Paavali tarkoitti yhdellä ihmisellä nimenomaan Aadamia.
Paavali (Room 5:12-14) kirjoitti:Sentähden,
niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan,
ja synnin kautta kuolema,
niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi,
koska kaikki ovat syntiä tehneet -
sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa,
mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;
kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin,
jotka eivät olleet syntiä tehneet
samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam,
joka on sen esikuva,
joka oli tuleva.
Siis koko Jumalan pelastussuunnitelma perustuu siihen,
että Jumala asetti kaiken yhden ihmisen Aadamin varaan.
Vain Aadamin kautta kuolema saattoi tulla maailmaan.
Ja niin Jumala saattoi pelastaa maailman antamalla oman
ainokaisen Poikansa
sukulunastajaksi eli Viimeiseksi Aadamiksi lunastamaan
Ensimmäisen Aadamin aikaansaaman syntivelan.
Paavali (Room 5:17-19 kirjoitti:
Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden
kuolema on hallinnut yhden kautta,
niin paljoa enemmän ne,
jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden,
tulevat elämässä hallitsemaan
yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. -
Niinpä siis,
samoin kuin yhden ihmisen lankeemus
on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi,
niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko
koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;
sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta
monet ovat joutuneet syntisiksi,
niin myös yhden kuuliaisuuden kautta
monet tulevat vanhurskaiksi.
Kuolema ei tullut maailmaan,
vaikka mitä ilmeisimmin käärme
Eevan nähden oli puuussa (kosketti sitä)
ja söi Aadamilta kielletyn hedelmän,
eikä kuolema tullut maailmaan,
vaikka Eeva söi Aadamilta kielletyn hedelmän.
Ainoa perustuslaki, mikä oli annettu,
ja mikä voitiin rikkoa, oli se,
että Aadam ei saa syödä kielletystä puusta.
Ensimmäinen Aadam epäonnistui.
Viimeinen Aadam - kiitos Jumalalle - ei epäonnistunut.
Ja siksi koko Aadamissa langennut ihmissuku on sovitettu
Viimeisen Aadamin aikaansaaman lunastuksen kautta.
Me kaikki olemme samaa lihaa Aadamin kanssa.
Ja siksi me kaikki koemme ruumiillisen kuoleman.
Mutta Viimeisen Aadamin tähden,
kaikki kokevat myös ruumiin ylösnousemisen.
Valitettavasti kaikki eivät kuitenkaan pelastu,
vaikka Jumala haluaa,
että kaikki ihmiset pelastuisivat.
Paavali (1 Tim 2:3-6) kirjoitti:
Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle,
meidän vapahtajallemme,
joka tahtoo,
että kaikki ihmiset pelastuisivat
ja tulisivat tuntemaan totuuden.
Sillä yksi on Jumala,
yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä,
ihminen Kristus Jeesus,
joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä,
josta todistus oli annettava aikanansa
Olemme siis kaikki samaa lihaa kuin Aadam.
Jo Eeva oli sitä, mutta myös kaikki jälkeläiset.
Siksi koemme ruumiillisen kuoleman.
Mutta kaikki tulemme kokemaan myös ruumiin ylösnousemisen
Viimeisen Aadamin eli Jeesuksen tähden.
Mutta valitettavasti kaikki eivät tule olemaan
silloin Valkeuden ja Päivän lapsia
vaan osa on edelleen pimeyden ja yön lapsia.
Heidän ylösnousemusruumiinsa ei tule olemaan kirkastettu ruumis.
Ja nämä tuomitaan viimeisellä tuomiolla ikuiseen eroon Jumalasta,
koska eivät ottaneet vastaan Rakkautta.
Johannes (3:19) kirjoitti:Mutta tämä on tuomio,
että valkeus on tullut maailmaan,
ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta
Kysymys ei ole mistään perisynnistä,
eivätkä ihmiset joudu kadotukseen Aadamin tähden.
He joutuvat sinne siksi, että he
rakastivat pimeyttä enemmän kuin Valkeutta,
jossa tarjolla olevaa Elämää
he eivät halunneet ottaa vastaan.