Siunauksen malja

Synti, Sovitus, Vanhurskaus
ViestiLähetetty: 25.03.2016 14:57
Kuva
Paavali (1 Kor 10:16) kirjoitti:
Siunauksen malja, jonka me siunaamme,
eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen?


Muutama rivi myöhemmin Paavali puhuu samasta maljasta sanoen,
että me juomme Herran maljasta
ja olemme osalliset Herran pöytään.

Mikä on tuo
Siunauksen malja eli Herran malja?
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 28.03.2016 07:31
Siunaava aloitus.

Aloin lueskella aiheesta: http://www.studylight.org/commentary/1- ... 10-16.html

Siunausta.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 28.03.2016 17:18
Kysyt siunauksen maljasta ja hyvähän siitä on vaihtaa ajatuksia. Luulen kuitenkin, että sinulla on jo oma käsityksesi asiasta, etkä kysy asiaa aivan "tietämättömänä". Lähdetään nyt liikkeelle pohtiaksemme esille nostamaasi aihetta!

Näyttäisi siltä, että alunperin juutalaiset puhuivat siunauksen maljasta viettäessään pääsiäisjuhlaa. Tästä siunauksen maljasta on meille uskoville tullut kuitenkin todellisen siunauksen ja uskon vahvistamisen lähde. Nyt maljasta juo Jumalan lasten yhteisö, jolle maljan perheenpäänä tarjoaa itse Vapahtaja. Jeesus itse asetti meille ehtoollisen. Näin Jeesus Kristus on sekä ehtoolliselle kutsuja, että koko toimituksen keskipiste.

Kuva
Matteus (26:27) kirjoitti:Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi:
"Juokaa tästä kaikki"


Jeesus asetti meille ehtoollisen, jossa hän antaa omilleen siunauksen maljasta viinissä Hänen verensä ja ehtoollisleivässä Hänen ruumiinsa. Herramme itse kutsuu siunauksen maljan viiniä Hänen omaksi verekseen.

Kuva
Matteus 26:26-29) kirjoitti:Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi:
"Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini."
Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi:
"Juokaa tästä kaikki; sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.


Sinauksen maljasta on kritityillä hyvin monenlaisia käsityksiä ja ehtoollisesta erilaisia käytäntöjä. Esitän tässä muutamia näkökohtia, niin kuin olen asian ymmärtänyt.

1. Katolilaisten mielestä ehtoolloisviini muuttuu ehtoollisella todellisesti Jeesuksen vereksi ja sen tähden siihen suhtaudutaan äärimmäisellä varovaisuudella ja kunnioituksella. Siunauksen maljasta saa tulla juomaan kirkkoon kuuluva, joka on ennen ehtooilista ripittäytynyt. Kysyin asiaa eräältä katolilaiselta ja hän kertoi, ettei hän voinut käydä ehtoollisella, koska hän ei ole aikoihin käynyt ripittäytymässä papille.
2. Monissa suurissa kirkkokunnissa kaikki saavat tulla ehtoolliselle ja takana lienee ajatus, että ehtoollinen tuo siunauksen kaikille riippumatta siitä, onko tulija uskoaan tunnustava kristitty. Ehtoollinen on syntisten ateria ja ehtoolliselle tuleva osoittaa halun osallistua siunauksen maljasta juomiseen. Vaikka hän ei olisi uskoaan julkisesti tunnustava, niin ehtoolliselle tuleminen katsotaan syntisen tulemiseksi Jeesuksen luokse siunausta ja syntien anteeksiantoa pyytämään. Herra ottaa ehtoollisella kaikki vastaan.
3. Ortodoksisessa kirkossa ehtoollinen tarjoillaan vain seurakuntaan kuuluville. Se on siis ortodoksiseen kirkkoon kuuluvien seurakuntalaisten yhteysateria.
4. Monissa vapaissa suunnissa siunauksen maljasta saavat juoda vain sellaiset henkilöt, jotka ovat tunnustaneet uskonsa ja sen merkiksi ovat käyneet ns. uskovien kasteella. Tämä tuodaan yleensä myös julki ehtoollista asetettaessa. Vaikka ymmärrettäisiin, että kaste ei ole sama asia kuin usko, niin uskovan kasteella käynyt on kuitenkin kerran julkisesti halunnut liittyä Jeesuksen omien joukkoon.
5. Eräissä herätysliikkeissä on käytäntönä se, että jos ehtoollisen jakaja tietää jonkun elävän ja toimivan Jumalan Sanan vastaisesti, niin jakajalla on velvollisuus kieltää henkilöä astumasta ehtoollispöytään. Joskus tällainen torjuminen on noussut maallisen lehdistön otsakkeisiin asti. Sanan vastaisesti elävä tai puhunut ei ole kelvollinen juomaan siunauksen maljasta.
6. Monissa vapaissa suunnissa korostetaan sitä, että siunauksen maljasta juodaan vain Jeesuksen muistoksi, Herramme muistoaterialla. Erityistä uskoomme vaikuttavaa elementtiä ei olisi olemassa tai sitä ei tuoda ehtoollista asetettaessa esille. Muistoateriasta puhuttaessa ei korosteta sitä, että ehtoollisella Herramme itse on läsnä vahvistamassa meidän uskoamme.
7. Joissakin uusissa, mutta konsertaviisissa liikkeissä käsitetään niin, että siunauksen maljasta juoja saa samalla uskon vahvistusta ja hän saa katuvaisena uskoa kaikki syntinsä anteeksi Jeesuksen veressä ja Hänen nimessään. Viini on Jeesuksen veri, koska Jumala itse Sanassaan niin sanoo. Tämän vuoksi henkilö, joka ei tätä lainkaan sisäistä, osallistuu ehtoolliseen omaksi tuomioksensa. Näin asia käsitetään ainakin Suomen Luterilaisessa Hiippakunnassa ja joissakin herätysliikkeissä.

Kuva
Paavali (1 Kor 11:29) kirjoitti:sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 29.03.2016 10:30
Siunauksen malja eli Herran malja
vie meidät todellakin tilanteeseen,
jossa Herra itse oli isäntänä pääsiäisaterialla.

Tuohon juutalaiseen juhlaan kuului neljä maljakertaa,
joista kolmas on tuo siunauksen malja.

Myöhemmin Paavali oli isäntänä eräässä ehtoollistilaisuudessa,
ja kertomus tästä paljastaa,
että Paavali yhtä lailla noudatti tuota perinteistä seremoniaa

Mitä tuo siunaus sitten tarkoittaa. Ehtoollinen on syntisten ateria.
Siunaus on siinä, että me saamme olla osallisia pelastuksesta,
jonka Jeesus meille kuolemallaan eli verensä hinnalla ansaitsi.
Jotkut sanovatkin tuota kolmatta eli siunauksen maljaa pelastuksen maljaksi.

Siunaus (eulogia) tarkoittaa kaunista puhetta.
Kun me osallistumme Siunauksen maljasta juomiseen,
niin silloin Jumala siunaa meitä eli Jumala puhuu kauniisti meistä tai meille.
Siis Jumala antaa tuossa siunauksessa meille sen,
mistä puhuu meille Jeesuksen veri.

Kuva
Paavali (1 Kor 10:16) kirjoitti:
Siunauksen malja,
jonka me siunaamme,
eikö se ole
osallisuus Kristuksen vereen?


Eli tuo siunaus on syntien anteeksisaaminen
Jeesuksen veren antaman sovituksen tähden.

Kuva
Matteus 26:27-28) kirjoitti:
Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi:
"Juokaa tästä kaikki; sillä tämä on
minun vereni, liiton veri,
joka monen edestä vuodatetaan
syntien anteeksiantamiseksi.



Mutta mennäänpä hiukan syvemmälle tuohon siunaukseen,
joka liittyy tuohon Siunauksen maljaan eli Herran maljaan.

Jeesus Kristus (Pelastaja Messias) on se siunaus,
joka tuohon maljaan kätkeytyy. Siis Hänen verensä.

Jeesus, Herra, joka pelastaa,
ojentaa meille tuon maljan.

Itse asiassa tuo siunaus on
paitsi Pelastus Jeesuksessa
myös yhteys Hänen kanssaan.

Hänessä oleva Elämä virtaa meidän suonissamme,
kun me juomme tuosta maljasta.

Vähän ennen tuota hetkeä Jeesus oli paljastanut opetuslapsilleen,
että Hän on Ylkä eli Sulhanen.
Seuraavat sanat ovat Yljän sanoja Morsiamelleen:

Kuva
(Joh 14:1-3) Johannes kirjoitti:Älköön teidän sydämenne olko murheellinen.
Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa Minuun.
Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa.
Jos ei niin olisi, sanoisinko Minä teille,
että minä menen valmistamaan teille sijaa?
Ja vaikka Minä menen valmistamaan teille sijaa,
tulen Minä takaisin ja otan teidät tyköni,
että tekin olisitte siellä, missä Minä olen.


Eli kihlaus oli jo tapahtunut tai juuri tapahtumassa.
Sulhanen oli matkustanut Isänsä kodista Morsiamen kotiin
ja oli kohta maksava hinnan Morsiamesta.
Ja silloin avioliittosopimus oli jo voimassa
ja sen merkkinä sulhanen ja morsian
joivat viinimaljasta, joka oli siunattu.

Eli tuo kolmas malja - Siunauksen malja -
oli paitsi Pelastuksen siunaus
myös siunaus Yljän ja Morsiamen liitolle.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 03.04.2016 12:27
Ehtoollinen on hyvin keskeinen asia jumalanpalveluksessa; seurakunta tulee siis ruokapöytään, jossa juodaan sovituksen maljasta. Ehtoollinen on siis meidän Herramme ja Vapahtajamme totinen ruumis ja veri leivässä ja viinissä. Ehtoollisen asetti itse Jeesus meidän syötäväksemme ja juotavaksemme. Ehtoollisella elävä Vapahtajamme on läsnä mitä konkreettisemmassa muodossa. Tunnemmehan suussamme leivän murentuvan ja kielessämme viinin maun.

Jeesus kehottaa meitä yksinkertaisesti syömään ja juomaan. Vaikka Jeesus on itse leipä ja viini sekä Pyhässä Hengessä ehtoollisella läsnä, niin meidän ei tule erityisellä tavalla palvoa ehtoollisaineita. Sellaisiakin seurakuntia on, joissa ehtoollisastioita kannetaan kulkueena seurakuntasalissa ja itse aineille annetaan palvontaa. Siunauksen malja on lopulta vain astia ja siunauksen antaja sekä palvonnan kohde on Jeesus Kristus. Kirkoista voidaan varastaa sekä ehtoollisastioita, että aineita – mitään pyhää seurakunta ei kuitenkaan tuolloin menetä. Jumalan Sanan vuoksi Jeesus on aina läsnä viinin ja ehtoollisastioiden vaihduttua uusiinkin. Ehtoollisella toimimme luonnollisesti kaikella kunnioituksella, mutta ainoa Herramme kaikissa hengellisissä tilaisuuksissa on yksin Jeesus ja kaikki pyhyytemme perustuu Jeesuksen sovitustyöhön ja Hänen Sanaansa. Meidän tulee yksinkertaisesti noudattaa sitä ohjetta, minkä Jeesus itse antaa: syökää ja juokaa. Liian monimutkaista asiaa siunauksen maljasta ei tule tehdä.

Monissa seurakunnissa ehtoollisen viettoa edeltävät sanat: ”Teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntienne anteeksiantamiseksi”. Siunauksen malja on elämän malja meidän elämiseemme vaikuttavana tekijänä. Vaikka Jeesus itse sanoo, että siunauksen maljassa on Hänen verensä, niin itse aine ei suoraan vaikuta mitään. Nauttijan on luottavaisesti uskottava, että hän kohtaa viinissä itse elämän Herran. Joka ei ehtoolliseen liittyviä raamatullisia sanoja usko, niin hän syö ja juo itselleen turmioksi.

Kuva
Paavali (1 Kor 11:29) kirjoitti:sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa


Siunauksen maljassa Jeesus on siis läsnä riippumatta juojan uskosta. Jeesuksen läsnäolo siunauksen maljassa on aina pelastavaa läsnäoloa, muunlaista Jeesuksen läsnäoloa ei voikaan olla, kun Häntä on kohtaamassa Jeesukseen uskova henkilö. Jos tähän siunaavaan läsnäoloon ei tarvittaisi uskoamme Jeesukseen, niin kristityt voisivat perustaa eri puolille ehtoolliskojuja ja kuka vain niissä nauttisi ehtoollisaineita olisi suoraan yhteydessä Herraansa. Samaa voisi sanoa myös kasteesta, jolle henkilö voi mennä ilman, että olisi Jeesuksen oma.

Joskus nuorena oli aika, jolloin koin itseni niin syntiseksi, etten mennyt lainkaan ehtoolliselle; koin, etten ollut riittävän hyvä uskova. Sain sitten sen ymmärryksen, että juuri synnintuntoinen uskova tarvitsee sitä konkreettista Jeesuksen läsnäoloa, mikä siunauksen maljasta juomiseen liittyy. Mitä muuta usko on, kuin että itsessään heikoksi kokeva haluaa mennä kohtaamaan armahtavan Vapahtajan. Usko kohdistuu Jumalan lupaukseen eikä omaan uskon voimamme kokemiseen. Jotkut eivät käy tai käyvät hyvin harvoin ehtoollisella. Totta on, että ilman siunauksen maljaakin ihminen on pelastunut. Jeesus tarjoaa kuitenkin läsnäolonsa siunauksen maljasta, joten vaarana on ylenkatsoa samalla ehtoollisen asettajaa, Herraamme. Se on ylpeyttä.

Kuva
Paavali (1 Kor 10:12) kirjoitti: Sen tähden, joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea


Samalla, kun siunauksen malja ei ole välttämätön pelastukseksemme, niin se on kuitenkin olennainen ja tärkeä osa meidän kristittyjen elämää. Leivän murtaminen ja ehtoollisviinin nauttiminen olivat tärkeitä asioita jo alkuseurakunnassa.

Kuva
Luukas (Ap.t 2:42) kirjoitti:Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.


Jeesus sanoo, että Hän on tie. Me seuraamme tätä tietä ja kuljemme Jeesus-tiellä. Jeesus on sekä päämäärämme, että jokapäiväinen vaelluksemme tiellä – matkan varrella on syytä nauttia parhaita eväitä, joita ehtoollisleipä ja siunauksen maljan viini juuri ovat.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 03.04.2016 12:33
kalamos kirjoitti:"Jeesus, Herra, joka pelastaa,
ojentaa meille tuon maljan.

Itse asiassa tuo siunaus on
paitsi Pelastus Jeesuksessa
myös yhteys Hänen kanssaan."


Siinähän se - siinä se on lyhyesti ja meitä kaikki hoitavasti ja vahvistavasti todettu.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 03.04.2016 13:14
Pääsiäisateriaan kuului siis neljä maljakertaa.
Ketjun otsikko viittaa niistä kolmanteen,
joka oli nimeltään Siunauksen malja
joka todellakin - kuten Natanaelkin jo toi esille - heijasti Sovitusta.

Koko ateria ja sen neljä maljaa kertoivat lunastuksen vaiheista:

1. Egyptistä vapautuminen
2. Pääsy luvattuun maahan
3. Sovitus
4. Jumalan valtakunnan tuleminen

Siis ateria oli edennyt niin pitkälle, että tuo kolmaskin maljakerta oli juotu,
kun Jeesus sanoo, että Hän ei enää juo tätä viinipuun antia
ennenkuin uutena eli uudessa olotilassa meidän kanssamme Jumalan Valtakunnassa.
Siis neljäs maljakerta jäi juomatta tai paremminkin odottamaan sen aikaa.

Kuva
Markus (14:23-25) kirjoitti:
Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille; ja he kaikki joivat siitä.
Ja hän sanoi heille:

Tämä on minun vereni,
liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.

Totisesti minä sanon teille:
minä en juo enää viinipuun antia,
ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa.


Eli kuten aiemmin totesin tuo kolmas malja, joka juotiin,
oli paitsi pelastuksen malja myös siunauksen malja kihlaukselle.

Eli kihlaus Yljän ja Morsiamen välillä oli nyt tapahtunut.
Sulhanen oli matkustanut Isänsä kodista Morsiamen kotiin
ja oli kohta maksava hinnan Morsiamesta.
Sitten Ylkä oli palaava Isänsä Kotiin,
josta tulee aikanaan noutamaan Morsiamensa.

Ja sitten koittaa vihkimisen ja sitten on hääjuhlan aika.
Ja vasta silloin on neljännen maljakerran vuoro.
Vasta silloin Jeesus juo meidän eli Morsiamensa kanssa tuon neljännen maljan.
Ja silloin me juomme sitä uutena eli uudessa olotilassa Jumalan Valtakunnassa.
LainaaIlmoita tämä viesti

Paluu Synti ja Sovitus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron