Pelastuivatko Adam ja Eva?

Synti, Sovitus, Vanhurskaus
ViestiLähetetty: 25.04.2018 17:34
Emil kirjoitti:Viattoman eläimen veri ei voi tuoda syntien sovitusta. Ei Adamille ja Eevalle, eikä kellekkään muullekkaan sielulle.


Emil kirjoitti:Yhteysuhri ei pelasta, tuo vain sovituksen.


Siis ...
toiko veri sovituksen vai ei?

:bible:
Mooses (Lev 17:11) kirjoitti:Sillä lihan sielu on veressä,
ja minä olen sen teille antanut alttarille,
että se tuottaisi teille sovituksen;
sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.
LainaaIlmoita tämä viesti
Avatar
Viestit: 2123
Liittynyt: 05.10.2017 13:27
Paikkakunta: Motueka
ViestiLähetetty: 25.04.2018 22:31
Ei tuonut syntien sovitusta, vaan yhteisuhrina sovituksen, jossa yhteys Jumalaan säilyi. Jos eläinten veri voisi sovittaa syntimme niin silloin Jeesuksen uhria syntiemme sovitukseksi ei olisi tarvittu.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 26.04.2018 07:51
Tällä foorumilla me etsimme vastauksia kysymyksiimme Raamatusta.

:bible:
Mooses (Lev 17:11) kirjoitti:Sillä lihan sielu on veressä,
ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen;
sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.


Kyllä tuo tarkoittaa tietenkin syntien sovitusta.

:bible:
Historioitsija (2 Aik 28:24) kirjoitti:Ja papit teurastivat ne ja uhrasivat niiden veren syntiuhrina alttarilla,
toimittaen koko Israelille sovituksen
LainaaIlmoita tämä viesti
Avatar
Viestit: 2123
Liittynyt: 05.10.2017 13:27
Paikkakunta: Motueka
ViestiLähetetty: 26.04.2018 11:26
Tässä Raamatun kohdassa se sanotaan, että eivät eläinuhrit voi syntejä sovittaa! Niissä on vain jokavuotinen muistutus synneistä!!!!!!

:bible:
Hebrealainen (Hebr 10) kirjoitti:...aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa


:bible:
Hebrealainen (Hebr 10:1-24) kirjoitti:Sillä koska laissa on vain tulevan hyvän varjo,
ei itse asiain olemusta, ei se koskaan voi samoilla jokavuotisilla uhreilla,
joita he alinomaa kantavat esiin, tehdä niiden tuojia täydellisiksi.
Sillä eikö muutoin olisi lakattu niitä uhraamasta, koska näillä,
jotka jumalanpalvelustaan toimittavat, kerran puhdistettuina,
ei enää olisi ollut mitään tuntoa synneistä?
Mutta niissä on jokavuotinen muistutus synneistä.

Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä.
Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo:
"Uhria ja antia sinä et tahtonut,
mutta ruumiin sinä minulle valmistit;
polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt.
Silloin minä sanoin:
'Katso, minä tulen - kirjakääröön on minusta kirjoitettu - tekemään sinun tahtosi, Jumala'."
Kun hän ensin sanoo:
"Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt",
vaikka niitä lain mukaan uhrataankin, sanoo hän sitten:
"Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi".
Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt
Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa,
aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa;
mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä,

ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle,
ja odottaa nyt vain,
kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi.
Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.
Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki;[/b] sillä sanottuaan:
"Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra:
"Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
ja: "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista".
Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.
Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen,
että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,
jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi,
joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta
,
ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija",
niin käykäämme esiin totisella sydämellä,
täydessä uskon varmuudessa,
sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;
pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa,

sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen;
ja valvokaamme toinen toistamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin;
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 26.04.2018 15:39
Koko ajan olen tuonut esiin sitä,
että eläinuhrit eivät voi poistaa syntejä.
Siis eivät pelasta eli vapauta syntikahleista.
Muutoinhan todellakin olisi lakattu syntiä tekemästä.

Mutta sovitus on eri asia.
Eläinuhrit tuottivat kyllä sovituksen,
kuten edellä lainaamissani VT:n kohdista käy ilmi.
Hebrealaiskirjeessäkin mainitaan se asia,
että eläinuhrit kyllä toivat sovituksen.

:bible:
Hebrealainen (Hebr 13:11) kirjoitti:Sillä niiden eläinten ruumiit,
joiden veren ylimmäinen pappi syntien sovitukseksi
kantaa kaikkeinpyhimpään, poltetaan ulkopuolella leirin.
LainaaIlmoita tämä viesti
Avatar
Viestit: 2123
Liittynyt: 05.10.2017 13:27
Paikkakunta: Motueka
ViestiLähetetty: 26.04.2018 16:09
No mutta eikö syntien sovitus ole sama asia kuin syntien anteeksisaaminen? Hebr.10 nimenomaan tähdentää, että eläinuhrit eivät voi syntejä poistaa eli sovittaa syntejä!!! Nyt en todellakaan käsitä tätä logiikkaasi.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 26.04.2018 19:40
Syntien anteeksiantaminen ja sovitus ovat vanhurskauttamisessa lähellä toisiaan, mutta kuitenkaan ne eivät ole millään tavalla toistensa synonyymejä. Syntien anteeksiantamisessa syntinsä tunnustavan synnit siirtyvät pois ja Jumalan Sanaa rikkovan suhde Taivaalliseen Isään korjautuu. Kömpelöllä vertauksella voisin sanoa, että jos joku rikkoo toisen ikkunalasin, niin toinen antaa lasin rikkojalle anteeksi eikä lasin rikkojaa kyseisestä pahasta teosta koskaan muistuta.
Sovitus sen sijaan käsittää uhrin, sovitusuhrin, joka peittää tehdyn rikkomuksen. Tässä korostuu se, että kärsivä osapuoli suostuu itse maksamaan sen uhrin, minkä synnit vaativat. Kristittyinä tiedostamme, että ainoa riittävä uhri on Jeesuksen ristinkuolema, jossa puhdas, pyhä ja syytön Jumalan poika uhraa itsensä meidän edestämme.
Jatkan kömpelöä vertaustani. Sovituksessa rikki menneen lasin omistaja suostuu itse maksamaan uuden lasin sekä näkee kaiken vaivan saadakseen rikotun ikkunaruudun entiselleen. Eikä tässä kaikki, vaan lasin rikkojalle olisi kuulunut teostaan kuolemantuomio.

Meidän on hyvä nähdä tämä merkittävä ero näiden kahden asian välillä, vaikka ne kuuluvatkin olennaisesti siihen, mitä Jumala syntinsä tunnustavalle tekee. Jos syntiä tekevinä lain rikkojina emme näe, emmekä tiedosta lainkaan sitä suunnatonta maksua ja todellista kärsimystä, mikä Jumalan antamaan sovitusuhriin Hänen Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa liittyy , niin armosta voi tulla meille ns. halpaa armoa. Jos näemme Jumalan sovittavan rikkomuksemme uhraamalla oman rakkaan Poikansa, meidän sydämistämme nousee suunnaton kiitollisuus ja hämmästys siitä, kuinka hyvä Jumala onkaan.
Armo on meille ilmaista, mutta ei suinkaan armon antajalle. Jumala on maksanut täyden hinnan, kärsinyt täyden kärsimyksen antamalla täydellisen ja puhtaan uhrin syntiemme edestä.
Päätän kömpelöt vertaukseni tähän: jos lasin rikkoja ei lainkaan sisäistä, millaisen vaivan ja uhrauksen lasin omistaja joutuu lasin rikkojan puolesta tekemään, niin rikkoja ei osaa yhdistää tekoja ja seurauksia. Ns. halpa armo ei ole lainkaan todellista armoa, kaukana siitä. Ilman sovituksen näkemistä Jumalan Sanasta syntinen voisi kuvitella, että voinhan minä näitä laseja rikkoa, kun kuitenkin ikkunaruutujen omistaja ne välittömästi itse korjaa.

Suuren velan anteeksisaaneesta, mutta sovituksen täysin sisäistämättömästä henkilöstä on upea Jeesuksen vertaus kuninkaasta, joka vaati palvelijoitaan tilille. Valtavan velan kuninkaalta anteeksi saanut palvelija vaati kanssapalvelijaa maksamaan pikkuruisen velan, kuristi häntä kurkusta ja heitti lopuksi vankeuteen. Armo ei ollut lainkaan koskettanut eikä murtanut tämän kovan palvelijan sydäntä ja lopulta hänen saamansa palkka oli sen mukainen. Katso Kristusta ja näe, mitä syntien sovitus ristin kuolemalla merkitsee, niin et voi olla armahtamatta lähimmäisiäsi heidän pienistä rikkeistään verrattuna sinun suuriin synteihin. Syntien anteeksiantoa ei ole ilman sovitusta.

Huomasin lopuksi, kuinka lasin rikkojan ja lain rikkojan sanaparien välillä on vain yhden kirjaimen ero. Ehkä tuo vertaukseni ei loppujen lopuksi niin kömpelö ollutkaan.

P.S. Vain Jeesuksen veriuhri sovittaa ja mahdollistaa syntiemme anteeksiantamisen. Konkreettisilla eläinuhreilla oli se merkitys, että lain rikkojat näkivät, että heidän syntiensä vuoksi tarvitaan Jumalalle sovelias, syytön ja puhdas veriuhri. Kaikki tämä viittasi Jeesuksen Kristuksen ristillä suorittamaan sovitukseen. Uhritoimituksissakin todellinen sovittaja oli kerran Golgatalla syntiemme tähden kuollut Jeesus Kristus.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 27.04.2018 09:42
Emil kirjoitti:Hebr.10 nimenomaan tähdentää, että eläinuhrit eivät voi syntejä poistaa eli sovittaa syntejä!!!


Eläinuhrit nimenomaan toivat sovituksen,
mutta eivät vapauttaneet synnistä eivätkä poistaneet syntiä.

:bible:
Hebrealainen (Hebr 13:11) kirjoitti:Sillä niiden eläinten ruumiit,
joiden veren ylimmäinen pappi syntien sovitukseksi
kantaa kaikkeinpyhimpään, poltetaan ulkopuolella leirin.


:bible:
Mooses (Lev 17:11) kirjoitti:Sillä lihan sielu on veressä,
ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen;
sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.


:bible:
Historioitsija (2 Aik 28:24) kirjoitti:Ja papit teurastivat ne ja uhrasivat niiden veren syntiuhrina alttarilla,
toimittaen koko Israelille sovituksen


Tuo sovitus ei tarkoita synnin anteeksiantamista eikä synnin poistamista.
Sovitus on kirjaimellisesti käännettynä peittämistä.

Mutta Jumala oli luvannut uuden ja paremman liiton.
Ja tähän uuteen ja parempaan liittoon kuuluu enemmän.

:bible:
Jeremia (31:31-34) kirjoitti:
Katso, päivät tulevat, sanoo Herra,
jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin,
kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta,
ja jonka liittoni he ovat rikkoneet,
vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.

Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa
niiden päivien tultua, sanoo Herra:
Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä;
ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen:
'Tuntekaa Herra'.
Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra;
sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa
enkä enää muista heidän syntejänsä.


Siis nyt ei ole enää kysymys synnin peittämisestä vaan sen poistamisesta.
Ne annetaan anteeksi, niitä ei enää missään ole.
LainaaIlmoita tämä viesti
Edellinen

Paluu Synti ja Sovitus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa