"He panevat kätensä sairasten päälle ja ..."

ViestiLähetetty: 03.09.2015 10:55
avauksessa kalamos kirjoitti:
Miksi loppujen lopuksi melko harvassa ovat ne uskovat,
joiden käsien alla sairaat paranevat?


Tässä ketjussa lainattu vuorisaarnan kohta ei anna mitään vastausta
tuohon kysymykseen eli ketjun aiheeseen,
joten tuosta vuorisaarnan kohdasta tulee
avata oma keskustelu eli foorumin sääntöjen mukaisesti
ottaa uusi puhdas lautanen
Minäkin mielelläni teen tuollaisen aloituksen, jos veljille sopii.

Mutta tämän ketjun aiheeseen liittyy kyllä esimerkiksi se,
mitä nimimerkki Natanael toi esiin.

Natanael kirjoitti:Me emme tule kävelemään veden päällä,
emmekä tekemään monia muitakaan Jeesuksen tekemiä tunnustekoja


Tuo ei pidä paikkaansa.
Jo Jeesuksen aikana Pietari käveli veden päällä.

Ja Jeesus lupasi, että me tulemme tekemään jopa suurempia tekoja,
kuin Jeesus teki.
Esimerkiksi Jeesus puhui siitä, että me voimme siirtää vuoria.
Jeesus ei siirtänyt vuoria,
mutta Hän sanoi, että me voimme sen tehdä.

Ja näin on tapahtunut.
Uskovat rukoilivat ja kokonainen vuori siirtyi.
Tapahtumapaikka oli Vanha Kairo.

Varsinaisesti Jumala valitsi avainhenkilöksi tähän ihmeeseen
yksinkertaisen kristityn miehen,
joka kerran oli katsonut naista himoiten,
ja sen tehtyään repäissyt toisen silmänsä pois.

Mitä tästä opimme. Jos uskova kantaa elämässään helmasyntejä,
niin on ilmeistä, että hänen kauttaan ei tapahdu tunnustekoja,
hänen käsiensä alla eivät sairaat parane.

Siis yksi vastaus lisää aloituksen kysymykseen
jo monien esille tulleiden lisäksi, on se,
että uskovat eivät palvele Jumalaa vaan jotain epäjumalaa.

Kuva
Paavali (Kol 3:5) kirjoitti:Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne:
haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus,
joka on epäjumalanpalvelusta


PS

Tuo mies, jonka kautta Jumala halusi vaikuttaa tuon ihmeen vuoren siirtymisestä,
oli ottanut Jeesuksen käyttämän sanonnan silmän repimisestä kirjaimellisesti.
Raamatun mukaan meidän on kuitenkin Hengellä kuoletettava ruumiin teot.

Tästä, mitä silmän repiminen ja käden poikki hakkaaminen tarkoittavat,
voidaan tarvittaessa myös avata oma keskustelunsa.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 03.09.2015 11:41
kalamos kirjoitti:Tässä ketjussa lainattu vuorisaarnan kohta ei anna mitään vastausta
tuohon kysymykseen eli ketjun aiheeseen


Mielestäni antaa, koska siinä on viittaus väärässä hengessä toimimisesta. Olen ollut kokouksissa, jossa on väitetty suuren joukon ihmisiä parantuneen ja osa heistä on todistanutkin kokouksissa parantuneensa saarnaajan tai jonkun muun pantua kätensä hänen päälleen. Parantumiset ovat kestäneet muutamasta tunnista 1-2 viikkoon, sitten sairaus on entisellään. Tunnen toki myös aidon parantumisen kokeneita; sekä kristillisissä kokouksissa että itämaisten uskontojen kokouksissa.

Voimme tehdä tästä uuden aloituksen, mutta palaamme siellä tähän kätten päällepanemiseen ja sairaiden parantumiseen.

