Natanaelin viestissä oli monia hienoja näkemyksiä liittyen öljyyn.
Jokainen niistä olisi varmaan oman keskustelunsa arvoinen.
Tällä foorumilla onkin jo oma keskusteluavauksensa muun muassa otsikolla
Öljy Tämän ketjun keskusteluaiheeseen
Sairaan voitelu öljyllä liittyvä toinen kohta Raamatusta ehkä olisi
Markuksen tallennus, jossa sanotaan näin:
Markus (6:13) kirjoitti:Ja he ajoivat ulos monta riivaajaa
ja voitelivat monta sairasta öljyllä ja paransivat heidät.
Tuo liittyi siihen Valtakunnan evankeliumin julistamiseen,
jota opetuslapset tekivät Jeesuksen maanpäällisen vaelluksen aikana
mennen kylästä kylään ihmisten luokse.
Mutta nyt meneillään olevaa armotalouskautta varten
meillä on Jaakobin erikoislaatuinen ohjeistus,
josta nyt erityisesti olisi tarkoitus keskustella.
Jaakob aloittaa tuon katkelman näin:
Jaakob (5:13-18) kirjoitti:Jos joku teistä kärsii vaivaa, niin rukoilkoon;
jos joku on hyvillä mielin, veisatkoon kiitosta.
Tässä on ohjeistus normaaliin elämään.
Mutta sitten Jaakob siirtyy poikkeustilanteeseen.
Jaakob (5:13-18) kirjoitti:Jos joku teistä sairastaa
Alkutekstin ilmaisu tarkoittaa hyvin heikkoa ja voimatonta ihmistä.
Kyseistä sanaa on alunperin käytetty ilmaisemaan
lähinnä ruumiillista ja sairauteen liittyvää heikkoutta.
Vastaavasti sairaista on kysymys edellä lainaamassani Markuksen evankeliumin kohdassa.
Siis kysymys on sairastamisesta, johon liittyy ruumiillinen heikkous.
Tämä heikkous näkyy esimerkiksi siinä,
ettei sairas ole kykeneväinen menemään seurakunnan kokoukseen
ja vaikkapa rukousjonoon rukoiltavaksi.
Nyt asiat menevät toisin päin, eli seurakunta tulee hänen luokseen.
Jaakob (5:13-18) kirjoitti:kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat
Kerran olin eräässä seurakunnassa,
jossa odotin kovasti rukouspalvelun alkamista.
Mutta ei sitä tullut. Ihmettelin vieruskaverille asiaa.
Minulle selvisi, että tuossa seurakunnassa asiat ymmärrettiin niin,
että sairaan täytyy itse olla aktiivinen ja mennä pyytämään esirukousta.
Minä hiukan kertoilin itsestäni.
Lopulta hän totesi tilanteen niin vakavaksi,
että meni vastoin tuon seurakunnan näkemystä
hakemaan jonkun rukoilemaan puolestani.
Tuossa Jaakobin kirjeen kohdassa ei kuitenkaan ole kysymys mistään tällaisesta,
että sairaan täytyy seurakunnan kokoontumisessa olla aktiivinen
ja mennä kutsumaan seurakunnan vanhimmat luokseen. Ei ollenkaan.
Vaan Jaakob puhuu nimenomaan niin sairaista ihmisistä,
että he eivät kykene menemään seurakuntaan.
Siksi tämä sairas kutsuttaa seurakunnan vanhimmat tykönsä.
Ja seuraavaksi Jaakob ohjeistaakin,
mitä näiden seurakunnan vanhimpien tulee tällaisessa tilanteessa tehdä.
Jaakob (5:13-18) kirjoitti:ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.
Ei tässä tietenkään tarkoiteta mitään haavojen ensihoitoa.
Tekstissä käytetäänkin seuraavaksi sairaasta ilmaisua, joka tarkoittaa väsynyttä.
Siis kysymyksessä on niin sairas/väsynyt, että hän voi nukkua pois.
Jaakob (5:13-18) kirjoitti:Ja uskon rukous pelastaa sairaan,
ja Herra antaa hänen nousta jälleen
Ja lupaus on varma.
Siis ei sanota, että ehkä ...
Mutta tuo varma lupaus ei tarkoita sitä,
että sairas ehdottomasti pelastuu nousemalla sairasvuoteelta.
Selvitin aiemmin tuossa käytetyn sanan egeiro merkitystä.
Joskus tulemme tilanteeseen,
jossa emme enää nouse sairasvuoteelta,
mutta meidän ruumiimme, vaikka kuoleekin,
herää kerran eloon ja nousee kuolleista ylösnousemuksessa.
Ja juuri tämä tosiasia antaa valoa, miksi Jaakob
samaan hengenvetoon selvittää,
mitä tuo seurakunnan vanhimpien suorittama toimenpide edelleen merkitsee sairaalle,
ehkä poisnukkuvalle ihmiselle:
Jaakob (5:13-18) kirjoitti:ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi