydinsodan vaiheilla,
niin kukaan ei ihmettele auenneita hautoja.
Eli vaikka Israel tulee Jaakobin ahdistuksen lähestyessä
kovasti odottamaan Messiastaan,
niin odotus tulee olemaan pitkä.
Jo yksi minuutti noissa synnytystuskissa,
joissa Jaakob synnyttää, on kauhistuttavan pitkä.
Kun tuo pimeä yö tulee kestämään vuosiviikon
eli seitsemän vuotta Danielin ennustuksen mukaisesti,
johon Jeesuskin viittasi tuossa puheessaan,
niin on hyvin luonnollista,
että heille tulee väsymys ja nukahtaminen.
Heillä on Sana,
ja miespuoliset palvelijat tulevat jakamaan
ruokaa ajallansa,
kuten kerrotaan ensin
ennenkuin siirrytään naispuolisiin eli moriusneitoihin.
Mutta osa noista ruoan eli Sanan jakajista
alkavatkin tuon pimeän yön keskellä juopotella.
Matteus (24:48-51) kirjoitti:Mutta jos paha palvelija sanoo sydämessään:
'Minun herrani viipyy',
ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa,
niin sen palvelijan herra tulee päivänä,
jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa,
ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille.
Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
Vastaavasti kuin ruoan eli Sanan jakajien joukossa
on oleva niitä, joilla ei ole sisimmässään
Pyhien kärsivällisyyttä ja Jeesuksen uskoa,
tulee myös heti perään mainittujen
naispuolisten palvelijoiden joukossa olemaan
niitä, joilla ei ole itsessään eli astiassa öljyä.
Heillä on kyllä sana eli lamppu, mutta vain kirjaimena,
eikä se ole uskossa sulautunut heidän sydämiinsä.
Kun tulee yösydän eli keskiyön hetki,
niin siinä pimeydessä sanan kirjain ei enää tuo mitään valoa,
jos öljyä ei ole ihmisessä itsessään eli astiassa.
Eli alussa kaikki ovat hereillä,
sitten kaikki nukahtavat,
ja sitten yösydännä kuuluu huuto,
ja taas kaikki ovat hereillä.
Mutta tuo hetki on karmea niille palvelijoille,
joiden sydämeen Sana ei koskaan ollut päässyt.