Olipa ihmeellinen johdatus.
Sattumaan kun en usko.
Nimittäin aamulla,
en saanut mitään innoitusta
kirjoittaa tälle foorumille.
Ja olinkin jo ryntäämässä
S24-foorumille.
Mutta sitten Witnessin avaus
oikeasta hetkestä ei päästänyt minua rauhaan.
Koin kylläkin,
että minulla ei ole mitään annettavaa
siihen,
mutta en vaan voinut ohittaa sitä.
Koin edelleen,
että minä en osaa mitään vastata,
enkä ehkä edes ollenkaan tavoita
sitä syvintä,
mikä tuossa viestissä on.
Pilaisin vain hyvän avauksen.
Mutta kun en saanut rauhaa,
niin päätin vastata.
Se oli täydellinen uskon teko.
Ja niin on jokainen kirjoitukseni.
En tiedä mistään mitään,
en ymmärrä mitään,
enkä ole asiantuntija missään
varsinkaan hengellisessä asiassa.
Joudun siis aina kirjoittamaan
uskonvaraisesti.
Ja niin aloin vastaamaan
tuohon viestiin.
Aikaa meni paljon,
ja nukuinkin aika pitkään,
niin että ehdin vasta yhdeksän ajoissa
aamuteen jälkeen
tänne vinttiin kirjoittelemaan.
Kymmeneltä onkin sitten
jo aamukahvin aika.
Sitten menin S24-foorumille.
Herätin keskustelua
Nooan poikien sukukunnista.
Kaksi viestiä alkuun.
Sopivasti ehdin ne tehdä,
mutta en enää ehtinyt sitä,
mitä olin ajatellut tehdä
liittyen toiseen avaukseeni
koskien Kanaanin suvun kiroamista.
No, myöhemmin sitten.
Ja olinkin jo sulkemassa tietokonetta,
kun vielä vilkaisin omaa foorumiamme.
Ja nyt jäin koukkuun
tuohon leivän ja kalan ihmeeseen.
Koin,
että siihen minun täytyy vielä vastata.
Vaikka lyhyesti.
Taaskaan ei mitään sanottavaa.
No ei se mitään.
Voin vain sanoa,
että olen samaa mieltä,
kun nyökyttelin päätäni
lukiessani viime viestiäsi.
Sitten kuitenkin tuosta luvusta 153
ajattelin jotain tuoda esiin.
Kello oli jo kymmnen,
ja niin laitin vain yhden linkin.
Mutta tuo luku 153
on jotain sellaista,
mikä osoittaa,
että kaiken kaikkiaan
nämä leipä- ja kalaihmeet
ovat ihmeitten ihmeitä.
Ja kuten tuolla aiemmin jo totesitkin,
niin niihin sisältyy paljon profeetallista.
Ja ihme oli nyt ainakin se,
että kirjoitin
mitäänsanomattoman viestini
juuri tänä aamuna.
Kun nimittäin sitten päivällä
Sinä olit saman aiheen ääressä
jossakin kokoontumisessa.
Tämä johdatus vahvistaa sitä,
että tämä aihe,
josta tein jokin aika sitten avauksen,
oli Herrasta.
Kun usko on kovin heikko,
niin se tarvitsee tällaistakin vahvistusta.
VIhanta ruoho,
jota kysyit,
osoittaa jotain tapahtuman ajankohdasta.
Jossain varhaiskevään vaiheilla ollaan.
Sanotaan näin,
että Pääsiäinen ei ole kaukana
ehkä takana
tuosta tapahtumasta.
Vihanta on itsessään jo ruokaa.
Ja meistä uskovistakin sanotaan,
että me viheriöimme.
Vanhurskaat viheriöivät.
Jeesus on jakanut Sanan siementä
ja nyt olisi viheriän ruohon siemenistä
tehdyn leivän jakamisen aika.
Mutta leipää ei ole.
Opetuslapset olivat jo ohjeistaneet
Jeesusta,
mitä nyt pitäisi tehdä.
Mutta Jeesus tyrmää
heidän ehdotuksensa.
Ja käskee selvittää asiaa.
Ja opetuslapset tekevät sen.
Se on todellista uskonkuuliaisuutta.
Tiesivät varmasti,
että heidän ehdotuksensa oli pätevä,
ja perustui tosiasioihin.
Mutta silti he menivät ottamaan selvää.
Ja tekivät sen todella huolellisesti.
Ja sitten arkaillen menivät sanomaan
Jeesukelle,
että ei nyt vaan ollut kuin yhden
poikasen pienet eväät.
Ja taas viittaus heidän alkuperäiseen
ehdotukseensa.
Mutta taas tulee tyrmäys.
Ja oikein täystyrmäys.
Jeesus käskee opetuslapsia
asettamaan ihmiset valmiiksi
ruokailua varten ruokakunnittain.
Ja nyt oli usko koetuksella.
Varmaan ihmiset ajattelivat
jo muutenkin edellisen
selvityskierroksen myötä,
että opetuslapsilla on pallo hukassa.
Mutta opetuslapset menivät
ja tekivät sen, mitä Jeesus käski.
Ja kansa asettui ruokailua varten.
Matematiikka vaan nyt tökkii.
- pienen pojan 5 eväsleipää
- yhdessä ruokakunnassa noin 50 ihmistä.
- yhteensä 5000 miestä perheineen
Tämä yhtälö ei ratkea.
Ja sitten kansa näkee,
että Jeesus nousee seisomaan.
Ja siunaa pienen pojan eväät.
Hyvä hänelle.
Mutta mistä me saamme ruokamme.
Jeesus käskee opetuslasten lähteä
jakamaan noita pienen pojan eväitä.
Eivät ne olisi riittäneet edes
yhdelle aikuiselle miehelle.
Vasta nyt alkaa kirkastua
niin opetuslapsille kuin kansallekin,
mistä oikein on kysymys.
Ihmeitten ihmeestä.
Jostain vastaavasta,
mitä Israelin kansa oli saanut kokea
aikanaan erämaavaelluksella.
He ovat saaneet syödä
ja juoda ensin taivaallista ruokaa
Elävän Sanan muodosa.
Ja nyt he saavat syödä kylläksensä
leipää ja kalaa,
ja taivaallisen siunauksen kera
jaettavaa riittää jokaiselle
niin paljon kuin vaan tarvitsevat.
Ja kotivaraksi jäi
pienen pojan eväistä vielä
12 täyttä vasullista ja tähteet kaloista.
Siis kahdesta kalasesta.
Työtä tehnee 12 opetuslasta
saivat työstään palkan.
Tyhjän korinsa täyteen.
Näkisin tuossa ryhmittelyssä
jotain pyhää järjestystä.
Kysymys ei ollut nyyttikestistä.
Oltiin taivaallisella juhlapöydällä.
Kuningasten Kuningas
tarjosi tämän juhla-aterian.
Tietenkin samalla tuli
selvitettyä sekin,
kuinka suuri juhlajoukko oli koolla.
Tuo ryhmä ryhmän viereen asettaminen
on Novumin mukaan ilmaisu,
jota käytettiin vihannesriveistä puutarhassa.
Oltiin Jumalan Puutarhassa.