Jumalattomien lopullinen kohtalo

Aikakaudet ja määrähetket. Ylösnousemukset ja Tuomiot.

Jumalattomien lopullinen kohtalo

ViestiKirjoittaja totuusfriikki7678 » 31.05.2015 15:11

Viime aikoina olen pohtinut sitä, että onko jumalattomien lopullinen kohtalo ikuinen vaivattuna oleminen tietoisessa olotilassa (helvetissä), vai ns. annihilaatio: lyhyen tai pitemmän vaivattuna olemisen jälkeen tuleva täydellinen tuhoutuminen, tuhkaksi palaminen, olemassaolon loppuminen iankaikkisesti lopullisena erona Jumalasta.
totuusfriikki7678
 

Re: Kiitos tästä mahdollisuudesta

ViestiKirjoittaja kalamos » 31.05.2015 16:52

totuusfriikki7678 kirjoitti:Viime aikoina olen pohtinut sitä, että onko jumalattomien lopullinen kohtalo ikuinen vaivattuna oleminen tietoisessa olotilassa (helvetissä), vai ns. annihilaatio: lyhyen tai pitemmän vaivattuna olemisen jälkeen tuleva täydellinen tuhoutuminen, tuhkaksi palaminen, olemassaolon loppuminen iankaikkisesti lopullisena erona Jumalasta.


Raamattu puhuu ikuisesta kauhistuksesta.
Kuva
(Dan 12:2) Daniel kirjoitti:Ja monet maan tomussa makaavista heräävät,
toiset iankaikkiseen elämään,
toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.


Eli vastaukseni on esittämistäsi vaihtoehdoista
ikuinen vaivattuna oleminen tietoisessa olotilassa (helvetissä)


Käsittelen asiaa tällä foorumilla aloituksessa Ylösnousemus
Sivuan asiaa myös otsikolla synti avatun ketjun
yhdessä viestissä.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6551
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Re: Kiitos tästä mahdollisuudesta

ViestiKirjoittaja totuusfriikki7678 » 01.06.2015 15:29

Minä olin jonkin aikaa siinä uskossa, että apostolisissa kirjeissä ei esiinny oppia ikuisesti kestävästä tietoisesta olotilasta helvetin vaivassa, mutta tutkittuani erinäisiä tekstejä alkukielellä raamattu.uskonkirjat.net -sivuston avulla tulin huomaamaan, että kyllä siellä sellainen monessa kohtaa kuitenkin on.
totuusfriikki7678
 

Re: Kiitos tästä mahdollisuudesta

ViestiKirjoittaja Jukka » 01.06.2015 16:22

Raamatussa Jeesus puhuu noin 7 kertaa useammin tuomioista ja kadotuksesta kuin taivaasta. En tiedä miksi näin, mutta arvelen, että ehkä varoittaakseen ihmisiä painokkaasti tulevan tuomion todellisuudesta, jos he hylkäävät Hänet. Meidän tulisi tehdä tästä oikeat johtopäätökset.

Kerroit tutkineesi Raamatun tekstejä sivustolta raamattu.uskonkirjat.net. Se on mielestäni erittäin hyvä sivusto tutkia Jumalan Sanaa. Se antaa mahdollisuuden lukea sekä hebrealaisia että kreikkalaisia Raamatun alkutekstejä ja verrata niitä mm. englantilaisiin, ruotsalaisiin ja suomalaisiin käännöksiin.

Mitä tulee Raamatun alkuteksteihin, niin hyvä niitä on varmaan tutkia, mutta muistaa samalla, että niiden ymmärtäminen vaatii paljon enemmän kuin sanojen sanakirjasta osaamista... No vaikka näin sanon niin rohkaisen jatkamaan koine-kreikan tutkimista ja juutalaisten kulttuuriin tutustumista.

Olenko tunkeileva, kun kysyn, rakastatko juutalaisia ja Israelia?
Jukka
 

Re: Kiitos tästä mahdollisuudesta

ViestiKirjoittaja kalamos » 01.06.2015 16:32

totuusfriikki7678 kirjoitti:Minä olin jonkin aikaa siinä uskossa, että apostolisissa kirjeissä ei esiinny oppia ikuisesti kestävästä tietoisesta olotilasta helvetin vaivassa, mutta tutkittuani erinäisiä tekstejä alkukielellä raamattu.uskonkirjat.net -sivuston avulla tulin huomaamaan, että kyllä siellä sellainen monessa kohtaa kuitenkin on.


Mielenkiintoista.
Antaisitko joitakin noista löytämistäsi kohdista.

Verkosta löytyy todellakin hyviä nettiraamattuja
niin lukemista, kuuntelemista kuin tutkimistakin varten.
Lisäksi tarjolla on ladattavia raamattuohjelmia.
Erittäin hyvä ja joiltain osin ainutlaatuinen sivusto on biblehub.com
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6551
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Re: Kiitos tästä mahdollisuudesta

ViestiKirjoittaja Jukka » 02.06.2015 05:32

Kas vaan, tuo esille tuomasi linkki (biblehub.com) oli minulle aivan uusi. Vilkaisin ja ihastuin. Itse jatkan koine-kreikan opintoja toisella suunnalla, mutta suosittelen kyllä paneutumaan mainittuun linkkiin, jos vanhan kreikan opinnot ovat alkumetreillä (ja vaikka sen jälkeenkin). Suosittelen myös tutkimaan Uuden Testamentin kreikan kielioppia, josta minulla on painos vuodelta 2003 (Kirjapaja/Lars J.T. Aejmelaeus). Lisäksi on saatavilla kreikka-suomi sanakirjoja, joihon on koottu kaikki UT:ssa esiintyvät sanat ja viittauksia teksteihin, joissa sanat esiintyvät.

Onnea opintoihin ja minäkin odotan 'totuusfriikiltä' hänen mainitsemiaan kohtia UT:sta. Niitä voidaan käydä läpi toverillisessa hengessä ilman riitaa. Tosin minä olen vain oppipoika näissä syvemmissä teologisissa kysymyksissä, mutta tunnenhan minä kuitenkin Jeesuksen ja mikä enemmän, Hän tuntee minut.
Jukka
 

Re: Kiitos tästä mahdollisuudesta

ViestiKirjoittaja totuusfriikki7678 » 02.06.2015 15:25

Tässäpä jotain tutkiskelujeni tuloksia kadotus-teksteistä UT:ssa.

2 Piet.3:7, jossa on King Jamesin käännöksessä sana perdition ja KR92 kääntää jumalattomat tuhotaan.

Todellakin Thayer's Greek Lexiconin mukaan kreikan apoleia merkitsee tätä:

Merkitys

1) destroying, utter destruction

1a) of vessels

2) a perishing, ruin, destruction

2a) of money

2b) the destruction which consists of eternal misery in hell

Eli kohdan 2b mukaan tuho pitää sisällään ikuisen vaivan helvetissä. Ei niin sanottua annihilaatiota, tyhjiin raukeamista.




http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet ... 2991552969

Tuosta pääsee katsomaan itsekin.

Vrt. http://biblehub.com/greek/684.htm

apóleia: destruction, loss

Short Definition: destruction, ruin, loss

Definition: destruction, ruin, loss, perishing; eternal ruin.

apṓleia ("perdition") does not imply "annihilation".


Matteuksen evankeliumin 25. lukuun viimeisestä tuomiosta niin siinä käytetyn kreikankielen sanat ovat Thayer's Greek Lexicon - sanakirjan mukaan merkitykseltään ikuinen rangaistus, jolla ei ole loppua. Aivan kuten ikuinen elämä samassa luvussa on elämä, joka ei lopu.
totuusfriikki7678
 

Re: Kiitos tästä mahdollisuudesta

ViestiKirjoittaja totuusfriikki7678 » 02.06.2015 15:29

jukka1954 kirjoitti:Olenko tunkeileva, kun kysyn, rakastatko juutalaisia ja Israelia?


Ei ole tunkeileva kysymys. Olen käynyt muutamia kertoja Israelin Ystävien tilaisuuksissa ja joka ilta rukouksessani siunaan Israelia ja toivotan rauhaa Jerusalemille. Pidän Israelin kansaa Jumalan rakkaana omaisuuskansana ja Israelia ajan kellona eskatologissa tapahtumissa.
totuusfriikki7678
 

Re: Kiitos tästä mahdollisuudesta

ViestiKirjoittaja Jukka » 02.06.2015 19:41

totuusfriikki7678 vastaukseksi jukka1954:lle kirjoitti:Olen käynyt muutamia kertoja Israelin Ystävien tilaisuuksissa ja joka ilta rukouksessani siunaan Israelia ja toivotan rauhaa Jerusalemille. Pidän Israelin kansaa Jumalan rakkaana omaisuuskansana ja Israelia ajan kellona eskatologissa tapahtumissa.


Tuo kirjoituksesi siunasi sydäntäni. Jumala on siunaava horjumattomien lupaustensa mukaan niitä, jotka rukoilevat rauhaa Jerusalemille. Ja sehän on kerran oleva "suuren Kuninkaan kaupunki" (Mt.5:35).

Mitä tulee raamatunkohtiin, joita esitit ylempänä, niin tahdon yritää vastata niihin myöhemmin, jos osaan. Paremmin teologisiin kysymyksiin osaa minua paremmin varmasti vastata Kalamos.

Mutta mitä Sinuun tulee totuusfriikki7678, niin haluaisin läimäyttää Sinua veljellisesti olalle ja toivotan Jumalan rauhaa.
Jukka
 

Re: Kiitos tästä mahdollisuudesta

ViestiKirjoittaja kalamos » 03.06.2015 10:19

Tämä ketju on nyt luovinut luvun 2 Piet 3 kohtaan,
jossa sanotaan:

Kuva
(5-7) Pietari kirjoitti:Sillä on salassa, heidän sitä tahtoessa,
että taivaat olivat vanhastaan
ja maa vedestä ja veden kautta rakentuen Jumalan Sanalla,
joiden kautta silloinen maailma vettä tulvien tuhoutui.
Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat
Hänen Sanallaan talletetut tulelle, säilytettäviksi
jumalattomien ihmisten tuomion ja tuhon päivään.


Jotta ymmärtäisimme,
mistä tuomiosta ja mistä tuhosta tarkkaan ottaen on kysymys,
on tarpeellista ensin lukea konteksti, johon tuo jae kuuluu.

Sillä itse asiassa jae 2 Piet 3:7 johtaa meidät suoraan
aivan ihmeelliseen "päivä päivältä" etenevään kerrontaan lopun tapahtumista.
Yksi Pietarin luettelemista päivistä on tuo tuomion ja tuhon päivä.
Pyytäisin jatkokeskustelua varten lukemaan viestini VIIMEISET PÄIVÄT (2 Piet 3)
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6551
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Seuraava

Paluu Lopun tapahtumat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron