Seurakunnan tempaus ja Jeesuksen toinen tulemus?

Aikakaudet ja määrähetket. Ylösnousemukset ja Tuomiot.
Avatar
Viestit: 70
Liittynyt: 06.06.2015 13:57
ViestiLähetetty: 14.06.2015 12:46
Olen tutkiskellut aihetta seurakunnan tempaus ja Jeesuksen toinen tuleminen. Aihe näkyy jakavan kristikuntaa. Toiset katsovat, että Jeesus tulee yhden kerran takaisin julkisesti ja näkyvästi, kun vaivan/ahdingon aika on mennyt, seurakunnan ollessa ahdingon aikana maan päällä Antikristuksen vainottavana ja moni kristitty saa surmansa.

Toiset ymmärtävät niin, että Jeesus tuleekin kaksi kertaa takaisin: ensimmäinen Jeesuksen tuleminen on näkymätön, salainen, ja Jeesus silloin tempaa seurakunnan ylös taivaisiin (Karitsan häihin?) ja vasta tämän seurakunnan ylösoton/tempaamisen jälkeen alkaa Antikristuksen valta ja se 3,5-7 vuoden pituinen viimeisten päivien ahdingon aika. Ja sen vaivan ajan päättyessä Jeesus tulee toisen kerran, tällä kertaa julkisesti ja koko maailmalle näkyvästi kukistaen Antikristuksen ja heittäen Antikristuksen ja väärän profeetan helvetin tulijärveen.

Miten te ymmärrätte/tulkitsette tämän aiheen?
LainaaIlmoita tämä viesti
Avatar
Viestit: 2740
Liittynyt: 27.08.2014 08:31
ViestiLähetetty: 14.06.2015 13:49
Vastaus kysymykseesi minun osaltani aukeaa kun luet kaksi aloitusta:
TEMPAUS
ja sitten
Ylösnousemusvuorot
Näistä tuo jälkimmäinen avaukseni alkaa näin:

Kuningasten Kuningas ja Herrain Herra palaa takaisin maan päälle.

Kuva
Jeesuksen sanat, jotka Matteus (24:30) kirjoitti:Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat;
ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.


Ennen tätä Jeesuksen Kuninkaallista paluuta tapahtuu kuitenkin
seurakunnan tempaus ja muitakin ylösnousemuksia.
LainaaIlmoita tämä viesti
Avatar
Viestit: 70
Liittynyt: 06.06.2015 13:57
ViestiLähetetty: 03.09.2015 13:45
Kun Jeesus astui ylös taivaaseen, sanoivat enkelit opetuslapsille: "Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän" (Apt. 1:11). Jeesuksen taivaaseen astumista oli Öljymäellä todistamassa tuolloin ainoastaan tietty valittujen joukko, Jeesuksen opetuslapset. Jeesuksen ylösottoa ei siis nähnyt koko Jerusalem eikä varsinkaan koko maailma.

Samalla tavalla, kun Jeesus tulee pilvissä noutamaan omiaan, näkee Hänet vain valvova seurakunta, tuossa vaiheessa ei siis vielä koko maailma. Tätä lukemaani selitystä Apt.1:11 Jeesuksen taivaaseen nousemisesta ja sen nousemistavan toistumisesta ajan lopussa Hänen takaisin tulemisessaan voidaan pitää hyvänä argumenttina sen puolesta, että ensin Jeesus ilmestyy vain uskovalle seurakunnalleen, jonka Hän ottaa ylös.

Lisäksi olen lukenut väitettävän, että koko tämä kaksivaiheisen Jeesuksen tulemisen ja salaisen tempauksen oppi olisi peräisin vasta 1800-luvulta. Tutkimukseni mukaan niin ei olekaan, vaan tätä tempausoppia ovat uskoneet ja siitä kirjoittaneet osa kristityistä jo aiemmin. Vanhimpiin tällaisen tempaususkon edustajiin voi tutustua jo 380-luvulta jKr.
LainaaIlmoita tämä viesti
Avatar
Viestit: 70
Liittynyt: 06.06.2015 13:57
ViestiLähetetty: 03.09.2015 14:16
Sitten kritiikkiä salainen tulemus ja tempaus ennen viimeistä ahdingon aikaa-oppia kohtaan:

Ilm 3:10 "Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin, niin minä myös otan sinusta vaarin ja pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat.

Tätä jaetta pidetään salaiseen tempaukseen uskovien keskuudessa todisteena siitä, että uskovaiset temmataan ylös ennen suuren ahdingon aikaa. Alkutekstin mukaan pelastaa-sana tulee sanasta tereo, joka tarkoittaa seurata, noudattaa, säilyttää, varjella, säästää ja vartioida. Kuvainnollisesti se on jonkun asian pitämistä siinä tilassa missä se on. Jeesus ei tämän perusteella lupaa temmata seurakuntaa ylös ja pois siitä suuren ahdingon ajasta, vaan säilyttää, varjella, säästää ja vartioida meitä ahdingon aikana.



tereo tay-reh'-o

1) to attend to carefully, take care of

1a) to guard

1b) metaph. to keep, one in the state in which he is

1c) to observe

1d) to reserve: to undergo something
LainaaIlmoita tämä viesti
Avatar
Viestit: 2740
Liittynyt: 27.08.2014 08:31
ViestiLähetetty: 03.09.2015 16:41
Eli, kun kuningasten Kuningas ja herrain Herra palaa takaisin maan päälle,
sen näkevät kaikki:

Kuva
Jeesuksen sanat, jotka Matteus (24:30) kirjoitti:Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat;
ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.



Tällöin Hän tulee maan päälle ja perustaa Israelille Valtakunnan.
Näin ei tietenkään tapahdu silloin,
kun Jeesus tulee ja noutaa Morsiamensa Isänsä Kotiin,
jossa Hän nyt on valmistamassa sille asuinsijaa.

Kuva
(Joh 14:3) Jeesuksen sanat, jotka Johannes kirjoitti:Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa,
tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni,
että tekin olisitte siellä, missä minä olen.


    PS

    Tuossa lainaamassasi Ilmestyskirjan kohdassa
    käytetään prepositiosta

      ek = ulos/pois


    eikä siis prepositiota

      dia = läpi/kautta



    PPS

    Viittasit maininnallasi 1800-luvusta
    ehkä Margaret Macdonaldin näkyyn.

    Ja tämä onkin suorastaan surkuhupaisa juttu.
    Nimittäin juuri ne kristityt,
    jotka eivät halua uskoa tempaukseen,
    jossa Jeesus vie omansa Isän Kotiin
    pelastaen Morsiamensa ulos/pois
    koetuksen hetkestä, joka kohtaa koko maanpiiriä,
    käyttävät tuota näkyä argumenttina
    väittäen tuon näyn olevan
    ennen ahdistuksen aikaa tapahtuvan tempausopin kulmakivi.

    Tuo näky kuitenkin esimerkiksi antaa ymmärtää juuri niinpäin,
    että uskovat joutuisivatkin olemaan maan päällä
    Antikristuksen hallintakauden aikana.
    Edelleen tuossa näyssä yhdistetään
    merkki Ihmisen Pojasta tempaamiseen.
    Siis itse asiassa tuo näky on posttribulationistinen.

    No me emme tällä foorumilla tietenkään
    etsi ollenkaan vastauksia tuollaisista näyistä,
    vaan ainoastaan Jumalan Sanasta eli Raamatusta.
LainaaIlmoita tämä viesti
Avatar
Viestit: 276
Liittynyt: 17.09.2014 22:50
ViestiLähetetty: 03.09.2015 16:51
Mitä Jeesuksen tulemukseen ja seurakunnan tempaukseen tulee niin Kirjoitusten tulkinta jakautuu kahteen toisistaan täysin erilaiseen näkemykseen.

Ensimmäinen tulkinta on, että Jeesus tulee vain kerran maailmanaikojen lopulla. Toinen taas, että Jeesus tulee kahdesti; ensin hakemaan omansa ja sitten toisen kerran tuomitsemaan ja hallitsemaan maata. Kummallekin näkemykselle löytyy puolustajia Raamatun sanasta.

Itse olen ajatellut, että tulipa Jeesus koska tahansa (Hän varmasti tulee), niin tärkeintä ja ratkaisevaa on oma suhteeni Häneen. Tunnustaako Hän minut? Tapahtukoon Hänen tulemuksensa milloin tahansa, niin Jeesus sanoi

Matteus(10:32) kirjoitti:Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa
LainaaIlmoita tämä viesti
Avatar
Viestit: 2740
Liittynyt: 27.08.2014 08:31
ViestiLähetetty: 03.09.2015 18:52
Kuva
(Joh 14:3) Jeesuksen sanat, jotka Johannes kirjoitti:Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa,
tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni,
että tekin olisitte siellä, missä minä olen.


Kun tämä on tapahtunut, me olemme Jeesuksen kanssa Isän kodissa,
jossa Hän nyt on valmistamassa meille asuinsijaa.
Tämä tapahtuma on siis aivan päinvastainen kuin se,
jossa Jeesus tulee pyhiensä kanssa taivaasta maan päälle
ja perustaa Israelille Valtakunnan.
LainaaIlmoita tämä viesti
Avatar
Viestit: 276
Liittynyt: 17.09.2014 22:50
ViestiLähetetty: 04.09.2015 03:41
Sanon tähän vielä selkeästi oman näkemykseni Jeesuksen toisesta tulemuksesta, joka on syntynyt Raamattua tutkiessani, ei asiaa käsitteleviä kirjoja lukemalla.

Kuva
Tessalonikan seurakunnalle (1.Tess. 4:17) Paavali kirjoitti:sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.


Temmata, alkukielessä harpadzoo, merkitsee sieppaamista, mukaansa ottamista, pois viemistä. Se tapahtuu yllättäen kuten varkaan tuleminen yöllä, sillä erolla, että Jeesus ei varasta mitään vaan vie mukanaan sen, minkä omistaa. Tämän jälkeen maailmaa kohtaa Jumalan tuomiot ja vähän jää ihmisiä jäljelle (Jes. 24:6). Me odotamme taivaasta Herraa, joka pelastaa meidät tuosta tulevasta vihan ajasta (1.Tess. 1:10). Jeesus ei siis tule omilleen posttribulationistisesti (termi tarkoitaa "vasta vaivanajan jälkeen").

Jesajan kirjassa on mielestäni näihin asioihin viittaava ennustus
Kuva
57:1 Jesaja kirjoitti: Vanhurskas hukkuu, eikä kukaan pane sitä sydämelleen, hurskaat miehet otetaan pois kenenkään siitä välittämättä, sillä vanhurskas otetaan pois pahuutta näkemästä.

Jossain käännöksissä sana 'hukkuu' on käännetty sanalla 'katoaa'.

Jeesus tulee vain kerran takaisin maan päälle pyhiensä kanssa, mutta sitä ennen kerran yläilmoihin hakemaan pyhänsä pois maan päältä. Näin olen Raamatusta ymmärtänyt. Henkilökohtaisen autuutemme kannalta on tärkeintä, että olemme valmiit, kun Hän tulee. Alkuseurakunta eli jokapäiväisessä Herran paluun odotuksessa ja samaa mielenlaatua toivon meille kaikille.
LainaaIlmoita tämä viesti
Avatar
Viestit: 2740
Liittynyt: 27.08.2014 08:31
ViestiLähetetty: 04.09.2015 09:01
Lupauksesi mukaan kirjoitit todella selkeästi.
Jos asian haluaa ymmärtää toisin,
niin Jumalan Sanaa täytyy aika lailla sotkea ja selittää.
Yhden pienen huomion kuitenkin nyt haluan tehdä.

jukka1954 kirjoitti:Se tapahtuu yllättäen kuten varkaan tuleminen yöllä


Tarkkaan ottaen Jeesus sanoi varkaana tulemisesta seurakunnalleen näin:

Kuva
Johannes (Ilm 3:1-3) kirjoitti:
Minä tiedän sinun tekosi:
sinulla on se nimi, että elät, mutta sinä olet kuollut.

Heräjä valvomaan ja vahvista jäljellejääneitä, niitä,
jotka ovat olleet kuolemaisillaan;
sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi Jumalani edessä.
Muista siis, mitä olet saanut ja kuullut, ja ota siitä vaari ja tee parannus.

Jos et valvo, niin minä tulen kuin varas,
etkä sinä tiedä,
millä hetkellä minä sinun päällesi tulen.


Mutta kun puhutaan Jeesuksen paluusta takaisin maan päälle,
niin silloin ei puhuta seurakunnalle eli Kristuksen ruumiille, vaan Israelille,
ja silloin Jeesus sanoo:

Kuva
Matteus (24:24) kirjoitti:sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee


Mutta seurakunnan tempauksesta meillä on erittäin tarkkaa tietoa Raamatussa.
Esimerkiksi Paavali paljasti tempauksen tapahtuvan viimeisen pasuunan soidessa.
Ns. viimeisen pasuunan ääni kuullaan esimerkiksi reilun viikon kuluttua,
kun on pasuunansoiton juhla, jossa sadas puhallus tunnetaan tuolla nimellä.
LainaaIlmoita tämä viesti
Avatar
Viestit: 276
Liittynyt: 17.09.2014 22:50
ViestiLähetetty: 04.09.2015 10:25
Niinhän tuo todella on. Kun Hän tulee kerran takaisin maan päälle, se tapahtuu "kuin varkaan tulo yöllä", mutta silloinhan ylöstemmatut pyhät saapuvat Hänen kanssaan. Lainaamasi Ilmestyskirjan kohta on vakavasti puhutteleva, koska valvomattomille uskovaisille Hän tulee myös yllättäen. Tietenkin valvovillekin ja Herraansa odottaville Jeesus tulee siinä mielessä yllättäen (äkillisesti) ettemme voi sanoa etukäteen: "Huomenna Hän saapuu noutamaan morsiusseurakuntansa pilviin." Ajan merkit ovat kuitenkin selvät ja Israelin "pysähtynyt kello" lähtee pian käyntiin. Jumala hallitsee suvereenisti historiaa, tätä aikaa ja tulevaa aikaa ja toteuttaa Sanansa.

Roomalaiskirjeessä (9:28) Paavali kirjoitti:"Sillä sanansa on Herra toteuttava maan päällä lopullisesti ja rutosti."
LainaaIlmoita tämä viesti
Seuraava

Paluu Lopun tapahtumat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa