"He panevat kätensä sairasten päälle ja ..."

ViestiLähetetty: 09.08.2015 18:00
Huomasin, että minulta oli itseltäni jäänyt ekasivun viimeinen viesti kokonaan huomaamatta.

Natanael kirjoitti:
Kuva
Paavali (2 Tim 4:20) kirjoitti: Erastus jäi Korinttoon, mutta Trofimuksen minä jätin Miletoon sairastamaan.

Paavali ei epäillyt Jeesuksen mahdollisuuksia parantaa, sillä hänellä oli siitä omakohtaisia kokemuksia.

Eli vika ei ollut uskovassa Paavalissa eikä sairastavassa Trofimuksessa.
Paavalin käyttämä ilmaisu on hyvin voimakas.
Hän jätti Trofimuksen sairastamaan.

Tuo paljastaa, että Trofimus ei halunnut hyväksyä tilannetta.
Mutta Paavali sanoo jyrkästi, että EI.

Eli ... Paavali pysyi Jeesuksessa ...
Paavalilla ei ollut Jeesuksen Sanaa (Rhema) parantaa Trofimusta.
Trofimuksen oli nyt pakko levätä.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 09.08.2015 18:25
Se Natanelin viesti Trofimukseen liittyen onkin hyvä, tosiaan ei vikaa tarvitse olla sairaassa sen enempää kuin uskovassakaan. Ilmeisesti Jumalan tahto ja salattu tarkoitus oli, että Trofimuksen aika oli sairastaa ja samalla levätä työstänsä.
ViestiLähetetty: 09.08.2015 19:36
kalamos kirjoitti:Minäkin uskon Jumalan ilmoituksen Hänen Sanassaan
aivan niinkuin se on kirjoitettu.

Esimerkiksi meillä ei ole lupausta,
että kun me panemme kätemme sairasten päälle,
niin nämä tulevat terveiksi

Minun täytyy nyt reilusti tunnustaa, etten ymmärrä 'missä mennään'? Sydämessäni on vakuus, että Jumalan Sana on luotettava ja totta. Sama vakuus on varmasti kaikilla palstalla.

Tahdon kysyä tuosta Jeesuksen lupauksesta: "Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi." Onko niin, että lupaus ei koske meidän aikaamme? Kalamos kirjoitti yllä lainatussa tekstissään: "Esimerkiksi meillä ei ole lupausta, että kun me panemme kätemme sairasten päälle, niin nämä tulevat terveiksi".
Viimeksi muokannut jukka1954 päivämäärä 09.08.2015 20:50, muokattu yhteensä 1 kerran
ViestiLähetetty: 09.08.2015 19:43
jukka1954 kirjoitti:Tahdon kysyä tuosta Jeesuksen lupauksesta: "Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi." Onko niin, että lupaus ei koske meidän aikaamme? Kalamos kirjoitti yllä lainatussa tekstissään: "Esimerkiksi meillä ei ole lupausta, että kun me panemme kätemme sairasten päälle, niin nämä tulevat terveiksi".

Siis lupaus alkaa sanoin:

Kuva
Markus (16:17) kirjoitti:Ja nämä merkit ...

Jos tuota alkuosaa ei olisi,
niin silloin meillä olisi lupaus, jonka mukaan
jokainen sairas, jonka päälle vain laitamme kätemme, tulee terveeksi.
ViestiLähetetty: 01.09.2015 13:29
Huomaan, että olemme päässeet laajaan yhteisymmärrykseen siitä, että vika ei ole sairaassa, eikä rukoilijassa, kun joku ei parane sairaan puolesta rukoiltaessa. Ymmärrän niin, että uskomme ja olemme kokeneet, että rukous Jeesuksen nimessä edelleen parantaa sairaita. Monet näyttävät kysyvänkin ensisijaisesti sitä, että miksi Jeesus ei uskovien rukoillessa paranna sairaita niin paljon kuin mitä me toivoisimme.
Raamatun mukaan Jeesus paransi toisinaan kaikki sairaat, joita oli paikalla, mutta esimerkiksi Betesdan lammikolla parveilleen suuren sairasjoukon keskeltä Hän valitsi vain yhden halvaantuneen, jonka Hän sitten paransi. Jeesus oli täysin suvereeni toiminnassaan ja Hän paransi niin kuin Hän kulloisessakin tilanteessa hyväksi näki.
On huomattava, että Jeesus ei vain parantanut sairaita, vaan Hän teki paljon sellaisia tunnustekoja, joita Hänen seuraajansa eivät tee. Jeesus muutti veden viiniksi, tyynnytti myrskyn, ruokki ihmeellään 5000 miestä, käveli veden päällä, otti kalan sisältä hopearahan maksaakseen, kuivetti sanoillaan viikunapuun jne. Jeesuksen tunnustekojen laajuudella ja ihmeellisyyksillä oli tarkoitus avata ihmisten silmät näkemään, että Jeesus oli luvattu Messias. Jeesus oli myös Jumala ja yhtä Isän kanssa. Useissa Raamatun kohdissa Jeesuksen parantaessa Hän myös antoi kaikki synnit anteeksi vahvistaen niin jumalallisuutensa.

Joh. 10:38
”Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä."

Me uskovat ja Jeesuksen seuraajat emme ole Jumalia, vaan meissä on edelleen heikkoutta ja syntisyyttä eikä meitä tarkkailemalla kukaan löydä Vapahtajansa luokse. Meidän on Jumalan Sanaan perustuvalla todistuksella puhuteltava ihmisten sydämiä lailla ja armolla, joka voi murtaa paatuneen sydämen. Jumala ei ole antanut meille sellaista kaikkivaltiutta, mikä Jeesuksella oli. Moni kristitty toivoo kaikkien sairaiden aina parantuvan ja niinpä monet harhaoppiset megatapahtumien saarnaajat saavat suuresti suosiota, valtaa ja perässä juoksijoita. Moni tekee suuria tunnustekoja Jeesuksen nimessä olematta Jeesuksen oma.

Matt.7:22-23. ”Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.”

Saamme olla Taivaalliselle Isälle kiitollisia siitä, että uskovien rukousten ja julistetun Sanan kautta ihmisiä tulee uskoon ja sairaitakin paranee. Jokaisesta parantumisihmeen kokeneesta seurakunnan tulisi yhdessä olla kiitollinen ja ylistää Jumalaa. Niille, joita Jeesus ei tässä ajassa jostain sairaudesta paranna, parantumisihme on merkki siitä, että Jumalan parantamisvoima kohtaa hänetkin kerran, kun hän saapuu armahtajansa ja pelastajansa luokse Taivaan kotiin.
Me emme saa etsiä parantumisihmeitä, vaan Jeesuksen läheistä seuraa, Hänen armoaan ja rakkauttaan. Ymmärrän, että me haluaisimme olla aina terveitä. Mitä Jeesus meille sitten tekeekin, sen me jätämme Hänen valtaansa ja liitämme pyyntöihimme aina ”Tapahtukoon sinun tahtosi”. Jeesuksen tahto ei ole parantaa kaikkia sairaita jo tässä ajassa.
ViestiLähetetty: 01.09.2015 13:50
Kiitos Natanael erinomaisen hyvästä kirjoituksestasi.
ViestiLähetetty: 02.09.2015 13:32
Natanael kirjoitti:Huomaan, että olemme päässeet laajaan yhteisymmärrykseen siitä, että vika ei ole sairaassa, eikä rukoilijassa, kun joku ei parane sairaan puolesta rukoiltaessa.

Kyllähän tässä ketjussa on tuotu esiin liittyen esimerkiksi uskoviin
useitakin asioita, jotka voivat olla syynä siihen,
miksi ketjun otsikossa lainattu Jeesuksen lupaus ei toteudu.

Natanael kirjoitti:On huomattava, että Jeesus ei vain parantanut sairaita,
vaan Hän teki paljon sellaisia tunnustekoja, joita Hänen seuraajansa eivät tee.

Kyllä me voimme tehdä aivan samoja tekoja kuin Jeesuskin,
jopa suurempia, kuten Jeesus itse totesi aiemmin lainaamassani kohdassa.
Me olemme jopa osallisia Kristuksen kärsimyksistä.

Natanael kirjoitti:Moni tekee suuria tunnustekoja Jeesuksen nimessä olematta Jeesuksen oma.

Näin ei Raamattu sano.
Noiden tekojen tekijäthän eivät tunne Herransa nimeä.

Natanael kirjoitti:Me emme saa etsiä parantumisihmeitä

Raamattu kyllä kertoo monia tapauksia, joissa etsittiin juuri tätä.
Ja myös kävi niinkuin Raamattu lupaa: Etsivä löytää

Natanael kirjoitti:Mitä Jeesus meille sitten tekeekin,
sen me jätämme Hänen valtaansa
ja liitämme pyyntöihimme aina ”Tapahtukoon sinun tahtosi”.

En nyt muista yhtään tapahtumaa Raamatusta liittyen sairaiden parantamiseen,
jossa tulisi esiin lainaamasi Jeesuksen sanat.

Natanael kirjoitti:Jeesuksen tahto ei ole parantaa kaikkia sairaita jo tässä ajassa.

En muista Raamatusta kohtaa, jossa sanottaisiin,
että Jeesuksen tahto ei ole parantaa kaikkia sairaita tässä ajassa.

Kyllä kaiketi Jeesus tahtoo esimerkiksi,
ettei kukaan tee syntiä tai ettei kukaan joudu kadotukseen.
Se, että näin ei tapahdu, ei tarkoita sitä, etteikö Jeesus tahtoisi.

Kuva
Paavali (1 Tim 2:3-4 RK) kirjoitti:
Se on hyvää ja mieluista Jumalalle, meidän pelastajallemme,
joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.

ViestiLähetetty: 02.09.2015 15:24
Kalamos kirjoitti:
”Kyllähän tässä ketjussa on tuotu esiin liittyen esimerkiksi uskoviin useitakin asioita, jotka voivat olla syynä siihen, miksi ketjun otsikossa lainattu Jeesuksen lupaus ei toteudu.”

Kyllä on tuotu esille - ymmärrän kuitenkin niin, että laaja yhteisymmärrys vallitsee sen suhteen, ettei uskovissa tarvitse olla mitään vikaa, kun parantumisihmettä ei tapahdu. Ellei näin olisi, niin sortuisimme syyttämään sairasta tai rukoilijaa. Ollessani aikoinani kristillisessä työssä Ruotsissa tapasin henkilön, joka kertoi koskettavan ja järkyttävän tapauksen. Eräässä menestysteologisessa seurakunnassa opetettiin, että sinä paranet, jos vain uskot Jumalan Sanaan. Eräs suomalainen kyseiseen seurakuntaan liittynyt rouva teki itsemurhan siinä väärässä luulossa, että koska hän ei parane, niin hänellä ei voi olla pelastavaa uskoakaan. Muistan sen tilanteen, kun hänen miehensä tuli minulle siitä järkyttyneenä kertomaan. Voimme olettaa, että kyseinen nainen oli henkisesti monin tavoin väsynyt ja heikko, mutta sitä suuremmalla syyllä hän olisi kaivannut hyväksyntää ja rakkautta eikä vaatimuksia uskolla parantumisesta eikä pienintäkään viittausta siihen, että sinä parantuisit, jos vain uskoisit.

Meidän on jätettävä tunnusteko Jumalalle. Meidän on nöyrryttävä Jumalan tahdon alle kaikissa asioissa. Me emme voi sanoa sairaalle: ”Minä tahdon, että sinä paranet, parane”. Jeesus on Jumala ja täysin yhtä Isän kanssa ja Hän saattoi toteuttaa tilanteessa oman tahtonsa, sillä se oli yhtä Taivaallisen Isän tahdon kanssa. Toisin kuin me, Jeesus saattoi sanoa näin:

Mark. 1:41
”Niin Jeesuksen kävi häntä sääliksi, ja ojentaen kätensä hän kosketti häntä ja sanoi hänelle: "Minä tahdon; puhdistu.”

Luettelin joitakin Jeesuksen tekemiä tunnustekoja. Niiden tarkoitus oli todistaa Jeesuksen olevan Jumala ja kaikkivaltias. Meillä ei ole jumalallista arvovaltaa ja valtuutusta toistaa niitä sellaisinaan. Kuten Johanneksen evankeliumista siteerasin, Jeesus toi esille, että Hänen tunnustekonsa todistavat Hänen messiaanisuudestaan, jumaluudestaan. Tunnustekoja toki edelleen seurakunnissa tapahtuu, sillä Pyhä Henki antaa meille armolahjoja ja usein näkyviäkin merkkejä meille lähetetyn puolustajan, Pyhän Hengen läsnäolosta. Ihmisiä paranee edelleen heidän puolestaan rukoiltaessa ja monilla on jokin terveeksi tekemisen armolahjoista. Me emme tule kävelemään veden päällä, emmekä tekemään monia muitakaan Jeesuksen tekemiä tunnustekoja – meillä on kuitenkin lupa rukoilla Jeesusta parantamaan ja auttamaan meitä monin tavoin tämän maallisen matkamme aikana. Tunnusteot ovat yksi merkki Jumalan hyvästä huolenpidosta.

Raamatun mukaan uskon päämäärä on sielujen pelastus. Mitään sen suurempaa ei voi tapahtua, kuin että julistetun Sanan kautta ihmisiä tulee uskoon ja pelastuu iankaikkiseen elämään. Pelastus Jeesuksessa Kristuksessa on varma kaikille niille, jotka syntinsä tunnustaen ja parannusta tehden huutavan ainoan pelastajan ja lunastajan, Jeesuksen puoleen. Olemme saaneet nähdä seurakunnan historian aikana laajoja herätyksiä; iankaikkisen pelastuksen kannalta ne ovat suurempia tekoja kuin mitä Jeesus tunnusteoillaan teki.

Harhaopettajat, valheveljet, eivät olisi voineet päästä seurakunnan julistajiksi ja valta-asemaan Korintissa, elleivät he olisi toimineet Jeesuksen nimessä – kuitenkaan sisäistämättä Kristuksen armoa omalle kohdalleen. Järkyttävimpiä kohtia Raamatussa on Jeesuksen vuorisaarnan kohta, jossa Herramme tuo esille Hänen nimessään toimivat ”ihmeiden tekijät”. He käyttävät Herran Jeesuksen nimeä ja kaiken huipuksi elävät harhaluulossa olevansa matkalla Taivaan kotiin. He tuovat esiin hämmästyksensä Jeesuksen lausuessa heille kadotustuomion - "emmekö me sinun nimesi kautta". Yhä tänäänkin maailmalla on paljon samankaltaisia valheveljiä, joilla on eri Jeesus kuin ristillä syntimme sovittanut Raamatun Jeesus, eri henki kuin Pyhä Henki ja väärä evankeliumi, joka on ihmismielen mukainen.

Matt. 7:
”Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu. Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri."

Väärät julistajat, valheveljet, saavat suuresti suosiota. Heillä on kuitenkin vain lammasten vaatteet, joten ulkoiselta olemukseltaan, ulkoiselta puheeltaan ja julkisuudessa käyttäytymisellään he erehdyttävät monia. Sisäistä Jeesuksen Kristuksen tuntemista heillä ei kuitenkaan ole. Sisältä he ovat julmia susia. Jeesus kehottaa meitä varomaan, ”kavahtamaan” heiä – tällaista varoitusta ei tarvitsisi antaa, jos heti kättelyssä olisi kaikille ilmeistä, että harhaopettajat eivät ole Jeesuksen omia. Monet meidän päiviemme valheveljet näyttävät korostavan ja tuovan esille parantumisihmeitä – niiden toteennäyttäminen onkin sitten aivan eri asia. Moni on jäänyt kiinni suoranaisista valheistakin. On vielä todettava, että myös kristinuskon ulkopuolella, pakanuudessa ja muiden uskontojen piirissä tapahtuu ihmeitä. Kristityn rukouksen kautta tapahtuva ime ei ole esiteltävä näyttelyesine, vaan keskeistä kristillisesssä toiminnassa ja rukouselämässä on aina Jeesus Kristus, syntiemme sovittajana.

Matt. 7:15
”Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.”

Apostolien teot 20:29:
”Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä.”

Kauniiksi lopuksi: puhutaan myös ns. uskon armolahjasta, jossa kristitty saa uskon varmuuden jonkin jumalallisen teon toteutumisesta. Näin hän saa rohkeuden rukouksessaan jossain vaikeassa tilanteessa ja Jeesus toimii. Joskus Jumala voi antaa myös tiedon sanan, jossa Jumala antaa rukoilijalle tiedon pian tapahtuvasta. Näin tapahtui mm. Pietarin kohdalla.

Apt.3:6
”Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy.”

Siunausta päivääsi!
ViestiLähetetty: 02.09.2015 18:10
Ketjun otsikon mukaisessa tilanteessahan
ei sairaalta edellytetä lainkaan uskonsuhdetta Jumalaan,
vaan kuten olen tässä ketjussa tuonut esiin,
niin hänen täytyy vain sallia se,
että uskova laittaa kätensä hänen päälleen,
ja silloin tuo yhtälö voi toteutua.
Mutta uskovalla, joka laittaa kätensä sairasten päälle,
tulee olla uskonsuhde Jeesukseen.

Kuva
Markus (16:18) kirjoitti:Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat ...
he panevat kätensä sairasten päälle,
ja nämä tulevat terveiksi

Uskovan tulee toimia kuten Jeesus toimi.
Tämä merkitsee ennenkaikkea sitä,
että me kuljemme ennaltavalmistetuissa teoissa.
Tämä taas edellyttää ennenkaikkea rukousta.
Samoin kuin Jeesus teki Lähettäjänsä tahdon,
teemme me meidän Lähettäjämme tahdon.

Aivan samoin kuin Jeesuksen teot todistivat sen,
että Hän oli Jumalassa,
todistavat meidän tekomme,
että me olemme Jeesuksessa.

Kuva
Johannes (14:11-12 RK) kirjoitti:Uskokaa minua, että minä olen Isässä ja Isä on minussa.
Jos ette muuten usko, uskokaa edes tekojeni tähden.
Totisesti, totisesti minä sanon teille:
joka uskoo minuun, myös hän tekee niitä tekoja, joita minä teen,
ja suurempiakin kuin ne, sillä minä menen Isän luo.

Paljon puhutaan sairaan puolesta rukoilemisesta,
ja paljon minäkin olen esirukousta muun muassa itseni puolesta pyytänyt.
Mutta tosiasiassa Raamattu hyvin vähän, jos ollenkaan puhuu siitä,
että meidän tulisi rukoilemalla parantaa sairaita.
Rukoustyö tehdään omassa kammiossa.
Jos sitä ei ole tehty, niin sitten on aika vaikea mennä kohtaamaan sairaita.
Muistanet, mitä Jeesus vastasi,
kun opetuslapsest kysyivät: "Miksi me emme voineet ...?"

PS

Parantumisia tapahtuu myös siellä, missä Jeesuksen nimeä ei julisteta.
Silloin ollaan tekemisissä toisen herran kanssa.
Vuorisaarnasta lainaamasi kohta ei puhu niistä,
jotka käyttävät Jeesuksen nimeä.
Hehän eivät sano, että olisivat Jeesuksen nimessä tehneet ihmeitä.
Eivät he edes tiedä Herran nimeä,
jonka edessä tuossa tilanteessa seisovat,
vaan kysyvät:
"emmekö me sinun nimesi kautta ...?"
Mutta tämä ei nyt enää kuulu tämän ketjun aihepiiriin.

Voin tehdä oman aloituksen siitä,
mistä tuossa vuorisaarnan kohdassa tarkkaan ottaen on kysymys.
ViestiLähetetty: 02.09.2015 23:28
kalamos kirjoitti:Parantumisia tapahtuu myös siellä, missä Jeesuksen nimeä ei julisteta.
Silloin ollaan tekemisissä toisen herran kanssa.
Vuorisaarnasta lainaamasi kohta ei puhu niistä,
jotka käyttävät Jeesuksen nimeä.
Hehän eivät sano, että olisivat Jeesuksen nimessä tehneet ihmeitä.
Eivät he edes tiedä Herran nimeä,
jonka edessä tuossa tilanteessa seisovat,
vaan kysyvät:
"emmekö me sinun nimesi kautta ...?"
Mutta tämä ei nyt enää kuulu tämän ketjun aihepiiriin.

Voin tehdä oman aloituksen siitä,
mistä tuossa vuorisaarnan kohdassa tarkkaan ottaen on kysymys.

Tuo on niin merkillinen väittämä, että vaikka se ei "enää kuulu tämän ketjun aihepiiriin" niin vastaan siihen tässä. Olen eri mieltä näkemyksestäsi Kalamos. Tässä raamatunpaikka, johon viittaat

Matteus (7:21-23) kirjoitti: Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Yllä lainatut sanat ovat kaikki Jeesuksen omia sanoja ja ne viittaavat paitsi tulevaisuuteen niin myös VT:n kirjoituksiin, joissa (meidän käännäksemme mukaan) toistuu sanat Herra, Herra (adonai jhwh tai jhwh adonai eli Jahve, Herra). Sanat viittaavat myös profeetta Hooseaan 8:2

Minun puoleeni he huutavat: "Minun Jumalani!" -"Me Israel, me tunnemme sinut".

Tässä Jeesuksen mukaan on ihmisiä, jotka Hänen nimensä kautta ovat tehneet monenlaisia tekoja ja he sanovatkin sen Jeesukselle antaen Hänelle Jumalan arvonimen Herra. Merkille pantavaa kohdassa on tuo "sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa", koska alkutekstissä tuo "voimallisia tekoja" δυναμεις - dynameis tarkoittaa "voimatekoja" mutta myös "voimia". Siinä pohdittavaa.
EdellinenSeuraava

Paluu Parantuminen