Apokryfikirjat

Apokryfikirjat

ViestiKirjoittaja עֵד » 22.11.2015 12:41

Selasin haulla keskusteluja, mutten löytänyt apokryfikirjoista kommentteja. Toivoakseni tämä aihe ei ole foorumin linjan vastaista, vaikkakaan apokryfikirjoja ei aina pidetä Sanan kokonaisilmoituksen kanssa yhtenevinä.

Tutustuin vuosia sitten sivustoon, jossa sen tekijä oli itse kääntänyt myös ko. tekstejä alkukielestä. Sittemmin kirjoitimme samalla keskustelufoorumilla, jossa hän on nykyään modena. Kirjoittaja vaikuttaa tätä nykyä perheineen Israelissa ja kääntää/kirjoittaa uusia tekstejä.

http://www.apokryfikirjat.com
Avatar
עֵד
 
Viestit: 1462
Liittynyt: 06.06.2015 07:37

Re: Apokryfikirjat

ViestiKirjoittaja Administrator » 23.11.2015 16:37

witness kirjoitti:Selasin haulla keskusteluja, mutten löytänyt apokryfikirjoista kommentteja. Toivoakseni tämä aihe ei ole foorumin linjan vastaista, vaikkakaan apokryfikirjoja ei aina pidetä Sanan kokonaisilmoituksen kanssa yhtenevinä.


Tällä foorumilla voidaan toki keskustella myös apokryfikirjoista. Vaikka ne eivät olekaan Raamatun (hepreankielisen Vanhan Testamentin) tekstejä, ne kuitenkin antavat lisätietoa, joka valaisee joitakin Raamatusta löytyviä ilmoituksia. Esimerkiksi Eenokin kirjaan viitataan niin UT:n kun VT:n puolella.
Administrator
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
 
Viestit: 281
Liittynyt: 27.08.2014 06:59

Re: Apokryfikirjat

ViestiKirjoittaja Magda-sisko » 04.03.2016 19:58

Apokryfeissä on kiinnostavaa se, miten nopeasti Jeesuksen poismenon jälkeen (ehkä hänen eläessäänkin) kummalliset opit omaksuttiin, olettaen että ne ovat aitoja.
Olen kummeksunut esimerkiksi Magdalan Marian evankeliumia. Miten ihmeessä Jeesukselle läheinen ihminen voi omaksua ja toisillekin julistaa niin outoa oppia?
Mielestäni avain ymmärtämiseen ja tiellä pysymiseen on nimenomaan VT:n opiskelu, niin oudolta kuin se ensin kuulostaakin. Esimerkiksi juuri Marian kirjoituksilla ei näy olevan mitään yhtymäkohtaa sen ajan Raamattuun.
Magda-sisko
 

Re: Apokryfikirjat

ViestiKirjoittaja kalamos » 05.03.2016 09:56

Olet sydämellisesti tervetullut foorumille Magda-sisko.

Vanha Testamentti on todellakin perusta - avain Uuteen Testamenttiin.

Magdalan Marian evankeliumi ei kuulu kumpaankaan.
Se ei siis ole osa Raamatun ilmoitusta,
joka on alusta - sen ensimmäisestä Sanasta - alkaen
Jumalan ilmoitusta Hänen Pojastansa.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6551
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Re: Apokryfikirjat

ViestiKirjoittaja Magda-sisko » 07.03.2016 13:35

Ollaan samoilla linjoilla: kertomuksessa rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta sanotaan: Lk.16:27 "Hän (rikas mies) sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon 28 - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'. 29 Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'. 30 Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'. 31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."

Jeesuksen mukaan VT:ssa on pelastuksen sanat, mutta rikas mies oli ilmeisesti oman aikansa ihmeisiin perustautuva uuskarismaatikko. Onkohan heitä ollut aina?


10.03.2016 15:59

Olen ennenkin lukenut Eenokin (Hanokin) kirjaa, ja nyt uudelleen yrittäen syventyä. Tämä voisi hyvin olla kirjojen joukossa, miksi tämä on joskus poistettu? UT lainaa nimeä kolmesti, Juuda jopa lainaa lauseita suoraan sieltä.

Tein hienon löydön: [Luku 40] Ja sen jälkeen minä näin tuhansien tuhansia ja kymmenen tuhatta kertaa kymmenen tuhatta, minä näin lukemattoman joukon, joka seisoi Herran edessä. Ja Herran neljällä puolella minä näin neljä olentoa, erilaisia kuin nuo, jotka eivät nuku, ja minä opin heidän nimensä: sillä enkeli, joka meni kanssani, teki minulle tunnetuksi heidän nimensä, ja näytti minulle kaikki salatut asiat. Ja minä kuulin noiden neljän olennon äänet, kun he ylistivät kunnian Herraa. Ensimmäinen ääni siunaa Herraa aina ja iankaikkisesti. Ja toinen ääni, jonka kuulin, siunaa Valittua ja valittuja, jotka kulkevat Herrassa. Ja kolmannen äänen minä kuulin rukoilevan ja puhuvan niiden puolesta, jotka vaeltavat maan päällä ja rukoilevat Herran nimessä. Ja minä kuulin neljännen äänen vastustavan saatanaa ja kieltävän häntä tulemasta Herran eteen syyttämään niitä, jotka vaeltavat maan päällä. Sen jälkeen minä kysyin rauhan enkeliltä, joka kulki kanssani ja joka näytti minulle kaiken, mikä on salattua: "Keitä ovat nämä neljä olentoa, jotka olen nähnyt ja joiden sanat minä olen kuullut ja kirjoittanut muistiin?" Ja hän sanoi minulle: "Tämä ensimmäinen on Mikael, armollinen ja kärsivällinen ja toinen, joka on asetettu yli kaikkien sairauksien ja kaikkien ihmisten lasten haavojen, on Rafael: ja kolmas, joka on asetettu yli kaikkien voimien, on Gabriel: ja neljäs, joka on asetettu yli katumuksen toivoksi kaikille niille, jotka perivät ikuisen elämän, on nimeltään Phanuel." Ja nämä neljä ovat Herran neljä enkeliä ja neljä ääntä, jotka kuulin niinä päivinä.

Nämä ovat ilmeisesti samat neljä ilmestyskirjan olentoa. Ihmeellinen tehtävä heillä on Jumalan edessä meidän syntisten puolesta, esim. "Ja minä kuulin neljännen äänen vastustavan saatanaa ja kieltävän häntä tulemasta Herran eteen syyttämään niitä, jotka vaeltavat maan päällä."

Tosin, jos Eenokin kirja palautettaisiin Raamattuun, sen pitäisi tapahtua kielikylvyn läpi, että olisi tekstin suomennoksen puolesta linjassa.
Magda-sisko
 

Re: Apokryfikirjat

ViestiKirjoittaja kalamos » 11.03.2016 09:34

Magda-sisko kirjoitti:Olen ennenkin lukenut Eenokin (Hanokin) kirjaa, ja nyt uudelleen yrittäen syventyä. Tämä voisi hyvin olla kirjojen joukossa, miksi tämä on joskus poistettu? UT lainaa nimeä kolmesti, Juuda jopa lainaa lauseita suoraan sieltä.


Edellisessä viestissäsi lainasit Raamattua, Luukkaan evankelimia,
joka mielestäni selvittää hiukan asiaa.

Kuva
Luukas (16:31) kirjoitti:Mutta Aabraham sanoi hänelle:
'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko,
vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'.


Jeesus, joka Itse on Jumalan Sana, sanoi vertauksessaan tuon.
Eli tuon ajan Raamatun eli Vanhan Testamentin sisältö on mielestäni tuossa tuotu esiin.
Se alkaa Mooseksen kirjoista ja päättyy Mooseksen jälkeen tulleisiin profeettoihin.

Eli ei voida sanoa, että Eenokin kirja olisi joskus poistettu Raamatusta,
vaan se ei ole siihen aluan alkaenkaan kuulunut.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6551
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Re: Apokryfikirjat

ViestiKirjoittaja עֵד » 29.10.2021 07:55

Luin tänään Tuomaan ilmestyksen (ei ole sama kuin Tuomaan evankeliumi):

http://www.apokryfikirjat.com/tuomilm.htm
Avatar
עֵד
 
Viestit: 1462
Liittynyt: 06.06.2015 07:37

Re: Apokryfikirjat

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 29.10.2021 19:13

kalamos kirjoitti:
Jeesus, joka Itse on Jumalan Sana, sanoi vertauksessaan tuon.
Eli tuon ajan Raamatun eli Vanhan Testamentin sisältö on mielestäni tuossa tuotu esiin.
Se alkaa Mooseksen kirjoista ja päättyy Mooseksen jälkeen tulleisiin profeettoihin.

Eli ei voida sanoa, että Eenokin kirja olisi joskus poistettu Raamatusta,
vaan se ei ole siihen aluan alkaenkaan kuulunut.


Jos Eenokin kirja ei ole Herrasta, miksi sitä lainataan? Täällä sanotaan että jopa yli sata kertaa: https://www.apokryfikirjat.com/eenok1.htm. Vai onko se Herrasta muttei ole kuulunut Raamattuun?
Avatar
Kirjoittaja
 
Viestit: 1515
Liittynyt: 14.10.2017 20:50

Re: Apokryfikirjat

ViestiKirjoittaja kalamos » 30.10.2021 12:28

Tuolla aiemmin olen
yrittänyt ilmaista sen,
että apokryfikirjat
eivät kuuluneet
juutalaisten Raamattuun
joka tunnetaan nimellä Tanak.

Tähän jo Jeesuksen aikana
olleeseen kirjakokoelmaan,
jota me kutsumme
Vanhaksi Testamentiksi,
ei pidä lisätä Raamattuun kuuluvaksi
muuta kuin Uusi Testamentti.

Eenokin kirja on
profeetallinen sanoma
ja siinä mielessä Herrasta
niin kuin profetia on.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6551
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Re: Apokryfikirjat

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 30.10.2021 15:02

https://youtu.be/JtZhf8NhvaA

Tässä sanotaan, että Eenokin kirja, joka meillä on, ei ole oikean Eenokin kynästä lähtenyttä, mutta sisältää jotain Eenokin sanomista, esim. sen Juudaan kirjeen kohdan.
Avatar
Kirjoittaja
 
Viestit: 1515
Liittynyt: 14.10.2017 20:50

Seuraava

Paluu Apokryfikirjat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa