Kiitos!
Eli Juudas lainaa kirjeessään
Raamattuun kuulumattomia lähteitä
- Eenokin kirja
- Mooseksen taivaaseen astuminen
Ja tuo jälkimmäinen
(The Assumption of Moses)
lienee sisältänyt tuon tekstin,
jota Juudas lainaa koskien
Mooseksen ruumista.
Mutta tuosta kirjasta
ei enää ole tallella
juuri tätä tekstiä.
Tällaista infoa löysin,
kun tein hakuja
tuon vinkkisi avulla.
Eli yksityiskohtia siitä,
mistä ylienkeli Mikael ja perkele
tarkalleen ottaen ottivat yhteen,
meillä ei ole.
Ehkä paholainen olisi todellakin halunnut
saada ihmiset palvomaan Moosesta.
Ja tämä selittäisi samalla sitä,
miksi Jumala ei sallinut
löytää Mooseksen hautaa.
Tuomas Levänen toteaa
apokryfikirjaluettelossaan:
Mooseksen taivaaseenastuminen (Assumption of Moses)
Tätäkin kirjaa kuulemma lainataan Juudaan kirjeessä, kuitenkin juuri se osa, johon Juudaan kirjeessä viitataan, puuttuu tästä, kirjasta on säilynyt vain loppuosa. Taivaallista sensuuriako?
http://www.apokryfikirjat.com/opas.htm Eli meidän on tarpeen tietää
tuosta asiasta se,
että ei edes ylienkeli Mikael
rohjennut lausua herjaavaa tuomiota.
Juudas (1:9) kirjoitti:Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan,
kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa
Mooseksen ruumiista,
rohjennut lausua herjaavaa tuomiota,
vaan sanoi:
"Rangaiskoon sinua Herra!"
Eli mitä meidän ei pidä tehdä.
Katsotaan edellinen jae.
Juudas (1:8) kirjoitti:Yhtäkaikki nämä uneksijat
samoin saastuttavat lihan;
he halveksivat herrautta,
herjaavat kirkkauden henkiolentoja.
Eli mitä he tekevät.
Novumin kommentaarin mukaan
tuo tarkoittaa seuraavaa:
Juudas puhuu nyt suoraan kaikkea
auktoriteettia halveksivia harhaopettajia vastaan.
Kolmesta mainitusta esimerkistä
voidaan nähdä suoraan kolme seikkaa.
Väärät opettajat ovat täynnä
himoja, kapinahenkeä ja ylimielisyyttä.
Sanomalla heitä uneksijoiksi
Juudas ehkä kuvaa sitä,
että he eivät piittaa vähääkään säädyllisyydestä.
On hyvinkin mahdollista,
että he vaativat huomiota unilleen
ja väittivät saaneensa niissä Jumalalta ilmestyksiä.
"Herraus" voi tarkoittaa valtaa yleensä,
mutta ennen kaikkea Jeesuksen herrautta (vrt. j. 4).
He käänsivät hänelle selkänsä.
"Kirkkauden henkiolennot",
kuten 2 Piet 2:10:ssä,
jossa se on käännetty 'henkivallat'.
Tulee mieleen tämän
foorumin tarkoitustakoskeva yksi ylläpitäjän selvennys,
jossa kielletään herjaamasta
edes paholaista.
Administrator kirjoitti:... Rakkauden ilmapiirissä käytävälle
Jumalaa ja lähimmäistä kunnioittavalle keskustelulle ...
Tuo ei tarkoita sitä,
että keskustelijan pitäisi rakastaa toista.
Yhtäkään ihmistä ei voi pakottaa rakastamaan ketään.
Olet sydämellisesti tervetullut tälle foorumille,
vaikka vihaisit kaikkia ja kaikkea,
vaikka et uskoisi Jumalaan
tai mihinkään korkeampaan voimaan.
Tällä foorumilla ei kuitenkaan sallita
minkäänlaista vihapuhetta tai kiihottamista
ketään ihmistä tai mitään ihmisryhmää vastaan.
Täällä ei myöskään sallita Jumalan pilkkaamista
samoinkuin ei sallita myöskään
paholaisen tai minkään muunkaan
todellisen tai kuvitellun olennon herjaamista.
Tällä foorumilla kukaan ei millään tavoin
sivalla ketään, ei lyö ketään, ei herjaa ketään,
ei panettele ketään
eli ei kerro totuuksia takanapäin
- puhumattakaan valehtelusta.
Mistään asiasta meidän ei tietenkään tarvitse olla samaa mieltä,
mutta keskustelemme aina toinen toistamme kunnioittaen.
Palatakseni varsinaiseen keskusteluumme,
niin sen aiheesta olevasta jakeesta
Novumin selitys sanoo seuraavaa:
Kleemens Aleksandrialainen, Origenes ja Didymos
väittivät Juudaksen lainanneen
tämän juutalaisesta apokryfisesta kirjoituksesta
»Mooseksen taivaaseenastuminen».
Joka tapauksessa kysymyksessä on
vanha perimätieto,
joka edellytetään tunnetuksi.
Ylienkeli Miikael lähetettiin hautaamaan Moosesta.
mutta perkele väitti,
että hänellä oli oikeus saada Mooses (vrt. 2 Moos 2:12).
Mutta edes tällaisessa tilanteessa
Miikael ei rohjennut lausua
herjaavaa tuomiota paholaisesta.
Hän jätti asian Jumalan käsiin.
Miten paljon suuremmalla syyllä
ihmisten tulisikaan hillitä itsensä!
Miikael mainitaan Ut:ssa tässä ja Ilm 12:7:ssa.
Mielenkiintoista on se,
että Mooses ja Elia ilmestyvät
itse Isä Jumalan kanssa
kirkastusvuorella
ennen Jeesuksen ristiinnaulitsemista.
Matteus (17:1-4) kirjoitti:
Ja kuuden päivän kuluttua
Jeesus otti mukaansa Pietarin
sekä Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen
ja vei heidät korkealle vuorelle,
yksinäisyyteen.
Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään,
ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko,
ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo.
Ja katso,
heille ilmestyivät Mooses ja Elias,
jotka puhuivat hänen kanssansa.
Niin Pietari rupesi puhumaan
ja sanoi Jeesukselle:
"Herra, meidän on tässä hyvä olla;
jos tahdot,
niin minä teen tähän kolme majaa,
sinulle yhden
ja Moosekselle yhden
ja Eliaalle yhden".