Niin Emil.
Olen jo aiemmin jossain todennut,
että on paljon - harvinaisen pajon - asioita,
jotka me ymmärrämme Jumalan Sanasta samalla tavalla.
Ja joita kristikunnassa ei yleensä tahdota ymmärtää.
Yksi tällainen asia on tuo kun sanotaan:
toinen otetaan, toinen jätetään niin tuo todellakin tarkoittaa tilannetta,
jossa Jeesus tulee taivaasta takaisin maan päälle
ja perustaa Valtakuntansa.
Siitä toiset otetaan pois, toiset jätetään siihen.
Uskomattoman moni uskova luulee tuossa puhuttavan
seurakunnan tempauksesta.
Siitä ei ollenkaan ole kysymys.
Kysymys on maan päällä liharuumiissa elävistä ihmisistä,
silloin kun Jeesus tulee taivaasta takaisin vihityn Vaimonsa kanssa.
______
Mutta nyt olet herättänyt keskustelua raadosta.
Siis tarkkaan ottaen ruumiista.
Matteuksen kohdassa puhutaan kuolleesta ruumiista.
Luukkaan kohdalla (elävästä) ruumiista.
Eli suomennoksissa on tässä kohden epätarkkuutta.
Mikä on ruumis.
Ensinnäkin
seurakunta eli Kristuksen Morsian on ruumis.
Paavali (Ef 5:28-30) kirjoitti:Samalla tavoin tulee myös miesten
rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan;
joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä.
Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa,
vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.
Seurakunta on siis Kristuksen ruumis,
ja seurakunta on siis Kristuksen Morsian ja siitä tulee Kristuksen Vaimo.
Kun tämän ruumiin viimeinenkin jäsen on liitetty
Kristuksen ruumiiseen tapahtuu seurakunnan eli Kristuksen Morsiamen tempaus.
Toiseksi
Israel on myös ruumis. Nyt se on kuollut.
Mutta siitä tulee elävä, kun se tämän meneillään olevan
armotalouskauden jälkeen kun seurakuntamorsian ei täällä enää ole,
tulee kokemaan kansana uudestisyntymisen ihmeen.
Silloin tuosta kuolleesta ruumiista on tullut elävä,
ja siitä on tullut - ei Kristuksen - vaan Jumalan Vaimo.
Ja nyt tästä Israel-ruumiista Jeesus puhuu,
kun Hän selittää opetuslapsilleen tulemustaan
puhuen ensin kuolleesta ruumiista,
jonka päälle tuli Jeesuksen veri,
kun se vaati Messiaansa ristiinnaulitsemista.
Mutta tämä ruumis on syntyvä eläväksi ruumiiksi,
kun Messias tulee toisen kerran
ja perustaa Israelille Valtakunnan.