Ylöspäin nouseva vs. alaspäin orjuuttava tuntemus

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Ylöspäin nouseva vs. alaspäin orjuuttava tuntemus

ViestiKirjoittaja rupattelija » 28.02.2021 12:48

Ylöspäin nouseva ja vapauttava tuntemus VS. alaspäin orjuuttava tuntemus

No Raamatussa sanotaan että Jeesuksen tuntemisen rinnalla löydetään levon sielulle sillä Jeesus ei ole kuormitukseksi eikä rasitukseksi. Hän on nöyrä ja hiljainen (Matt. 11:28-30).

Psalmissa sanotaan; "viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa. Hän virvoittaa minun sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden" (Ps. 23:2-3).

Kristittyjen keskellä tuttu lause Raamatusta sanoo; "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi" (Joh. 8:31-32).

Tuossa kohdassa luetaan; Hän ohjaa oikealle tielle nimensä tähden. Juuri Hän on sellainen. Hänen Sanat nostavat pystyyn ja ylöspäin kohti Häntä Hänen nimensä tähden. Hän tahtoo antaa lepoa, virkistystä ja uudistusta uupuneille sieluille ns. työtätekeväisille ja raskautetuille. Kun mitä Häneen tulee; Hän on lihaan tullut Sana ja on täynnä armoa ja totuutta. Mitä Raamatussa sanotaan Hänestä?

:bible:
(5.Moos. 32:1-4) kirjoitti:"Kuunnelkaa, te taivaat, kun minä puhun, ja kuulkoon maa minun suuni sanat!

Sateena pisaroikoon minun opetukseni, kasteena valukoon puheeni niinkuin vihma vihannalle, niinkuin sadekuuro ruohikolle.

Sillä minä julistan Herran nimeä; antakaa kunnia meidän Jumalallemme.

Hän on kallio; täydelliset ovat hänen tekonsa, sillä kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Uskollinen Jumala ja ilman vääryyttä, vanhurskas ja vakaa hän on.


Nuo kohdat tarkoittaa, että kastepisaranoina Sanat valuu hellävaroen, niinkuin sadepisaroilla kostuttaa ruohikkoa ja sadekuuroilla sataa nurmikkoa päin, nurmikko ei lysähdä, vaan virkoaa ja nousee pystyyn ja kasvaa ylöspäin. On Sanan laita ja Kristus on lihaan tullut Sana ja Hänestä on lähtöisin opetus, joka saa ojentautumaan terveellä tavalla Kristusta kohtaan (Jes. 51:4).

Hänen "vapauttavan totuuden" tuntemisen rinnalla tie ei ole enää mutkaistunut ja tällä tavalla vapautuu alkeisvoimien alta ja ojentautuu iloiten kohti Kristusta päin, että on löytänyt Hänet. Hänen tuntemisen kautta Hänen sisäinen rauha löytyy. Hän on sellainen, joka nostaa särjyneen ruokon pystyyn ja saa heikosti savuavaa kynttilänsydäntä palamaan kunnolla ja vie oikeuden voittoon niin pakanat panevat toivonsa Hänen nimeensä (Matt. 12:20-21).

Mutta tavattuaan fariseusten hapatusta Hän sanoi; "Ennen kaikkea kavahtakaa fariseusten hapatusta, se on: ulkokultaisuutta" (Luuk. 12:1). Lyhyesti lainattuna Hän sanoi fariseuksille ja kirjanoppineille; "te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden. Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana; mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä" (Matt. 15:6-9).

Niin, jos pitäydytään perinnäissäännössä ja hapatuksissa, ei voi ojentautua kohti vapautta eikä voi kasvaa ylöspäin kohti Kristusta vaan kasvaa orjuuden ikeeseen, joka tarjoaa valheellista rauhaa. Perinnäissääntö ja hapatukset hapattaa ulkokultaisuutta (Luuk. 12:1). Siinä lankeaa pois Kristuksesta, joka on täynnä armoa ja totuutta (Joh. 1:17).

Perinnäissääntö ja hapatus ei kirkasta eikä korota Kristusta vaan itseään ja päättyy itsevalittuun jumalanpalvelukseen lihan tyydyttämiseksi (Kol. 2:23). Mutta jos tahtoo täyttää lain, lankeaa myös pois Jumalan armosta (Gal. 5:1). Se ei edistä Herran armoa ja totuutta Herran tuntemisen rinnalla.

Kun jos pitäydytään vain Jumalan Sanoissa ja kasvetaan Sanojen äärellä Herran tuntemisen rinnalla, niin Sanat saa aikaan lihaksi lävitsemällä kaksiteräisen miekan tavoin ja erottaa (Hepr. 4:12). Sanat saa myös Jumalan omissa Kristuksen muotoa. Mitä siihen Raamattu sanoo?

:bible:
(Ap.t. 20:32) kirjoitti:Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, hänen, joka on voimallinen rakentamaan teitä ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen joukossa.


Juuri se on ylöspäin nouseva tuntemus. Se ei kahlitse niinkuin perinnäissääntö ja hapatus, vaan vie vapauteen. Mutta perinnäissääntö ja hapatus viedään maailman alkeisvoimien alle orjuutettavaksi. Lain täyttäminen ilman Jumalan armokäsitettä kahlitsee ja orjuuttaa, se on orjuuttava tuntemus kuten Gal. 5:1 kohdassa sanotaan siitä orjuuden ieksi.

Vapauttava totuus toimii Jumalan armon mukaan, se edistää Kristusta, joka on täynnä armoa ja totuutta. Hän tahtoo tulla nousemaan pystyynpäin Hänen tuntemisen rinnalla ja Hänen tuntemisen rinnalla omistetaan täyden ymmärryksen voidakseen tuntea Hänet. Aamen! Tule Kristus ja kirkasta itseäsi meille ja anna meille lisää ymmärrys tuntemaan Sinut!

:bible:
(1Joh. 5:20) kirjoitti: Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
rupattelija
 

Re: Ylöspäin nouseva vs. alaspäin orjuuttava tuntemus

ViestiKirjoittaja kalamos » 28.02.2021 21:00

rupattelija kirjoitti:No Raamatussa sanotaan että Jeesuksen tuntemisen rinnalla löydetään levon sielulle sillä Jeesus ei ole kuormitukseksi eikä rasitukseksi. Hän on nöyrä ja hiljainen (Matt. 11:28-30).


Tuo ies merkitsee työyhteyttä
Jeesuksen kanssa.
Esimerkiksi Sinä ruokit täällä lampaita.

Kun teet sen,
Sinä olet ikeen alainen.
Mutta Hänen kuormansa on keveä.

Ja loppujen lopuksi on niin päin,
että meidän ruokamme on se,
että teemme Lähettäjämme tahdon.

Jos emme ota iestä päällemme,
emmekä meille tarjolla olevaa kuormaa,
niin me olemme kohta muiden kuormien alla
heikkoina ja voimattomina.

Rakkaus ei olekaan enää meille
Lain täyttymys,
vaan joudumme punnertamaan
täyttääksemme lain,
emmekä siltikään pysty siihen.

Mutta kun meillä on iesyhteys,
niin Jeesus on Henkensä kautta
koko ajan ohjaimissa,
emmekä suistu tieltä.

Vaellamme Hengessä,
ja Henki sotii lihaa vastaan.
Ja meidän ainoa taisteluaseemme
on Hengen miekka eli Jumalan Sana.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6599
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

Re: Ylöspäin nouseva vs. alaspäin orjuuttava tuntemus

ViestiKirjoittaja rupattelija » 28.02.2021 21:24

Kalamos, en ole varma, puhummeko samasta asiasta. :smile: Kun toin esille kaksi eri tuntemusta.

Jos pitäydytään perinnäissäännössä ja hapatuksissa, siinä ei voi ojentautua kohti Kristusta koska perinnäissääntö ja hapatus ei ole Sanan mukaista ja se tekee Jumalan Sanat tyhjäksi. Jos pitäydytään vain Jumalan Sanoissa, niin siinä voi ojentautua kohti Kristusta.
rupattelija
 

Re: Ylöspäin nouseva vs. alaspäin orjuuttava tuntemus

ViestiKirjoittaja kalamos » 01.03.2021 10:20

rupattelija kirjoitti:No Raamatussa sanotaan että Jeesuksen tuntemisen rinnalla löydetään levon sielulle sillä Jeesus ei ole kuormitukseksi eikä rasitukseksi. Hän on nöyrä ja hiljainen (Matt. 11:28-30).


Avaat tämän keskustelun Raamattuviittauksella,
joka menee näin:

:bible:
Matteus (11:28-30 kirjoitti:
Tulkaa minun tyköni,
kaikki työtätekeväiset ja raskautetut,
niin minä annan teille levon.

Ottakaa minun ikeeni päällenne
ja oppikaa minusta,
sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä;
niin te löydätte levon sielullenne.

Sillä minun ikeeni on sovelias,
ja minun kuormani on keveä.


Ies oli härän niskaan laitettava vetolaite,
jonka avulla härkä vetää kuormaa.

Jeesus ei siis tuossa viitekohdassasi
puhu siitä,
että me lakkaisimme työtä tekemästä
ja kuormaa vetämästä.

Mutta isäntä vaihtuu,
kun otamme Hänen ikeensä päällemme
ja alamme vetää Hänen antamaansa kuormaa.

Eli isäntä, ies ja kuorma vaihtuu.

Uusi isäntä on hiljainen ja nöyrä,
eikä räyhäävä orjapiiskuri.

Uusi ies on sopiva,
eikä hankaa lihaksia rikki.

Uusi kuorma on keveä.
Ja mikäänhän ei paina niin kuin synti,
josta Hän meidät vapauttaa.

Mutta jos emme synnistä vapauduttuamme
otakaan päällemme
Hänen tarjoamaa iestä ja kuormaa,
niin sitten me olemme vaarassa
joutua siihen, mistä ymmärtääkseni
viestisi avauksen jälkeen puhut.

Ja siitä minäkin muutaman sanan kirjoitin.
Rakkauden (lain täyttymys) tilalle
tulee silloin uusi orjuus ja kuorma.

Otamme päällemme
omavanhurskauden raastavan ikeen
ja hirvittävän painavan tekojen kuorman.

Ja alammekin taistella syntiä vastaan,
kun meidän piti olla siitä vapautettuja
ja palvella Herraa
meille valmistetuissa tehtävissä.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6599
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

Re: Ylöspäin nouseva vs. alaspäin orjuuttava tuntemus

ViestiKirjoittaja rupattelija » 01.03.2021 11:06

Okei, Kalamos!

Omaavanhurskautta korotetaan jos pitäydytään perinnäissäännössä ja hapatuksissa, ne ei kirkasta eikä korota Jumalaa vaan omaa vanhurskautta, se vie itsevalittuun jumalanpalvelukseen omaksi lihan tyydyttämiseksi harjoittaen omaa vanhurskautta. Perinnäissääntö ja hapatukset tarjoavat valheellista rauhaa ja siinä luullaan että on oikealla tiellä, mutta se ei vie oikealle tielle kohti Kristusta. Perinnäissääntö ja hapatukset ovat ihmisten aikaansaamia, joista Herra Jeesus nuhteli ja kehotti uuden liiton uskovia välttämään hapatusta. Hapatus viittaa myös meidän nykyajan hapatuksiin, sillä hapatus on varoitukseksi uuden liiton uskoville.

Jos pitäydytään Jumalan Sanoissa, niin se on Jumalan työtä kunhan suostumme kasvamaan uskossa niin Sanat on kaksiteräisen miekan tavoin, saa aikaan lihassamme vieroitusoireita kärsittäväksi koska totuus tekee sen kunnes kannamme parannuksen hedelmää ja hengen hedelmää, se on Jumalan työtä Sanojen välityksellä. Se vie oikealle tielle kohti Kristusta.
rupattelija
 


Paluu Sana ja Elämä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa