Johannes (7:38-39) kirjoitti:Joka uskoo minuun,
hänen sisimmästään on,
niinkuin Raamattu sanoo,
juokseva elävän veden virrat.
Mutta sen hän sanoi Hengestä,
joka niiden piti saaman,
jotka uskoivat häneen;
sillä Henki ei ollut vielä tullut,
koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.
Eli yksikään ihminen ennen Golgatan Ristiä
ei koskaan vielä ollut saanut Pyhää Henkeä
tuossa tarkoitetulla tavalla.
Joten myöskään ylipappi Kaifaalla
ei ollut Pyhää Henkeä,
vaikka julistaakin Pyhän Hengen vaikutuksesta
Sanan, jota ei itsekään ymmärrä.
Kaifas siis profetoi eli julisti
Pyhän Hengen innoittamana Sanan.
Johannes (11:49-51) kirjoitti:Mutta eräs heistä, Kaifas,
joka sinä vuonna oli ylimmäinen pappi,
sanoi heille: "Te ette tiedä mitään
ettekä ajattele,
että teille on parempi,
että yksi ihminen kuolee kansan edestä,
kuin että koko kansa hukkuu".
Mutta sitä hän ei sanonut itsestään,
vaan koska hän oli sinä vuonna ylimmäinen pappi,
hän ennusti,
että Jeesus oli kuoleva kansan edestä
Mutta ei edes kenelläkään VT:n profeetalla
ollut koskaan ollut Pyhää Henkeä
siten kuin Jeesus lupaa niille,
jotka uskovat Häneen,
kunhan Hän ensin on Kirkastettu.
Profeetoista suurin oli Johannes Kastaja,
ja hänkin toteaa Jeesukselle:
Minun tarvitsee saada sinulta kaste,
ja sinä tulet minun tyköni! Mutta nyt Ristin tällä puolen
elämme armotalouskautta,
jossa Pyhä Henki on maan päällä
ja täyttää Jeesukseen uskovat
eli Kristuksen ruumiin.
Tämä armotalouskausi päättyy siihen,
että Kristuksen Ruumis
eli Seurakunta eli Morsian
temmataan Jeesuksen tykö
ja viedään Isän Kotiin.
Myöhemmin Jeesus tulee vihityn Vaimonsa kanssa
taivaasta takaisin maan päälle
ja perustaa Valtakuntansa.
Tuossa yhteydessä tapahtuu
maan päällä elossa olevien kansojen tuomio.
Kristuksen Morsian eli Seurakunta
on sen sijaan ollut Kristuksen tuomioistuimen
edessä palkittavana jo aiemmin.
Eli seuraava kohta ei ole viimeinen tuomio,
jossa tuomitaan kuolleet,
eikä myöskään Kristuksen palkintotuomion hetki,
jossa tuomitaan Kristuksessa elävät.
Matteus (7:22-23) kirjoitti:Moni sanoo minulle sinä päivänä:'Herra, Herra,
emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet
ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia
ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
Ja silloin minä lausun heille julki:'Minä en ole koskaan teitä tuntenut;
menkää pois minun tyköäni,
te laittomuuden tekijät'.
Tuossa kansojen tuomiossa
on osallisina vain ihmisiä,
jotka ovat jääneet maan päälle
seurakunnan tempauksen jälkeiseen
ahdistuksen aikaan
ja selvinneet tuon ahdistuksen läpi elävinä.
Nämä tuomitaan.
Tuona ahdistuksen aikana
tapahtuu paljonkin ihmeitä messiaan nimessä.
Mutta tuo messias ei kanna Jeesuksen nimeä.
Hän tulee omassa nimessään.
Ja hänet Israelkin on valitettavasti ottava vastaan.
Ja nyt kun Jeesus tulee kirkkaudessaan
pyhiensä kanssa,
niin nämä tuomittavat eivät todellakaan
tunne Jeesusta eivätkä myöskään tiedä Hänen nimeään.
Ja niin he ihmeissään kysyvät
emmekö me Sinun nimessäsi Jeesuksen nimessä he eivät
olleet tehneet ihmetekoja.
Siis kumpikaan ryhmä tuolla tuomiolla olevia ihmisiä
ei tunne Jeesusta eikä tiedä Jeesuksen nimeä.
Jo tänä päivänä,
vaikka emme vielä elä ahdistuksen aikaa,
on suuntaus sellainen,
että kirkoissa on tilaisuuksia,
joissa ei puhuta Jeesuksen nimestä,
vaan rukoillaan korkeimman suojelusta
ja toivotetaan jumalan siunausta,
mutta Jeesuksen nimeä ei mainita.
Näin hiljaisesti kielletään
Raamatun Jumala, jolla on Poika.
Ja silloin me olemme antikristuksia.
Johannes (1 Joh 2:22-23) kirjoitti:Kuka on valhettelija, ellei se,
joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus?
Hän on antikristus,
se, joka kieltää Isän ja Pojan.
Kuka ikinä kieltää Pojan,
hänellä ei ole Isääkään.
Joka tunnustaa Pojan,
hänellä on myös Isä.
Tuon kohdan kehystää Johanneksen kirjeessä
maininta Voitelusta,
mikä on viittaus Pyhään Henkeen.
Teillä on voitelu Pyhältä ...
teissä pysyy se voitelu Pyhä Henki on annettu meille
sinetiksi/pantiksi/vakuudeksi
lunastuksen päivään saakka.
Mutta me voimme murehduttaa
meissä asuvaa Pyhää Henkeä.
Äärimmilleen vietynä tuo murehduttaminen
olisi Jeesuksen kieltäminen.
Kaifaan tapauksessa ei kuitenkaan ollut kysymys siitä.
Hän ja muu papisto eivät vaan kertakaikkiaan
voineet käsittää sellaista,
että Galileasta nousisi profeetta.
He eivät tunteneet Jeesusta.
Siis heillä ei ollut sitä suhdetta Jeesukseen,
joka Jeesuksen ja Hänen lampaidensa välillä oli.
He odottivat yhä Messiasta.
Ja Messias odottaa yhä sitä hetkeä,
kun he toivottavat Hänet tervetulleeksi
Hoosianna-huudoin.
Ja silloin Israelin huone on näkevä Jeesuksen.
Nyt se ei Häntä näe,
eikä voi kieltääkään,
niinkuin sellainen, joka Hänet tuntee.
Mutta voiko ihminen,
joka on Hengestä syntynyt Jumalan lapsi
ja tuntee siis Jeesuksen,
kieltää Hänet ...