Paavali (Room 8:9-11) kirjoitti:
Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen,
jos kerran Jumalan Henki teissä asuu.
Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä,
se ei ole hänen omansa.
Mutta jos Kristus on teissä,
niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden,
mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.
Jos nyt hänen Henkensä,
hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista,
asuu teissä,
niin hän,
joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen,
on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne
Henkensä kautta, joka teissä asuu.
Puhutaanko tuossa ruumiin ylösnousemisesta
vai siitä,
mitä meissä asuva Henki tekee meissä juuri nyt,
vai puhutaanko siinä molemmista?
Vai onko kysymyksessä jo täyttynyt tapahtuma?
15.05.2017
Tuossa katkelmassa puhutaan
lihasta (sarks) ja ruumiista (soma).
Ilmeisesti Paavali käsittelee hiukan samaa asiaa
toisessa kirjeessään, jossa hän yhdistää
ruumiin ja lihan kuin yhdeksi paketiksi:
Paavali (Kol 2:11) kirjoitti:
ja Hänessä te myös olette ympärileikatut,
ette käsintehdyllä ympärileikkauksella,
vaan lihan ruumiin poisriisumisella,
Kristuksen ympärileikkauksella
Ja tuo paketti näyttäisi kuuluvan
jo haudattujen asioiden kastiin.
Paavali (Kol 2:12) kirjoitti:
ollen haudattuina Hänen kanssaan kasteessa,
jossa te myös Hänen kanssaan
olette herätetyt uskon kautta,
jonka vaikuttaa Jumala,
joka herätti Hänet kuolleista