Tuhannessa yksi mies muttei naista

Tuhannessa yksi mies muttei naista

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 29.03.2019 01:21

:bible:
Salomo (Saarn 7:26-30) kirjoitti:
Minä ryhdyin sydämessäni oppimaan, miettimään ja etsimään viisautta ja tutkistelun tuloksia,
tullakseni tuntemaan jumalattomuuden typeryydeksi ja tyhmyyden mielettömyydeksi.

Ja minä löysin sen, mikä on kuolemaa katkerampi:
naisen, joka on verkko, jonka sydän on paula ja jonka kädet ovat kahleet.
Se, joka on otollinen Jumalan edessä, pelastuu hänestä, mutta synnintekijä häneen takertuu.

Katso, tämän minä olen löytänyt, sanoi saarnaaja,
pyrkiessäni asia asialta löytämään tutkistelun tulosta;
mitä sieluni on yhäti etsinyt, mutta mitä en ole löytänyt, on tämä:
    olen löytänyt tuhannesta yhden miehen,
    mutta koko siitä luvusta en ole löytänyt yhtäkään naista.

Katso, tämän ainoastaan olen löytänyt:
    että Jumala on tehnyt ihmiset suoriksi,
    mutta itse he etsivät monia mutkia.


Miten tulkitsette nämä jakeet?
Avatar
Kirjoittaja
 
Viestit: 1521
Liittynyt: 14.10.2017 21:50

Re: Tuhannessa yksi mies muttei naista

ViestiKirjoittaja kalamos » 30.03.2019 10:39

Valitettavasti foorumilla on nyt hiljaista.
Olisin toivonut, että joku muu olisi avannut noita jakeita.

Mitä tarkkaan ottaen Salomo etsi.
Ja mitä hän sitten löysi,
kun löysi yhden tuhannesta.

Alkutekstissä lukee tuon löydön kohdalla
kirjaimellisesti suomennettuna 'Aadam'.
:bible3: Minä löysin Aadamin :bible3:

Voiko Aadam - siis ensimmäinen ihminen/mies -
olla se ainoa, joka täytti etsittävälle asetetut vaatimukset.

No, kyllä.
Mutta vain siihen asti, että Aadam teki sen,
mikä häneltä oli kielletty
- söi kielletyn hedelmän.

Siihen asti Aadam oli Jumalan kuva.
Täydellinen joka suhteessa.
Jumala tarkasti lopputuloksen,
ja totesi, että 'sangen hyvä'.
Siis ei pelkästään hyvä vaan sangen sellainen.

Jotain tällaista Salomo etsi.
Ja ei löytänyt kuin Aadamin.

No, tuo ensimmäinen Aadam meni piloille
aivan totaalisesti ja niin koko Aadamin suku.

Ja nyt meillä on Viimeinen Aadam,
joka on täydellinen,
ja jossa mekin olemme täydellisiä.

Salomo kirjoittaa paljon tekstiä,
joka on julistusta Jumalan Pojasta,
jonka tänään tunnemme nimellä Jeesus Kristus.

Salomo sen sijaan käyttää usein Hänestä ilmaisua 'Viisaus'.
Ja ... tuo 'Viisaus' on feminiini.

Jeesus asuu meissä Henkensä kautta,
joka on meidän Viisautemme, Opettajamme.

Salomolla oli tuhat vaimoa.
Mutta nämä johdattivat väärille teille
palvomaan jotakin, mikä ei ole Jumala.
Ne eivät olleet kelpovaimoja,
sellaisia, joista Salomo kirjoittaa:

:bible:
Salomo (San 12:4) kirjoitti:Kelpo vaimo on puolisonsa kruunu,
mutta kunnoton on kuin mätä hänen luissansa.


Ja nyt Salomo ilmaisee tuon jälkimmäisen asian näin:

:bible:
Salomo (Saarn 7:27) kirjoitti:Ja minä löysin sen, mikä on kuolemaa katkerampi:
naisen, joka on verkko, jonka sydän on paula ja jonka kädet ovat kahleet.
Se, joka on otollinen Jumalan edessä, pelastuu hänestä,
mutta synnintekijä häneen takertuu.


Salomo oli tuo synnintekijä.
Hänen olisi pitänyt johdattaa vaimonsa Herran tuntemiseen,
mutta kävikin aivan päinvastoin.


* * *

Eli
Ensimmäisessä Aadamissa,
joka ensin oli täydellinen mutta sitten lankesi,
me kuolemme tai olemme jo kuolleet hengellisesti synteihimme.

Mutta
Viimeisessä Aadamissa me me olemme syntyneet uudesti/ylhäältä Hengestä.
Olemme siirretyt kuolemasta Elämään.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6594
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

Re: Tuhannessa yksi mies muttei naista

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 30.03.2019 15:50

hyvää selitystä. Käy järkeen, että Salomo viittasi tuhannella vaimoihinsa. Mutta jos Adam oli hyvä, niin eikö Eevakin, ennen lankeemustaan?
Avatar
Kirjoittaja
 
Viestit: 1521
Liittynyt: 14.10.2017 21:50

Re: Tuhannessa yksi mies muttei naista

ViestiKirjoittaja kalamos » 30.03.2019 17:58

Kyllä ...
ja koko luomakunta siihen hetkeen saakka
kunnes ensimmäinen Aadam söi kielletyn hedelmän.
Silloin synti ja kuolema astuivat
ihmisen hallintaan annettuun luomakuntaan.

Eeva oli toki täydellinen,
olihan hän Aadamin kylkisiivu
- samaa lihaa ja luuta.

Tuo jae niinkuin Raamattu yleensäkään ei mitenkään vähättele naista.

Mutta kaikki oli kiinni
ensimmäisestä Aadamista,
joka lankeemuksellaan toi kuoleman.

Mutta kiitos Jumalan viisauden,
meillä on taas Aadam
- viimeinen Aadam,
joka täyttää sen,
mitä Salomo etsi.

Mutta siis,
tuo kohta ei mitenkään väheksy naista
ja vielä vähemmän korottaa miestä.

Ihastuttavin asia,
mitä maa päällään kantaa, on nainen.

Mutta Salomo missasi tämän onnen tuhat kertaa.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6594
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

Re: Tuhannessa yksi mies muttei naista

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 06.04.2019 13:56

καλαμος kirjoitti:Kyllä ...
ja koko luomakunta siihen hetkeen saakka
kunnes ensimmäinen Aadam söi kielletyn hedelmän.
Silloin synti ja kuolema astuivat
ihmisen hallintaan annettuun luomakuntaan.

Eeva oli toki täydellinen,
olihan hän Aadamin kylkisiivu
- samaa lihaa ja luuta.

Tuo jae niinkuin Raamattu yleensäkään ei mitenkään vähättele naista.

Mutta kaikki oli kiinni
ensimmäisestä Aadamista,
joka lankeemuksellaan toi kuoleman.


Eikös Eeva syönyt hedelmää ensin?

1. Moos. 3:6

Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi.
Avatar
Kirjoittaja
 
Viestit: 1521
Liittynyt: 14.10.2017 21:50

Re: Tuhannessa yksi mies muttei naista

ViestiKirjoittaja kalamos » 06.04.2019 16:11

Ymmärrän niin,
että ensimmäisenä
tuon puun hedelmää söi Eevan nähden käärme.
Sitten Eeva.
Eikä mitään kuolemaan viittaavaa tapahtunut.

Aadam (Ensimmäinen) oli hän,
jota Jumala kielsi syömästä
tuosta puusta.

Siis :bible3: yhden ihmisen kautta
synti tuli maailmaan,
ja synnin kautta kuolema :bible3:

https://kalamos.foorumi.eu/viewtopic.php?f=346&t=276
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6594
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

Re: Tuhannessa yksi mies muttei naista

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 06.04.2019 23:50

Eeva kuitenkin tiesi Jumalan käskyn:

:bible:
Mooses (Gen 3:1-3) kirjoitti:Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä,
jotka Herra Jumala oli tehnyt;
ja se sanoi vaimolle:

"Onko Jumala todellakin sanonut:
'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?"

Niin vaimo vastasi käärmeelle:
"Me saamme syödä muiden puiden hedelmiä paratiisissa,
mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä paratiisia,
on Jumala sanonut:
'Älkää syökö siitä älkääkä koskeko siihen, ettette kuolisi'."


Laskeekohan UT siinä kohdassa miehen ja hänen naisensa yhdeksi ihmiseksi?

:bible:
Markus (10:8) kirjoitti:Ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.'
Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha.
Avatar
Kirjoittaja
 
Viestit: 1521
Liittynyt: 14.10.2017 21:50

Re: Tuhannessa yksi mies muttei naista

ViestiKirjoittaja kalamos » 07.04.2019 09:03

Paavali tarkoitti yhdellä ihmisellä nimenomaan Aadamia.

:bible:
Paavali (Room 5:12-14) kirjoitti:Sentähden,
niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan,
ja synnin kautta kuolema,
niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi,
koska kaikki ovat syntiä tehneet -
sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa,
mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;
kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin,
jotka eivät olleet syntiä tehneet
samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam,
joka on sen esikuva,
joka oli tuleva.


Siis koko Jumalan pelastussuunnitelma perustuu siihen,
että Jumala asetti kaiken yhden ihmisen Aadamin varaan.
Vain Aadamin kautta kuolema saattoi tulla maailmaan.
Ja niin Jumala saattoi pelastaa maailman antamalla oman
ainokaisen Poikansa sukulunastajaksi
eli Viimeiseksi Aadamiksi lunastamaan
Ensimmäisen Aadamin aikaansaaman syntivelan.

:bible:
Paavali (Room 5:17-19 kirjoitti:
Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden
kuolema on hallinnut yhden kautta,
niin paljoa enemmän ne,
jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden,
tulevat elämässä hallitsemaan
yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. -

Niinpä siis,
samoin kuin yhden ihmisen lankeemus
on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi,
niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko
koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;
sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta
monet ovat joutuneet syntisiksi,
niin myös yhden kuuliaisuuden kautta
monet tulevat vanhurskaiksi.


Kuolema ei tullut maailmaan,
vaikka mitä ilmeisimmin käärme
Eevan nähden oli puuussa (kosketti sitä)
ja söi Aadamilta kielletyn hedelmän,
eikä kuolema tullut maailmaan,
vaikka Eeva söi Aadamilta kielletyn hedelmän.

Ainoa perustuslaki, mikä oli annettu,
ja mikä voitiin rikkoa, oli se,
että Aadam ei saa syödä kielletystä puusta.

Ensimmäinen Aadam epäonnistui.
Viimeinen Aadam - kiitos Jumalalle - ei epäonnistunut.

Ja siksi koko Aadamissa langennut ihmissuku on sovitettu
Viimeisen Aadamin aikaansaaman lunastuksen kautta.

Me kaikki olemme samaa lihaa Aadamin kanssa.
Ja siksi me kaikki koemme ruumiillisen kuoleman.
Mutta Viimeisen Aadamin tähden,
kaikki kokevat myös ruumiin ylösnousemisen.

Valitettavasti kaikki eivät kuitenkaan pelastu,
vaikka Jumala haluaa,
että kaikki ihmiset pelastuisivat.

:bible:
Paavali (1 Tim 2:3-6) kirjoitti:
Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle,
meidän vapahtajallemme,
joka tahtoo,
että kaikki ihmiset pelastuisivat
ja tulisivat tuntemaan totuuden.

Sillä yksi on Jumala,
yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä,
ihminen Kristus Jeesus,
joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä,
josta todistus oli annettava aikanansa


Olemme siis kaikki samaa lihaa kuin Aadam.
Jo Eeva oli sitä, mutta myös kaikki jälkeläiset.
Siksi koemme ruumiillisen kuoleman.
Mutta kaikki tulemme kokemaan myös ruumiin ylösnousemisen
Viimeisen Aadamin eli Jeesuksen tähden.

Mutta valitettavasti kaikki eivät tule olemaan
silloin Valkeuden ja Päivän lapsia
vaan osa on edelleen pimeyden ja yön lapsia.
Heidän ylösnousemusruumiinsa ei tule olemaan kirkastettu ruumis.
Ja nämä tuomitaan viimeisellä tuomiolla ikuiseen eroon Jumalasta,
koska eivät ottaneet vastaan Rakkautta.

:bible:
Johannes (3:19) kirjoitti:Mutta tämä on tuomio,
että valkeus on tullut maailmaan,
ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta


Kysymys ei ole mistään perisynnistä,
eivätkä ihmiset joudu kadotukseen Aadamin tähden.
He joutuvat sinne siksi, että he
rakastivat pimeyttä enemmän kuin Valkeutta,
jossa tarjolla olevaa Elämää
he eivät halunneet ottaa vastaan.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6594
Liittynyt: 27.08.2014 08:31


Paluu Saarnaajan kirja

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa