Asia on todellakin näin,
että tuo nykyisin vietettävä pääsiäispäivä
on vain päätetty ja härskisti.
Eusebiuksen teoksesta Vita Constantini, kirja III,
löytyy Konstantinuksen kirje Nikean kirkolliskokoukseen osallistuville,
jonka eräs katkelma alkaa näin:
Kun pääsiäisen pyhään juhlaan liittyvä kysymys nousi esiin, ajateltiin olevan tarkoituksenmukaista, että kaikki viettäisivät pääsiäistä yhtenä päivänä. Oli selitetty olevan erityisen sopimatonta seurata tätä juhlista pyhimpänä niiden juutalaisten tapoja ...
En halua kirjoittaa pidempää katkelmaa,
sillä niin syvästi Konstantinus
tuossa häpäisee juutalaisia.
Konstantinuksen ainoa peruste sille,
mistä hän tuossa
viittaamassani katkelmassa kirjoittaa,
oli se,
että emme missään tapauksessa
saisi viettää pääsiäistä juutalaisten laskelmien mukaan.
Jumalan Sana sanoo selvästi
ja yksiselitteisesti:
Ensimmäisessä kuussa,
kuukauden neljäntenätoista päivänä,
iltahämärässä,
on pääsiäinen Herran kunniaksi.
Pääsiäislammas siis teurastettiin
nisan-kuun 14. päivänä iltahämärässä.
Niin myös Jumalan Karitsa.
Ei tuota Jumalan Sanassa
ilmoitettua juhla-aikaa tietenkään saa muuttaa.
Eli kuten avauksestani käy ilmi,
niin tuo Jumalan määräys alkaa näin:
Nämä ovat Herran juhla-ajat,
pyhät kokoukset,
jotka teidän on kuulutettava määräajallansa
Tuo juhla-ajaksi käännetty heprean sana,
joka luetaan oikealta vasemmalle, on
Tarkkaavainen lukija huomaa,
että tuon sanan loppuosa
on hyvin yleinen tällä foorumilla.
Se on yhden keskustelijan käyttäjätunnus
עֵד = todistaja / witness
Herran juhla-ajat ovat siis itse asiassa
Herran todistuksia.
Kun Jeesus kuoli juuri tuona hetkenä,
niin koko Vanha Testamentti
ja puolitoista tuhatta kertaa
juuri tuohon aikaan teurastettu
pääsiäislammas olivat todistajia siitä,
että Jeesus on Jumalan Karitsa,
joka ottaa pois maailman synnin.
Tuo käytetty sana kokonaisuudessaan
kirjaimellisesti käännettynä ei ole
juhla-aika vaan mitä.
Strong's Concordance:
מוֹעֵד
appointed time,
place,
or meeting
Siis Herran juhla-ajat
ovat sellaisia,
jotka Jumala on valmistanut
tapaamista varten.
Jumala haluaa kohdata Kansansa.
Nyt en malta pysähtyä,
vaikka tästä tulee liian pitkä viesti.
Kun Jeesukselta kysyttiin merkkiä,
niin Jeesus ei antanut muuta
kuin Joonan merkin.
Matteus (12:39-40) kirjoitti:
Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi
tavoittelee merkkiä,
mutta sille ei anneta muuta merkkiä
kuin profeetta Joonaan merkki.
Sillä niinkuin Joonas oli meripedon vatsassa
kolme päivää ja kolme yötä,
niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa
kolme päivää ja kolme yötä.
Ja sitten Vanhaan Testamenttiin.
Aivan Sanan ensimmäisille riveille.
Mooses (Gen 1:14) kirjoitti:Ja Jumala sanoi:
"Tulkoot valot taivaanvahvuuteen
erottamaan päivää yöstä,
ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa
aikoja, päiviä ja vuosia
Aikoja, päiviä ja vuosia.
Öh.
Mitä ihmeen aikoja.
Alkutekstissä on sama sana,
joka on jo ollut kekustelussa alusta
ja otsikosta alkaen.
Juhla-aikoja [moedim]
Siis valot taivaanvahduudessa
ovat todistamassa ja osoittamassa
Herran juhla-aikoja.
Tämä foorumi on pyhitetty
keskustelulle
Jumalan ilmoituksesta
Hänan Sanassaan ja teoissaan.
Nyt kun pääsiäisen ajankohta
on sotkettu perusteellisesti,
niin paitsi itse Sanan ilmoitus
sotkeentuu.
Ja luomakunnassa oleva ilmoitus
vesittyy taivaan valojen liikkeitä myöten.
Siis ainoa merkki,
jollaisia taivaankappaleetkin osoittavat,
jonka Jeesus antoi pahalle ja epäuskoiselle kansalle
oli Joonan merkki.
Kolme päivää ja kolme yötä
Jeesus olisi oleva maan povessa.
Mutta tämä Joonankin todistus
ja merkki on siis vesitetty,
kun ei pidetä kiinni Sanan ilmoituksesta.
Ristiinnaulitsemisessa tuli kiire.
Sillä edessä oli suuri sapatti.
Ryövärien sääriluut rikottiin.
Jeesuksen ei, koska oli jo kuollut.
Kiire johtui siis lähestyvästä
seuraavasta Herran juhla-ajasta.
Johannes (19:31) kirjoitti:Koska silloin oli valmistuspäivä, niin
- etteivät ruumiit jäisi ristille sapatiksi,
sillä se sapatinpäivä oli suuri -
juutalaiset pyysivät Pilatukselta,
että ristiinnaulittujen sääriluut rikottaisiin
ja ruumiit otettaisiin alas.
Siis oli alkamassa suuri sapatti.
Happamattoman leivän juhla.
Mooses (Lev 23:4-6) kirjoitti:
Nämä ovat Herran juhla-ajat,
pyhät kokoukset,
jotka teidän on kuulutettava määräajallansa:
Ensimmäisessä kuussa,
kuukauden neljäntenätoista päivänä,
iltahämärässä,
on pääsiäinen Herran kunniaksi.
Ja saman kuukauden
viidentenätoista päivänä
on happamattoman leivän juhla
Eli Jeesus antoi Henkensä keskiviikkona
Nisankuun 14. päivänä klo 15.
Ja oli noin kolme tuntia aikaa
saada Hänet hautaan,
ennenkuin alkaisi suuri sapatti
auringonlaskun aikaan.
Tuo suuri sapatti oli siis torstaina.
Silloin ei yhtään askaretta
voitu toimittaa.
Pejantaina tori oli auki,
ja naiset menivät ostamaan
hyvänhajuisia yrttejä
ja valmistivat ne.
Mutta kiireellä,
ennenkuin aurinko taas laski
ja alkoi viikkosapatti.
Ja niin vasta sunnuntai-aamuna
eli viikon ensimmäisenä päivänä
naiset menivät haudalle,
joka kuitenkin oli tyhjentynyt
jo lauantaiehtoolla,
kun Joonan merkki eli
kolme päivää ja kolme yötä oli kulunut.