Vielä on jäänyt esille ottamatta se,
mitä Henki todistaa.
Me olemme osalliset Jeesuksen
Hengestä, Sielusta ja Ruumiista.
Olemme syntyneet
uudesti ylhäältä Hengestä.
Olemme osalliset Hänen ruumiistaan,
joka kuoleman kautta antoi meille elämän.
Olemme osalliset
Hänen verestään joka sovitti meidät.
Ja niin meillä on
osallisuus myös siihen,
mitä Henki ja vesi ja veri todistaa.
Johannes on tallentanut
sen kolminaisuuden,
mitä Henki todistaa meissä
ja meidän kauttamme.
Meissä Henki todistaa
meidän henkemme kanssa,
että me olemme Jumalan lapsia.
Mutta me olemme samalla
Jeesuksen todistajia.
Jeesuksen Henki ja vesi ja veri
todistaa meissä ja meidän kauttamme
maailmalle jotakin.
Siis ensin Isä lähetti Poikansa
maailmaan.
Ja nyt Poika lähettää meidät
maailmaan todistajiksi.
Johannes on siis tallentanut myös
sen, mitä
Henki ja vesi ja veri todistaa
meissä ja meidän kauttamme maailmalle.
Tämä todistuskin on kolminainen.
Johannes (16:5-8) kirjoitti:
Mutta nyt minä menen hänen tykönsä,
joka on minut lähettänyt,
eikä kukaan teistä kysy minulta:
'Mihin sinä menet?'
Mutta koska minä olen tämän teille puhunut,
täyttää murhe teidän sydämenne.
Kuitenkin minä sanon teille totuuden:
teille on hyväksi,
että minä menen pois.
Sillä ellen minä mene pois,
ei Puolustaja tule teidän tykönne;
mutta jos minä menen,
niin minä hänet teille lähetän.
Ja kun hän tulee,
niin hän näyttää maailmalle todeksi
synnin ja vanhurskauden ja tuomion
Puolustaja eli Pyhä Henki
meissä osoittaa maailmalle jotakin.
Toisaalta Pyhä Henki todistaa meille
taivaassa olevasta todellisuudesta,
joka jo on meissä.
Siis Jumalan Valtakunta on jo
sisäisesti meissä
ilmeten
Vanhurskautena, Rauhana ja Ilona
Pyhässä Hengessä.
Tämä
Rauha ja Vanhurskaus ja ilo
on aivan päinvastaista kuin se,
mitä Pyhä Henki osoittaa maailmalle.
Kun synnit on anteeksi annettu,
niin meillä on
Vanhurskaus ja Rauha ja Ilo.
Vanhurskaus tarkoittaa tässä
syyttömyyttä.
Meidät on oikeudellisesti
julistettu syyttömiksi
Jeesuksen sovitusveren tähden.
Maailma,
joka ei usko Jeesukseen
ei voi olla tästä vanhurskaudesta
eli syyttömyydestä osallinen.
Johannes (16:8-9) kirjoitti:
Ja kun hän tulee,
niin hän näyttää maailmalle todeksi
synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
synnin,
koska he eivät usko minuun
Me olemme kuitenkin tässä asiassa
Jeesuksen todistajia.
Me voimme todistaa tästä syyttömyydestä,
jonka Jeesuksen veri saa aikaan.
Ja meillä on sen tähden Rauha. Shalom.
Meillä on sellainen kokonaisvaltainen
kaiken kattava olotila,
jonka Jeesus on omilleen luvannut,
ja joka ei ole riippuvainen
ympäröivistä olosuhteista.
Tätä rauhaa ei maailmalla ole.
Ja tämä rauhan puute johtuu siitä,
että maailmaa odottaa tuomio.
Johannes (16:8-10) kirjoitti:
Ja kun hän tulee,
niin hän näyttää maailmalle todeksi
synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
synnin,
koska he eivät usko minuun;
vanhurskauden,
koska minä menen Isän tykö,
ettekä te enää minua näe;
Jeesus tuomittiin
meidän syntiemme tähden.
Hänen tehtävänsä maan päällä
Jumalan Uhrikaritsana on täytetty.
Hän on palannut Isän tykö.
Ja me todistamme
Hänen ylösnousemuksestaan
sillä elämällä,
joka meillä Hänessä on.
Me elämme Hänen
ylösnousemisvoimassaan.
Olemme herätetyt.
Meissä virtaa Elävä Vesi,
jonka Jeesus lupasi
samarialaiselle naiselle.
Ja siitä samarialaiset
tunnistivat Messiaan.
Syntinsä anteeksisaanut nainen
todisti Jeesuksesta,
ja kohta Jeesus sai
antaa kaikille samarialaisille
sitä vettä,
joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.
Johannes (4:14) kirjoitti:
joka juo sitä vettä,
jota minä hänelle annan,
se ei ikinä janoa;
vaan se vesi,
jonka minä hänelle annan,
tulee hänessä sen veden lähteeksi,
joka kumpuaa iankaikkiseen elämään
Tämä Elävä Vesi meissä
todistaa maailmalle sen,
että meille on tarjolla Elämä.
Mutta jos emme ota tuota
tarjolla olevaa Elämää vastaan,
niin meitä odottaa tuomio.
Johannes (16:8-11) kirjoitti:
Ja kun hän tulee,
niin hän näyttää
maailmalle todeksi
synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
synnin,
koska he eivät usko minuun;
vanhurskauden,
koska minä menen Isän tykö,
ettekä te enää minua näe;
ja tuomion,
koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.
Siis tämän maailman ruhtinaalla
ei ole enää mitään valtaa meihin,
jotka olemme ottaneet vastaan
sen sovituksen,
jonka Jeesuksen veri sai aikaiseksi.
Tämän maailman ruhtinas
on jo tuomittu.
Ei sen kanssa kannata enää olla
liittosuhteessa.
Se ei voi tarjota Elävää Vettä,
joka kumpuaa Iankaikkiseen Elämään.
Tämän maailman ruhtinas
on jo vanhurskaasti tuomittu.
Sama tuomio tulee kohtaamaan
niitä ihmisiä,
jotka haluavat pitää kiinni siitä,
mitä tämän maailman ruhtinas tarjoaa meille.
Isä ja Sana ja Pyhä Henki
on taivaassa Jumalan Valtaistuimen luona.
Mutta Jumalan Valtakunta ulottuu
myös meidän sydämiimme,
kun olemme kun olemme ottaneet
Vapahtajan vastaan.
Silloin Pyhä Henki asuu meissä
ja todistaa maan päällä siitä todellisuudesta,
joka on taivaassa.
STLK 2017Johannes (1 Joh 5:7-8) kirjoitti:
Sillä kolme on,
jotka todistavat taivaassa:
Isä ja Sana ja Pyhä Henki.
Ja nämä kolme ovat yksi.
Ja kolme on,
jotka todistavat maan päällä:
Henki ja vesi ja veri,
ja ne kolme ovat yksi.
Isän Jumalan Kirkkaus näkyy meissä.
Se on toki saviastioissa,
mutta mutta ei sitä voi olla huomaamatta.
Se todistaa maailmalle Jumalasta.
Sana synnyttää kaiken.
Hänessä on Elämä.
Tämä Sana asettui lihaan.
Tuli lihasta ja verestä osalliseksi,
jotta voisi olla oikeudellisesti
kelvollinen sukulunastaja
langenneelle ihmissuvulle.
Pyhä Henki kirkastaa meille Sanan.
Pyhä Henki todistaa maailmalle tosiasiat
synnistä ja vanhurskaasta tuomiosta.
Mutta Pyhä Henki todistaa
meidän kauttamme myös sen,
että on Pelastaja.
Me saamme asettaa kaikki Hänen varaansa,
joka on jo kärsinyt
meille kuuluvan vanhurskaan tuomion.