Aviorikoksen tehnyt nainen

Synti, Sovitus, Vanhurskaus
ViestiLähetetty: 22.06.2018 15:53
Johanneksen luvussa 8 on kertomus haureudesta kiinniotettu nainen, joka tuotiin Jeesuksen eteen, ja jonka Jeesus vapautti. Se on niin tuttu, että en kopioi sitä tähän.

Mooseksen lakia rikottiin, koska rikoksen toista osapuolta ei näkynyt. Kysymykseni on:

Miksi Jeesus ei kiinnittänyt mitään huomiota seikkaan, että nainen tuotiin ílman synnin teon toista osapuolta?
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 22.06.2018 17:54
Tosiaan Jeesuksen tykö tuotiin vain tämä nainen, jos joku olisi raahannut sen miehenkin sinne varmaan Jeesuksella olisi ollut sananen hänellekin.


Daavidin tapauksessa Raamattu ei aseta Batsebaa mitenkään syylliseksi, vaikka olisihan ollut mahdollista että hän olisi kieltäynyt Daavidilta koska oli aviossa.
Rupesin vaan miettimään muita tapauksia jossa oli kysymyksessä haureus ja sen jälkiseuraamukset.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 22.06.2018 18:32
Ajattelin tätä itsekin, miksi Jeesus ei tuominnut naista, vaikka painotti sitä, ettei Mooseksen laista katoa piirtokaan. Ehkä se oli siinä, että kun rikoksen toinen osapuoli puuttui, ei ollut todisteita.

Tämä käräjöinti siis kääntyi hyväveliverkostoa itseään vastaan, kun se yritti suojella jotakin ehkä merkittävää veljeä.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 22.06.2018 18:36
Kirjanoppineet ja fariseukset syyttivät naista määrätystä synnistä.
Ja Jeesus vastasi:

:bible:
Matteus (8:7) kirjoitti:Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä


Ehkä tuota naista ei tavattu juuri tuossa hetkessä itse teosta.
Ehkä hän oli tuttu monillekin noista miehistä.
Mitä mahtoikaan Jeesus maahan kirjoittaa,
kun kivet alkoivat putoilla miesten käsistä.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 22.06.2018 18:39
Johanneksessa Jeesus kumartui kirjoittamaan maahan kahdesti. Ehkä se oli viittaus, että molempien osapuolten pitäisi olla paikalla, että voi tuomita (5. Moos. 22:22). Ehkä Jeesus jopa kirjoitti maahan sen miehen nimen, koska tuomitsijoille tuli kiire poistua.
Viimeksi muokannut Magda-sisko päivämäärä 22.06.2018 18:56, muokattu yhteensä 2 kertaa
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 22.06.2018 18:45
Kyllä se tuntuu vähän harmilliselle kun puhutaan naisten syntisyydestä tietyllä alueella eikä miehiä mainita.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 22.06.2018 21:22
Vai mainitaanko sittenkin,
kuten edellä epäilyksen heitin?
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 23.06.2018 08:43
Ydin tuossa kertomuksessa ei ole aviorikos
eikä naisen syyttäminen.

Koko episodi lähti liikkeelle ajatuksesta,
että kirjanoppineet ja fariseukset voisivat syyttää Jeesusta.

:bible:
Johannes (8:5-6) kirjoitti:"Ja Mooses on laissa antanut meille käskyn,
että tuommoiset on kivitettävä. Mitäs sinä sanot?"

Mutta sen he sanoivat kiusaten häntä,
päästäkseen häntä syyttämään.


Mutta kävi toisinpäin.
He tulivatkin itse syytetyiksi.
Ja ainoa armahdettuna tilanteesta poistunut oli naisparka,
jonka miehet näyttävästi olivat raahanneet Jeesuksen eteen.
Muut poistuivat syyllisinä.
LainaaIlmoita tämä viesti

Paluu Synti ja Sovitus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron