Pääskysen pesä (Ps 84)

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Pääskysen pesä (Ps 84)

ViestiKirjoittaja Mustarastas » 03.01.2017 13:40

Mitä psalminkirjoittaja tarkoittaa kirjoittaessaan:
Löysihän lintunen majan ja pääskynen pesän, johon se poikasensa laskee: sinun alttarisi, Herra Sebaot, minun kuninkaani ja minun Jumalani. (Ps 84:4.)
Eikö alttarilla palanut tuli?
Tulivatko linnunpoikaset suoraan uhratuiksi?
Mustarastas
 

Re: Pääskysen pesä

ViestiKirjoittaja talutettava » 04.01.2017 12:12

Mustarastas kirjoitti:Mitä psalminkirjoittaja tarkoittaa kirjoittaessaan:
Löysihän lintunen majan ja pääskynen pesän, johon se poikasensa laskee: sinun alttarisi, Herra Sebaot, minun kuninkaani ja minun Jumalani. (Ps 84:4.)
Eikö alttarilla palanut tuli?
Tulivatko linnunpoikaset suoraan uhratuiksi?


Avain kysymykseesi voisi olla koorahilaiset.
Onhan Psalmi 84 koorahilainen virsi.

Tämä Psalmi kertoo suuresta ikävöinnistä saada olla Herran huoneessa.

Koorahilaisethan saivat toimittaa palvelustehtäviä Herran asumuksessa ( 4. Moos. 16. )

Kuva
Mooses (Num 16:8-10) kirjoitti:
Ja Mooses puhui Koorahille: "Kuulkaa, te leeviläiset!
Eikö teille jo riitä se, että Israelin Jumala on erottanut teidät Israelin seurakunnasta, sallinut teidän käydä hänen tykönsä toimittamaan palvelusta Herran asumuksessa ja seisomaan seurakunnan edessä palvelemassa heitä?
Hän salli käydä tykönsä sinun ja kaikkien veljiesi, leeviläisten, sinun kanssasi


Lukemalla koko Psalmin 84 läpi tulee esille suuri kaipaus saada olla Herran huoneessa, lähellä
Jumalaa.

Ikävissään Psalmin kirjoittaja toteaa, että saavathan linnutkin, varpuset ja pääskyset pesiä
rakennuksen suojassa, mutta jostakin syystä koorahilaisille se ei ole mahdollista Psalmin
kirjoittamisen hetkellä.
Olisiko kysymyksessä pakkosiirtolaisuuden ajankohta?

Mutta en näe tässä olevan kysymyksessä lintujen tuhosta, vaan paremminkin lintujen kannalta
iloisesta perhetapahtumasta.
Avatar
talutettava
 
Viestit: 210
Liittynyt: 26.09.2014 22:07

Re: Pääskysen pesä

ViestiKirjoittaja kalamos » 04.01.2017 18:27

Olen iloinen siitä, että olet löytänyt tälle foorumille.
Mutta olen surullinen siitä, että minä en osaa vastata kysymykseesi,
joka siis koski jaetta, joka menee näin:

Kuva
Psalmista (Ps 84:4) kirjoitti:Löysihän lintunen majan ja pääskynen pesän,
johon se poikasensa laskee: sinun alttarisi, Herra Sebaot,
minun kuninkaani ja minun Jumalani.


Tuossa jakeessa tuo sana "alttarisi" on monikko.
Ilmestysmajassa samoinkuin sittemmin temppelissähän
oli kaksi alttaria, polttouhrialttari ja suitsutusalttari.

Ja kun tuossa puhutaan tavallaan kahdesta linnusta,
niin tulee mieleen,
että löysikö toinen lintu toisen alttarin ja toinen toisen.

Mustarastas kirjoitti:Eikö alttarilla palanut tuli?


Kyllä molemmillakin alttareilla paloi tuli ainakin joskus.

Mustarastas kirjoitti:Tulivatko linnunpoikaset suoraan uhratuiksi?


En osaa vastata.
Mutta jotenkin tuntuu siltä,
kuten talutettavakin vastauksessaan ajatteli,
että ei tuon Psalmin sanoma voine tarkoittaa sitä,
että nuo linnunpoikaset tulisivat uhratuiksi alttarin tulella.

Mieleeni tulee kyllä UT:n puolelta esimerkiksi maininta siitä,
että meidän tulisi antaa itsemme eläväksi pyhäksi
Jumalalle otolliseksi uhriksi (Room 12:1).
Mutta en nyt tavoita tätä kauttakaan selitystä tuolle jakeelle.

Mitä noihin lintuihin tulee,
niin pääskynenhän tekee tunnetusti pesän mielellään jonnekin räystään alle.
En tiedä, voisiko tuo pesä olla jotenkin tuon alttarin seinämässä tai alla.
Alkutekstissä oleva sana, joka tarkoittaa pääskystä,
voitaisiin ehkä kääntää kirjaimellisesti vapaudenlinnuksi.

Ensimmäinen lintunen tarkoittaa ehkä varpusta tai muuta pikkulintua.
Ja taas tulee mieleen Jeesuksen sanat siitä,
kuinka Taivaallinen Isä pitää niistäkin huolen,
saatikka sitten meistä ihmisistä.

Alttarilla palaa tuli,
mutta se on samalla turvapaikka.

Kun tuota jaetta lukee kontekstissaan eli tuota Psalmia kokonaisuudessaan,
niin tulee vielä mieleen sellainenkin mahdollisuus,
että tuo "alttarisi", joka siis on monikko,
tarkoittaisi Ilmestysmajaa kokonaisuutena.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6559
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Re: Pääskysen pesä

ViestiKirjoittaja Mustarastas » 05.01.2017 14:03

talutettava kirjoitti:

Lukemalla koko Psalmin 84 läpi tulee esille suuri kaipaus saada olla Herran huoneessa, lähellä
Jumalaa.

Ikävissään Psalmin kirjoittaja toteaa, että saavathan linnutkin, varpuset ja pääskyset pesiä
rakennuksen suojassa, mutta jostakin syystä koorahilaisille se ei ole mahdollista Psalmin
kirjoittamisen hetkellä.
Olisiko kysymyksessä pakkosiirtolaisuuden ajankohta?


Kiitos vastauksesta. Se antoi uudenlaisen näkökulman asiaan. En ole ymmärtänyt tätä "linnunpesää" koskaan. Nyt se sai myönteisen merkityksen rukouksena Jumalalle. Ymmärrän tuon kaipauksen Herran huoneeseen.
Mustarastas
 

Re: Pääskysen pesä

ViestiKirjoittaja עֵד » 05.01.2017 15:43

Mielenkiintoista. Jossakin, taisi olla kommentaarissa, mietittiin, oliko kyse rinnasteisista vai erillisistä lauseista, ja sellaistakin selitystä oli, että tulisi olla kiinnostunut omien 'poikasten' uskontien löytymisestä.
Avatar
עֵד
 
Viestit: 1463
Liittynyt: 06.06.2015 07:37

Re: Pääskysen pesä

ViestiKirjoittaja Jukka » 06.01.2017 12:42

Mustarastas kirjoitti:
talutettava kirjoitti:

Lukemalla koko Psalmin 84 läpi tulee esille suuri kaipaus saada olla Herran huoneessa, lähellä
Jumalaa.

Ikävissään Psalmin kirjoittaja toteaa, että saavathan linnutkin, varpuset ja pääskyset pesiä
rakennuksen suojassa, mutta jostakin syystä koorahilaisille se ei ole mahdollista Psalmin
kirjoittamisen hetkellä.
Olisiko kysymyksessä pakkosiirtolaisuuden ajankohta?


Kiitos vastauksesta. Se antoi uudenlaisen näkökulman asiaan. En ole ymmärtänyt tätä "linnunpesää" koskaan. Nyt se sai myönteisen merkityksen rukouksena Jumalalle. Ymmärrän tuon kaipauksen Herran huoneeseen.


"Olisiko kysymyksessä pakkosiirtolaisuuden ajankohta?"

Psalmi 84 näyttää kirjoitetun aikana, jolloin Jerusalemin temppeliä ei vielä oltu hävitetty (jakeet 3, 8 ja 11) tai sitten kirjoittaja(t) ei tiennyt sen hävittämisestä. Temppeli tuhottiin Jerusalemin valloituksen yhteydessä 586 eKr. Itse en pidä todennäköisenä -joskin mahdollisena- että koorahilaisia laulajia olisi joutunut vankeuteen jo Tiglas Pileserin ja Sargonin valloitettua Pohjoisvaltion 700-luvulla, mutta olisivatko he kaivanneet Jerusalemin temppeliin Garissim vuoren sijasta (vert. Joh. 4:20).

Psalmia tuskin siis on kirjoitettu pakkosiirtolaisuudessa Assyriassa tai myöhemmin Babyloniassa
Jukka
 

Re: Pääskysen pesä

ViestiKirjoittaja vilja » 06.01.2017 12:54

Minusta todella hyvää pohdintaa Mustarastaalta, sillä ei ainakaan omaan mieleeni ole koskaan aiemmin noussut tämä kohta ja näin ollen koen, että tämän tutkiminen ja pohtiminen koitunee meille kaikille siunaukseksi, sillä koskaan emme varmasti paneudu Jumalan Sanan sisältöihin liikaa.

Joten kiitos Mustarastas tästä!

Koen samoin, kuin mitä Talutettavakin mainitsee tuossa edellä, että kysymyksessä on eräänlainen ikävä Jumalan huoneisiin, Hänen asuinsijoihinsa / esikartanoihinsa ja Hänen altarinsa läheisyyteen ja siihen minusta viittavat myöskin nämä tuota esille nostamaasi edeltävät jakeet:

Kuva
Psalmisti (Ps 84:2-3) kirjoitti:Kuinka ihanat ovat sinun asuinsijasi, Herra Sebaot!
Minun sieluni ikävöitsee ja halajaa Herran esikartanoihin, minun sydämeni ja ruumiini pyrkii riemuiten elävää Jumalaa kohti.


Eli jos haluaisimme rinnastaa tuota Psalmia tähän aikaan, niin voisi ajatelle meidän uskovien yhteydenkaipuuta ja sitä, miten me haluamme viedä koko perheemmekin Jumalan läheisyyteen ja kuulemaan Hänen ääntään esim. Hänen seurakuntansa keskelle.

Ja jos katsomme vielä edemmäksi, niin tuosta Psalmista nousee omakin sisimmän rukoukseni ja suuri ja harras toiveeni, että voisin eräänä päivänä astua Jumala eteen ja sanoa: "Tässä minä ja lapseni, jotka minulle annoit!"

Ja näkisin, että myöskin hengelliset isät ja äidit rukoilevat tuota samaa rukousta, jonka on lauluntekijä pukenut näin sanoiksi: "Auta Herra et helmahas tuotavana, lyhde pienoinen mullakin ois....".

Mutta jälleen kerran, kun en ole mikään opettaja, enkä kielten taitaja, että kykenisin tutkimaan kyseistä kohtaa kirjallisesti tms. niin tämä on vain sitä, mitä minä koen kyseisen kohdan sydämelleni puhuvan.

Ja toivon Mustarastas, että olisit jatkossakin täällä tuomassa esille Raamatun sisältöä, mitä voimme yhdessä mutustella ja pureskella ja uskon, että Herra kyllä avaakin meille Sanaansa, kun sitä vilpittömin mielin Häneltä pyydämme.
vilja
 

Re: Pääskysen pesä

ViestiKirjoittaja Jukka » 06.01.2017 13:58

Mustarastas kirjoitti:Mitä psalminkirjoittaja tarkoittaa kirjoittaessaan:
Löysihän lintunen majan ja pääskynen pesän, johon se poikasensa laskee: sinun alttarisi, Herra Sebaot, minun kuninkaani ja minun Jumalani. (Ps 84:4.)
Eikö alttarilla palanut tuli?
Tulivatko linnunpoikaset suoraan uhratuiksi?


"Tulivatko linnunpoikaset suoraan uhratuiksi?" Eivät tulleet uhratuiksi. Psalmista kuvaa linnun löytöä myönteisenä ja helpottuneena tapahtumana: se löysi poikasilleen pesän, jonne ne voi turvallisesti laskea. Jakeessa 2 puhutaan Herran asuinsijasta, jakeessa 3 halajataan riemukkaasti asuinsijaa kohti ja jakeessa 4 se löydetään. Näin itse olen tuon psalminkohdan ymmärtänyt.

Ilmestysmajassa oli kaksi alttaria, oikeastaan kolme jos pidämme liitonarkkia alttarina (kuten itse pidän).. Ensimmäinen vaskialttari, jossa aina paloi tuli, sijaitsi esipihalla jossa myös oli vaskiallas peseytymistä varten. Ilmestysmajan etuosassa oli toinen alttari, suitsutusalttari jolla uhrattiin mm kiitosuhrit. Suitsutusalttaria vastapäätä paksun verhon takana (joka Jeesuksen kuollesta repeytyi kahtia) oli kaikkeinpyhimmässä armoistuin, jonka päältä Herra puhui kansalle. Kaikki VT:n ilmestysmajan esineet olivat esikuvallisia ja tästä liitonarkin kannesta sanotaan, että sen (eli Jeesuksen Kristuksen) "Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä". Ihmeellinen armon alttari Jumalan huoneessa ja sinnehän lintunen tahtoi tuoda poikasensa Herran asuinsijoille.
Jukka
 

Re: Pääskysen pesä

ViestiKirjoittaja עֵד » 06.01.2017 20:49

Se tunne, kun poikaset on pesässä: sain juuri tiedon, että myös nuorin poikani on tullut uskoon.
Avatar
עֵד
 
Viestit: 1463
Liittynyt: 06.06.2015 07:37

Re: Pääskysen pesä

ViestiKirjoittaja Jukka » 06.01.2017 23:48

witness kirjoitti:Se tunne, kun poikaset on pesässä: sain juuri tiedon, että myös nuorin poikani on tullut uskoon.


Toivotan teille kaikille runsasta Jumalan siunausta. Nuori veli on tullut kotiin. Kiitetty olkoon Herran nimi.
Jukka
 

Seuraava

Paluu Sana ja Elämä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa