"lisää arvokkaita ja hyvin vanhoja käsikirjoitusrullia"

Avatar
Viestit: 136
Liittynyt: 26.09.2014 23:07
ViestiLähetetty: 19.02.2017 16:23
Mielenkiintoinen uutinen.

Monesti on noussut mieleen, että onkohan jokin pyhä kirjoitus
tyystin hukassa.

Tämä siitä syystä, että evankeliumeissa viitataan kirjoituksiin
joita ei suoranaisesti löydy nykyisestä Raamatusta.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 20.02.2017 20:39
talutettava kirjoitti:
Monesti on noussut mieleen, että onkohan jokin pyhä kirjoitus
tyystin hukassa.

Tämä siitä syystä, että evankeliumeissa viitataan kirjoituksiin
joita ei suoranaisesti löydy nykyisestä Raamatusta.


Minä uskon, että Raamattumme on kyllä ihan valmis kokonaisuus.
Siihen ei voi enää lisätä yhtään kirjainta eikä siitä voi ottaa pois yhtään kirjainta,
eikä kaksi kirjainta siinä voi vaihtaa paikkaansa.

Mutta Raamatussa viitataan kyllä kirjoituksiin,
jotka nykyisin tunnetaan apokryfikirjoina.

Mutta nyt viittasit nimenomaan evankeliumiteksteihin.
Antaisitko Raamattuviitteitä tuollaisiin evankeliumien kohtiin,
joissa viitataan teksteihin, joita ei Raamatusta suoranaisesti löydy.
LainaaIlmoita tämä viesti
Avatar
Viestit: 136
Liittynyt: 26.09.2014 23:07
ViestiLähetetty: 21.02.2017 12:06
Tämä esimerkki on Luukkaan evankeliumista.

Kuva
Luukas (24:45-48) kirjoitti:Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.
Ja hän sanoi heille:

"Niin on kirjoitettu,
että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi
on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
Te olette tämän todistajat.


Tuossa kohdistui huomio "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista," tekstikohtaan.

Kristuksen kärsimyksestä on kirjoituksissa kirjoitettu, mutta tuohon " kolmantena päivänä nouseva kuolleista," tekstikohtaan liittyvää kirjoitusta en löytänyt viitettä kirjoituksista.

Tosin, Jeesus itse viittaa Joonan merkkiin.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 21.02.2017 18:57
Eli tuossa tuo "kolmantena päivänä" on tieto,
joka ei aivan suoraan aukea kirjoituksista.

Lasarus oli ollut haudassa neljä päivää.
Ja jo tuohon aikaan tiedettiin,
että neljäntenä päivänä alkaa maatuminen.

Kuva
Johannes (11:39) kirjoitti:Martta, kuolleen sisar, sanoi hänelle:
"Herra, hän haisee jo, sillä hän on ollut haudassa neljättä päivää".


Ja nyt oli ennustettu Daavidin pojasta,
että hän ei olisi näkevä maatumista.

Kuva
Luukas (Ap.t 2:29-32 AS) kirjoitti:
Miehet, veljet, on lupa puhua teille rohkeasti,
mitä kantaisäämme Daavidiin tulee,
että hän on sekä kuollut että haudattu,
ja hautansa on keskellämme tänäkin päivänä.

Koska hän siis oli profeetta ja tiesi,
että Jumala oli hänelle valalla vannonut asettavansa
hänen kupeittensa hedelmästä
lihan mukaan Kristuksen istumaan hänen valtaistuimelleen,
niin hän ennalta nähden puhui Kristuksen nousemuksesta,
sanoen, ettei Hänen sieluansa ollut jätetty tuonelaan
eikä lihansa nähnyt maatumista.

Tämän Jeesuksen Jumala herätti,
minkä todistajia me kaikki olemme.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 22.02.2017 20:45
talutettava kirjoitti:
Kristuksen kärsimyksestä on kirjoituksissa kirjoitettu, mutta tuohon " kolmantena päivänä nouseva kuolleista," tekstikohtaan liittyvää kirjoitusta en löytänyt viitettä kirjoituksista.

Tosin, Jeesus itse viittaa Joonan merkkiin.


Mieleeni nousi pari raamatunpaikkaa, jotka voisivat kosketella tätä asiaa.

Kuva
Paavali (Ef. 2:5-6) kirjoitti:(Jumala)on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme,
eläviksi Kristuksen kanssa -armosta te olette pelastetut-
ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa


Jumalan Sana opettaa, että olemme huolleet yhdessä Kristuksen kanssa ja yhdessä myös Hänen kanssaan herätetyt. Tästä evankeliumin valtavasta totuudesta ennustetaan (mielestäni) esimerkiksi Hoosean kirjassa, josta lainaus alla.

Kuva
Hoosea (6:2) kirjoitti: Hän tekee meidät eläviksi kahden päivän kuluttua, kolmantena päivänä hän meidät herättää, ja me saamme elää hänen edessänsä.


Mitä mieltä olette?
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 23.02.2017 19:15
Eli kun Jeesus selitti Emmauksen tien kulkijoille kirjoituksia alkaen Mooseksesta,
niin uskon, että myöskin selittäessään esimerkiksi tuota asiaa,
että Hänen piti kolme päivää ja yötä olla maan povessa,
Hän aloitti ihan Genesiksen ensimmäisestä luvusta tuon asian valaisemisen.
Ymmärrän niin, että jo siitä voidaan löytää tuo ilmoitus,
niinkuin siitä löytyy koko Jumalan pelastussuunnitelma
ja Jumalan aikataulu koko tälle maailmankaikkeudelle.

Ja sitten erityisesti tätä kolmen päivän ja yön jälkeen ylösnousemista,
uskon Jeesuksen selittäneen Talutettavan esiin nostaman Joonan kirjan kohdalla.
Nimittäin Joona todellakin kuoli ja hänen sielunsa/henkensä todellakin meni tuonelaan,
ja hän koki nuo tuonelan kauhut, niinkuin Joona sitten kertoo asiasta.
Ja Joonan ruumis oli tämän ajan meripedon vatsassa.

Edelleen uskon Jeesuksen selittäneen tuota asiaa Psalmin 16 kohdalla,
jossa olevaa mainintaa Pietari siteerasi sitenkuin edellisessä viestissäni kerroin.

Jukan esille nostama kohta Hoosean kirjasta
koskee Israelin kansaa kokonaisuutena,
mutta ensimmäiset uudestisyntyneet Israelilaiset olivat 10 opetuslasta,
jotka Jeesus kohtasi sinä päivänä, jonka alkajaisiksi Hän oli noussut kuolleista,
ja tuossa kohtaamisessa Jeesus puhalsi heihin Elämän Hengen.
Israel olisi jo tuolloin voinut kokonaisuudessaankin kääntyä,
ja toivottaa Jeesuksen tervetulleeksi Hoosianna-huudoin,
ja Jeesus olisi jo tuolloin tuon sukupolven aikana tullut takaisin
ja perustanut Israelille Valtakunnan.
Mutta näinhän ei sitten käynyt ja niin taas kerran Israelin kello pysähtyi,
ja tällä kertaa hyvin pitkäksi aikaa,
ja niin tuo Hoosean profetia saa täyttymyksen monellakin tavalla.
Joka tapauksessa samana päivänä kuin Jeesus nousi kuolleista
niin tuon Jukan lainaaman Efesolaiskirjeen kohdan mukaisesti
tehtiin ensimmäiset Israelilaiset eläviksi.

Tuo käsite kolmantena päivänä
on joskus hiukan hämmennystä aiheuttava,
mutta Jeesuksen ruumis todellakin siis oli maan povessa
siten kuin Joonankin ruumis meripedon vatsassa
paitsi kolme päivää myös kolme yötä.
Siis Jeesuksen tapauksessa auringonlaskusta auringonlaskuun siten,
että väliin jäi kolme päivää ja niitä edeltäneet yöt.
LainaaIlmoita tämä viesti

Paluu Uutisia maailmalta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa