En usko syntiin

Synti, Sovitus, Vanhurskaus
ViestiLähetetty: 28.01.2018 16:25
Uskonnot ovat keksineet kokonaisuudessaan käsitteen synti.

Se joka ei usko syntiin, sellaisella ei sitä ole olemassa.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 28.01.2018 18:49
Olet sydämellisesti tervetullut foorumille Vapaavaan!
Jos rekisteröidyt, keskustelu sujuu jouhevammin, mutta käy se näinkin.

Mitä Sinä ymmärrät tarkoitettavan käsitteellä synti?
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 28.01.2018 18:55
Käsite synti ei tarkoita minulle mitään, sitä ei ole sillä tavoin olemassa minulle, että se saisi mitään merkitystä. En osaa tietää syntiä, koska se ei merkitse mitään. Ei yhtikäs mitään.

Seuraavaksihan sinulla on tarve käännyttää minut uskomaan synnin olemassaoloon? Haluaisit käännyttää synnin uskomiseen? :)
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 28.01.2018 18:59
En minä yritä käännyttää Sinua mihinkään.
Saat olla aivan täysin Vapaavaan.

Syntiä ei siis Sinulle ole olemassa. OK.
Miksi nimittäisit tapahtumaa, jossa vaikka minä varastaisin kaupan hyllyltä älypuhelimen?
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 28.01.2018 19:07
Kulttuurissamme on tapana maksaa vaihdossa rahaa, ja sen kautta vaihdamme rahan usein johonkin tavataan tai hyödykkeeseen jne? Kulttuurissamme toimii myös maallinen laki, jossa on sanktioita kyseiselle käytökselle, kyseinen toimesi olisi varkaus tai näpistys lain mukaan.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 28.01.2018 20:52
Kyllä.
Ja on hyvä, että Suomen laki kieltää varastamisen ja muun vastaavan.

Raamattu, josta tällä foorumilla erityisesti keskustelemme,
puhuu myöskin varastamisesta.

:bible:
Mooses (Ex 20:15-17) kirjoitti:Älä varasta.
Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
Älä himoitse lähimmäisesi huonetta.
Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa
äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa
äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.


Tuossa on mielenkiintoinen ilmaisu - himoitseminen.
Suomen laki ei kai tuomitse toisen omaisuuden himoitsemisesta.
Eikä laki voisikaan estää himoitsemasta.

Himoitseminen on asia, joka kahlitsee ihmistä.
Ihminen, joka himoitsee, ei ole onnellinen.

Jos ymmärsit, mitä tarkoitin, niin kysyisin,
mitä nimitystä Sinä käyttäisit tällaisesta ihmisparasta,
jota himoitseminen kahlitsee, vaikka se ei johtaisikaan esimerkiksi varkauteen?
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 28.01.2018 21:15
Joskus ihminen haluaa asioita joita ei voi saavuttaa...ihminen alkaa tavoitella jotain asiaa, eikä kykene tyytymään vallitseviin olosuhteisiinsa....tällöin ihminen voi pyrkiä saavuttamaan asioita keinoin joita pidetään moraalisesti kulttuurissamme yleisesti epäsuotavina moraalisesti...kaikkeen on vaikuttanut ihmisen kehitys ja kulttuuri, joka on muokannut arvomaailmaa, myös Mooseksen kirja voidaan nähdä kulttuurisena teoksena lakiensa osalta heijastaen aikakauttaan lakiensa osalta.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 29.01.2018 12:39
Vapaavaan, et tainnut ymmärtää,
mitä yritin edellisessä viestissäni Sinulle vastata.

Himoitseminen on asia, joka kahlitsee ihmistä.
Ihminen, joka himoitsee, ei ole onnellinen.
Hän on orja. Hän ei ole ollenkaan vapaa.

:bible:
Johannes (8:36) kirjoitti:Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi,
niin te tulette todellisesti vapaiksi.


Meillä on siis Raamatussa Jumalan Sanan lupaus.
Me voimme todellakin olla jotain sellaista,
mihin Sinunkin nimimerkkisi viittaa - Vapaavaan.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 29.01.2018 17:37
En usko syntiin. Uskovaisuus voi kahlita ihmistä ja tehdä myös luonnollisista ihmisessä olevista asioista syntikäsitteitä. Himo sanana viittaa seksuaalisuuteen ja sinällään varsin luonnollinen ja ihmiselämää ylläpitävä asiakin, jos ajatellaan asiaa ihmislajin säilymisen kannalta. vinoutumat sillä alueella eivät johdu itsessään himosta, mutta samalla tavoin ihmisen käytöksessä voi olla piirteitä joiden vuoksi ihminen kärsii tai läheiset kärsivät, tämä voi ilmetä millä osa-alueella tahansa, ei vain käsiteltäessä seksuaalisuudessa olevaan himo käsitettä.

Ihmisen tasapainoa voisi kutsua vaikkapa psyykeen tasapaino termiä käyttäen. Psyykkisesti tasapainossa oleva ei koe tarvetta tuhota käytöksensä kautta itseään tai välillisesti muita.

Uskovaisuudessa himo käsitteen alle niputetaan usein myös erilaiset riippuvuudet, joihin ihminen tarvitsisi toisenlaista lähestymistapa kuin uskonnot tarjoavat. Uskonnot ovat usein sijaistoiminto, jonka kautta ihminen voi jättää käsittelemättä todellisia ongelmiaan.
Esimerkiksi itselläni uskonto oli jotain johon turvauduin vaikealta tuntuvissa tilanteissa, selviytymisessä oli kuin turvallisempaa kohdata ulkonaisiksi koettuja uhkia.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 30.01.2018 12:14
Puolustaja (siis Pyhä Henki) paljastaa maailmalle, että se on väärässä. Hän paljastaa, mitä on synti, mitä vanhurskaus ja mitä tuomio.

Synti on siinä, että ihmiset eivät usko minuun (Jeesus Kristus), vanhurskaus tulee julki siinä, että minä (Jeesus Kristus) menen Isän luo ettekä te enää näe minua, ja tuomio on siinä, että tämän maailman ruhtinas ( saatana - Antikristus) on tuomittu.


Omatunto toimii Jumalan muistuttajana synnistä, mutta omatuntokin voi paatua. Pyhä Henki ei ole omatunto. Pyhä Henki kykenee Sanasta (Jumalan laki) näyttämään jokaiselle synnin ja tuomion, vaikka omatuntomme olisikin paatunut. Jos Jumala paaduttaa, niin sitten on pelottava tila. (Faarao esimerkkinä).

Normaalisti uskomaton (uudestisyntymätön) ihminen luonnollisessa tilassaan ei välttämättä ymmärrä mitä synti on ja edes koe tekevänsä mitään syntiä. Kaikki synti erottaa ihmisen Jumalasta (Hänessä ei ole mitään syntiä, eikä kolmannessa taivaassa ole syntiä! Jos sinne pääsisi synti, niin se ei olisi enää taivas!).

Ihminen on erossa Luojastaan, juuri synnin tähden ja siksi tuntuu, että Luoja ei vastaa, tai ilmoita itseään. Jos me nöyrrymme ja ymmärrämme syntisyytemme (etsikkoaika) ja tunnustamme ja hylkäämme synnin, niin sitten Jumala tulee ja ilmoittaa itsensä katuvalle syntisella, jonka Hän voi täydellisesti armahtaa ja pelastaa elävään uskoon.

:bible:
Paavali (Room 1:20) kirjoitti: Sillä hänen näkymätön olemuksensa,
hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat,
kun niitä hänen teoissansa tarkataan,
maailman luomisesta [asti] nähtävinä,
niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa
."


:bible:
Paavali (Room 2:14-15) kirjoitti:Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii,
niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat,
että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä
,
kun heidän omatuntonsa myötätodistaa ja heidän ajatuksensa
keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä.


Mutta se osoittaa myös rangaistuksen sanomalla:

:bible:
Paavali (Room 2:12-16) kirjoitti: Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat,
ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan...
sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta,
minun evankeliumini mukaan.
LainaaIlmoita tämä viesti
Seuraava

Paluu Synti ja Sovitus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa