Raamattu osoittaa monin tavoin, että ihminen ei voi pelastaa itseään, vaan ainoa pelastaja on Jeesus Kristus, jonka Pyhä Henki kirkastaa syntiselle kaikkien syntien sovittajaksi. Näin ollen voidaan sanoa, että pelastuminen ei ole ihmiselle vain vaikeaa, vaan myös mahdotonta – pelastus on aina Jumalan armosta antama lahja.
Matteus (19:24) kirjoitti:
"Ja vielä minä sanon teille:
helpompi on kamelin käydä
neulansilmän läpi
kuin rikkaan päästä
Jumalan valtakuntaan."
Kun opetuslapset sen kuulivat,
hämmästyivät he kovin
ja sanoivat:
"Kuka sitten voi pelastua?"
Niin Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille:
"Ihmisille se on mahdotonta,
mutta Jumalalle on kaikki mahdollista."
Vaikka Jeesus vaikuttaa Pyhällä Hengelle pelastumisen, niin ihmisen sisäisenä kokemuksena pelastuminen on vaikeaa. Jeesus tuo vuorisaarnassaan esille sen, että sekä uskoon tulemiseen (=ahdas portti), että uskossa vaeltamiseen (kaita, kapea tie) liittyy todella suuria vaikeuksia – jopa niin suuria, että vain harvat pelastuvat. Kadotukseen vievä tie ja sille johdattava portti ovat sen sijaan syntiselle ihmiselle luontaisia, helppoja kulkuväyliä. Annun mukana pelastumiseen liittyviä vaikeuksia on syytä siis pohtia.
Koska Annu viittasi avausviestissään uskoon tuloon:
Annu kirjoitti:
Olen aika usein miettinyt, miksi vain harvat ihmiset pelastuvat ja miksi jo aitoon uskoon tulo on vaikeaa
niin pohdin tässä vain uskoon tuloon liittyviä vaikeuksia. Uskossa elämiseenkin liittyy, kuten jo mainitsin, monenlaisia vaikeuksia, joihin Jeesus viittaa sanoillaan kaidasta = kapeasta tiestä.
Matteus (7:13-14) kirjoitti:
Menkää ahtaasta portista sisälle.
Sillä se portti on avara ja tie lavea,
joka vie kadotukseen,
ja monta on,
jotka siitä sisälle menevät;
mutta se portti on ahdas
ja tie kaita,
joka vie elämään,
ja harvat ovat ne,
jotka sen löytävät.
Mutta nyt sitten kysymykseen, miksi uskoontulo on vaikeaa.
Ensi alkuun huomautan, että maailma syyttää uskovia ahdasmielisiksi, suvaitsemattomiksi ja koviksi jo pelkästään sen tähden, että uskovat tahtovat ojentautua elämässään Jumalan Sanan mukaan. Valtaosa maailman ihmisistä pitää uskoontuloa vastenmielisenä, uskovien elämäntapaa tylsänä ja uskovia tiukkapipoisina. Tämä on yksi syy siihen, että portti on ahdas: ihminen riisutaan itseriittoisuudestaan, vääristä ennakkoluuloistaan ja itsekkäästä nautinnollisen elämän tavoittelusta tai toiveista. Kaiken tämän vuoksi uskova joutuu kokemaan oman erillisyytensä valtaenemmistöstä. Lähiomaiset saattavat pitää uskoon tullutta johonkin vinksahtaneena, vanhojen ystävien ja uskoon tulleen arvomaailmat joutuvat törmäyskurssille, On vaikea kokea, että vanha ystävä tuntuukin jotenkin vain vieraalta. Ahtaalla portilla mieli arvioi tilannetta kovilla kerroksilla
Luukas (14:28) kirjoitti:
Sillä jos joku teistä tahtoo rakentaa tornin,
eikö hän ensin istu laskemaan kustannuksia,
nähdäkseen,
onko hänellä varoja rakentaa se valmiiksi
Toiseksi portti ei ole mikään leveä (avara) vaan niin kapea, että siitä mahtuu sisälle vain yksi kerrallaan. Elämän tielle johtava portti on siis kuin pyöröovi, josta ei mennä sisällä suurella joukolla eikä ryminällä.
Uskoon tuleva kohtaa portilla Jeesuksen aina yksin - siinä ovat vain nämä kaksi, minä ja Jeesus. Kysymys ei elämän portilla ole mistään muusta kuin minun – juuri minun, ei muiden - iankaikkisesta osastani. “Maailmalliset kantamukset” eivät mahdu kapeasta portista sisälle, joten uskoon tuleva joutuu luopumaan paljosta maailmallisesta, joistakin vapaa-ajanviettotavoistaan ja kaveriporukoistaan sekä joskus kokemaan oman sukunsakin hylkäyksen. Eräs uskoon tullut joutui työttömäksi, koska ei voinut omantuntonsa tähden jatkaa enää Alkon myyjänä. Uskova on aito ihminen kaikkine tunteineen, joten uskoon tuloon liittyy myös ahdistusta.
Kolmanneksi portti on niin ahdas, ettei sen kautta saa viedä mukanaan mitään syntistä elämäntapaa. Portille tulleen sydämeen nousee jääjäämättä kysymys olenko todella valmis suureen elämänmuutokseen ja sen mukaan tuomaan epävarmaan tulevaisuuteen? Muistatte varmaan Jeesuksen Sykarin kaivolla kohtaaman naisen, jonka haureellisen elämäntavan Jeesus otti sumeilematta esille. Epätyydyttävätkin ihmissuhteet saattavat olla niin lujissa, että niistä irrottautuminen voi olla vaikeaa. Siinä, missä minulla äsken oli joitakin ihmisiä, nyt minulla ei olisi enää ketään. Emme voi viedä ahtaan portin läpi elämämme aikana paisunutta syntisäkkiä.
Jeesus puhuu totta – portti on ahdas ja tie kapea. Voi meidän aikamme kristillisyyttä, jossa Herramme sanat noista asioista kielletään ja torjutaan - “ei saa puhua ahtaasta portista”, vaan portin on oltava niin leveä, että kaikki siitä mahtuvat sisälle riippumatta siitä tunnustavatko he syntinsä ja tahtovatko he ottaa Jeesuksen Kristuksen elämänsä Herraksi, jota heidän tulee rukoille seurata.
Sille, joka ahtaasta portista käy elämän tielle, se tie on siunattu, ihmeellinen tie - sama tie, jolla Jeesuskin meidän seuranamme kulkee.