Sairaan voitelu öljyllä

Sairaan voitelu öljyllä

ViestiKirjoittaja kalamos » 04.12.2016 18:41

Kuva
Jaakob (5:13-18) kirjoitti:
Jos joku teistä kärsii vaivaa, niin rukoilkoon;
jos joku on hyvillä mielin, veisatkoon kiitosta.

Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat,
ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.

Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen;
ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.

Tunnustakaa siis toisillenne syntinne
ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte;
vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.


Elias oli ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin, ja hän rukoili rukoilemalla, ettei sataisi;
eikä satanut maan päällä kolmeen vuoteen ja kuuteen kuukauteen.
Ja hän rukoili uudestaan, ja taivas antoi sateen, ja maa kasvoi hedelmänsä.


Tuossa Jaakobin kirjeen kuvaamassa tilanteessa
ei ole kysymys tavallisesta sairaasta ihmisestä.
Siinä on kysymys puolikuolleesta ihmisestä, joka ehkä piankin kuolee.

Hänet voidellaan kotona vuoteessaan, ja hänen puolestaan rukoillaan.
Jos hän on syntejä tehnyt ne annetaan hänelle anteeksi.

Ja hän nousee jälleen.
Joko paranee ja jatkaa elämäänsä täällä maan päällä.
Tai sitten nousee ylösnousemuksessa.
Käytetty alkutekstin ilmaisu mahdollistaa molemmat vaihtoehdot.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6551
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Re: Sairaan voitelu öljyllä

ViestiKirjoittaja Natanael » 11.12.2016 17:14

Uskovat käyttävät varsin yleisesti sairaiden puolesta rukoillessaan öljyllä voitelemista. Sana ei anna ymmärtää, että kyseessä olisi erityisesti kuolemansairaiden voitelemisesta, mikä on katolisen kirkon näkemys. Katolilaiset tekevät toimituksen siinä toivossa, että Jumala antaa ”viimeisen voitelun” saaneelle synnit anteeksi ja iankaikkisen elämän Taivaassa riippumatta siitä onko kuoleman lähellä oleva koskaan katunut syntejään, tehnyt parannusta tai tunnustanut uskovansa Jeesukseen.

Alun perin voiteluöljy tehtiin Jumalan antamien ohjeiden mukaan ja sitä saatiin käyttää vain Jumalan määräämiin tarkoituksiin. Pyhä voiteluöljy sisälsi mirhamia, kanelia ja muita luonnollisia ainesosia. Öljyllä voideltiin ylipappi sekä hänen seuraajansa sekä sitä pirskottiin ilmestysmajaan ja sen kalusteisiin. Näin öljyllä ”merkitty” oli pyhitetty eli erotettu Jumalalle kuuluviksi. Öljy kuvasti pyhyyttä eli Pyhää Henkeä, mikä näkyy UT:n puolella mm. vertauksessa viisaista ja tyhmistä neitsyeistä.

Ajattelen, että öljyssä itsessään ei ollut mitään maagista tai jumalallista voimaa. Jumala antoi ohjeensa testaten kansansa kuuliaisuutta Häntä kohtaan – jos kansa seurasi Jumalan antamia ohjeita, niin Hän on heitä siunaava Jumala. Ohjeet kuuluvat lakiin ja lain ehdottomalla tarkkuudella Jumala osoitti oman pyhyytensä. Nykyäänhän sairaita voidellaan oli kyseessä sitten vaikkapa oliivi- tai rypsiöljy.

Kuva
Mooses (Ex 30:30-31) kirjoitti:Voitele myös Aaron ja hänen poikansa ja pyhitä heidät pappeina palvelemaan minua. Puhu myös israelilaisille ja sano: Tämä olkoon teillä minun pyhä voiteluöljyni sukupolvesta sukupolveen.


Tämän päivän uskovat rukoilevat sairaiden puolesta ja itse uskon, että pelkästään rukous sairaan puolesta tulee kuulluksi. Meillä uskovilla on Jumalan lahjana itsessämme Pyhän Hengen, ”öljyn”, läsnäolo.

Kuva
Johannes (1 Joh 2:20) kirjoitti:Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto.


Sairasta merkitseväksi sanaksi Jaakob on valinnut sanan ”asthenei”. Tämä sana tarkoittaa yhtä hyvin henkisesti tai hengellisesti heikkoa ”sairasta” kuin fyysisesti sairasta. Tällainen henkilö tarvitsee Pyhän Hengen virvoittavaa läsnäoloa säilyttääkseen ja vahvistuakseen uskossaan ja luottamuksessaan hyvään Jumalaan. Paavali käyttää täsmälleen samaa sanaa kirjoittaessaan korinttolaisille (tässä kohtaa monikkomuodossa ”astheneiais”) ja sana on tällä kertaa käännetty suomeksi sanalla heikkous eikä sanalla sairas. Jaakobin kirjeen kohta merkitsee mielestäni uskovan sisäistä heikkoutta on sen aiheuttaja sitten fyysinen sairaus tai jokin muu kärsimys. Itse asiassa sana ”asthenei” viittaa Raamatussa peräti neljätoista kertaa ihmisen sisäiseen heikkouden tilaan. Tässä kohtaa sana on käännetty heikkoudeksi.

Kuva
Paavali (2 Kor 12:10) kirjoitti:Sen tähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.


Jaakobin kautta Jumala kohdistaa voitelua koskettavan lauseensa kaikkiin niihin heikkoutta kokeviin uskoviin, jotka elämän taisteluissa ovat saaneet sieluunsa vakavia kolhuja. Nyt alamme ymmärtää sen, miksi paikalle piti kutsua seurakunnan vanhimmat. Sen tähden, että heidän tulee olla hengellisesti kypsiä, luottavaisia uskossaan ja moraalisessa elämässään esikuvallisia. He voivat ratkaisevasti tukea uskossaan horjuvaa kanssakulkijaa. Samankaltaisesta, heikkouden tilaan, joutuneen vahvistamisesta on kysymys myös Galattalaiskirjeessä.

Kuva
Paavali (Gal 6:1) kirjoitti:Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen.


Ei ole sattumaa, että Jaakobin kirje ottaa tässä yhteydessä esille myös syntiin lankeamisen mahdollisuuden. Joutuessamme hengellisesti heikkouden tilaan, kun luottamuksemme hyvään, rukouksiamme kuulevaan Isäämme horjuu, lähellä on sekin mahdollisuus, että kilvoittelumme surkastuu ja annamme periksi kiusauksissa. Vanhimmilla, Sanaan juurtuneilla ja omissa kärsimyksissä kypsyneillä uskovilla tulee olla ymmärrystä ja rakkautta myös lankeilevaa veljeämme tai sisartamme kohtaan. Tämän ottaa huomioon myös Jaakob tutkittavassamme Raamatun jakeessa.

Kuva
Jaakob (5:15) kirjoitti:….ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi


Lääketiede oli tuohon aikaan hyvin kehittymätöntä ja öljyä käytettiin myös puhtaasti lääkkeenäkin. Vainojen tähden monet kristityt joutuivat Paavalin tavoin hakatuiksi, lyödyiksi ja pahoinpitelemiksi. Öljyllä voiteleminen oli samalla myös haavojen hoitamista.
Avatar
Natanael
 
Viestit: 511
Liittynyt: 09.06.2015 07:28

Re: Sairaan voitelu öljyllä

ViestiKirjoittaja kalamos » 12.12.2016 09:54

Keskustelun aiheena olevassa tapauksessa
on kysymys nimenomaan uskovasta ihmisestä.

Kuva
Jaakob (5:14) kirjoitti:Jos joku teistä sairastaa


Tämä uskova ihminen on niin sairas ja heikko,
että hän ei kykene menemään seurakunnan kokoukseen,
jossa hänen puolestaan rukoiltaisiin.

Seurakunnan täytyy tulla sairaan luokse.
Ja niin seurakunnan vanhimmat kutsutaan sairasvuoteen äärelle.

Ja nyt Jaakob todellakin kehottaa tällaisessa tilanteessa
näitä uudenliiton seurakunnan vanhimpia voitelemaan sairaan.

He edustavat sitä pyhää papistoa,
jota edellisessä viestissäni kuvasin VT:n ilmoituksen pohjalta.

Nyt uudessa liitossa tämän pyhän papiston ei kuitenkaan tarvitse
tehdä muuta kuin tunnustaa toisillensa syntinsä,
ollakseen valmiita palvelemaan sairasta siten kuin Jaakob kehottaa:

Kuva
Jaakob (5:14) kirjoitti:he rukoilkoot hänen edestään,
voidellen häntä öljyllä Herran nimessä


Teksti jatkuu siten, että huomaamme rukoilijoilta edellytettävän uskoa.

Kuva
Jaakob 5:15) kirjoitti:Ja uskon rukous pelastaa sairaan


Siis tässä on lupaus pelastumisesta.
Heti perään annetaan myös lupaus ylösnousemisesta.
Alkutekstissä käytetään ilmaisua, joka tarkoittaa
heräämistä ja kuolleista nousemista.

    egeiro = herättää (kuolleista), nostaa; herätä, nousta kuolleista

Tuossa kohden siis puhutaan pelastumisesta ja ylösnousemisesta.
Seuraavassa jakeessa käytetään toista verbiä,
joka tarkoittaa nimenomaan parantumista.

Mutta edellä on ollut kysymys uskovasta ihmisestä,
joka on niin vakavan tilanteen edessä,
että hänelle oleellista on,
että hän tietää, että hänen syntinsä ovat anteeksiannetut.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6551
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Re: Sairaan voitelu öljyllä (Jaak 5)

ViestiKirjoittaja vilja » 12.12.2016 13:28

Mietin tämän ketjun keskustelua ja mun täytyy todeta, ettei henkeni kykene millään yhtymään siihen, että kyseinen Raamatun kohta koskisi / tarkoittaisi vain ns. kuolemansairaita, sillä minusta Raamattu ei tuossa kohden missään puhu tuollaisesta?

Sen verran tämä asia vaivaa, että kaipaisin tästä vielä lisää keskustelua ja siksi tähän tartuin?

Kuva
Jaakob (5:14-16) kirjoitti:Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat,
ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.
Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen;
ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.
Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte;
vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.


Tässä omat perustelut näkemyksilleni, enkä halua tästä ns. riidellä, mutta tuli sellainenkin mieleen, että jos annamme ymmärtää, että kyseinen kohta koskisi vain niitä, jotka ovat ns. "kuolemansairaita", niin ihmisillä saattaa nousta kynnys sen eteen, että uskallettaisiin muissakin tapauksissa pyytä vanhimpia voitelemaan öljyllä ja rukoilemaan sairaan puolesta.

Minusta tuo on hyvin yleisluenteinen ohje "..jos joku teistä sairastaa...", jossa ei ole mitään viittausta siihen, miten sairastaa?

Ei mainita myöskään sairasvuodetta tai mitään siitä, että olisi kysymys niin heikosta ihmisestä, ettei voisi tulla srk keskelle, sillä tuo srk vanhimpien kutsuminenhan saattaa tarkoittaa jopa sitä, että srk tilaisuudessa kutsuu luokseen vanhimmat, että he voitelevat öljyllä ja rukoilevat puolestaan.

Ja minusta tuotakaan näkemystä, että olisi kysymys ikäänkuin kuolemaan voitelemisesta ei löydy Raamatun lehdiltä, sillä siinähän sanotaan päinvastoin: "....ja Herra antaa hänen nousta jälleen..." ja tuo nouseminenhan voi tarkoittaa esim. rullatuolia tai mm. heikkouden hengen vallasta ylösnousemista, kuten Raamattu puhuu naisesta, joka oli koukistuneena heikkouden hengen aikaansaamana, tms.

Ja sitten jatkuu: "..ja jos hän on syntejä tehnyt..." eli antaisi ymmärtää jopa niin, ettei tuolla öljyllä voitelemisessa ole varsinaisesti mitään tekemistä syntien kanssa, vaan "jos on syntejä tehnyt", syntien anteeksiantamus tulee sen kautta, kun tunnustaa syntinsä, kuten Raamattukin asian ilmaisee:

Kuva
Johannes (1 Joh 1:9) kirjoitti:Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas,
niin että hän antaa meille synnit anteeksi
ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
vilja
 

Re: Sairaan voitelu öljyllä (Jaak 5)

ViestiKirjoittaja Natanael » 12.12.2016 14:39

Vilja kirjoitti:
”mun täytyy todeta, ettei henkeni kykene millään yhtymään siihen, että kyseinen Raamatun kohta koskisi / tarkoittaisi vain ns. kuolemansairaita, sillä minusta Raamattu ei tuossa kohden missään puhu tuollaisesta?”

Olet oikeassa ja tähän asiaan puutuin jo edellisessä viestissäni. Kysymys ei ole kuolemansairaista ihmisistä.
Haluan uudelleen huomauttaa, että alkukielen sana ”asthenei” ei viitaa vain sairaaseen, joten lause ”Jos joku teistä sairastaa” olisi parempi kääntää ”jos joku teistä kokee heikkoutta”. Tietenkin tuo sana sulkee sisälleen myös sairaan, joka kokee tarvitsevansa uskonsa vahvistamista ja esirukoilijaa. Missään tapauksessa alkukielen sanan merkitys ei rajaudu vain fyysisesti sairaaseen. Luottamuksellinen tuokio omassa kodissa pienellä porukalla, hän ja seurakunnan uskossaan kasvaneet vanhimmat, voi ratkaisevasti valaa luottamusta hyvään taivaalliseen Jumalaan ja tuoda omantunnon rauhan sisimpään.

Kaikille ei voi puhua kaikkea ja usein käy niin, että uskova jää tai jopa jättäytyy syrjään kokiessaan olevansa ”huono uskova” ilman todellista yhteyttä seurakuntaan. Uskossaan horjuva ja epäilevä voi kokea heikkouden hetkinään (oli taustalla sitten sairaus tai jokin muu vakava koettelemus) suurta ahdistusta pelastumisestaan ja vaelluksestaan. Kuinka siunattua olisi, jos voisi kutsua Sanaan juurtuneita rukoilemaan luokseen – kun Jeesus kirkastuu mieleemme tuoreella tavalla, jaksamme taas katsoa pienen matkan eteenpäin. Aralle ihmiselle pienimuotoinen kotikokous turvallisessa seurassa voi olla juuri sitä, mitä hän tarvitsee.

Vilja kirjoitti myös:
”"jos on syntejä tehnyt", syntien anteeksiantamus tulee sen kautta, kun tunnustaa syntinsä, kuten Raamattukin asian ilmaisee”.

Asia on juuri niin kuin sen ilmaisit. Tämä on Raamatun yksiselitteinen totuus.

Kalamos huomautti aivan oikein, että tässä Raamatun kohdassa on kysymys ihmisen pelastumisesta – käytännössä uskon vahvistamisesta ja säilyttämisestä. Juuri tällaista vahvistamista pelastumisesta Jeesuksen Kristuksen nimessä ja veressä tarvitsee henkilö, joka on ”ashtenei”, heikko - syystä tai toisesta.
Avatar
Natanael
 
Viestit: 511
Liittynyt: 09.06.2015 07:28

Re: Sairaan voitelu öljyllä (Jaak 5)

ViestiKirjoittaja kalamos » 12.12.2016 15:55

Väärinkäsitysten välttämiseksi todettakoon,
että minut on voideltu monen monta kertaa öljyllä
niin sairaalassa, kotikokouksissa kuin vaikkapa kirkon alttarilla.

Viimeksi nyt kesällä odotin öljyllä voitelua sairaalavuoteella.
Mutta pappi ei tiennyt sitä,
vaan toi ainoastaan ehtoollisvälineet mukanaan,
ja niin minä sitten otin vastaan ehtoollisen,
mutta lopputulos oli sama. Minä nousin jälleen.
Kerron tästä tarkemmin blogikirjoituksessani.

Kysynkin nyt,
millaisissa tilanteissa näette oikeaksi soveltaa
nimenomaan Jaakobin kirjeessä olevaa ohjeistusta,
joka pitää sisällään tuon öljyllä voitelun?
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6551
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Re: Sairaan voitelu öljyllä (Jaak 5)

ViestiKirjoittaja Natanael » 12.12.2016 23:10

Hei, veljet ja sisaret Kristuksessa!
Palaan vielä tähän aiheeseen eli sairaan tai muun syyn tähden (esim. henkinen trauma) voimakkaan heikkouden tilassa olevan uskovan öljyllä voitelemiseen. Jaakobin kirjeen kehotus ei ollut kuulijoille mikään yllättävä kehotus, sillä pään voiteleminen oli läheisyyden, yhteyden ja lähimmäisen kunnioituksen osoitus. Muistatteko, kun Jeesus vieraili fariseus Simonin kodissa? Jeesus huomauttaa Simonille, että hän oli ottanut vieraaksi tulleen Jeesuksen kylmästi vastaan. Yleisempiä olivat jalkojen pesu ja kasvojen suuteleminen, mutta myös öljyllä voitelemisella osoitettiin vieraalle arvostusta.

Kuva
Luuk (7:44-46) kirjoitti:Ja naiseen kääntyen hän sanoi Simonille:
"Näetkö tämän naisen? Minä tulin sinun taloosi;
et sinä antanut vettä minun jaloilleni,
mutta tämä kasteli kyynelillään minun jalkani ja kuivasi ne hiuksillaan.
Et sinä antanut minulle suudelmaa,
mutta tämä ei ole lakannut suutelemasta minun jalkojani siitä asti, kuin tulin sisään.
Et sinä voidellut öljyllä minun päätäni, mutta tämä voiteli hajuvoiteella minun jalkani.


Tuttu on kohtaus Jerikon tiellä, jossa kuulijoiden hämmästykseksi hyljeksitty samarialainen hoitaa ryöstäjien haavoille pieksämän haavoja sen ajan lääkkeellä eli öljyllä.
Luukas (10:34) kirjoitti:Ja hän meni hänen luokseen
ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä,
pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä.


Alkuseurakunnan aikana oli paljon vainoja ja uskovien surmaamisia.
Oli erittäin virkistävää ja rohkaisevaa saada kohdata toinen uskova,
joka otti vastaan osoittamalla huomiotaan öljyllä voitelemisella.
Daavid tuo esille öljyllä voitelemisen kuvaavan hengellistä virkistymistä kuuluisassa psalmissaan.

Kuva
Daavid (Ps 23:5) kirjoitti:Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen.
Sinä voitelet minun pääni öljyllä;
minun maljani on ylitsevuotavainen.


Päinvastaisesta tilanteesta valittaa Jesaja kertoessaan kansan luopuneen Herrastaan. Papisto ei pitänyt huolta laumastaan ei ravinnut, eikä hoitanut kansaa hengellisesti. Rajusti Jesaja kuvaa hengellistä kurjuutta. Pehmentävää Pyhän Hengen öljyä ei oltu käytetty.

Kuva
Jesaja (1:6) kirjoitti:Kantapäästä kiireeseen asti ei ole tervettä paikkaa,
ainoastaan haavoja, mustelmia ja vereksiä lyömiä,
joita ei ole puserrettu, ei sidottu eikä öljyllä pehmitetty.


Olen ollut seurakunnissa kahdenlaisissa tilanteissa, joissa öljyllä voitelemista on tehty. Toinen on erään tunnetun järjestön koulutuspäivien lopuksi, kun osallistujat voidellaan öljyllä, että he saisivat vastaanottaa sen aseman Jumalan luomina miehinä, mihin koulutus on heitä ohjannut. Toinen on fyysisesti sairaan ihmisen voiteleminen, joka lienee suhteellisen yleistä. Surullisen paljon olen tavannut uskovia, jotka ovat elämän kolhuissa henkisesti väsyneet ja menettäneet luottamuksen uskovien yhteyteen. Usein heistä tuntuu, että Jumalakin on ottanut heihin etäisyyttä. Pitäisin hyvänä asiana, jos uskova henkilö, joka kärsii henkisesti esimerkiksi traumaperäisestä stressihäiriöstä voideltaisiin öljyllä ja hänen puolestaan rukoiltaisiin.
Avatar
Natanael
 
Viestit: 511
Liittynyt: 09.06.2015 07:28

Re: Sairaan voitelu öljyllä (Jaak 5)

ViestiKirjoittaja kalamos » 13.12.2016 07:46

Natanaelin viestissä oli monia hienoja näkemyksiä liittyen öljyyn.
Jokainen niistä olisi varmaan oman keskustelunsa arvoinen.
Tällä foorumilla onkin jo oma keskusteluavauksensa muun muassa otsikolla Öljy

Tämän ketjun keskusteluaiheeseen
Sairaan voitelu öljyllä
liittyvä toinen kohta Raamatusta ehkä olisi
Markuksen tallennus, jossa sanotaan näin:

Kuva
Markus (6:13) kirjoitti:Ja he ajoivat ulos monta riivaajaa
ja voitelivat monta sairasta öljyllä ja paransivat heidät.


Tuo liittyi siihen Valtakunnan evankeliumin julistamiseen,
jota opetuslapset tekivät Jeesuksen maanpäällisen vaelluksen aikana
mennen kylästä kylään ihmisten luokse.

Mutta nyt meneillään olevaa armotalouskautta varten
meillä on Jaakobin erikoislaatuinen ohjeistus,
josta nyt erityisesti olisi tarkoitus keskustella.
Jaakob aloittaa tuon katkelman näin:

Kuva
Jaakob (5:13-18) kirjoitti:Jos joku teistä kärsii vaivaa, niin rukoilkoon;
jos joku on hyvillä mielin, veisatkoon kiitosta.


Tässä on ohjeistus normaaliin elämään.
Mutta sitten Jaakob siirtyy poikkeustilanteeseen.

Kuva
Jaakob (5:13-18) kirjoitti:Jos joku teistä sairastaa


Alkutekstin ilmaisu tarkoittaa hyvin heikkoa ja voimatonta ihmistä.
Kyseistä sanaa on alunperin käytetty ilmaisemaan
lähinnä ruumiillista ja sairauteen liittyvää heikkoutta.
Vastaavasti sairaista on kysymys edellä lainaamassani Markuksen evankeliumin kohdassa.

Siis kysymys on sairastamisesta, johon liittyy ruumiillinen heikkous.
Tämä heikkous näkyy esimerkiksi siinä,
ettei sairas ole kykeneväinen menemään seurakunnan kokoukseen
ja vaikkapa rukousjonoon rukoiltavaksi.
Nyt asiat menevät toisin päin, eli seurakunta tulee hänen luokseen.

Kuva
Jaakob (5:13-18) kirjoitti:kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat


Kerran olin eräässä seurakunnassa,
jossa odotin kovasti rukouspalvelun alkamista.
Mutta ei sitä tullut. Ihmettelin vieruskaverille asiaa.
Minulle selvisi, että tuossa seurakunnassa asiat ymmärrettiin niin,
että sairaan täytyy itse olla aktiivinen ja mennä pyytämään esirukousta.
Minä hiukan kertoilin itsestäni.
Lopulta hän totesi tilanteen niin vakavaksi,
että meni vastoin tuon seurakunnan näkemystä
hakemaan jonkun rukoilemaan puolestani.

Tuossa Jaakobin kirjeen kohdassa ei kuitenkaan ole kysymys mistään tällaisesta,
että sairaan täytyy seurakunnan kokoontumisessa olla aktiivinen
ja mennä kutsumaan seurakunnan vanhimmat luokseen. Ei ollenkaan.
Vaan Jaakob puhuu nimenomaan niin sairaista ihmisistä,
että he eivät kykene menemään seurakuntaan.
Siksi tämä sairas kutsuttaa seurakunnan vanhimmat tykönsä.

Ja seuraavaksi Jaakob ohjeistaakin,
mitä näiden seurakunnan vanhimpien tulee tällaisessa tilanteessa tehdä.

Kuva
Jaakob (5:13-18) kirjoitti:ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.


Ei tässä tietenkään tarkoiteta mitään haavojen ensihoitoa.
Tekstissä käytetäänkin seuraavaksi sairaasta ilmaisua, joka tarkoittaa väsynyttä.
Siis kysymyksessä on niin sairas/väsynyt, että hän voi nukkua pois.

Kuva
Jaakob (5:13-18) kirjoitti:Ja uskon rukous pelastaa sairaan,
ja Herra antaa hänen nousta jälleen


Ja lupaus on varma.
Siis ei sanota, että ehkä ...

Mutta tuo varma lupaus ei tarkoita sitä,
että sairas ehdottomasti pelastuu nousemalla sairasvuoteelta.
Selvitin aiemmin tuossa käytetyn sanan egeiro merkitystä.

Joskus tulemme tilanteeseen,
jossa emme enää nouse sairasvuoteelta,
mutta meidän ruumiimme, vaikka kuoleekin,
herää kerran eloon ja nousee kuolleista ylösnousemuksessa.

Ja juuri tämä tosiasia antaa valoa, miksi Jaakob
samaan hengenvetoon selvittää,
mitä tuo seurakunnan vanhimpien suorittama toimenpide edelleen merkitsee sairaalle,
ehkä poisnukkuvalle ihmiselle:

Kuva
Jaakob (5:13-18) kirjoitti:ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6551
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Re: Sairaan voitelu öljyllä (Jaak 5)

ViestiKirjoittaja vilja » 13.12.2016 11:35

Valtavan paljon hyvää ja valaisevaa tekstiä.

Kiitos niin Natanaelille kuin Kalamoksellekin!

Ja Jumala ohjatkoon meitä jokaista Pyhän Henkensä kautta ymmärtämään tuonkin Sanan kohdan siten, kuin sen ymmärtää tulee?!

kalamos kirjoitti:Kysynkin nyt,
millaisissa tilanteissa näette oikeaksi soveltaa
nimenomaan Jaakobin kirjeessä olevaa ohjeistusta,
joka pitää sisällään tuon öljyllä voitelun?


Minä näen tuon eräänlaisena yleisohjeena kaikissa sairaustapauksissa, oli kysymys sitten fyysisestä, henkisestä tai hengellisestä heikkoudesta, kuten tuolla edellä jo kerroin.

Näen jopa tuon kehoituksen syntien tunnustamisesta myöskin siten, että määrättyjen syntien tunnustamisella jo on yhteys ja merkitys parantumiseen ja tuohon minusta viittaa mm. tämä kohta tuota Jaakobin tekstiä:

Kuva
Jaakob (5:16) kirjoitti:Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte;


Esim. katkeruus lienee eräs tuollainen tekijä, joka saattaa aiheutta jopa fyysisiäkin sairauksia.
vilja
 

Re: Sairaan voitelu öljyllä (Jaak 5)

ViestiKirjoittaja kalamos » 17.12.2016 14:30

Jaakobin kirjeen mukaisessa ohjeistuksessa on selviä rajauksia.
Siinä ei puhuta kenestä tahansa sairaasta.
Ensinnäkin aloituksessa lainatun katkelman mukaan ojeistus koskee vain uskovia.

Kuva
Jaakob (5:13-18) kirjoitti:Jos joku teistä sairastaa


Edelleen, jos otamme joka sanan todesta myös tekstin jatko-osassa,
niin Jaakob ei puhu esimerkiksi tilanteesta,
jossa ollaan tultu seurakuntaan ja rukousjonoon,
jossa sairaiden puolesta rukoillaan.

Kuva
Jaakob (5:13-18) kirjoitti:kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat


Ja niin minä näen Jaakobin kirjeen mukaisen ohjeistuksen
koskevan juuri sellaista tilannetta, josta ole aiemmin tässä ketjussa kirjoittanut.

Mutta kuten olen myös todennut,
niin minut on voideltu monenlaisissa tilanteissa.
Mutta Jaakobin kirjeen mukaisia niistä tilanteista on ollut vain osa.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6551
Liittynyt: 27.08.2014 07:31


Paluu Jaakobin kirje

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa