Nyt on tärkeää ymmärtää se,
että olemme heprealaisille
kirjoitetun kirjeen äärellä.
Tuo kirje sisältää sellaista sanomaa,
jonka sisäistäminen
tällaiselle tavalliselle pakanauskovalle
kuin minä,
on oikeastaan mahdotonta.
Se aukeaa täydessä mitassaan
vain juutalaiselle.
Sama koskee Matteuksen evankeliumia.
Kumpikin edellyttää
Heprealaisen Raamatun
eli Vanhan Testamentin syvällistä tuntemusta.
Kirjeessä on ilmaisu:
Ja tuo sana johtaa kyllä
juutalaisen mielen
sygagoogakokoontumiseen.
Jolloin tuo tarkoittaisi sitä,
että heprealaisille kirjoittava
heprealainen kirjoittaja
kehotti olemaan jättämättä
synagogakokoontumista.
Alkuseurakunta muodostui lähinnä juutalaisista,
joiden ei siis pitäisi jättää
perinteistä synagogakokoontumista,
vaikka Jeesukseen uskovat kokoontuivat
aina sen jälkeen keskinäiseen yhteyteen.
Kun otamme huomioon sen jännitteen,
mikä tuossa heprealaiskirjeessä on
koskien juutalaisia kristittyjä,
niin pidän hyvin mahdollisena,
että siinä todellakin puhutaan
synagoogakokoontumisista.
Jos ei ollut vielä erotettu synagoogasta,
niin ei silloin pitänyt myöskään jättää sitä.
Mutta toisaalta synagoogasta
erottamistakaan ei pitänyt pelätä.
Ja siihen tekstin jatko tähtää.
Heprealainen (Hepr 10:25-26) kirjoitti:
älkäämme jättäkö
omaa seurakunnankokoustamme,
niinkuin muutamien on tapana,
vaan kehoittakaamme toisiamme,
sitä enemmän,
kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.
Sillä jos me tahallamme
teemme syntiä,
päästyämme totuuden tuntoon,
niin ei ole enää uhria
meidän syntiemme edestä
Jos jo edellinen jae veti kahtaalle,
mistä kokoontumisesta on kyse,
sillä sanaa seurakunta alkutekstissä ei mainittu,
niin nyt olemme vielä vaikeamman
asian äärellä.
Mistä tahallisesta synnistä puhutaan.
Tuo synti kirjataan kohta ulos näin:
Heprealainen (Hepr 10:29) kirjoitti:
tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan
Olemme edelleen samassa asiassa
kuin missä olimme jakeen 25 kohdalla.
Siis puhumme kokoontumisista.
Juutalaisen kristityn ei pitänyt jättää
synagoogakokoontumista,
mutta ei myöskään pelätä
synagoogasta erottamista.
Synagoogasta erottamisen uhan tähden,
moni ei uskaltanut julkisesti tunnustaa
uskoaan Jeesukseen.
Näin oli jo Jeesuksen päivinä.
Johannes (12:42) kirjoitti:
Kuitenkin useat hallitusmiehistäkin
uskoivat häneen,
mutta fariseusten tähden
he eivät sitä tunnustaneet,
etteivät joutuisi synagoogasta erotetuiksi.
Ja nyt joku heprealainen
kirjoittaa heprealaisille kristityille,
joista jotkut oli ehkä
jo erotettu synagoogasta.
Synagoogaan palaaminen edellytti seremoniaa,
jossa juutalaisen tuli kirota Jeesus
ja kuvaannollisesti tallata jaloillaan maata
ilmaisten inhonsa Jeesusta kohtaan.
Ja nyt jos tämän teki,
niin se merkitsi sitä,
että he olivat tallanneet maahan
myös sen veren,
jossa heidät on sovitettu.
He ovat siis pitäneet
epäpyhänä eli saastaisena
Jeesusta ja Hänen vertaan
tuossa seremoniassa.
He siis käyttäytyvät
kuin Jeesus ei olisi Messias,
eikä Jeesuksen veri
olisi kertakaikkinen sovitusveri,
vaikka tietävät asian näin olevan,
eli ovat valistetuiksi tulleet
ja päässeet Totuuden tuntoon.
Ja kun he ovat näin perinpohjin
julkisesti kieltäneet Messiaansa
päästäkseen takaisin synagoogaan,
niin he ovat kieltäneet
ainoan Messiaansa
ja ainoan Sovitusuhrin.
Heprealaiskirje kiinnittää katseemme
koko ajan Jeesukseen Kristukseen.
Lainaan nyt hiukan Paavalia,
joka ilmaisi
galatalaisiin kohdistuen
vastaavan huolen,
kuin mikä heprealaiskirjeessä tulee esiin.
Paavali (Gal 3:1) kirjoitti:
Kuka on lumonnut teidät,
joiden silmäin eteen
Jeesus Kristus oli kuvattu
ristiinnaulittuna?
Korinttolaisille Paavali kirjoitti,
että ei halunnut tuntea
mitään muuta
kuin Jeesuksen Kristuksen
ja Hänet ristiinnaulittuna.
Paavali (1 Kor 2:2) kirjoitti:
Sillä minä olin päättänyt
olla teidän tykönänne
tuntematta mitään muuta
paitsi Jeesuksen Kristuksen,
ja hänet ristiinnaulittuna.
Ja aivan samoin heprealaisille
kirjoittava heprealainen
asettaa tähtäyspisteeksi
verisen Jumalan Karitsan
Ristille naulittuna.
Vain tässä tähtäyspisteessä
katseemme kohtaa Pelastuksen.
Nyt kuitenkin jotkut heprealaiset
olivat aikeissa asettaa sivuun
tuon maalitaulun eli Jeesuksen ristin.
Itse asiassa he olivat aikeissa
heittää tuon Jumalan Rakkauden
eli Jumalan teurastetun Karitsan
maahan tallataksensa sen.
Tästä kerroin edellä.
Kun tuo katseemme eli uskomme
tähtäyspiste on heitetty maahan
ja tallattu tuossa seremoniassa,
niin ei ole enää mitään muuta uhria.
He ovat hyljänneet ainoan tarjolla olevan.
He siis tekevät tahallaan synnin
eli kirjaimellisesti kääntäen
ampuvat ohi maalin niin totaalisesti,
että heittävät maalitaulun pois maahan
ja tallaavat sen.
Ja tämän hirveän teon he tekevät
sen jälkeen,
kun ovat tulleet valistetuiksi.
Kirjaimellisesti kääntäen
tuo maalin ohi ampuminen
tai maalitaulun sivuun asettaminen
kokonaan pois näkökentästä
tapahtuu ...
kirj Heprealainen (Hepr 10:26) kirjoitti:
jälkeen saamisen
tietämyksen totuudesta
Siis he tietävät totuuden.
Jeesus Kristus on Jumalan Karitsa,
joka on vuodattanut Pyhän verensä
heidän edestään.
He ovat maistaneet tulevan maailman voimia.
Ja kuitenkin olivat aikeissa
luopua eli kirjaimellisesti kääntäen
asettaa sivuun tämä tarjolla ollut
usko Jeesukseen, joka pelastaa.
Heprealainen (Hepr 6:4-6) kirjoitti:
Sillä mahdotonta on niitä,
jotka kerran ovat valistetut
ja taivaallista lahjaa maistaneet
ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet
ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa
ja tulevan maailmanajan voimia,
ja sitten ovat luopuneet
- taas uudistaa parannukseen,
he kun jälleen
itsellensä ristiinnaulitsevat
Jumalan Pojan ja häntä julki häpäisevät.
Eli he jälleen ristiinnaulitsevat
Jumalan Pojan
ilmaisemalla tuon seremonian kautta,
että Jeesus ei ollut luvattu Messias,
vaan oikean Kristuksen
täytyy vielä tulla
ja kärsiä siten kuin
Vanhan Testamentin kirjoituksissa
on ennustettu.