Hengellisesti heikot ja sairaat

ViestiLähetetty: 04.10.2015 11:07
Pysähdyin 1 Kor. 11:30 äärellä:

"Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois."

Lueskelin aiheesta kommentaareja, ja joidenkin mielestä kyse ei välttämättä ole fyysisesti heikoista ja sairaista, vaan uskossaan heikoista (ja sairaista?). Suomenkielessä poisnukkuminen ymmärretään kuolemisena, mutta tässä yhteydessä nukkuminen (sleep) selitetään uskovan kuolemisena. Entä hengellisenä kuolemana?

Korinttolaiskirjeiden taustaa vasten selitys on loogista, jos ajatellaan Paavalin opetusta lihallisuudesta jms. osallistuttaessa Herran aterialle.

Näitä ajatuksia heräsi, ja laitan tähän yhden noista kommentaareista (Mark Dunagan):

11:30 For this cause many among you are weak and sickly, and not a few sleep.

"For this cause"-relates the conditions that follow to the improper partaking of the previous verses. Because of their abuse of the Lord"s Supper the following conditions are present among them.

"many"-"It is this careless participation which is the reason for the many.." (Phi) "A sufficient number--something like our "plenty of you"." (Gr. Ex. N.T. p. 883)

"are weak and sickly"-the vast majority of commentators take this verse to refer to physical aliments, diseases and even physical death ("sleep") that has come upon many in the Corinthian church because they have abused the Lord"s Supper.

Points to Note:

1. In the New Testament we do find that some diseases and some deaths were the consequence of sin. (Acts 5:1-11; Acts 13:9-11; Romans 1:27; Galatians 6:8)

2. The key verse in this section in determining whether these passages refer to physical disease brought on because of sin or spiritual weakness...is verse 32. Paul seems to be saying that what has happened to the Corinthians is "chastening" from the Lord (31-32), with the hope that such "chastening" will turn them around, so they don"t end up condemned with the rest of the world. Willis makes a good point when he says:

"How can physical death lead one to repentance? Will the soul which was stricken dead because it took of the Lord"s Supper unworthily be saved?" (p. 405)

"and not a few sleep"-i.e. are spiritually dead. Not hard to believe at this point in the letter.


http://www.studylight.org/commentary/1- ... 11-30.html
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 05.10.2015 15:00
Lainaamasi jakeen alku Sen tähden
viitannee edeltävään jakeeseen:

Kuva
Paavali (1 Kor 11:29-30) kirjoitti:joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta,
syö ja juo tuomioksensa.
Sentähden onkin teidän joukossanne
paljon heikkoja ja sairaita,
ja moni on nukkunut pois.


Mitä tarkoittaa tuo,
että on syönyt ja juonut erottamatta Herran ruumista muusta?
Ilmeisesti Herran ruumis viittaa ehtoollisessa syötävään leipään
eli Kristuksen ruumiiseen,
ja sitten muu on muuta syötävää.

Nyt Korintossa ne uskovat joilla oli millä mässätä,
söivät kokoontumisissaan muhkeat eväänsä
tilanteessa, jossa heidän olisi pitänyt
muistella Herran kuolemaa,
siis muistella ristillä riippuvaa
alastonta, ruoskittua, veristä ruumista,
joka oli annettu heidän edestään,
mutta sen sijaan he mässäilivät omia eväitään.

Sovitus ja kaikki, mitä Jeesuksen ristinkuolemaan liittyi,
meni näiltä siis täysin sivu suun.

Ja niin minä kyllä ymmärtäisin,
että aivan kirjaimellisesti he olivat
tämän tähden heikkoja ja sairaita.
Ja moni oli nukkunut pois ennen aikojaan.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 06.10.2015 08:03
witness kirjoitti:Korinttolaiskirjeiden taustaa vasten selitys on loogista, jos ajatellaan Paavalin opetusta lihallisuudesta jms. osallistuttaessa Herran aterialle.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 06.10.2015 13:20
Eli sinä ymmärrät lainaamasi jakeen alun Sen tähden
viittaavan kirjeen alussa olleeseen osioon,
jossa hän sanoo korintton pyhiä lihallisiksi.

Minä taas ymmärrän Paavalin viittaavan juuri tuon lainaamasi
jakeen edellä olevaaan tekstiin.
Konteksti siis alkaa siitä kohtaa,
jossa Paavali lopettaa ohjeistuksensa
tukan pituudesta ja hunnuista.
Seuraava asiakokonaisuus on ehtoollisen vietto,
johon lainaamasi jae kuuluu.
Sitten sen jälkeen alkaa osio Pyhän Hengen lahjoista.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 06.10.2015 13:42
Siksi juuri kiinnostuin noista kommentaareista. Toki ne ovat itseäni viisaampien kirjoituksia, jotka myös täytyy koetella.

Mutta kuvaavaa on se, että korinttolaisia siunattiin Pyhän Hengen lahjoilla. Ansiotta.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 06.10.2015 18:09
Paavalin luonnehdinta korinttolaisista on todella ihmeellinen.
Heiltä ei puuttunut mitään misään armolahjassa.
Mutta kuitenkin he olivat lihallisia,
eivät sietäneet vielä vahvaa ruokaa,
vaan heitä piti juottaa kuin heiveröistä pienokaista tuttipullosta.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 08.10.2015 15:28
Hyvä pointti tuo maitoruoka ja vahva ruoka tässä yhteydessä.

Jokainenhan meistä on ollut maitoruokaa tarvitseva (uskon)elämämme alussa, kunnes olemme saaneet armossa kasvaa vastaanottamaan vahvempaa sapuskaa.

Mutta olisiko ongelma juurikin siinä, että kun olisi jo aika sietää vahvaa ruokaa, jäädään vielä maitoasteelle ja siksi kasvetaan kieroon tai jalat ei kanna tai ei löydä paikkaa palvella? Halutaan jatkaa hoivattavana?

Hepr. 5:12 "Sillä te, joiden olisi jo aika olla opettajia, olette taas sen tarpeessa, että teille opetetaan Jumalan sanojen ensimmäisiä alkeita; te olette tulleet maitoa tarvitseviksi, ei vahvaa ruokaa."
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 09.10.2015 19:23
Lainaamasi Hebrealaiskirjeen kirjoittaja on kirjoittanut asioita,
jotka minun mielestäni syvällisyydessään hipovat taivaita.
Ja sitten hän toteaa:

Kuva
Hebrealaiskirjeen kirjoittaja (5:11-14) kirjoitti:Tästä meillä on paljon sanottavaa, ja sitä on vaikea selittää,
koska olette käyneet hitaiksi kuulemaan.
Sillä te, joiden olisi jo aika olla opettajia, olette taas sen tarpeessa,
että teille opetetaan Jumalan sanojen ensimmäisiä alkeita;
te olette tulleet maitoa tarvitseviksi, ei vahvaa ruokaa.
Sillä jokainen, joka vielä nauttii maitoa,
on kokematon vanhurskauden sanassa, sillä hän on lapsi;
mutta vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten,
niitä varten, joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet
erottamaan hyvän pahasta.


Ja kun sitten katson, mitä nuo alkeet ovat,
niin alkaa näyttämään kovasti tutulta.

Kuva
Hebrealaiskirjeen kirjoittaja (6:1-2) kirjoitti:Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet
ja pyrkikäämme täydellisyyteen,
ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta:
parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,
oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta,
kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta.


Juuri näistä alkeista minä olen tälläkin foorumilla kirjoittanut.
Olen tehnyt aloituksen Uudestisyntymisestä, Kasteista,
Kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta
ja juuri tänään koin sisimmässäni kehotusta
tehdä aloitus otsikolla "Kolme tuomiota".

Ei nyt tule äkkiä mieleen yhtään kattausta,
jossa minä tarjoilisin vahvaa ruokaa.
Onneksi on muita keskustelijoita, jotka sitä ovat tarjonneet.

Mutta sekä maito että vahv ruoka ovat tietenkin ratkaisevan tärkeitä.
Hebrealaisetkin olivat tulleet (ikäänkuin uudestaan) maitoa tarvitseviksi.

Jos emme saa ajallamme maitoa ja sitten myöhemmin vahvaa ruokaa,
niin heiveröisiähän meistä tulee.
LainaaIlmoita tämä viesti

Paluu Parantuminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron