Lainaamassasi kohdassa puhutaan
täydellisestä lopputulemasta.
Siis ei vain sovituksesta
vaan täydestä sellaisesta.
apo = täysin
katallasso = sovittaa
Apokatallasso
esiintyy vain kolme kertaa.
Muutoin käytetään vain ilmaisua
Katallasso.
Sinun lainaamasi kohdan lisäksi
se esiintyy Efesolaiskirjeessä.
Ensinnäkin tuo täysi sovitus
on sillä tavalla kaiken kattava,
että se koskee
sekä juutalaisia että pakanoita,
mikä oli jo maailmoja mullistava asia.
Paavali (Ef 2:11-16) kirjoitti:Muistakaa sentähden,
että te ennen, te lihanne puolesta pakanat,
jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä,
joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti,
sanotaan ympärileikatuiksi -
että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta,
olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta
ja vieraat lupauksen liitoille,
ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa,
olette te, jotka ennen olitte kaukana,
päässeet lähelle Kristuksen veressä.
Sillä hän on meidän rauhamme,
hän, joka teki molemmat yhdeksi
ja purki erottavan väliseinän,
nimittäin vihollisuuden,
kun hän omassa lihassaan
teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä,
luodakseen itsessänsä nuo kaksi
yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen
molemmat Jumalan kanssa ristin kautta,
kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
Tämä asia tulee korostetusti esille
myös Sinun lainaamassasi kohdassa,
kun luetaan myös seuraava jae.
Paavali (Kol 1:20-21) kirjoitti:ja että hän,
tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta,
hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki,
hänen kauttaan kaikki
sekä maan päällä että taivaissa.
Teidätkin,
jotka ennen olitte vieraantuneet
ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne,
hän nyt on sovittanut
Palataan vielä tuohon Efesolaiskirjeeseen,
jossa oli tuo kolmas kerta,
kun verbiä apokatallasso käytetään.
Efesolaiskirjeen alkupuolella
tuodaan esiin sellainen asia,
että kaikki
- siis aivan kaikki -
mikä on taivaissa ja maan päällä
yhdistetään Kristuksessa yhdeksi.
Paavali (Ef 1:10) kirjoitti:yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki,
mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä
Tuo täydellinen sovittaminen
on siis jotain,
mikä saa aikaiseksi sen,
että koko taivas ja maa yhtyy.
Ilman Kristusta ei
olisi koskaan oleva
sitä Jumalan Valtakuntaa,
joka kerran täyttää taivaat ja maan.
Uusi Jerusalem laskeutuu
Uuden maan päälle.
Jumalan Maja on oleva ihmisten keskellä.
Jumalan ja paholaisen välinen
riita-asia on
lopullisesti käsitelty pois päiväjärjestyksestä.
Paholainen ja sen omat
- niin ihmiset kuin enkelitkin
sekä riivaajaolennot -
viettävät ikuisuutensa omassa paikassaan
eristettynä muusta maailmankaikkeudesta,
joka on silloin muodostava Jumalan Valtakunnan.
Tuo sovittaminen
voidaan ymmärtää
ennalleen palauttamiseksi.
Se koskee koko luomakuntaa.