rupattelija kirjoitti:Mutta ei se tarkoita että olisi luopumassa pois uskosta Kristukseen?
Kun olemme kääntymyksen kautta
tulleet Jeesuksen tykö
ja kokeneet uudestisyntymisen ihmeen,
me olemme syntyneet Hengestä
ja saaneet lahjaksi Jeesuksen uskon.
Jeesus on tuon uskon alkaja ja täyttäjä
ja täydelliseksi tekijä.
Me olemme tuossa hetkessä
siirretyt pimeyden vallasta
Jumalan Rakkaan Pojan Valtakuntaan.
Meidät on siirretty kuolemasta Elämään.
Iankaikkisesta kuolemasta
Iankaikkiseen Elämään.
Me olemme siis syntyneet Hengestä.
Ja siitä alkaen me elämme Hengessä.
Mutta.
Me emme välttämättä vaella Hengessä.
Jumalalla on hyvä suunnitelma
jokaista omaansa varten.
Mutta kaikki Hänen omansa eivät
vaella tuon suunnitelman mukaan.
Timoteuskirje on kokonaan
Paavalin ohjeistusta siitä,
miten Timoteuksen tulisi toimia
siinä palvelutehtävässä,
joka on Jumalan hyvä suunnitelma
Timoteukselle.
Timoteus voi vaelluksessaan
joutua haaksirikkoon.
Sen välttämiseksi Paavali
ohjeistaa Timoteusta hyvin tarkoin.
Juuri ne,
jotka vaeltavat
purjeet täytettyinä
Valtavan Tuulen saattelemana
ovat myös suurimmassa vaarassa
joutua haaksirikkoon.
Paavali aloittaa tuon kirjeensä
maininnalla vääristä opeista.
Paavali (1 Tim 1:1-4) kirjoitti:
Paavali, Kristuksen Jeesuksen apostoli,
Jumalan, meidän vapahtajamme,
ja Kristuksen Jeesuksen, meidän toivomme,
asettama,
Timoteukselle,
oikealle pojallensa uskossa.
Armo, laupeus ja rauha
Isältä Jumalalta ja Kristukselta Jeesukselta,
meidän Herraltamme!
Niinkuin minä
Makedoniaan lähtiessäni
kehoitin sinua jäämään Efesoon,
käskeäksesi eräitä kavahtamaan,
etteivät vieraita oppeja opettaisi
eivätkä puuttuisi
taruihin ja loppumattomiin sukuluetteloihin,
jotka pikemmin edistävät turhaa mietiskelyä
kuin Jumalan armotaloutta,
joka perustuu uskoon,
niin kehoitan nytkin.
Paavali on siis jo aiemmin kehottanut
Timoteusta palvelutehtävässään
käskemään eräitä kavahtamaan
vieraita oppeja.
Ja Paavali uudistaa kehotuksensa.
Miksi!
Paavali jatkaa:
Paavali (1 Tim 1:5) kirjoitti:Mutta käskyn päämäärä on rakkaus,
joka tulee puhtaasta sydämestä
ja hyvästä omastatunnosta
ja vilpittömästä uskosta.
Siis turhan mietiskelyn
ja sen aiheuttaman kinastelun sijaan
Timoteuksen pitäisi tuoda Rakkaus.
Tämä oli Paavalin käsky Timoteukselle.
Paavali (1 Tim 1:18-19) kirjoitti:Tämän käskyn minä annan sinun toimitettavaksesi,
poikani Timoteus,
aikaisempien,
sinusta lausuttujen ennustusten mukaisesti,
että niiden nojalla taistelisit jalon taistelun,
säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon,
jonka eräät ovat hyljänneet
ja uskossaan haaksirikkoon joutuneet.
Ja sitten seuraa valtavan tarkka selonteko,
miten asiat pitää järjestellä.
Ja kaiken jälkeen Paavali toteaa
aloituksesi lainauksen mukaisesti:
Paavali (1 Tim 4:1) kirjoitti:Mutta Henki sanoo selvästi,
että tulevina aikoina
moniaat luopuvat uskosta
ja noudattavat villitseviä henkiä ja
riivaajien oppeja
Siis Timoteus voi tässä jalossa taistelussa,
jota Paavali nimittää samassa kirjeessä
myös uskon kilvoitukseksi,
pysyä kykeneväisenä taistelemaan
Herraa palvellen
saamassaan tehtävässä loppuun asti.
Mutta voi käydä myös niin,
että Timoteus joutuu haaksirikkoon
ja palvelutehtävä tyssää siihen.
Jotta näin ei kävisi,
että Timoteukselle uskottu
palvelutehtävä keskeytyisi haaksirikkoon,
on Timoteuksen muistettava kaksi asiaa.
Ensimmäiseksi terve oppi.
Siis ihan yksinkertaisesti
Vanhan Testamentin kirjoitukset
eli sen ajan Raamattu.
Ja sitten toiseksi Timoteuksen
tulee virittää palavaksi armolahja,
jonka hän on saanut palvelutehtäväänsä varten
vanhinten laittaessa kätensä hänen päälleen.
Kun tunnemme kirjoitukset
ja Jumalan Voiman,
niin me emme joudu haaksirikkoon.
Mutta niin monen monen
Jumalan suuren palvelijan hedelmällinen työ
on katkennut haaksirikkoon.
Näin myös esimerkiksi se työ,
johon Pyhä Henki käski erottaa
Paavalin ja Barnabaan.