Vannoako vai ei?

Synti, Sovitus, Vanhurskaus
ViestiLähetetty: 22.11.2018 22:49
Näissä sanotaan, että ei saisi vannoa:


:bible:
Matteus (5:34) kirjoitti:Mutta minä sanon teille:
älkää ensinkään vannoko,
älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,


:bible:
Jaakob (5:12) kirjoitti:Mutta ennen kaikkea, veljeni,
älkää vannoko,
älkää taivaan kautta älkääkä maan,
älkää mitään muutakaan valaa;
vaan "on" olkoon teillä "on", ja "ei" olkoon teillä "ei",
ettette joutuisi tuomion alle.


Näissä taas vannotetaan:

:bible:
Paavali (1 Tess 5:27) kirjoitti:Minä vannotan teitä Herran kautta,
että luetatte tämän kirjeen kaikille veljille.


:bible:
Paavali (1 Tim 5:21) kirjoitti:Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen
ja valittujen enkelien edessä,
että noudatat tätä,
tekemättä ennakolta päätöstä ja ketään suosimatta.


:bible:
Paavali (2 Tim 4:1) kirjoitti:Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä,
joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita,
sekä hänen ilmestymisensä
että hänen valtakuntansa kautta:
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 23.11.2018 02:05
Raamatussa tuolla sanalla vannoa on ilmeisesti eri merkitys kuin meidän kulttuurissamme ja kielessämme. Esimerkiksi oikeudenkäynneissä Israelissa ei todistaja vannonut valaa tai en ainakaan muista sellaista kerrotun. Tosin Jeesuksen kohdalla -kun Herramme oli syyttäjiensä edessä ääneti- ylipappi vannotti häntä vastaamaan ja silloin Jeesus puhui.

:bible:
(Mt.26:63) Matteus kirjoitti:Mutta Jeesus oli vaiti. Niin ylimmäinen pappi sanoi hänelle: "Minä vannotan sinua elävän Jumalan kautta, että sanot meille, oletko sinä Kristus, Jumalan Poika"


Tässä toinen kohta, jossa Jumala vannoi
:bible:
Hebr. 6:16-17 kirjeen laatija kirjoitti:Sillä ihmiset vannovat suurempansa kautta, ja vala on heille asian vahvistus ja tekee lopun kaikista vastaväitteistä. Sentähden, kun Jumala lupauksen perillisille vielä tehokkaammin tahtoi osoittaa, että hänen päätöksensä on muuttumaton, vakuutti hän sen valalla

Ehkäpä joku selittäisi tätä vannomisasiaa tarkemmin.
LainaaIlmoita tämä viesti
Avatar
Viestit: 2117
Liittynyt: 05.10.2017 13:27
Paikkakunta: En saa muutettua nimimerkkiä! Antakaa tarkat ohjeet!
ViestiLähetetty: 23.11.2018 13:15
Mitenkäs avioliittovala? Onko se vannomista Jumalan ja seurakunnan / todistajien / sukujen ja häävieraiden edessä, olla yhdessä kunnes kuolema erottaa?
LainaaIlmoita tämä viesti
Avatar
Viestit: 152
Liittynyt: 13.06.2018 13:45
ViestiLähetetty: 23.11.2018 14:16
Vannominen ja vala. Lähde: Yeshua Ha'Mashiach Ministries

Nämä sisältyvät tooran 613 käskyyn ja niitä tulee juutalaisten vielä tänäänkin noudattaa:
Ihmisen tulisi täyttää sanansa (5.Moos. 23:24).
Ei vannoa turhaan (2.Moos. 20:7).
Ei rikkoa valaa tai vannoa väärin (3.Moos. 19:12).
Päättää valan kumoamis-tapauksissa, Toorassa esitettyjen sääntöjen mukaan (4.Moos. 30:2-17).
Ei rikkoa lupausta (4.Moos. 30:3).
Vannoa Hänen nimeensä totuudellisesti (5.Moos. 10:20).
Ei viivytellä valan täyttämisessä tai valalla vannotun tai vapaaehtoisen uhrilahjan tuomisessa (5.Moos. 23:22).

Jeesuksen näkökanta näihin vuorisaarnassa: "Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin'(2.Moos. 20:7), ja: 'Täytä Herralle valasi'(3.Moos. 19:12). "Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko,... olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei.' Mitä siihen lisätään, se on pahasta."(Matt.5:34,37)


Matteus:
5:33 Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi.'
5:34 Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
5:35 älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki;
5:36 äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi;
5:37 vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei.' Mitä siihen lisätään, se on pahasta.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 23.11.2018 19:09
Jeesus todellakin käy vuorisaarnassa
Israelin kansalle annettua Mooseksen lakia läpi,
mutta nostaa aina riman oikeaan korkeuteensa.

Kun rima oli alhaalla, riitti se,
että ei vannonut väärin.
Mutta kun rima nostettiin oikeaan korkeuteensa,
niin ei koskaan missään tilanteessa saa puhua väärin.

:bible:
Matteus (5:34-37) kirjoitti:
Mutta minä sanon teille:
älkää ensinkään vannoko
...
vaan olkoon teidän puheenne:

'On, on', tahi: 'ei, ei'.
Mitä siihen lisätään, se on pahasta.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 23.11.2018 19:35
Kirjoittaja esittää avauksessaan sekä kieltoja vannomisesta, että myös myönteisiä kehotuksia vannomiseen. Näin edessämme on näennäisiä ristiriitaisuuksia. Jumala ei Sanassaan ole kuitenkaan ristiriitainen, joten nöyrin mielin meidän on otettava haaste vastaan ja kaivauduttava pintaa syvemmällä vannomisen aiheeseen. Vain niin toimien voimme saada selvyyttä esille nostettuun kysymykseen. Niin tässä kuin muissakin raamatullisissa kysymyksissä, ei riitä, että me siteeraamme jotain yksittäistä, tiettyä Raamatun jaetta, vaan meidän tulee katsoa, missä asiayhteydessä se tuodaan esille. Tätä puolta ei voida tarpeeksi korostaa, jotta ymmärtäisimme ja kuulisimme, mitä Jumala Sanassaan todella sanoo – samoin meidän tulee kuunnella kärsivällisesti lähimmäisiämmekin, eikä katkaista puhetta joka lauseen jälkeen ja tehdä siitä hätäisiä johtopäätöksiämme. Kunpa oppisin tämän viimeksi mainitun!

Millaisesta vannomisesta Jeesuksen puheessa oli kyseisessä tilanteessa kysymys? Huomaamme, että vuorisaarnassa Jeesus asetti toistuvasti vastakkain fariseusten väärät tulkinnat Jumalan Sanasta ja korjasi ne sitten sellaisiksi kuin mikä niiden tarkoitus oli tyyliin ”olette kuulleet sanotuksi, mutta Minä sanon teille…” Nyt Jeesus oikaisee sellaiset väärät käsitykset vannomisesta, joita fariseukset olivat kansalle syöttäneet. Vanhassa Testamentissa olevien moraalisten lakien tarkoituksena oli rajoittaa pahuutta ja syntiä. Jotta valehtelun sijasta israelilaiset puhuisivat totta, asia voitiin vahvistaa vannomalla. Jos joku Jumalan kansaan kuuluvista vannoi ja siitä huolimatta valehteli, niin hän tuotti suurta häpeää Jumalalle. Oikea vannominen oli Jumalan antama kehotus. Niin tapahtui mm. Aabrahamin lähetettyä palvelijan hakemaan vaimoa Iisakille, Joosefin vannottaminen hänen veljiltään ja Joonatan pyysi valan vannomista Daavidilta. Vain väärä vannominen kiellettiin.
:bible:
Mooses (5.Moos.6:13, 3.Moos.19:12) kirjoitti:”Pelkää Herraa, sinun Jumalaasi, ja palvele häntä ja vanno hänen nimeensä.”
”Älkää vannoko väärin minun nimeeni, ettet häpäisisi Jumalasi nimeä. Minä olen Herra.”

Fariseukset olivat tehneet vannomisesta ihmiskeskeisen suorituksen todistaakseen kuulijoilleen vanhurskauttaan. Meille on varmaan tuttua heidän ulkokultaisuutensa suhteessa niin rukoukseen, almujen antamiseen kuin Sanan tutkimiseenkin nähden. Sama teennäisyys näkyy tässäkin, sillä valojen vannominen oli mennyt aivan vallattomuuksiin. Samalla kun fariseukset olivat sydämessään kovia, omahyväisiä ja valheellisia, he saattoivat rauhoittaa omaatuntoaan jatkuvilla vannomisillaan ja vakuutteluillaan. ”Koska olen vannonut, niin en voi olla syyllinen.” Vannomisen meneminen naurettavuuksiin näkyi siinä, että fariseukset vannoivat ”panoksia korottaen” Jerusalemin, taivaan, oman päänsä ja lopulta minkä tahansa asian kautta. Kaiken huipuksi fariseukset pyrkivät pääsemään pois rehellisyyden vaatimuksista väittämällä, että jotkut valat olivat sitovia ja jotkut eivät! Tällaisen hullun myllyn pyörityksen Jeesus halusi katkaista.

Jukka huomautti, että Jeesusta vannotettiin puhumaan totta hänen ollessaan tuomiolla. Tällaista oikeudenkäynnissä vannomista Jeesus ei vastustellut, vaan vastasi vain rehellisesti esitettyyn kysymykseen. Minäkin olen valmis antamaan valan oikeudenkäynnissä, koska lain mukaan väärän valan antaminen johtaa tuomioon. Kysymys on juridesta käytännöstä. Todistaisin mielelläni, että minulla ei ole mitään pelkäämistä totuutta puhuessani. Apostoleilla ei ollut vaikeuksia vannomisen suhteen, tiesiväthän he kehotuksen vannomiseen tulleen Jumalalta. Minua puhuttelevin kohta vannomisesta on kirjeessä hebrealaisille.
:bible:
(Heb.6:13-18) kirjoitti:”Sillä kun Jumala oli antanut lupauksen Aabrahamille, vannoi hän itse kauttansa, koska hänellä ei ollut ketään suurempaa, kenen kautta vannoa, ja sanoi: "Totisesti, siunaamalla minä sinut siunaan, ja enentämällä minä sinut enennän"; ja näin Aabraham, kärsivällisesti odotettuaan, sai, mitä luvattu oli. Sillä ihmiset vannovat suurempansa kautta, ja vala on heille asian vahvistus ja tekee lopun kaikista vastaväitteistä. Sen tähden, kun Jumala lupauksen perillisille vielä tehokkaammin tahtoi osoittaa, että hänen päätöksensä on muuttumaton, vakuutti hän sen valalla, että me näistä kahdesta muuttumattomasta asiasta, joissa Jumala ei ole voinut valhetella, saisimme voimallisen kehotuksen, me, jotka olemme paenneet pitämään kiinni edessämme olevasta toivosta.”

Suoranainen valehtelu, liioittelu tai pelkästään vaitiolo silloin, kun totuus pitäisi tuoda esille, on suuri synti. Se voi olla esteenä sille, että kuulija voisi ottaa meidän todistuksestamme Jumalan Sanan totuutena vastaan. Meidän uskovien sanoilla voi olla valtava merkitys.
Jos puhut aina totta, sinulla ei ole mitään tarvetta missään tilanteessa vannoa kuulijoille, että ”usko nyt minua, minä vannon pääni kautta, laitan sen pölkylle, että näin asia on”. Uskova elää valkeudessa, ei pimeydessä, totuudessa, ei valheessa, rakkaudessa ei vihassa, anteeksiannossa, ei katkeruudessa – uskovan tulee puhua aina totta. Torjuessaan seuraajiltaan fariseusten vannomistavat, Jeesus itse asiassa sanoo: ”Te olette valkeudessa, joten teidän tulee aina puhua totta. Minä puhun totta ja niin teidänkin tulee puhua totta. Minulla, eikä myöskään teillä, ole mitään tarvetta vakuutella omasta rehellisyydestämme. Minun Sanani on aina niin ja Aamen. Jos joku minun seuraajani valehtelee, niin sellainen henkilö todistaa silloin valheen isästä eikä Taivaallisesta Isästään”.
:bible:
(Matt.5:34,37) kirjoitti:"Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko,... olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei.' Mitä siihen lisätään, se on pahasta."
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 24.11.2018 01:03
Nimimerkki Natanael'in kirjoitus (yllä) oli mielestäni erinomaisen hyvää opetusta otsikon aiheesta. Kiitos.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 25.11.2018 10:13
    Minua ilahduttaa aina suuresti
    Kirjoittajan esiintuomat asiat.

    Tämänkin keskustelun avaus osoittaa,
    kuinka hartaasti Kirjoittaja tutkii Jumalan Sanaa.

    Kirjoittajan esittämään kysymykseen
    tullut Annoran vastaus,
    jossa oli lähtökohtana VT:n ilmoitus,
    avasi minulle jotakin oleellista.
    Ja niin sitten tuon innoittamana ihan lyhyesti
    vastasin Kirjoittajan kysymykseen.

    Ja oli mukava lukea sitten Natanaelin
    viestiä joka huipentui samanlaiseen
    Raamattulainaukseen, jonka minäkin tein.



Avauksessa on tuotu esiin
ensin kolme kohtaa,
joissa puhutaan vannomisesta.
Sitten kolme kohtaa,
joissa puhutaan vannottamisesta.

Suomennokset ovat
kovin samannäköisiä sanoja.
Mutta alkutekstissä ovat aivan erilaiset sanat.


Vannottaminen vaatii meitä johonkin.
Paavali käyttää esimerkiksi ilmaisua

    Diamartyromai = todistaa / kehottaa vakavasti


Vannominen ilmaisee asiassa pysymistä
ja vannominen ilmaistaan esimerkiksi verbillä

    omnyo = vannoa
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 25.11.2018 22:44
kiitos kauniista sanoista, Kalamos
LainaaIlmoita tämä viesti

Paluu Synti ja Sovitus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron