Matteus (7:13-14) kirjoitti:
Menkää ahtaasta portista sisälle.
Sillä se portti on avara
ja tie lavea,
joka vie kadotukseen,
ja monta on,
jotka siitä sisälle menevät;
mutta se portti on ahdas
ja tie kaita,
joka vie elämään,
ja harvat ovat ne,
jotka sen löytävät.
Luukas (13:23-24) kirjoitti:Ja joku kysyi häneltä: Herra,
onko niitä vähän,
jotka pelastuvat?
Niin hän sanoi heille: Kilvoitelkaa
päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta,
sillä monet, sanon minä teille,
koettavat päästä sisälle,
mutta eivät voi.
Johannes (10:7) kirjoitti:Niin Jeesus vielä sanoi heille: Totisesti, totisesti minä sanon teille:
minä olen lammasten ovi.
Eli ... tuo portti on Jeesus,
ja se on niin ahdas ovi,
että siitä ei mahdu
mikään omatekoinen läpi.
Kaikki meidän oma vanhurskautemme
täytyy jättää sen ulkopuolelle.
Itse asiassa ulkopuolelle
jää jopa meidän
oma uskonponnistuksemmekin.
Kun me käymme tuon portin läpi,
niin me huomaamme
tulleemme sisälle Jumalan Valtakuntaan,
jossa me emme enää elä
omassa uskossamme
vaan Jumalan Pojan uskossa.
Me emme enää itse
yritä tehdä hyviä tekoja,
vaan vaellamme
ennalta valmistetuissa teoissa.
Ahtaan portin toisella puolella
minä en enää elä,
vaan Kristus elää minussa.
Paavali (Gal 2:19-21) kirjoitti:
Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
ja minä elän, en enää minä,
vaan Kristus elää minussa;
ja minkä nyt elän lihassa,
sen minä elän Jumalan Pojan uskossa,
hänen,
joka on rakastanut minua
ja antanut itsensä minun edestäni.
En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa,
sillä jos vanhurskaus
on saatavissa lain kautta,
silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
Jeesus on siis paitsi
ahdas portti Elämän tielle
myös tuo Elämän tie.
Ja samoinkuin portti on ahdas,
on tuo tie kaita.
Eräs lähetystyöntekijä
palkkasi paikkakuntalaisen
opastamaan erään heimon tykö.
Viidakkoveitsi heilui.
Ja niin matka eteni
mutta tosi hitaasti askel askeleelta.
Lopulta lähetyssaarnaaja kuitenkin huolestui
kun ei nähnyt mitään tietä
ei edes polkua missään ja kysyi:
Olemmeko nyt varmasti oikealla tiellä?
Tähän opas sanoi:
Ei täällä mitään tietä ole.
Minä olen tie.
Usko on näkemistä.
Mutta kaidalla tiellä,
emme näe kuin korkeintaan
seuraavaan askeleeseen.
Mutta toisaalta voidaan sanoa,
että kaidalla tiellä
uskon kautta näemme
jo perille saakka.