Sen tahdon tässä tuoda selkeästi esille, että Jumalan Pojan tulo ihmiseksi toi tullessaan valtaisan murroskauden maailmaan, kun tulevan maailmanajan voimat vaikuttivat Hänessä ja todistivat Hänen Messiaanisuudestaan. Kaikkea mitä Hän teki ei voida ottaa ohjenuoraksi yksittäisen uskovaisen elämään. Me emme saa yrittää jäljitellä Kristusta. Tällaista kyllä salakavalasti yritetään meille opettaa.

Minulla on jälleen kiire (olenhan eläkkeellä), mutta vielä tuosta Pietarin kävelemisestä veden päällä. Hän käveli Jeesuksen Kristuksen käskysanan päällä, kun Jeesus ojensi kätensä ja sanoi: "Tule!" En neuvo edes kokeilemaan samaa.

kalamos kirjoitti:Ja näin on tapahtunut.
Uskovat rukoilivat ja kokonainen vuori siirtyi.
Tapahtumapaikka oli Vanha Kairo.


Tuosta en ole lukenutkaan. Niin on voinut tapahtua, mutta pyydän, että laitat linkin johonkin lähteeseen.

JK. Palstalla alkaa olla todella mielenkiintoisia kirjoituksia ja kannanottoja. Pahoittelen, että minulla on rästissä aikaa vieviä tehtäviä ja lisäksi tapaan lähes päivittäin ihmisiä, jotka tulevat keskustelemaan kanssani. Siksi ei tahdo jäädä aikaa keskittyä palstalle kirjoittamiseen vaikka uskon, että Jumala on minut tänne johdattanut kuten muutkin kirjoittajat.

Jeesuksen Kristuksen armo ja varjelus kaikkien kanssa.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 03.09.2015 18:05
jukka1954 kirjoitti:Minulla on jälleen kiire (olenhan eläkkeellä), mutta vielä tuosta Pietarin kävelemisestä veden päällä. Hän käveli Jeesuksen Kristuksen käskysanan päällä, kun Jeesus ojensi kätensä ja sanoi: "Tule!" En neuvo edes kokeilemaan samaa.


Emme me myöskään voi parantaa sairaita muutoin kuin Jeesuksen käskystä.
Jos takana ei ole Hänen Sanaansa (Rhema),
niin silloin me olemme todellakin vain kokeilemassa jotakin.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 01.10.2015 08:48
Tämä Mark. 16:17,18 tuli taas mieleeni lukiessani 4. Moos. 5. lukua, ja juurikin säädöstä kirovedestä. Jakeessa 28. vilpittömän 'vahingoittumattomuus' puhutteli, vaikka voikin olla kaukaa haettua.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 02.10.2015 09:23
witness kirjoitti:Tämä Mark. 16:17,18 tuli taas mieleeni lukiessani 4. Moos. 5. lukua, ja juurikin säädöstä kirovedestä. Jakeessa 28. vilpittömän 'vahingoittumattomuus' puhutteli, vaikka voikin olla kaukaa haettua.


Ehkä tuo on vähän kaukaa haettua.
Lähinnä tuota kiroveden ajatusta voisi olla
jonkin kuollettavan juominen:

Kuva
Markus (16:17-18) kirjoitti:Nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat:
Minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia,
puhuvat uusilla kielillä,
nostavat käsin käärmeitä.
Jos he juovat jotakin kuolettavaa, se ei vahingoita heitä.
He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä tulevat terveiksi.


Nyt tämän ketjun aiheena on kuitenkin tuo viimeinen rivi.
Jos siihen yritän tuota vahingoittumattomuusajatusa soveltaa,
niin syntihän on asia, joka meitä vahingoittaa.
Mutta käärmeen pää on murskattu Golgatalla,
ja nyt jokainen, joka nostaa katseensa puuhun ripustettuun, saa uuden elämän.
Ja Raamattu sanoo, että Jeesuksen veri puhdistaa jatkuvasti kaikesta synnistä.
Jos meillä on jotakin tunnustamatonta syntiä,
niin silloin meidän uskonsuhteemme Jeesukseen ei myöskään ole ihan kunnossa,
ja silloin tuo uskovan ihmisen tunnusmerkistö ei ehkä sen tähden toteudu meissä.
Me laitamme kätemme sairasten päälle, mutta nämä eivät tule terveeksi.

Jaakobin kirjassa on ohjeistus kuolemaisillaan olevan hyvin sairaan ihmisen osalta,
miten uskovien ja nyt nimenomaan seurakunnan vanhimpien tulee toimia.
Ja siinä ohjeistuksessa kehotetaan heitä tunnustamaan toisilleen syntinsä.
Ja kun he ovat tämän tehneet, niin silloin he ovat niitä vanhurskaita,
joiden rukous voi paljon.

Kuva
Jaakob (5:16-18) kirjoitti:Tunnustakaa siis toisillenne syntinne
ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte;
vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.
Elias oli ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin,
ja hän rukoili rukoilemalla, ettei sataisi;
eikä satanut maan päällä kolmeen vuoteen ja kuuteen kuukauteen.
Ja hän rukoili uudestaan, ja taivas antoi sateen, ja maa kasvoi hedelmänsä.

LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 03.10.2015 08:48
Laitan tähän vähän pidemmästi tuota mainittua kohtaa kirovedestä, josta siis (itselleni) assosioitui tuo 'vilpittömän vahingoittumattomuus', kun Jeesus puhui 'jos he juovat jotakin kuolettavaa, se ei vahingoita heitä'.

Ja kun hän on juottanut vaimolla veden, niin, jos hän on saastuttanut itsensä ja ollut miehelleen uskoton, menee kirovesi häneen, hänelle tuskaksi, ja hänen vatsansa paisuu ja lanteensa kuihtuvat, ja vaimon nimi tulee kiroukseksi hänen kansansa keskuudessa.

Mutta jos vaimo ei ole saastuttanut itseänsä, vaan on puhdas, ei hän vahingoitu, vaan pysyy hedelmällisenä.
(jakeet 27,28)

Minua puhutteli Jeesuksen todistajan vilpittömyys, ja Uudessa Liitossahan olemme Jeesuksen veren puhdistamina käyttökelpoisia palvelemaan: ajamaan ulos riivaajia, puhumaan uusilla kielillä, parantamaan sairaita jne.

Toki tuo 'jos he juovat jotakin kuolettavaa, se ei vahingoita heitä' kuten myös 'he nostavat käsin käärmeitä' voivat olla ihan konkreettisia, mutta ne kaiketi olisi tarjoiltava omilta lautasiltaan.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 03.10.2015 17:58
witness kirjoitti:Laitan tähän vähän pidemmästi tuota mainittua kohtaa kirovedestä, josta siis (itselleni) assosioitui tuo 'vilpittömän vahingoittumattomuus', kun Jeesus puhui 'jos he juovat jotakin kuolettavaa, se ei vahingoita heitä'.

Ja kun hän on juottanut vaimolla veden, niin, jos hän on saastuttanut itsensä ja ollut miehelleen uskoton, menee kirovesi häneen, hänelle tuskaksi, ja hänen vatsansa paisuu ja lanteensa kuihtuvat, ja vaimon nimi tulee kiroukseksi hänen kansansa keskuudessa.

Mutta jos vaimo ei ole saastuttanut itseänsä, vaan on puhdas, ei hän vahingoitu, vaan pysyy hedelmällisenä.
(jakeet 27,28)

Minua puhutteli Jeesuksen todistajan vilpittömyys, ja Uudessa Liitossahan olemme Jeesuksen veren puhdistamina käyttökelpoisia palvelemaan: ajamaan ulos riivaajia, puhumaan uusilla kielillä, parantamaan sairaita jne.

Toki tuo 'jos he juovat jotakin kuolettavaa, se ei vahingoita heitä' kuten myös 'he nostavat käsin käärmeitä' voivat olla ihan konkreettisia, mutta ne kaiketi olisi tarjoiltava omilta lautasiltaan.


Niin. Jeesuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
Siksi Jaakob kehottaa lainaamassani kohdassa
uskovia tunnustamaan toisilleen syntinsä.
Ja silloin synnistä puhdistetun vanhurskaan rukous voi paljon.
Näin jotkut ovat ihan käytännössä tehneet,
ennenkuin ovat voidelleet sairaan öljyllä.
Siis rukoilijat ovat tunnustaneet toisilleen syntinsä,
ja vasta sitten voidelleet sairaan öljyllä.
Ja ihme on tapahtunut.
Ja niin voidaan todellakin sanoa,
että kaikesta tästä on silloin syntynyt hyvää hedelmää.

Hiukan vastaava tilanne oli eräällä uskovalla miehellä,
joka oli uskonsa tähden vangittuna.
Häneltä tivattiin uskooko hän sen,
mitä Raamattuun on kirjoitettu tuossa Markuksen evankeliumin kohdassa.
Hän tietenkin sanoi uskovansa.
Sitten tämän miehen silmien edessä
saksanpaimenkoiralle annettiin pipetillinen jotain myrkkyä,
ja koira kuoli välittömästi.
Sitten miestä vaadittiin juomaan tuota samaa myrkkyä.
Mies pyysi hetken valmistautumista varten.
Se sallittiin hänelle. Ilmeisesti hän rukoili tuossa hetkessä.
Ja sitten hän joi myrkyn. Eikä se vaikuttanut häneen mitenkään.
Kohta myrkyn juottaja polvistui miehen eteen
ja pyysi rukoilemaan puolestaan.
Hän halusi antaa elämänsä Jeesukselle.

Kielillä puhuminen ja yleensäkin armolahjat
parantamisen armolahjat mukaanlukien
ovat kuten tuo sanakin ilmaisee, lahjoja yksin armosta.
Tuo sana kharisma tulee verbistä joka tarkoittaa lahjoittamista.
Siis kysymys ei ole mistään ansiosta vaan lahjasta
yksin armosta / suosiosta (kharis = armo/suosio)

Syvällisempää keskustelua varten
niin kirovedestä kuin armolahjoista tai käärmeiden nostamisesta käsin jne.
olisi todellakin tarpeen tehdä oma aloitus kustakin.
Sinulla varmastikin olisi armoitus siihen.
Jään odottamaan aloituksiasi näistä aiheista,
ja jatketaan tässä ketjussa keskustelua
siitä uskovia seuraavasta merkistä,
joka on otsikoitu tälle ketjulle,
ja johon nyt myös tuo huomiosi kirovedestä
on tuonut mielenkiintoisen tarkastelukulman.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 08.11.2015 10:12
Ketju on edennyt jo hyvin pitkälle viimeisen viestini jälkeen, ja moneen asiaan kannan ottaminen tässä vaiheessa on mahdotonta. Jotain haluan kuitenkin sanoa.

Kalamos: "Tuo ei pidä paikkaansa. Jo Jeesuksen aikana Pietari käveli veden päällä."


Näen asian niin, että Jeesus todellakin teki monia sellaisia tunnustekoja, jotka olivat ainutkertaisia ja niiden tarkoitus oli osoittaa, että Jeesus oli luvattu Messias, itse Jumala. Meillä ei ole Jumalan valtakirjaa toistaa niitä. Mitä tulee Pietarin veden päällä kävelemiseen, niin se ei tapahtunut niin, että Pietari olisi uskovaisena uskonsa varassa lähtenyt kävelemään veden päällä. Pietari käveli veden päällä, koska itse Jeesus antoi siihen suoran kehotuksen. Voidaan sanoa, että Pietari käveli Jumalan Sanan päällä. Asia on helppo testata tässä tuhansien järvien maassa: ellei erityistä suoraa Sanaa Jumalalta ole, veden päällä kävelemisemme ei onnistu.

Jeesus tahtoi koko toiminnallaan osoittaa, että Hän on syntisten Vapahtaja. Jeesuksen tekemien tunnustekojen oli tarkoitus osoittaa, että Hän on Messias. Jeesuksen tekemien tunnustekojen tähden Hänen Sanaansa voidaan luottaa.

Kuva
Johannes (14) kirjoitti:"Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden."


Kuva
Matteus (14) kirjoitti:Pietari vastasi hänelle ja sanoi: "Jos se olet sinä, Herra, niin käske minun tulla tykösi vettä myöten." Hän sanoi: "Tule." Ja Pietari astui ulos venheestä ja käveli vetten päällä mennäkseen Jeesuksen tykö. Mutta nähdessään, kuinka tuuli, hän peljästyi ja rupesi vajoamaan ja huusi sanoen: "Herra, auta minua." Niin Jeesus kohta ojensi kätensä, tarttui häneen ja sanoi hänelle: "Sinä vähäuskoinen, miksi epäilit?"


Jeesuksen Sana oli voimallinen, vaikka Pietari itse oli vähäsukoinen ja alkoi epäillä kesken kaiken. Mikään ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että Pietari käveli veden päällä niin kauan kuin hän uskoi Jeesuksen Sanaan. Jeesuksen nimessä tapahtuva parantamisen ihme on tunnusteko, jota voi tapahtua kenen tahansa uskovan rukoillessa Herraansa parantamaan sairaan. Kaikki tapahtuu kuitenkin aina Jumalan tahdon mukaan. Jossain tilanteessa uskova voi saada Jumalalta tiedon Sanan, joka vahvistaa rukoilijaa tulevasta Jumalan teosta. On myös olemassa erityinen voimallisten tekojen armolahja, jossa uskova kokee uskon varmuuden Jumalan toiminnasta tiettyne hetkenä. Me emme voi armolahjoja itsellemme ottaa emmekä ansaita - kaikki uskovat eivät tee voimallisia tekoja.

Kuva
Paavali (1 Kor 12:29) kirjoitti:Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?


Jo tässä keskusteluosiossa on moni Herran oma kertonut omista sairauksistaan. On hienoa, että tällaisista omakohtaisista asioista voidaan tällä foorumilla puhua avoimesti. Hyvin moni terveeksi tekemisen armolahjoja omaava on itse joutunut kokemaan monia sairauksia tai katsomaan läheisensä kärsivän sairaudesta. Helluntailainen saarnaaja Niilo Ylivainio oli hyvin sairaalloinen mies, evankelista Kaleri Lehtinen kävi läpi suuren sydänleikkauksen ja lopulti siirtyi Taivaan kotiin sydänkohtauksen kautta, Pirkko Jalovaara joutui näkemaan, kuinka hänen oma aviomiehensä siirtyi ajasta iäisyyteen syöpäsairauden kautta. Monenlaiset miksi-kysymykset nousevat mieleemme koettelemuksissamme ja elämänkäänteissä, joita meidän on vaikea sisäistää ja hyväksyä. Me hauaisimme elää jo täällä maan päällä paratiisissa, synnittöminä ja aina terveina - olla kuin Jumala.

Kuva
Mooses (Gen 3) kirjoitti:...sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala...


Halumme nähdä tunnustekoja, olla aina voimallisia ja terveitä, vie meidät helposti suosimaan sellaisia kristillsiä piirejä, jossa esim. parantamisihmeitä korostetaan. Ns. äärikarismaattisuus saa voimansa pohjimmiltaan lihallisesta halustamme olla aina menestyviä, vahvoja ja terveitä. Jeesus parantaa yhä tähäänkin uskovien rukousten kautta, mutta on suuri ero siinä, onko keskiössä ristiinnaulittu ja ylösnoussut Jeesus Kristus, vai ihmeet ilman oikeaa lain ja armon sanomaa. Erityisesti USA:ssa on monia ns. TV-evankelistoja, äärikarismaatikkoja, joiten toiminnan katsominen on järkyttävää. Epäraitista kristillisyyttä on tänä luopumuksen aikana hyvin paljon - keskiössä on julistaja ja ihmeistä vakuuttele, eikä Jeesus Kristus. Usein saa vahvan kokemuksen siitä, julistaja korostaa itseään ja vetää ihmisiä itsensä ympärille - monet maailmalla tunnetut äärikarismaatikot elävät äveriästä elämää miljonaareinä ja palvottuina johtajina. Raamatun kokonaisvaltainen julistus, nöyryys, Jumalan pelko ja empaattinen rakkaus kärsiviä kohtaan on kaukana heistä.

Täällä viitattiin erääseen Raamatun kohtaan, joka viittaa eräisiin syihin, miksi Korintissa oli paljon heikkoja ja sairaita sekä moni oli siirtynyt tästä ajasta iäisyyteen. Itse jae ja asiayhteys on hyvin puhutteleva.

Kuva
Paavali (1 Kor 11) kirjoitti:sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa. Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.


Ajattelen niin, että Paavali viittaa ihmisiin, jotka eivät lähestyneet ehtoollisella uskossa Jeesusta Kristusta, Hänen ruumistaan ja Hänen vertansa. Monien seurakuntalaisten elämässä Kristus ei ollut siinä keskeisessä asemassa, joka Herrallemme kuului. On muistettava, että Korintissa oli valtaan päässyt Paavalin mainitsemat valheveljet, joiden Paavali toteaa joutuvan lopulta kadotukseen. Seurakunta oli kokonaisuudessaan vaarassa mennä harhaan valheveljien tähden. Jeesus toimii siellä, missä Häneen uskotaan ja Häneen turvaudutaan ainoana mahdollisuutenemme, auttajanamme ja pelastajanamme. Saatamme helposti ajatella, että jos minä vain uskon riittävästi, niin sitten minä en ole heikko, enkä sairas. Paavali puhui omasta heikkoudestaan ja jo aiemmin on tässä ketjussa tullut monin tavoin esille se, että sairaudet ovat myös uskovien osa tässä maailmassa. On suurta saada ottaa kaikki Taivaan Isän kädestä: sairautemme, toimeentulomme vaikeudet, ihmissuhteemme ja omat sekä uskonveljien ja -sisarten vajavuudet. Mitä Jeesus sitten elämässämme tekeekin, niin murheiden hautominseen jääminen ei ole Jumalan tahto.

Kuva
Paavali (Fil 4:6) kirjoitti:Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 11.11.2015 09:04
Oma näkökulmansa on se, mikä funktio sairaiden paranemisella on lopun ajassa, kun 'maa saastuu jalkojen alla'.

Elämme lisäaine- ja kemikaaliviidakossa. Lisäksi monet ns. elintasosairaudet ovat suorassa syy-seuraussuhteessa turmeltuneisiin tapoihin (ylensyönti; stressi; tupakka, alkoholi tms. päihteet), ja voi olla, että kun mielenmuutoksen seurauksena uskoontullut pääsee irti orjuuttavista tavoistaan, hän saa lahjaksi terveyden - joko vähitellen kuntoutuen (vapauduttuaan/raitistuttuaan) tai kerralla so. parantumisihmeenä.

Todistukseksi tälle maailmalle.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 22.11.2015 13:22
Natanael kirjoitti:Mitä tulee Pietarin veden päällä kävelemiseen, niin se ei tapahtunut niin, että Pietari olisi uskovaisena uskonsa varassa lähtenyt kävelemään veden päällä. Pietari käveli veden päällä, koska itse Jeesus antoi siihen suoran kehotuksen. Voidaan sanoa, että Pietari käveli Jumalan Sanan päällä. Asia on helppo testata tässä tuhansien järvien maassa: ellei erityistä suoraa Sanaa Jumalalta ole, veden päällä kävelemisemme ei onnistu.


Täsmälleen juuri näin.
Ja aivan samoin on tämän keskustelun aiheena olevassa tilanteessa:
"He panevat kätensä sairasten päälle ja ..."
LainaaIlmoita tämä viesti
Edellinen

Paluu Parantuminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa