Raamattu todellakin puhuu temppelistä
myöskin tarkoittaen ihmistä,
jossa asuu Jumalan Henki.
Paavali kirjoittaa
Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle,
Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille:
Paavali (1 Kor 3:16-17) kirjoitti:Ettekö tiedä,
että te olette Jumalan temppeli
ja että Jumalan Henki asuu teissä?
Jos joku turmelee Jumalan temppelin,
on Jumala turmeleva hänet;
sillä Jumalan temppeli on pyhä,
ja sellaisia te olette.
Paavali (1 Kor 6:19) kirjoitti:Vai ettekö tiedä,
että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli,
joka Henki teissä on
ja jonka te olette saaneet Jumalalta
Seuraavassa katkelmassa
Paavali ei kuitenkaan tarkoita
Jumalan temppelillä ihmisruumista
vaan Jumalan pyhäkköä.
Paavali (2 Tess 2:4) kirjoitti:tuo vastustaja,
joka korottaa itsensä yli kaiken,
mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan,
niin että hän asettuu
Jumalan temppeliin
ja julistaa olevansa Jumala.
Paavali puhuu samasta asiasta
kuin Jeesus,
joka viittasi Danielin kirjaan.
Matteus (24:15) kirjoitti:Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen,
josta on puhuttu profeetta Danielin kautta,
seisovan pyhässä paikassa ...
Hävityksen kauhistus tulee ensimmäisen kerran esille
Danielin kirjan luvussa 8. Tosin mutkan kautta.
Eli tarkkaan ottaen tuo sanonta
"hävityksen kauhistus"
löytyy 1 Makkabilaiskirjan kohdasta,
jossa kerrotaan sen tapahtuman toteutumisesta,
joka oli Danielin kirjan luvussa 8 ennustettu.
Ja siinä yhteydessä Makkabilaiskirje käyttää ilmaisua
'hävityksen kauhistus':
(1 Makk 1:54) kirjoitti:he pystyttivät 'hävityksen kauhistuksen' alttarille
Danielin kirjan luvussa kahdeksan Daniel näkee
kuinka kaksisarvinen oinas riehuu
kunnes uhkeasarvinen kauris tallaa sen maahan.
Kauris kasvaa suureksi,
mutta sitten sen uhkea sarvi katkeaa
ja tilalle kasvaa neljä uutta,
joista yksi poikii alussa vähäpätöisen sarven,
joka kuitenkin lopulta kasvaa
ja ulottuu ihanaan maahan asti
lakkauttaen siellä olevan pyhäkön jokapäiväisen uhrin;
tuo kauhistava rikos kestää
2300 iltaa ja aamua,
sitten pyhäkkö asetetaan jälleen oikeuteensa.
Gabriel selittää näyn Danielille vaihe vaiheelta:
Kaksisarvinen oinas, jonka sinä näit,
on Meedian ja Persian kuninkaat.
Ja kauris on Jaavanin kuningas ...
Mutta sinä lukitse näky,
sillä se tarkoittaa kaukaista aikaa.
Ja nyt tarvitaan enää vain pieni vilkaisu historiaan,
ja voimme nähdä,
että kauan Danielin päivien jälkeen
näky toteutui pilkun tarkasti
alkaen Meedian valtaannoususta
ja päätyen siihen,
kun neljännestä sarvesta puhjennut sarvi
lopulta häpäisee Jerusalemin temppelin vihkimällä sen
Zeuksen palvontapaikaksi irstaine uhrimenoineen.
Hävityksen kauhistus on siis mainittu
ensimmäisen kerran asiayhteydessä,
jossa Jumalan temppelistä on tehty
epäjumalan palvontapaikka irstaine uhrimenoineen.
Raamatun viimeisessä kirjassa tuo
'kauhistus' liitetäänkin juuri porttoon:
Ja nainen oli puettu
purppuraan ja helakanpunaan
ja koristettu kullalla ja jalokivillä ja helmillä
ja piti kädessään kultaista maljaa,
joka oli täynnä KAUHISTUKSIA
ja hänen haureutensa riettauksia.
Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus:
'Suuri Babylon, maan porttojen ja KAUHISTUKSIEN äiti'?.
Jeesus puhui hävityksen kauhistuksesta (Matt 24:15).
Se ei tietenkään tarkoita
Makkabilaiskirjaan tallennettua tapahtumaa,
koska sehän oli jo toteutunut.
Kun Matteus kirjoittaa tuon kohdan
Jeesuksen puheesta evankeliumiinsa,
hän pyytää lukijoitaan huomioimaan sen.
Ei Matteus missään muussa kohdassa niin tee.
Hän siis selvästi ymmärsi
tapahtuman olevan lähellä, oven edessä.
Myös Paavali antoi jopa avio-ohjeita
lähestyvää ahdinkoa silmällä pitäen.
Apostolit olivat siis tietoisia siitä,
että hävitys on hyvin lähellä.
Ja sitten vuonna 70 temppeli häväistiin
viemällä sinne Roomalaisten voitomerkki.
Ja tuhoamalla temppeli.
Hävityksen kauhistus oli siis jo kerran tapahtunut,
ennen Jeesuksen puhetta.
Toiseksi se oli kohta toteutuva.
Mutta Jeesuksen puhe tuossa kohden on hyvin hienosyinen.
Tuo puhe hävityksen kauhistuksesta
lipuu viimeiseen hävityksen kauhistukseen asti.
Ja silloin itse antikristus astuu Jumalan temppeliin,
ja julistaa olevansa JUMALA.
Tämä tapahtuu Danielin kansalle säädetyn viimeisen
eli 70. vuosiviikon puolivälissä.
Tuon Jumalan temppelin
täytyy siis olla paikoillaan
jo ennen Jeesuksen paluuta.