Jälleen pysähdyttävä kysymys.
Ehkä lähtökohta voisi löytyä siitä,
millaiset ihmiset ovat kerran tuonelassa/helvetissä.
Johannes (3:19) kirjoitti:Mutta tämä on tuomio,
että valkeus on tullut maailmaan,
ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta,
sillä heidän tekonsa olivat pahat.
Tuossa puhutaan suurimmasta eli agape-rakkaudesta.
Siis on ihmisiä,
jotka todella todella todella rakastavat pimeyttä
ja vihaavat valkeutta.
Nyt yksi näistä ihmisistä on rikas mies.
Hänellä oli ollut koko elämä aikaa
tulla valkeuteen ja rakastaa lähimmäistään.
Mutta rikkaan miehen sijasta
koirat hoitivat rikkaan miehen portilla sairastavaa Lasarusta.
Nyt kumpikin oli tuonelassa.
Rikas mies kovissa tuskissa.
Lasarus Aabrahamin helmassa.
Ja ...
rikas mies ei suinkaan pyydä anteeksi Lasarukselta,
vaan vanhaan tapaan
haluaa laittaa Lasaruksen palvelukseen.
Ja käskee Aabrahamia käskyttämään Lasarusta.
Kun rikkaan miehen huutoon ei suostuta,
niin rikas mies sanoo siten kuin avauksessasi häntä lainasit.
Mutta tuossa rikkaan miehen puheessa on syytös mukana.
Rikas mies antaa ymmärtää,
että ei olisi nyt tuonelassa,
jos joku kuolleista olisi noussut haudasta,
ja kertonut, että helvetti on totta.
Tuo pimeys,
jota ihmiset rakastavat enemmän kuin valkeutta,
on itse paholainen.
Siis ihmiset rakastivat enemmän häntä,
joka on diabolos eli syyttäjä,
kuin Häntä, joka on Armahtaja.
Jotkut ovat päässeet/joutuneet näkemään
tuonelan olotilassa olevia.
Ja he ovat raportoineet,
että siellä olevat syyttävät toisiaan siitä,
että ovat joutuneet sinne.
Kyllä tuossa rikkaan miehen pyynnössä
on välittämistä mukana.
Hän kauhistuu sitä,
että hänen veljensäkin tulevat tuohon vaivan paikkaan.
Mutta hänen ajatuksensa on syyttävä ja väärä.
Ei se muuta tilannetta hänen veljiensä kohdalla,
jos joku tuonelasta tulisi kertomaan faktat.
Jos ihminen ei ota vastaan Moosesta ja profeettoja
eli Jumalan Sanaa,
niin ei hän ota ihmisenkään sanaa vastaan,
vaikka tämä olisi noussut tuonelasta kertomaan sen kauhuja.