Todella mielenkiintoinen avaus.
Osiossa Sana ja Elämä.
En malta olla ottamatta esille
Jumalan Sanan tallennusta.
Sitä alkuperäistä.
Ensimmäinen vaihe
Raamatun synnyssä
oli peruskertomuksen
tallentaminen.
Jumala käyskenteli Paratiisissa
ja keskusteli Maan valtiaaksi
asetetun Aadamin kanssa.
Silloin Jumala kertoi Aadamille
syntyjä syviä.
Mooses (Gen 1:1) kirjoitti:
Alussa loi Jumala taivaan ja maan.
Aadam tallensi kaiken muistiinsa.
Ja varmuuskopioi tallennuksensa Eevalle.
Ja sitten aikanaan myös Kainille
ja sitten myöhemmin Aabelille.
Nämä veljekset tallennuksineen
poistuivat maisemista.
Aadam kopioi sitten
kaiken tapahtuneen tallennuksen
puhumalla asiasta Seetille.
Ja näin Raamatun peruskertomus
(Gen 1-2:3)
tallentui aina seuraavalle sukupolvelle.
Ja lopulta koko Genesis
tallennettiin kirjalliseen muotoon
Mooseksen toimesta,
joka oli saanut huippukoulutuksen
Egyptin hovissa.
Moosekselle oli kertonut kaiken
hänen äitinsä
siten kuin sukupolvelta toiselle
oli kerrottu.
Ja niin Mooses
Pyhän Hengen johtamana
tallensi Genesiksen
kirjalliseen muotoon.
Raamatun viimeisen kirjan tallentaminen
tapahtui Patmos-saarella.
Johannes oli tallentanut
myös Evankeliumin
ja kirjoittanut kolme
Raamatusta löytyvää kirjettä.
kirj Johannes (3 Joh 1:13) kirjoitti:
Paljon oli kirjoittamista sinulle,
mutta en tahdo
musteella ja ruo'olla
sinulle kirjoittaa
Minun avattaressani on kuva ruo'osta.
Johannes käyttää sanaa:
Kάλαμος = ruoko / kynä
Eli tämän foorumin nimikin
viittaa Sanan tallennukseen.
Sanan tallennus kynällä ja musteella
on varminta.
Jos Mooses ei olisi niin tehnyt,
niin eipä meillä olisi Sanaa.
Lapsuuskodissani
ei ollut televisiota,
ei puhelinta.
Mutta kynä ja paperiakin oli.
Äiti väänsi työpaikallaan
jotain veivattavaa konetta,
joka jotenkin antoi tulokseksi
summia.
Ei hän kuitenkaan sitä
kauaa pystynyt veivaamaan.
Sitten jossain messuilla näin
laskukoneita,
jossa sähkö pyöritti konetta.
Kun sitten näppäili vaikka kertolaskun,
niin kone raksutti ja raksutti.
Ja lopulta se printtasi vastauksn
paperinauhalle.
Ja nyt ollaan sitten ihmeellisessä
digiajassa.
Ja kaikki tallennukset
voivat romahtaa
yhdessä silmänräpäyksessä.
Kohta enää vain fiksuimmat
osaavat tehdä verkko-ostoksia
tulematta huijatuiksi
ja pankkitilinsä tyhjentäneeksi
jonnekin teille tietymättömille.
Ja jos digimaailmaan
menee sanomaan jotain sopimatonta,
vaikkapa Jumalan omasivulta
eli Raamatusta,
niin joutuu riesaan,
josta vain vahvimmat Päivit selviävät.
Olemme selvästikin siirtymässä
Pietarin kuvaamaan aikakauteen.
Pietari (1 Piet 4:18) kirjoitti:
Ja
"jos vanhurskas
vaivoin pelastuu,
niin mihinkä joutuukaan
jumalaton ja syntinen?"
Pietarin lainaus on
yhdistelmä Hesekieliä
ja Salomonin Sananlaskuja.
Katkelma alkaa
seuraavasti:
Pietari (1 Piet 4:7) kirjoitti:
Mutta kaiken loppu on lähellä.
Paavali kirjoitti
nuorelle Timoteukselle:
Paavali (2 Tim 3:1-5) kirjoitti:
Mutta tiedä se,
että viimeisinä päivinä
on tuleva vaikeita aikoja.
Sillä ihmiset ovat silloin
itserakkaita,
rahanahneita,
kerskailijoita,
ylpeitä,
herjaajia,
vanhemmilleen tottelemattomia,
kiittämättömiä,
epähurskaita,
rakkaudettomia,
epäsopuisia,
panettelijoita,
hillittömiä,
raakoja,
hyvän vihamiehiä,
pettureita,
väkivaltaisia,
pöyhkeitä,
hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia;
heissä on jumalisuuden ulkokuori,
mutta he kieltävät sen voiman.
Senkaltaisia karta.
Sekä Pietarilla että Paavalilla
oli siis odote
Jeesuksen pikaisesta tulemisesta.
Ja Johanneskin kirjoittaa
vastaavasti sanoen,
että maailma katoaa.
Ja jatkaa sitten:
Johannes (1 Joh 2:18-19) kirjoitti:
Lapsukaiset,
nyt on viimeinen aika.
Ja niinkuin te olette kuulleet,
että antikristus tulee,
niin onkin nyt
monta antikristusta ilmaantunut;
siitä me tiedämme,
että nyt on viimeinen aika.
Meistä he ovat lähteneet,
mutta he eivät olleet
yhtä meidän kanssamme;
sillä jos he olisivat olleet
yhtä meidän kanssamme,
niin he olisivat
meidän kanssamme pysyneet;
mutta heissä oli tuleva ilmi,
että kaikki eivät ole
yhtä meidän kanssamme.
Paavali kirjoittaa
Johanneksen lailla myöskin
maailman katoamisesta,
mutta puhuu
tämän maailman muodosta.
Paavali (1 Kor 7:29-31) kirjoitti:
Mutta sen minä sanon, veljet:
aika on lyhyt;
olkoot tästedes nekin,
joilla on vaimot,
niinkuin ei heillä niitä olisikaan,
ja ne, jotka itkevät,
niinkuin eivät itkisi,
ja ne, jotka iloitsevat,
niinkuin eivät iloitsisi,
ja ne, jotka ostavat,
niinkuin eivät saisi omanansa pitää,
ja ne,
jotka tätä maailmaa
hyödyksensä käyttävät,
niinkuin eivät sitä käyttäisi;
sillä tämän maailman muoto
on katoamassa.
Paavali tiedostaa lähestyvän ahdingon.
Niin lähellä olevan,
että kehottaa miehiä
pysymään naimattomina.
Paavali (1 Kor 7:26-27) kirjoitti:
Olen siis sitä mieltä,
että lähestyvän ahdingon tähden
jokaisen on hyvä pysyä entisellään.
Jos olet sidottu vaimoon,
älä pyydä eroa;
jos et ole sidottu vaimoon,
älä pyydä itsellesi vaimoa.
Ja nyt siis olemme
Pietarin tekstin äärellä,
joka sanoo,
että kaiken loppu on lähellä.
Ja jo tuon sukupolven aikana
Jaakob eli Israel joutui ahdistukseen.
Suureen ahdistukseen.
Ne, jotka menettelivät
Jeesuksen ohjeiden mukaan,
jäivät henkiin.
Mutta silmän kantamattomiin
israelilaisia naulittiin ristille.
Jaakobin ahdistus alkoi.
Israelin kello pysähtyi.
Paavali kirjoittaa
Timoteukselle
aikakausista ja määrähetkistä.
Pietarin kirjeet päättyvät
ihmeellisen selvitykseen
viimeisistä päivistä.
Ymmärränkin Pietarin
kirjoittavan nämä näkymät
silmiensä edessä,
kun luemme:
Pietari (1 Piet 4:17-18) kirjoitti:
Sillä aika on tuomion alkaa
Jumalan huoneesta;
mutta jos se alkaa ensiksi meistä,
niin mikä on niiden loppu,
jotka eivät ole
Jumalan evankeliumille kuuliaiset?
Ja
"jos vanhurskas vaivoin pelastuu,
niin mihinkä joutuukaan
jumalaton ja syntinen?"
Ja sitten meillä on
Jeesuksen Kristuksen ilmestys,
jonka Jumala antoi Hänelle,
näyttääkseen palvelijoilleen,
mitä pian tapahtuu.
Ja sen me voimme lukea
Johanneksen tallentamana.
Ja siitä me näemme,
miten kunkin käy.
Eli kun Israel ei kääntynyt
silloisen ahdistuksen aikana,
niin Jeesus ei voinut tulla
takaisin tuon sukupolven aikana.
Ja niin Israelin kello pysähtyi.
Ja tähän väliin tuli
pakanain armotalouskausi.
Mutta kun
tämä armotalouskausi päättyy,
niin Israelin kello
heilahtaa taas käyntiin.
Ja Israel on oleva
siis siinä Jaakobin ahdistuksessa,
jossa se oli tuon sukupolven
päättyessä.
Ja Israelin käy loppuviimein hyvin.
Jeesus perustaa Valtakunnan Israelille.
Mutta sitä ennen
maailma on saanut tuomionsa.
Ja sitä ennen Israelin huone.
Me tämän armotalouskauden
uuden liiton uskovat
olemme erityisessä asemassa.
Me joudutamme
Jumalan päivän tulemista.
Pietari (2 Piet 3:11-12) kirjoitti:
Kun siis nämä kaikki näin hajoavat,
millaisia tuleekaan
teidän olla
pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa,
teidän,
jotka odotatte ja joudutatte
Jumalan päivän tulemista,
jonka voimasta
taivaat hehkuen hajoavat
ja alkuaineet
kuumuudesta sulavat!
Kaiken loppu on lähellä.
Me odotamme ja joudutamme
Jumalan päivän tulemista
täyttämällä Jeesuken lähetyskäskyä.
Se taas edellyttää,
että elämme vanhurskaudessa,
vaellamme pyhästi ja jumalisesti,
ja toimimme sen
kutsun ja valitsemisen mukaan,
mikä on osaksemme tullut.
Taisin vähän liihotella pois aiheesta.
Mutta tarvitsemme
Kätköpaikkaa
kaikelle.
Siihen meitä auttaa
avauksessa annetut kirjaamisneuvot.
Ja itse olemme
Kristuksen kirjeitä.
Sanan tallennuspaikka.
Ja tulostuspaikka.
Kirjeenä
Sydämeltä sydämelle.
Manuaalina
etsiville sieluille.
Jeesusta lainaten:
Maailman valkeus